"γινάτι - Ο σοφός της λίμνης" του Γιάννη Καλπούζου

Ο Ζώτος και η Χαβαή, με την πολυκύμαντη ερωτική τους σχέση, ένας αινιγματικός βαρκάρης, μια γυναίκα-αράχνη που γυρεύει δωμάτιο για μια νύχτα κι έναν άντρα για μια ζωή, ο σατανικός κομπογιαννίτης γιατρός Μαργαζής και ο τυχοδιώκτης παπα-Λέρας, ο οποίος παινεύεται ότι εκδύει τις γυναίκες από τα αμαρτήματα κι από τα εσώρουχα, μπλέκονται στο γαϊτανάκι που υψώνει ως μιαρή ή ευλογημένη έκρηξη το γινάτι με αφορμή έναν φόνο, μια αυτοκτονία, τον φόβο της αντεκδίκησης, την καταφρόνια της κοινωνίας, τον πλούτο, τη φτώχια, τη ζήλια, τον πόθο, κάποια ανομολόγητα εγκλήματα, την εθνική ταυτότητα και τον διάβολο ή τον άγγελο που κρύβει καθένας μέσα του. Και κυλά η ζωή τους πότε σαν αγριεμένο ποτάμι και πότε σαν γλυκασμός της άνοιξης.
Πρωταγωνιστές και δευτεραγωνιστές πορεύονται στα χρόνια της ιταλικής κατοχής των Ιωαννίνων του 1917∙ της πρώτης απόπειρας δημιουργίας Βλάχικου πριγκιπάτου στην Πίνδο∙ της εξόρυξης πετρελαίου στη Δραγοψά∙ της εκστρατείας στη Μικρά Ασία∙ της προσφυγιάς Μικρασιατών και Ποντίων, αλλά κι εκείνης των Τουρκογιαννιωτών∙ του διχασμού σε βενιζελικούς και αντιβενιζελικούς και της μάστιγας της ληστοκρατίας στην Ήπειρο. Συνάμα ακολουθούν τα βήματα Εβραίων, Βλάχων, Αλβανών και Σαρακατσάνων, και γενικότερα την ταραγμένη εποχή πριν από το 1922 και κατά την πρώτη δεκαετία του Μεσοπολέμου.
Στην ίδια πατρίδα συνυπάρχουν ή συγκρούονται διαφορετικοί κόσμοι, ομάδες και άτομα∙ σμίγουν ή αποχωρίζονται τα όνειρα κι ανακατώνονται τα αίματα, οι θρησκείες και οι γλώσσες∙ κι όλα συμβαίνουν στα Γιάννενα, στην πόλη των θρύλων και της μυστηριακής γοητείας.

"Υπόσχομαι να μην ξεχάσω" του Γιώργου Πολυράκη

Ερζιντζάν-Αρμενία. Άνοιξη 1915. Ο Κεβόρκ και η Νεβάρτ, τυλιγμένοι μέσα στην άγνοια και την υπεραισιοδοξία των νιάτων και του έρωτά τους, πλάθουν όνειρα. Άξαφνα, τα μαύρα πουλιά του μίσους και οι άνεμοι του πολέμου θα οδηγήσουν τη Νεβάρτ στην ελεύθερη Θεσσαλονίκη και τον Κεβόρκ στην έρημο της Συρίας, όπου θα βιώσει τη φρίκη της γενοκτονίας της φυλής του, αλλά θα τα καταφέρει να επιβιώσει και να φθάσει στον Πειραιά. Μετά το τέλος του πολέμου, οι δύο νέοι θα επιστρέψουν στο Ερζιντζάν με διαφορά δύο μηνών ο ένας από τον άλλον, αναζητώντας, μάταια, τον μεγάλο έρωτά τους, πριν αφήσουν οριστικά πίσω τους την πόλη όπου γεννήθηκαν και μεγάλωσαν. Τριάντα έξι χρόνια αργότερα, ένα χρυσό μενταγιόν, με ένα μεγάλο ρουμπίνι σε σχήμα καρδιάς στο κέντρο, θα τους ξαναφέρει κοντά κάνοντάς τους να μυρίσουν το άρωμα μιας ευτυχίας χαμένης για πάντα.
Μια αληθινή ιστορία, σαν χιλιάδες άλλες από εκείνη την εποχή, αλλά και η ιστορία ενός χριστιανικού λαού, προοδευτικού και αναφομοίωτου.

