Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:
Αποκαρδιωμένη από τα σκοτεινά μυστικά του βασανισμένου νεαρού επιχειρηματία Κρίστιαν Γκρέυ, η Άνα έχει διακόψει τη σχέση τους κι έχει ξεκινήσει καινούρια καριέρα σε εκδοτικό οίκο.
Όμως ο πόθος για τον Γκρέυ κυριαρχεί ακόμα σε κάθε σκέψη της και, όταν εκείνος της προτείνει μια νέα συμφωνία, δεν μπορεί ν’ αντισταθεί. Γρήγορα αρχίζει να μαθαίνει για το οδυνηρό παρελθόν των προβληματικών, δυναμικών και απαιτητικών Πενήντα Αποχρώσεών της περισσότερα απ’ όσα νόμιζε ποτέ ότι ήταν δυνατόν να μάθει.
Ενώ όμως ο Κρίστιαν Γκρέυ παλεύει με τους εσωτερικούς του δαίμονες, η Άνα πρέπει να πάρει την απόφαση της ζωής της...

Προσωπική άποψη:
Νομίζω πως δεν τίθεται θέμα σχετικά με το ποιο είναι το εκδοτικό φαινόμενο της χρονιάς. Από το καλοκαίρι μέχρι τώρα, το έχουμε συζητήσει πολλάκις, ορισμένες φορές δε με περισσότερη ένταση απ' όσο συνηθίζουμε. Και αυτό, όχι μόνο γιατί το συγκεκριμένο εκδοτικό φαινόμενο αφορά την χώρα μας αλλά, ολόκληρο τον πλανήτη. Και γιατί στο άκουσμα του "Fifty Shades", αντιδρούν, θετικά ή αρνητικά, μέχρι και οι πέτρες, γνωρίζοντάς το ακόμα και όσοι δεν διαβάζουν και δεν ενημερώνονται γύρω από τις εξελίξεις του εκδοτικού κόσμου. Αλλά πάνω απ' όλα, γιατί το όνομα του Κρίστιαν Γκρέυ, κατόρθωσε να γίνει συνώνυμο του sexy, του επικίνδυνα γοητευτικού και του απόλυτου, σκοτεινού αντικείμενου του πόθου κάθε γυναίκας αναγνώστριας. Sorry αγόρια αλλά κακά τα ψέματα, Κρίστιαν δεν βρίσκεις εύκολα στις μέρες μας και οι γυναίκες όπως φαίνεται, προτιμούν να συμβιβαστούν με το δικό του, kinky κουσούρι, παρά με κάποια άλλα.

Στο τέλος του προηγούμενου βιβλίου, αφήσαμε τους δύο πρωταγωνιστές της ιστορίας μας σε ένα ιδιαίτερα κρίσιμο σημείο, που οδήγησε στην διάλυση της σχέσης τους. Η Άνα, προσπαθεί να μαζέψει τα κομμάτια της καθώς, όσο κι αν έχει επίγνωση ότι ο Κρίστιαν δεν κάνει για εκείνη καθότι δεν μπορεί να του προσφέρει όλα όσα θέλει και να καλύψει τις ανάγκες του, δεν μπορεί να είναι εκείνη η γυναίκα που της ζητάει να γίνει, δεν μπορεί να τον βγάλει από το μυαλό και την καρδιά της. Ούτε η νέα της δουλειά δεν καταφέρνει να αποσπάσει για πολύ τις σκέψεις τις από εκείνον, βυθίζοντάς την όλο και περισσότερο στην απελπισία. Δεν αργεί όμως να ανακαλύψει πως και ο Κρίστιαν, δεν βρίσκεται σε διόλου καλύτερη κατάσταση. Υποφέρει μακριά από την Άνα και είναι πρόθυμος να κάνει θυσίες έτσι ώστε να μπορέσει να είναι μαζί της, να εγκαταλείψει τον Κυρίαρχο εαυτό του και να αφοσιωθεί σε μια συναισθηματική σχέση, από την οποία θα δώσει και θα πάρει κάτι περισσότερο από kinky σεξουαλικές απολαύσεις. Αλλά για να λειτουργήσει όλο αυτό ανάμεσά τους, θα πρέπει να κάνουν και οι δύο υποχωρήσεις και πάνω απ' όλα, να συνειδητοποιήσουν ποιοι πραγματικά είναι και τι είναι αυτό που ζητάνε.

