Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:
Σκέψ6υ έναν αρι8μό. Έναν οποιονδήποτ3. Δες πόσο καλά γνωρίζω όλα σου τα μυστικά.
Αυτές ήταν οι τελευταίες λέξεις στο γράµµα που έλαβε µυστηριωδώς ο Μαρκ. Και ήταν µόνο η αρχή. Μια σειρά από παράξενα στιχάκια µε αµφίσηµα µηνύµατα και γρίφους οδηγούν τον Μαρκ να ζητήσει βοήθεια από τον παλιό του συµµαθητή και διάσηµο ντετέκτιβ, Ντέιβ Γκάρνεϊ.
O Ντέιβ, 47χρονος συνταξιούχος αστυνοµικός µε εξαιρετικές επιτυχίες στην εξιχνίαση εγκληµάτων µε κατά συρροή δολοφόνους, προσπαθεί να προσαρµοστεί στους ήρεµους πια ρυθµούς της νέας του ζωής. Όµως, µπροστά στην έκκληση του φίλου του το αστυνοµικό δαιµόνιο ενεργοποιείται, οδηγώντας τον ξανά σε απρόβλεπτες καταστάσεις.
Ο Μαρκ βρίσκεται νεκρός και δύο ακόµη δολοφονίες περιπλέκουν πιο πολύ την υπόθεση. Η ζωή του Ντέιβ απειλείται.

Προσωπική άποψη:
Αγαπάω τα αστυνομικά μυθιστορήματα! Μπορεί το τελευταίο διάστημα να αφιερώνω περισσότερο χρόνο στην επίσης αγαπημένη κατηγορία του φανταστικού ωστόσο, αυτό δεν μειώνει ούτε τα συναισθήματα, ούτε το ενδιαφέρον μου απέναντι στην πρώτη. Υπάρχει όμως μια σημαντική διάκριση ανάμεσα στα διάφορα αστυνομικά. Ουσιαστικά, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Η μία εξ αυτών είναι εκείνη που χρησιμοποιεί μια τετριμμένη ιδέα, προσπαθώντας να την κάνει να μοιάζει πρωτότυπη ενώ δεν είναι είναι, με αποτέλεσμα να αποτυγχάνει να επιτύχει τους στόχους της σε πολλαπλά επίπεδα. Υπάρχει όμως κι εκείνη που είναι πραγματικά πρωτότυπη, που βασίζεται σε έναν κορμό που δεν μας είναι γνωστός, ή κι αν είναι δεν μας επιτρέπει να το αντιληφθούμε έτσι όπως τον διαμορφώνει εξυπηρετώντας τις ανάγκες του, που μας επιτρέπει να βουτήξουμε στα άδυτα ενός μυστηρίου που θέλουμε απεγνωσμένα να λύσουμε και που καταφέρνει με περισσή ευκολία να μας καθηλώσει με την πολυπλοκότητα μια απίστευτα απλής ιδέας. Όλα όσα περιέγραψα στο δεύτερο σκέλος του διαχωρισμού, είναι στοιχεία που χαρακτηρίζουν το πρώτο μυθιστόρημα του John Verdon.

Φανταστείτε ότι λαμβάνετε έναν φάκελο από άγνωστο αποστολέα. Μέσα στον φάκελο αυτό βρίσκεται ένα χειρόγραφο σημείωμα με κόκκινα, καλογραμμένα και στρωτά γράμματα που σε προσκαλεί σε ένα παιχνίδι. Σου λέει να σκεφτείς έναν αριθμό κι εσύ το κάνεις ενώ στην συνέχεια σε παροτρύνει να ανοίξεις έναν δεύτερο, μικρότερο φάκελο που βρίσκεται μέσα στον πρώτο και τι βλέπεις; Ότι στο σημείωμα που περιέχει ο δεύτερος αυτός φάκελος, είναι γραμμένος ο αριθμός που σκέφτηκες συνοδευόμενος από ένα ακόμα μήνυμα μέσα από το οποίο ο αποστολέας υπονοεί ότι ξέρει για 'σένα περισσότερα πράγματα απ' ότι ίσως κι εσύ ο ίδιος και μάλιστα, κάποια από αυτά μπορεί να είναι επικίνδυνα και να σε βλάψουν. Ποια η αντίδρασή σου; Να του στείλεις, πανικοβλημένος από το τι μπορεί να γνωρίζει και πόσο πολύ να σε βλάψει με την γνώση αυτή, μια επιταγή με το ποσό που ζητάει η οποία όμως δεν θα εισπράξει ποτέ ενώ το αρρωστημένο παιχνίδι των σημειωμάτων θα συνεχιστεί μέχρι να καταλήξουν να βρουν το πτώμα σου, αφού προφανώς δεν θες να πας στην αστυνομία καθώς, όλο και κάτι έχεις να κρύψεις. Αυτή είναι η αρχή του βιβλίου και παράλληλα, ο κεντρικός άξονας γύρω από τον οποίο κινείται όλη του η πλοκή μέχρι το τέλος.

