...

Σάββατο, Οκτωβρίου 06, 2012

Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:
Η Λουδανία είναι μια χώρα που σπαράσσεται από τη βία κάτω από τον ζυγό ενός απολυταρχικού καθεστώτος. Οι κάτοικοί της χωρίζονται σε τάξεις με αποκλειστικό κριτήριο τη γλώσσα που μιλάνε. Η παραμικρή παράβαση -για παράδειγμα, το να κοιτάξεις στα μάτια ένα άτομο ανώτερης τάξης ενώ μιλά στη μητρική του γλώσσα- επισύρει την ποινή του θανάτου.
Η 17χρονη Τσάρλι έχει ένα μυστικό που προσπαθεί να κρατήσει κρυφό σε όλη της τη ζωή: καταλαβαίνει όλες τις γλώσσες. Το μοναδικό μέρος όπου μπορεί να νιώσει αληθινά ελεύθερη είναι τα υπόγεια κλαμπ -εκεί που βασιλεύουν τα ναρκωτικά και που οι άνθρωποι βρίσκουν μια διέξοδο από τους άτεγκτους κανόνες του κόσμου στον οποίο ζουν.
Όταν ένα βράδυ, σε κάποιο κλαμπ, η Τσάρλι γνωρίζει τον Μαξ, έναν όμορφο και γοητευτικό νεαρό που μιλά μια άγνωστη γλώσσα, το μυστικό της θα κινδυνεύσει να αποκαλυφθεί. Και, παρότι νιώθει ακατανίκητη έλξη για εκείνον, ξέρει πολύ καλά πως δεν μπορεί να τον εμπιστευθεί. Πολύ σύντομα όμως, μέσα από μια σειρά βίαιων γεγονότων, θα αποδειχθεί ότι η Τσάρλι είναι ο άνθρωπος-κλειδί για την ανατροπή του καταπιεστικού καθεστώτος που καταδυναστεύει τη χώρα της.

Προσωπική άποψη:
Έχοντας διαβάσει πάμπολλα δυστοπικά μυθιστορήματα, θεωρώ εξαιρετικά δύσκολο να βρεθεί κάποιο νέο που θα καταφέρει να κλέψει την καρδιά μου αλλά και τις εντυπώσεις γενικότερα. Δεν είναι ακατόρθωτο ωστόσο, σε καμία περίπτωση δεν μιλάμε για μια εύκολη υπόθεση. "Η Υπόσχεση" είναι και αυτή ένα δυστοπικό μυθιστόρημα που σίγουρα δεν καταφέρνει να αγγίξει το τέλειο όμως, έχει πολύ καλές προδιαγραφές, δημιουργώντας μου την πεποίθηση πως στο προσεχές μέλλον, η συνέχεια της ιστορίας, μας επιφυλάσσει πολλές εκπλήξεις και ανατροπές. Από τις πρώτες κι όλας σελίδες σε κρατάει σε εγρήγορση, θέλοντας να μάθεις τι πρόκειται να συμβεί παρακάτω, αφήνοντάς σε παρ' όλα ταύτα με την αίσθηση πως τα πράγματα ίσως να κύλησαν πιο γρήγορα απ' όσο θα έπρεπε ή τουλάχιστον, απ' όσο θα θέλαμε. Αλλά νομίζω ότι φτάνουν οι εισαγωγές.