Το πρώτο βιβλίο της μοσχοπουλημένης τριλογίας, προκάλεσε πολλές συζητήσεις και ακόμα περισσότερες αντιδράσεις. Προσωπικά δεν αντιλαμβάνομαι τον λόγο αλλά, καθότι το έχω αναλύσει πάμπολλες φορές, δεν θέλω να μπω σε αυτή τη διαδικασία για ακόμα μια φορά. Δεν μπορώ να διαφωνήσω με το ότι το κείμενο της James, ως προς τον τρόπο γραφής του, δεν ήταν και εξακολουθεί να μην είναι, κάτι το συνταρακτικό. Αυτό όμως είναι κάτι που το ξέρει και η ίδια, δεν προσπαθεί να ξεγελάσει κανέναν. Και αυτό για μένα είναι το πιο σημαντικό για τον κάθε δημιουργό και το έργο του, να είναι ειλικρινής απέναντι στον εαυτό και το κοινό του. Να αφηγείται μια ιστορία έτσι όπως θέλει, με απλότητα, ειλικρίνια και αμεσότητα. Μα πάνω απ' όλα με πολλή αγάπη, έστω κι αν κάποιοι δεν είναι σε θέση να το αντιληφθούν. Γιατί σε προσωπικό επίπεδο, με αγγίζει περισσότερο μια ιστορία που έχει κάτι να μου πει κι ας μην είναι εξαιρετικό το κείμενό της παρά, ένα θεωρητικό αριστούργημα γραπτού λόγου που θα στερείται κάθε ενδιαφέροντος, πιθανόν και συναισθήματος. Και ας είμαστε ειλικρινείς, αν εξετάσουμε συνολικά και τα δύο βιβλία της συγγραφέως, θα διαπιστώσουμε πως ακόμα και στο κομμάτι της συγγραφικής ποιότητας, υπάρχει βελτίωση.

Αυτό που προκάλεσε ωστόσο τις μεγαλύτερες αντιδράσεις, ήταν οι σεξουαλικές προεκτάσεις του βιβλίου. Οι μισοί το κατηγόρησαν ότι είναι πρόστυχο και πορνογράφημα -για όνομα του θεού- και οι άλλοι μισοί, ότι ενώ θίγει θέματα σαδομαζοχιχμού, δεν είναι αρκετά τολμητό αλλά αντίθετα, κρυφοπουριτανικό -ξανά για όνομα-. Η προσωπική μου άποψη είναι ότι, δεν ξέρουμε τι μας γίνεται ή έστω, ότι δεν ξέρουμε τι θέλουμε κι έτσι, δεν έχουμε πάντα σαφές κριτήριο στο τι να επιλέξουμε να διαβάσουμε. Το "Fifty" δεν είναι ένα βιβλίο για το μαζοχισμό αλλά, ένα βιβλίο όπου ο ένας από τους βασικούς χαρακτήρες του, γουστάρει να κάνει kinky κολπάκια στο κρεβάτι του. Αλλά όσοι αγχωθήκατε από τα στοιχεία αυτά στο πρώτο βιβλίο, δεν χρειάζεται να το κάνετε στο δεύτερο, όχι γιατί το sex είναι λιγότερο σε δόσεις ή λιγότερο περιγραφικό αλλά, γιατί είναι πιο... ουσιαστικό. Ο πόθος που τρέφουν οι δύο πρωταγωνιστές ο ένας για τον άλλον είναι πάντα εκεί, έτοιμος να ξεσπάσει και αν μη τι άλλο, να παρασύρει τόσο τους ίδιους όσο και τους αναγνώστες, σε λάγνα μονοπάτια. Αλλά... δεν είναι απλά παθιασμένο sex! Είναι ένα μέσον που χρησιμοποιούν οι ήρωές μας προκειμένου να έρθουν πιο κοντά, να καταπολεμήσουν τους φόβους τους και να ξεπεράσουν όσα τους τρομάζουν.

Αν μπορούσαμε να πούμε ότι κάποιος χαρακτήρας κλέβει την παράσταση συνολικά, αυτός είναι ο Κρίστιαν, όχι μόνο γιατί είναι πιο ενδιαφέρον από την Άνα αλλά γιατί, είναι εκείνος που πρέπει να προσπαθήσει περισσότερο, είναι εκείνος που καλούμαστε να ανακαλύψουμε ως τα μύχια της ψυχής του, είναι εκείνος που πρέπει να αποκαλύψει τα μυστικά του, να εξωτερικεύσει τους φόβους του και να τους πολεμήσει, να κάνει υποχωρήσεις και να αλλάξει, όχι μόνο τον τρόπο ζωής του αλλά ολόκληρη την κοσμοθεωρία του, να αναθεωρήσει τις ανάγκες και τα θέλω του έτσι ώστε να βρει, τι είναι αυτό που μπορεί πραγματικά να τον κάνει ευτυχισμένο, να τον ολοκληρώσει και τελικά, να τον οδηγήσει σε ένα μονοπάτι ευτυχίας και αγαλλίασης. Και πραγματικά, ο Κρίστιαν είναι πιο αξιολάτρευτος από ποτέ, όποιο προσωπείο κι αν υιοθετεί. Είτε ως αυταρχικός Κυρίαρχος, είτε ως πληγωμένο παιδί που αφήνει τις φοβίες του να βγουν στην επιφάνεια, είτε ως καταπιεσμένος έφηβος που επιτέλους ζει ελεύθερα, είτε ως ευφυής επιχειρηματίας, είτε ως πολυτεχνίτης, είτε ως παθιασμένος εραστής, είτε ως τρυφερός σύντροφος. Όλα αυτά είναι ο Κρίστιαν και αγαπάμε κάθε μεριά του γιατί δίνεται ολοκληρωτικά και με ειλικρίνεια, συνθέτουν όλα όσα είναι, όλα όσα πρέπει να συνειδητοποιήσει, να καταλάβει και να αποδεχτεί.