Ο συνταξιούχος αστυνομικός Ντέιβ Γκάρνεϊ μπλέκεται με την μυστηριώδη αυτή υπόθεση των σημειωμάτων για χάρη ενός παλιού του συμφοιτητή ο οποίος, έχοντας κακά προηγούμενα με το αλκοόλ και ένα παρελθόν θολό εξαιτίας του, αλλά και μια ζωή με κύρος που δεν θέλει να ρισκάρει να γίνει συντρίμμια, δεν θέλει να πάει στην αστυνομία. Ενώ ψάχνουν να βρουν μια λύση στο μυστήριο και να ανακαλύψουν ποιος είναι ο αποστολέας, ο φίλος του Γκάρνεϊ βρίσκεται νεκρός και μάλιστα, κάτω από πολύ περίεργες συνθήκες. Όσο η έρευνα προχωρά, ανακαλύπτουν πως έχουν συμβεί και άλλη φόνοι, σε διαφορετικές πολιτείες, ακριβώς με τον ίδιο τρόπο. Οι στόχοι δεν έχουν τίποτα κοινό μεταξύ τους και η απόσταση που τους χωρίζει, τόσο χιλιομετρικά, όσο κοινωνικά και ηλικιακά, δεν επιτρέπουν κανένα είδος σύνδεσης. Πλην μιας αδυναμίας από το παρελθόν! Του εθισμού στο αλκοόλ. Ωστόσο, ακόμα κι αν αυτό είναι ένα στοιχείο που μας επιτρέπει να ρίξουμε μια μικρή ματιά στα κίνητρα του δράστη, δεν μας εξηγεί την ίδια την πράξη, πόσο μάλλον την ικανότητά του να γνωρίζει εκ των προτέρων ότι τα θύματά του θα επιλέξουν τον αριθμό 683 ανάμεσα σε τόσους άλλους. Άρα, τα μυστήρια που πρέπει να λύσει ο Γκάρνεϊ είναι πολλαπλά κι εμείς, προσπαθούμε μαζί του.

Το "Σκέψου Έναν Αριθμό" κατάφερε να με συναρπάσει από τις πρώτες κι όλας σελίδες και να με καθηλώσει μέχρι και το συγκλονιστικό, ανατριχιαστικό του φινάλε. Ο Verdon εστιάζει ακριβώς πάνω στην ιδέα του τίτλου και αυτή είναι η κατεύθυνση που μας οδηγεί κι εμάς ως αναγνώστες. Μπαίνουμε κατ' επιλογήν σε μια ψυχαναγκαστική κατάσταση, ταυτιζόμαστε με το θύμα και δεν προσπαθούμε να ανακαλύψουμε τα κίνητρα πίσω από τις πράξεις του ή τους λόγους που μας απειλεί αλλά, πως στα κομμάτια κατάφερε να μπει μες το μυαλό μου και να γνωρίζει από πριν ποιον αριθμό θα επιλέξω ανάμεσα σε ένα άπειρο σύνολο. Εστιάζουμε στους ενδόμυχους φόβους μας που βγαίνουν προς τα έξω εξαιτίας της παρούσας κατάστασης και ουσιαστικά, είμαστε εμείς οι ίδιοι που επιλέγουμε να φορέσουμε παρωπίδες, εστιάζοντας στο ασήμαντο κομμάτι, αυτό που στην πραγματικότητα είναι εύκολο να απαντηθεί, που είναι τόσο προφανές αλλά εμείς οι ίδιοι είμαστε που δεν θέλουμε να το δούμε, ρισκάροντας ακόμα και την ζωή μας προκειμένου να αποφύγουμε να εκτεθούμε. Και τελικά ο Verdon μας κοροϊδεύει μες τα μούτρα μας, αποδεικνύοντάς μας πόσο ανθρωπάκια είμαστε κατά βάθος και πόσο αφελείς μπορούμε να γίνουμε που δεν βλέπουμε πέρα από τη μύτη μας.