Η Λουδανία είναι μια χώρα στην οποία κυριαρχεί ένα απολυταρχικό καθεστώς, με την βασίλισσα να έχει την απόλυτη εξουσία, τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο, ακόμα και πάνω στις ζωές των υπηκόων της οι οποίοι και χωρίζονται σε τάξεις ανάλογα την θέση τους βάση καταγωγής, με χαρακτηριστικό τους ότι η κάθε μία από αυτές, επιτρέπεται να γνωρίζει και να μιλάει πολύ συγκεκριμένες γλώσσες. Οποιαδήποτε αντίθετη συμπεριφορά τιμωρείται και μάλιστα, με την αυστηρότερη των ποινών, τον θάνατο. Γι' αυτόν ακριβώς το λόγο η 17χρονη Τσάρλι και η οικογένειά της κρύβουν το μεγάλο μυστικό της που δεν είναι άλλο από την ικανότητά της να κατανοεί όλες τις γλώσσες, ακόμα κι αν δεν τις διδάχτηκε ποτέ. Και ενώ το μυστικό της φαντάζει καλά προστατευμένο, όλα θα αρχίσουν να ανατρέπονται όταν η Τσάρλι γνωρίζει τον Μαξ, έναν μυστηριώδη και γοητευτικό νέο που μιλάει μια γλώσσα που πρώτη φορά την ακούει. Διχασμένη ανάμεσα στην έλξη της γι' αυτόν και την ανασφάλεια της για το αν πρέπει να τον εμπιστευτεί ή όχι, η Τσάρλι θα βρεθεί ανάμεσα στην βασίλισσα και τους επαναστάτες που θέλουν να την ανατρέψουν, ανακαλύπτοντας πως είναι το πρόσωπο κλειδί για την συνέχεια της καταδυνάστευσης ή της ελευθερίας της χώρας της.

Η Kimberly Derting έχει μια αξιοπρόσεχτη προϋπηρεσία στον χώρο της φανταστικής λογοτεχνίας και αυτό φαίνεται στον τρόπο γραφή της. Με άμεσο και κατανοητό τρόπο, μας μεταφέρει την κοινωνικοπολιτική εικόνα της χώρας της Λουδανίας, το καθεστώς αλλά και τις συνέπειες των υποτιθέμενων παραβάσεων που μπορεί, ακόμα και άθελά τους, να υποπέσουν οι κάτοικοί της, μην έχοντας την ευκαιρία να δικαιολογηθούν ή να προστατέψουν τους εαυτούς τους. Περιγραφική χωρίς ωστόσο να καταφεύγει σε κουραστικές γλαφυρότητες, σχηματοποιεί πλήρως την εικόνα του κόσμου που έχει χτίσει αλλά και των ανθρώπων που κινούνται μέσα σε αυτόν, συνδυάζοντας μια παλιομοδίτικη αισθητική με μια πνοή σύγχρονης και πιο κοντά στα δικά μας πρότυπα, δημιουργώντας τελικά ένα κράμα που στέκεται αξιοπρεπές και λειτουργικό. Σίγουρα σκοπός της συγγραφέως δεν ήταν απλά να δημιουργήσει έναν δικό της κόσμο αλλά, μέσα από τον τρόπο που αυτός λειτουργεί, να περάσει μηνύματα, που δεν είναι άλλα από το ότι σε όποια εποχή κι αν βρισκόμαστε, πάντα θα υπάρχουν στην εξουσία άνθρωποι που θα καταπιέζουν άλλους ανθρώπους, που θα τους οδηγούν σε ταξικούς διαχωρισμούς και εξαθλίωση αλλά από την άλλη, πάντα θα υπάρχουν εκείνοι που θα μάχονται υπέρ της ελευθερίας, ενός δικαιώματος που όσο κι αν θέλουν κάποιοι να μας στερήσουν, είναι στο χέρι μας να το διαφυλάξουμε.