Ο Κρίστιαν και η Άνα, δεν είναι συμβατικοί άνθρωποι κατ' επέκτασιν, δεν θα μπορούσαν να έχουν και μια συμβατική σχέση και αυτό τελικά, είναι που κάνει τόσο γοητευτική την ιστορία τους. Και μπορεί να μεσολαβεί μικρό διάστημα ανάμεσα στα εκάστοτε γεγονότα ωστόσο, σημασία έχει στην πραγματικότητα το πως ζεις το προσωπικό σου ταξίδι, τι βήματα κάνεις προκειμένου να αφήσεις το παρελθόν πίσω σου και να κατευθυνθείς με ξεκάθαρο βλέμμα και καθαρτημένο πνεύμα, στο μέλλον που ανοίγεται μπροστά σου. Μέσα σε λίγες μόλις εβδομάδες, οι δύο ήρωές μας, κάνουν περισσότερα βήματα απ' ότι κάποιοι άλλοι σε ολόκληρη τη ζωή τους και αυτό είναι μαγευτικό γιατί αποδεικνύει περίτρανα πως όποιος θέλει, μπορεί και όταν θέλεις κάτι κάτι πραγματικά, μπορείς να φτάσεις στα άκρα προκειμένου να το αποκτήσεις, να το κρατήσεις κοντά σου και να μην το αφήσεις να φύγει. Γιατί ο Κρίστιαν, βρίσκεται στο σκοτάδι και η Άνα, όχι, δεν είναι το φως αλλά, ο δρόμος που πρέπει εκείνος να ακολουθήσει προκειμένου να βρεθεί και ο ίδιος εκεί, με εκείνην ωστόσο, να δέχεται λίγο από το σκοτάδι του γιατί τελικά, δεν είναι απαραίτητα κάτι κακό αλλά, κάτι το διαφορετικό.

Όλα τα παραπάνω, συνδυασμένα με την ιστορία της καταστρεμμένης, ψυχαναγκαστικής πρώην του Κρίστιαν που καταδιώκει τον ίδιο και την Άνα, αλλά και της κυρίας Ρόμπινσον που κατά βάθος, δεν μπορεί να δεχτεί ότι ο Κρίστιαν αλλάζει και σταδιακά, με αργά και σταθερά βήματα, απομακρύνεται από τα σκοτάδια που εκείνη τον βύθισε στην πιο τρυφερή ηλικία, κάνοντάς τον λανθασμένα να πιστέψει πως μόνο αυτό χρειάζεται και τίποτα περισσότερο, πως η αγάπη είναι για τους ανόητους με αποτέλεσμα, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, να προσπαθεί να εμπλακεί στη σχέση του και το νέο τρόπο ζωής του. Ο Κρίστιαν όμως ξεπερνάει πολλά στο βιβλίο αυτό, μας αποκαλύπτει, όχι τα πάντα, αλλά αρκετά σημαντικά πράγματα για να τον καταλάβουμε και τελικά, να οδηγηθούμε στο να συμπάσχουμε μαζί του, θέλοντας μαζί με την Άνα να σβήσουμε τα σημάδια από το κορμί και την ψυχή του. Ναι, το "Fifty" είναι ένα παραμύθι αλλά, που ας μην γελιόμαστε, ποιος δεν θα ήθελε να το ζήσει; Και στο κάτω-κάτω, γιατί να μην μας αρέσουν τα παραμύθια, ακόμα κι αν είναι kinky, ακόμα κι αν δεν είναι απόλυτα ρεαλιστικά. Η μαγεία τους, εκεί ακριβώς βρίσκεται! Κι αν εξακολουθείτε να μην δέχεστε ότι ως ιστορία, έχει να δώσει κάτι παραπάνω, απλά κάνετε ένα θλιβερό λάθος και είναι κρίμα.
Βαθμολογία 10/10

Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: E.L. James
Μεταφραστής: Σπερελάκη Τιτίνα
Εκδόσεις: Πατάκης
Κατηγορία: Ξένη Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2012
Αρ. σελίδων: 736
ISBN: 978-960-16-4604-6