"Καθρεφτίσματα" του Χρήστου Τσαντή

«Είναι λοιπόν απαραίτητο να ξέρουμε, γιατί αυτό που συνέβη μπορεί να ξανασυμβεί. Οι συνειδήσεις μας μπορεί να δελεασθούν και να εξαπατηθούν και οι δικές μας. […] Πρέπει, λοιπόν, να δυσπιστούμε απέναντι σε αυτούς που προσπαθούν να μας πείσουν με μέσα διαφορετικά από τη Λογική, δηλαδή στους χαρισματικούς ηγέτες. Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί πριν εμπιστευτούμε σε άλλους την κρίση και τη βούλησή μας. […] Είναι καλύτερα να απαρνηθούμε τις αλήθειες των προφητών, ακόμα και αν μας ενθουσιάζουν με την απλότητα και τη λάμψη τους, ακόμα κι αν μας φαίνονται βολικές γιατί δεν έχουν κανένα κόστος. Είναι καλύτερα να ικανοποιούμαστε με τις πιο μετριόφρονες και λιγότερο ενθουσιαστικές αλήθειες, αυτές που κατακτούμε με κόπο, σιγά-σιγά, χωρίς παρεκκλίσεις, με τη μελέτη, το διάλογο και τη σκέψη και τις οποίες μπορούμε να επαληθεύσουμε και να εξηγήσουμε», Πρίμο Λέβι.

Το μέλλον μοιάζει να κοιτά πίσω, μέσα από έναν αντεστραμμένο καθρέφτη. Ένα σύντομο οδοιπορικό στο παρελθόν και μία διαφορετική προσέγγιση των γεγονότων. Η αντεπανάσταση στο όνομα της επανάστασης. Ο φασισμός στο όνομα του (εθνικο)σοσιαλισμού. Οι ηγέτες χωρίς το λιβάνι. Από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης, στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Πολύτιμοι βοηθοί μας σε αυτό το ταξίδι είναι: ο «Ιούλιος Καίσαρας» του Σαίξπηρ, ο Νίκος Καζαντζάκης, ο Μενέλαος Λουντέμης, η Διδώ Σωτηρίου, ο Ιωσήφ Στάλιν, ο Αδόλφος Χίτλερ, ο Τόμας Μπέρνχαρντ, ο Λέων Τρότσκι, η Χάνα Αρεντ, ο Ζοζέ Σαραμάγκου, και άλλοι! 

Στα «Καθρεφτίσματα» παρακολουθούμε – μέσα από ιστορικές πηγές και ντοκουμέντα που είχαν μείνει χρόνια στο παρασκήνιο των γεγονότων – την κατάρρευση του πολιτισμού, την άνοδο των ναζί στη Γερμανία. Τα συμβάντα που σηματοδότησαν τη ματαίωση της Οκτωβριανής Έπανάστασης, στη δεκαετία του 1930. Το συσχετισμό των γεγονότων, το παρασκήνιο συμφώνων και «διπλωματικών ελιγμών». Στα «Καθρεφτίσματα» μένουμε μακριά από ανιστόρητες θεωρίες εξίσωσης των ιδεολογιών. Στεκόμαστε απέναντι στις «προφητείες», στα τσιτάτα και στις «αιώνιες αλήθειες». Διαβάζουμε την Ιστορία πίσω από την κυρίαρχη αφήγηση.