Οι χαρακτήρες της Derting είναι ιδιαίτερα ενδιαφέροντες, ολοκληρωμένοι και διχασμένοι ανάμεσα σε ένα συναισθηματικό δίλημμα που επηρεάζεται από τις προσωπικές τους επιθυμίες, του λαού της Λουδανίας αλλά, και από το αίσθημα του καθήκοντος με το οποίο και γαλουχήθηκαν από τη γέννα τους κι όλας. Σε ένα γυναικοκρατούμενο καθεστώς, ετοιμάζονται να παλέψουν για αγαθά και αξίες που θα έπρεπε να είναι αυτονόητες, κάτι που δεν ισχύει βέβαια και που αν θέλουμε να είμαστε ρεαλιστές, δεν ισχύει ούτε στις δικές μας κοινωνίες, όσο κι αν θέλουμε να πιστεύουμε το αντίθετο. Η ροή της ιστορίας είναι καλή, τα γεγονότα τρέχουν και η κεντρική ιδέα, αν μη τι άλλο αρκετά πρωτότυπη. Η μοναδική ένσταση που έχω σχετίζεται με το πόσο γρήγορα τρέχουν τα γεγονότα. Νομίζω ότι οι εξελίξεις είναι παραπάνω καταιγιστικές απ' όσο θα έπρεπε, δίνοντάς μας υλικό που υπό άλλες συνθήκες θα μπορούσε να έχει απλωθεί περισσότερο, έτσι ώστε να μην αισθανόμαστε ώρες-ώρες ότι πνιγόμαστε από τον υπερβολικό όγκο δεδομένων.

"Η Υπόσχεση", όπως και κάθε φανταστική ή δυστοπική ιστορία που σέβεται τον εαυτό της, ακολουθείται από συνέχειες οι οποίες, οφείλω να ομολογήσω, πως αναμένονται ιδιαίτερα καλές και ενδιαφέρουσες. Η Τσάρλι και οι φίλοι της έκαναν την αρχή για μια μεγάλη αλλαγή, άνοιξαν παράθυρο σε μια νέα εποχή. Ακόμα όμως κι όταν παλεύουμε για το καλύτερο όλων, πάντα θα υπάρχουν αυτοί που αισθάνονται ότι χάνουν τη δύναμή τους και που θα παλέψουν γι' αυτήν. Και το κακό που κυριαρχούσε στη Λουδανία εκατοντάδες χρόνια δεν έχει φύγει, όσο κι αν κάποιοι πιστεύουν το αντίθετο. Είναι εκεί και περιμένει την κατάλληλη ευκαιρία να χτυπήσει, να κάνει την κίνησή του που μπορεί να καταστρέψει όλα εκείνα για τα οποία η Τσάρλι και η παρέα της αγωνίζονται. Ρομαντικό, έξυπνο και με φρενήρεις ρυθμούς, "Η Υπόσχεση" είναι ένα μυθιστόρημα που διαβάζεται με μια ανάσα και που σίγουρα θα σας ευχαριστήσει.
Βαθμολογία 8,5/10

Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: Kimberly Derting
Μεταφραστής: Δάφνη Βιορρέ
Εκδόσεις: Κλειδάριθμος
Κατηγορία: Ξένη Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2012
Αρ. σελίδων: 358
ISBN: ISBN 978-960-461-501-8

Posted on Σάββατο, Οκτωβρίου 06, 2012 by Γιώτα Παπαδημακοπούλου

14 comments

Τετάρτη, Οκτωβρίου 03, 2012

Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:
Η Λίμπι Ντέι ήταν επτά όταν η μητέρα και οι δύο αδελφές της δολοφονήθηκαν στην αποκαλούμενη Σατανιστική Σφαγή του Κίνακι. Εκείνη κατάφερε να διαφύγει και να αναγνωρίσει στο πρόσωπο του δεκαπεντάχρονου αδελφού της τον δολοφόνο.
Είκοσι τέσσερα χρόνια αργότερα η δυσλειτουργική Λίμπι, προκειμένου να επιβιώσει, πουλά την ιστορία της. Έτσι αναγκάζεται να ανατρέξει στο παρελθόν, να ξαναζήσει τα γεγονότα από την αρχή, βήμα προς βήμα, μόνο και μόνο για να ανακαλύψει πως τελικά η σωτηρία της απέχει πολύ ακόμη.