Πέραν όμως της κεντρικής ιδέας του βιβλίου και του παιχνιδιού των αριθμών, ο Verdon δημιουργεί και εκπληκτικούς χαρακτήρες. Ο Ντέιβ Γκάρνεϊ είναι ο καλός της υπόθεσης, το κοφτερό μυαλό που έχει την μοναδική ικανότητα να συνδέει τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του με έναν τρόπο που κανείς άλλος δεν μπορεί. Έχει λογική αλλά και διορατικότητα, συνδυασμός που αποδεικνύεται κάτι παραπάνω από χρήσιμος αφού αργά ή γρήγορα, αυτός είναι που θα οδηγήσει προς το μεγάλο φινάλε και που θα κατευθύνει τα νήματα όταν όλα τα χαρτιά θα φαίνεται να έχουν πέσει στο τραπέζι. Δεν είναι όμως μόνο ο Γκάρνεϊ που έχει ενδιαφέρον ως χαρακτήρας αλλά και ο δολοφόνος της ιστορίας ο οποίος, όσο αρρωστημένος κι αν είναι, παραμένει εξαιρετικά ευφυής, αφήνοντας τα όποια ψυχολογικά προβλήματα που χαρακτηρίζουν το προφίλ του ως δράστη να τον διευκολύνουν και όχι να τον παρασύρουν στην καταστροφή του. Όλο αυτό, είναι κάτι περισσότερο από ένα σαδιστικό παιχνίδι για εκείνον ακριβώς αυτό είναι που τον κάνει τακτικό αλλά και ήρεμο κατά την εκτέλεση των επί μέρους τμημάτων του σχεδίου του. Η απεγνωσμένη ανάγκη για δικαίωση και τιμωρία, ακόμα κι αν είναι ακραία και για εμάς, ίσως και άδικη.

Πραγματικά, η κεντρική ιδέα του βιβλίου είναι κάτι παραπάνω από έξυπνη, κάτι περισσότερο από ευφυής. Στο συγγραφικό του ντεμπούτο ο Verdon μας προσφέρει ένα αστυνομικό θρίλερ που δεν έχει να ζηλέψει σε τίποτα έργα άλλων συναδέλφων του, πολύ πιο έμπειρων στο είδος. Αποδεικνύει περίτρανα πως δεν χρειάζεσαι τίποτα περισσότερο από απλότητα και κοφτερό μυαλό για να την αξιοποιήσεις. Στρέφει την προσοχή μας εκεί ακριβώς που θέλει, μας κατευθύνει καθ' όλη την διάρκεια της ανάγνωσης και πραγματικά, βλέπουμε το δέντρο, εστιάζουμε αποκλειστικά και μόνο πάνω του και χάνουμε το δάσος. Οι εξαιρετικά ενδιαφέροντες χαρακτήρες του μας ταξιδεύουν σε μια ιστορία γεμάτη σκοτεινά μυστικά, άπλετο μυστήριο και συνεχή αγωνία, η οποία δεν μειώνεται ακόμα κι όταν η πληροφόρηση είναι περισσότερη απ' ότι συνηθίζεται στα μυθιστορήματα του είδους. Η δόμηση του ίδιου του βιβλίου έχει γίνει με μεγάλη τέχνη και μεράκι και το πιο γοητευτικό του ίσως στοιχείο να είναι ο τρόπος με τον οποίο εμβαθύνει στην προσωπικότητα του δολοφόνου και τα επί μέρους στοιχεία της αλλά, και στις ίδιες τις προσωπικότητες των θυμάτων και τα βαθύτερα μυστικά τους που επέτρεψαν στον φόβο της έκθεσης να πάρει τα ηνία, να τους κάνει έρμαια στα χέρια ενός πανέξυπνου δολοφόνου και τελικά, θύματα στο βωμό της ιδιότυπης εκδίκησής του και της δικιάς τους ανασφάλειας.
Βαθμολογία 10/10

Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: John Verdon
Μεταφραστής: Μπαρουξής Γιώργος
Εκδόσεις: Διόπτρα
Κατηγορία: Ξένη Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2010
Αρ. σελίδων: 560
ISBN: 978-960-364-411-8