"Ο Κάβος του Αγίου Αγγέλου" της Ελένης Σαραντίτη

Η ιστορία ξεκινάει ένα αυγουστιάτικο πρωί του 1902 στην Νεάπολη Λακωνίας και ξεδιπλώνεται προς τα πίσω, φτάνοντας μέχρι τα Ορλωφικά και φωτίζοντας αποσιωπημένες μορφές, όπως η Κωνσταντία, κόρη του πρωτοκλέφτη του Μοριά, καπετάν Ζαχαριά Μπαρμπιτσιώτη. Με φόντο το πάντα φουρτουνιασμένο ακρωτήρι του Καβομαλιά, που οι Ενετοί ονόμασαν Κάβο του Αγίου Αγγέλου, η Ελένη Σαραντίτη συνθέτει μια πολυπρόσωπη τοιχογραφία στο κέντρο της οποίας τοποθετεί τέσσερις γυναικείες μορφές: τη Ρουθ, την Πελαγία, την Αγγελική και την Ευγενία. Τέσσερις γυναίκες που τις συνδέουν δεσμοί αίματος καθώς και το ενθύμιο ενός ανεκπλήρωτου έρωτα, ένα πολύτιμο περιδέραιο από ελεφαντόδοντο, που αγόρασε, παραμονές της Επανάστασης, ο πολυταξιδεμένος Μονεμβασιώτης Θεόδωρος Μαργέτης σε παζάρι του μακρινού Κολόμπο.
Ο Κάβος του Αγίου Αγγέλου έχει αμέτρητες ιστορίες να διηγηθεί: μάχες, έρωτες, ναυάγια, αποχωρισμούς, απώλειες. Στο μεγάλο ανθρώπινο χωνευτήρι του βιβλίου χωράνε κλέφτες και αγωνιστές της ελευθερίας, γυναίκες θαυμαστές που επιβιώνουν σε αντίξοες συνθήκες, αριστοκράτες και απλοί βιοπαλαιστές. Με ποιητική γραφή και λόγο άμεσο, η συγγραφέας μάς κάνει κοινωνούς στα μυστικά, στα πάθη και στους καημούς του θρυλικού Κάβου του Αγίου Αγγέλου.

"Μνήμες της Σμύρνης"της Γαλάτειας Γρηγοριάδου-Σουρέλη

Οι στερνές στιγµές της καταρρέουσας Σµύρνης.
Μέσα από τις προσωπικές ιστορίες απλών ανθρώπων, που ζουν στο επίκεντρο του φοβερού χαλασµού, δίνεται µε έξοχη δύναµη αναπαράστασης ο επιθανάτιος σπασµός της φλεγόµενης πόλης. Η συγγραφέας βλέπει τις φλόγες, αλλά δε σταµατά σ’ αυτές: προχωρεί στο ψυχικό ολοκαύτωµα των πρωταγωνιστών της µεγάλης καταστροφής. Της δίνεται, έτσι, η ευκαιρία να δηµιουργήσει τύπους αυθεντικούς, που υψώνουν το ατοµικό σε πανανθρώπινο, το επικαιρικό σε αιώνιο. Λόγος µεστός, εικόνες καθαρές, χαρακτήρες υπαρκτοί, γλώσσα πλούσια, διάλογος ουσιαστικός, αίσθηµα βαθιάς ανθρωπιάς κάνουν τις Μνήµες της Σµύρνης αλησµόνητες.

"Μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικότητας. Το μυθιστόρημα τεκμηρίων και η λογοτεχνικότητα του αναφορικού λόγου" του Κώστα Καβανόζη

Όσες προσδοκίες κι αν μας δημιουργεί, όσο ελκυστικό κι αν φαντάζει το να συναντηθούμε με την υπαρκτή πραγματικότητα μέσα σε ένα λογοτεχνικό έργο, πρόκειται στην ουσία του για κάτι τραγικό, στενά συνυφασμένο με το κοινό πεπρωμένο μας: H «πραγματικότητα» που θα βιώσουμε, οι εμπειρίες που θα αποκομίσουμε διαβάζοντας δεν παύουν να έχουν ως αφετηρία τους τον ανύπαρκτο κόσμο του βιβλίου που κρατάμε στα χέρια μας. Και η επιθυμία μας να εισχωρήσουμε έστω και για λίγο στον κόσμο αυτό δεν υποκρύπτει παρά την αδυναμία μας να αντιταχθούμε στην ίδια τη μοίρα μας, την ενδόμυχη επιθυμία μας για το ανέφικτο, τον ενδόμυχο αλλά πανίσχυρο πόθο να υπερβούμε την περιορισμένη ως προς τις δυνατότητές μας πραγματικότητα. Εξετάζοντας το μυθιστόρημα τεκμηρίων (nonfictionnovel), η παρούσα μελέτη πραγματεύεται το πώς η αληθινή ζωή επιδρά στη μυθοπλασία και το αντίθετο· πώς η πραγματικότητα άλλοτε συγκαλύπτει κι άλλοτε αναδεικνύει τη λογοτεχνική της διάσταση, πώς το μη λογοτεχνικό υλικό αποκτά μυθοπλαστική υπόσταση, πώς τελικά η σύζευξη της λογοτεχνίας με την εξωλογοτεχνική πραγματικότητα είναι κάτι που, αναπόφευκτα, μας αφορά όλους.

"Πετυχαίνω στο Γυμνάσιο" των Χριστίνας Ρασιδάκη & Σμαρούλας Παντελή

Μπαίνοντας στο γυμνάσιο, κάνεις το πρώτο βήμα για την ενηλικίωσή σου. Είναι ένας κόσμος καινούριος, με πολλές νέες και άγνωστες προκλήσεις. Ο τρόπος διδασκαλίας και διαβάσματος, οι απαιτήσεις, οι κοινωνικές σου σχέσεις, τα ενδιαφέροντά σου, όλα αλλάζουν – αλλάζεις πίστα.
Αυτό το βιβλίο το γράψαμε για σένα, για να βρεις τον χάρτη και την πυξίδα για την καινούρια σου ζωή. Για να οργανώσεις καλά τον χρόνο σου, για να βρεις τους φίλους που σου αξίζουν, για ν’ αντιμετωπίσεις με επιτυχία τις εξετάσεις και να έχεις το μέλλον που θέλεις!
Στη ζωή δίνουμε πολλές φορές εξετάσεις, με πολλούς τρόπους και για πολλά πράγματα. Αυτό το βιβλίο θα γίνει ο σύμμαχός σου και θα σε βοηθήσει να τα καταφέρνεις γενικώς!