Προσωπική άποψη:
Όταν διάβασα το πρώτο βιβλίο της Flynn, τα "Αιχμηρά Αντικείμενα", δεν περίμενα τίποτα λιγότερο στην λογοτεχνική της πορεία από αυτό που μου προσέφερε με τον "Σκοτεινό Τόπο". Όταν ένας άνθρωπος είναι ικανός να σε παρασύρει από τις πρώτες κι όλας σελίδες, του πρώτου του μόλις δημιουργήματος, ξέρεις με βεβαιότητα πως βρίσκεται στο σωστό δρόμο. Και πράγματι, η Flynn ακολούθησε το σωστό μονοπάτι, εξελίχθηκε ακόμα περισσότερο κατορθώνοντας για ακόμα μία φορά να διεισδύσει στις πιο σκοτεινές γωνιές του μυαλού μας, να αγγίξει τα βαθύτερα ένστικτά μας κάνοντάς μας να ανατριχιάζουμε και να ριγούμε καθώς μπαίνουμε σε μια διεστραμμένη διαδικασία σκέψης που μας οδηγεί σε μονοπάτια που ίσως ποτέ δεν σκεφτήκαμε να περπατήσουμε και όμως, θα ήταν τόσο εύκολο να το κάνουμε. Αρκεί να είχαμε το κίνητρο, τον σκοτεινό επιβάτη που θα κυρίευε τη βία μέσα μας χωρίς έλεγχο, οδηγώντας μας στον δικό μας, προσωπικό σκοτεινό τόπο όπου αν μπεις, δεν είναι καθόλου δύσκολο να χαθείς και να μην βρίσκεις την έξοδο. Αν η Flynn δεν είναι ταλεντάρα, δεν ξέρω ποια είναι.

Η Λίμπι Ντέι είναι η μοναδική επιζήσασα ενός τρομακτικού εγκλήματος που έλαβε χώρα στο σπίτι της όταν ήταν μόλις 7 χρόνων. Η μητέρα της και οι δύο μεγαλύτερες αδερφές της δολοφονήθηκαν άγρια και ως ένοχος κρίθηκε ο 15χρονος τότε αδερφός της, Μπεν, ο οποίος και καταδικάστηκε σε ισόβια κάθειρξη εξαιτίας, κυρίως της δικιάς της κατάθεσης που τον κατέδειξε ως τον υπαίτιο του αιματηρού μακελειού. Όπως καταμαρτυρούσαν τα στοιχεία, ο Μπεν ήταν μπλεγμένος με τον Σατανισμό και η πράξη του αυτή, ήταν απόρροια της πίστης του στον Σατανά που ζήταγε προφανώς, την ύψιστη θυσία. Όλα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα η Λίμπι να περάσει τα 25 χρόνια που ακολούθησαν ακρωτηριασμένη σε ορισμένα δάχτυλα του ενός ποδιού και χεριού της, καθώς το μοιραίο βράδυ το πέρασε κρυμμένη σε μια παγωμένη λίμνη, φυτοζωώντας, υιοθετώντας μια επιθετική στάση απέναντι στους γύρω της, πηγαίνοντας από τη μία ανάδοχη οικογένεια στην άλλη καθώς, δεν άντεχαν για πολύ καιρό να την έχουν κοντά τους.

Εκείνη το γνωρίζει πως είναι προβληματική, δεν το αρνείται και έχει συμβιβαστεί με αυτό, όπως και με το γεγονός ότι δεν θέλει να κάνει τίποτα στη ζωή της. Άλλωστε, πέρασε τα τελευταία 25 χρόνια ζώντας από τα χρήματα που της προσέφεραν άνθρωποι που την λυπόντουσαν και φρόντιζαν με εράνους να φουσκώνουν τον τραπεζικό της λογαριασμό. Τα χρήματα όμως αυτά κινδυνεύουν να τελειώσουν και για πρώτη φορά πρέπει να αντιμετωπίσει την ζωή της κατάματα. Όμως δεν είναι έτοιμη για κάτι τέτοιο! Έτσι καταλήγει στη "Λέσχη Δολοφονιών", αποτελούμενη από ανθρώπους που ασχολούνται με μεγάλα ή και άλυτα εγκλήματα. Και όπως φαίνεται, η Λέσχη πιστεύει πως ο Μπεν είναι αθώος και πως η Λίμπι, ως παιδί, καθοδηγήθηκε ασυνείδητα στο να τον καταδικάσει δίνοντας μια μαρτυρία που δεν ίσχυε. Της προτείνουν λοιπόν να προσφέρει τις υπηρεσίες της, να έρθει σε επαφή με ανθρώπους που μπορεί να οδηγήσουν στην αλήθεια και εκείνη δέχεται, απλά και μόνο για τα χρήματα. Καθώς όμως επιστρέφει στον σκοτεινό τόπο που τόσα χρόνια απέφευγε, τόσο αμφιβάλλει, όσες μνήμες απωθούσε επανέρχονται και καλά κρυμμένες αλήθειες βγαίνουν σταδιακά στο φως ανατρέποντας τα πάντα.

Νομίζω ότι η Flynn με το βιβλίο της αυτό αποδεικνύει περίτρανα ότι είναι εξαιρετικά ευφυής. Ο ίδιος ο σκελετός της ιστορίας της είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον και το ίδιο ισχύει για τις διάφορες, μικρές ή μεγάλες υποϊστορίες που εκτυλίσσονται γύρω από αυτόν. Είναι γνωστή σε όλους η κοινή θεωρία πως πολλά μικρά πράγματα μαζί συνθέτουν κάτι μεγαλύτερο. Και τα μεγάλα πράγματα είναι σαφώς πιο ενδιαφέροντα από τα μεγάλα όμως ακόμα πιο ενδιαφέρον είναι το να διαπιστώνουμε βήμα-βήμα πως οδηγηθήκαμε σε αυτό γιατί καμιά φορά έχει μεγαλύτερη σημασία η αιτία που οδήγησε σε ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα και ίσως ακόμα μεγαλύτερη, η αφορμή που έδωσε το έναυσμα ώστε να δημιουργηθεί η αιτία από τις ρίζες ενός κακού που ίσως δεν μπορούσαμε να αντιληφθούμε μέχρι την δεδομένη στιγμή. Όμως και η σύλληψη της ιδέας του δολοφονικού σχεδίου καθώς και της εκτέλεσής του είναι το λιγότερο μαγική, όσο διεστραμμένο ή διαστροφικό κι αν σας ακούγεται αυτό και ο λόγος δεν είναι άλλος από το γεγονός ότι δεν μπορείς ούτε για μια στιγμή να διανοηθείς την αλήθεια που κρύβεται πίσω απ' όλα αυτά. Τα σενάρια πολλά, η λύση όμως έρχεται μέσα από μια εξερεύνηση που μέχρι τελευταία στιγμή σε αφήνει να ακροβατείς ανάμεσα σε λανθασμένες υποθέσεις.

Ένα ακόμα αξιόλογο και άξιο προσοχής στοιχείο του βιβλίου, είναι οι προβληματικοί μεν, ολοκληρωμένοι δε χαρακτήρες. Και πάλι η θηλυκή φιγούρα κυριαρχεί μέσα στην οικογένεια και την επαρχιακή, αγροτική κοινωνία βγάζοντας τον χειρότερό της εαυτό με ελαττώματα όπως το κουτσομπολιό, το ψέμα, η προσπάθεια αποποίησης ευθυνών, το νευρωτικό ξέσπασμα του άγχους μιας πνιγηρής πραγματικότητας, η ανάγκη επιβολής πάνω στο αρσενικό με σκοπό την επίτευξη των στόχων της. Μέσα σ' όλα αυτά όμως, υπάρχει η μητρική φιγούρα της Πάτι που παρά τα ελαττώματά της, που δεν είναι και λίγα, αποδεικνύει τελικά ότι μια γυναίκα μπορεί την ίδια στιγμή να είναι ικανή για το απόλυτο κακό, όσο και για το απόλυτο καλό, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι στη δεύτερη περίπτωση μπορούμε να αποκλείσουμε την καταστροφή. Και ανάμεσα σε όλα αυτά, έχουμε το ενδιαφέρον στήσιμο της αφήγησης, με τη Λίμπι να μας εξιστορεί τα γεγονότα του παρόντος που οδηγούν σε όλο και νέα στοιχεία, και την εκ παραδρομής αφήγησης του Μπεν και της Πάτι που μας ταξιδεύουν πίσω στο 1985, αποκαλύπτοντάς μας σταδιακά την πραγματικότητα, ποιος είναι τελικά ο δολοφόνος αλλά και ποιοι είναι οι λόγοι που κάποιος μπορεί να φτάσει να γίνει ένας από αυτούς ή και να τους καλύψει. Και το γεγονός ότι η ιστορία κρέμεται κατ' εξοχήν πάνω από αυτούς τους τρεις χαρακτήρες, δεν σημαίνει ότι οι δευτερεύοντες μένουν στο περιθώριο αντίθετα, προσθέτουν το δικό τους λιθαράκι που δεν είναι διόλου ασήμαντο.

Αν μου πείτε πως το περιεχόμενο των βιβλίων της Flynn σας φαίνεται νοσηρό, δεν θα διαφωνήσω μαζί σας γιατί αυτή είναι η πραγματικότητα και ειλικρινά, μπαίνω αρκετές φορές στον πειρασμό να αναρωτηθώ κατά πόσο είναι συναισθηματικά σταθερός ένας άνθρωπος με τέτοιες φαντασιώσεις, που στοχοποιεί και ενοχοποιεί το ίδιο του το φύλο. Από την άλλη όμως, σκέφτομαι πόσο άδικη είναι η σκέψη αυτή, πολύ περισσότερο δε όταν συνειδητοποιώ πόσο βαθιά λατρεύω την ωμότητα και την ακραία ρεαλιστικότητα του κειμένου της, την αιχμηρότητα του λόγου της και όλα, στολισμένα με μια δόση αρρωστημένου χιούμορ. Μια ιστορία που μας βάζει σε ένα ψυχολογικό παιχνίδι μέσα από το οποίο μπορεί να ανακαλύψουμε πράγματα ακόμα και για εμάς τους ίδιους, πράγματα που ίσως δεν είχαμε διανοηθεί ποτέ. Γιατί μπορεί η Λίμπι ως πρωταγωνίστρια να είναι σωματικά και συναισθηματικά ανάπηρη, είναι όμως το πρόσωπο εκείνο που αποφασίζει να εξερευνήσει τον σκοτεινό της τόπο, να ξεπεράσει τους φόβους και τις ανασφάλειές της, φτάνοντας στη λύτρωση που θα της επιτρέψει να προχωρήσει. Όλοι έχουμε τον προσωπικό, σκοτεινό μας τόπο αλλά το θέμα δεν βρίσκεται εκεί αλλά, στο πως επιλέγουμε να κινούμαστε μέσα σε αυτόν. Αν επιλέγουμε να είμαστε θύματα κατευθυνόμενα από τους φόβους μας ή θύτες κατευθυνόμενοι από την οργή μας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι ρόλοι δεν μπορούν να αντιστραφούν. Ένα πραγματικά συγκλονιστικό βιβλίο που δεν μπορείς να χάσεις.
Βαθμολογία 10/10

Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: Gillian Flynn
Μεταφραστής: Αρβανίτη Γωγώ
Εκδόσεις: Μεταίχμιο
Κατηγορία: Ξένη Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2009
Αρ. σελίδων: 480
ISBN: 978-960-455-603-8

Posted on Τετάρτη, Οκτωβρίου 03, 2012 by Γιώτα Παπαδημακοπούλου

12 comments

Τρίτη, Οκτωβρίου 02, 2012



Θα είναι χαρά μας να σας έχουμε κοντά μας...

Posted on Τρίτη, Οκτωβρίου 02, 2012 by Γιώτα Παπαδημακοπούλου

4 comments