"Οργή και ομίχλης" της Sarah J. Maas

«Πες μου τι βλέπεις». «Έναν κόσμο διχασμένο». Η Φέιρα γλίτωσε από τα χέρια της Αμαράνθα και κατόρθωσε να επιστρέψει στην Αυλή της Άνοιξης –όμως το τίμημα αποδείχτηκε μεγάλο. Παρότι πλέον διαθέτει τις δυνάμεις των Ξωτικών, η καρδιά της παραμένει ανθρώπινη, και δεν μπορεί να ξεχάσει τα όσα τρομερά χρειάστηκε να κάνει προκειμένου να σώσει το λαό του Τάμλιν. Ούτε έχει ξεχάσει η Φέιρα τη συμφωνία της με τον Ρίσαντ, το Μέγα Άρχοντα της φοβερής Αυλής της Νύχτας. Κι ενώ η Φέιρα προσπαθεί να διαχειριστεί το σκοτεινό ιστό των πολιτικών ισορροπιών της αυλής, του πάθους και των μεθυστικών της δυνάμεων, μια ακόμη σκοτεινότερη δύναμη καιροφυλακτεί… κι ίσως η Φέιρα αποδειχτεί το κλειδί για την αντιμετώπισή της. Για να συμβεί αυτό, όμως, θα χρειαστεί να τιθασεύσει τα φοβερά χαρίσματά της, να γιατρέψει τη ραγισμένη της ψυχή και να αποφασίσει πώς θέλει να διαμορφώσει το μέλλον της… καθώς και το μέλλον ενός ρημαγμένου κόσμου. Η Σάρα Τ. Μάας, τα βιβλία της οποίας έχουν συμπεριληφθεί στις λίστες ευπώλητων των Times της Νέας Υόρκης και της USA Today, διευρύνει τον κόσμο της Φέιρα πέρα από κάθε φαντασία, σε αυτή τη σαγηνευτική και καθηλωτική συνέχεια του Αγκάθια και Τριαντάφυλλα.

"Ο δρόμος της ευτυχίας" της Emma Seppälä

Όλοι επιθυμούν την ευτυχία και την επιτυχία, η επιδίωξη όμως και των δύο δεν ήταν ποτέ πιο απατηλή απ’ ό,τι στις μέρες μας. Καθώς οι επαγγελματικές και προσωπικές απαιτήσεις αυξάνονται, προσπαθούμε να τα βγάλουμε πέρα κρατώντας ισορροπίες, κάνοντας περισσότερα και πιο γρήγορα. Κι ενώ μπορεί να τα καταφέρνουμε βραχυπρόθεσμα, το τίμημα μακροπρόθεσμα είναι υψηλό: φθείρει την ευημερία μας, τις σχέσεις μας και, όλως παραδόξως, την παραγωγικότητά μας.
Η Έμα Σεπάλα εξηγεί ότι ο λόγος που «καίμε τους εαυτούς μας» είναι επειδή τείνουμε να ακολουθούμε ξεπερασμένες θεωρίες επιτυχίας. Μας έχουν διδάξει ότι πρέπει να προχωράμε διεκπεραιώνοντας τα πάντα, στοχευμένα και με σιδερένια πειθαρχία, ότι η επιτυχία εξαρτάται από το χάρισμα και τα ταλέντα μας και ότι δεν μπορείς να καταφέρεις τίποτα χωρίς άγχος.
Ο ΔΡΟΜΟΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΥΤΥΧΙΑ γκρεμίζει αυτές τις αντιπαραγωγικές θεωρίες. Βασισμένη σε πρόσφατες επιστημονικές έρευνες σχετικά με την ευτυχία, την ευελιξία, τη δύναμη της θέλησης, το θετικό άγχος, τη δημιουργικότητα και την ενσυνείδηση, η Σεπάλα αποδεικνύει ότι να είμαστε ευτυχισμένοι είναι το πιο παραγωγικό πράγμα που μπορούμε να κάνουμε για να ευημερήσουμε. Μοιράζεται πρακτικές στρατηγικές για να εφαρμόζουμε αυτά τα επιστημονικά ευρήματα στην καθημερινή μας ζωή.
Μια ζωή πετυχημένη, ικανοποιητική και χωρίς άγχος σε περιμένει. Το βιβλίο αυτό θα σου δείξει τον δρόμο.

"Τα χειρότερα παιδιά του κόσμου" του David Walliams

ΕΤΟΙΜΟΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΣΕΤΕ ΤΑ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ;
Ελάτε! Ελάτε! Θα γνωρίσετε πέντε Απαίσια Αγόρια και πέντε Κάκιστα Κορίτσια!
Όπως την Καναπεδάτη Κάτια – φανατική τηλεορασόπληκτη, τόσο κολλημένη στον καναπέ, που έγινε και η ίδια καναπές! Και τον Σαλιάρη Σάιμον – ένα αγόρι του οποίου τα σάλια τον βάζουν σε φοβερούς μπελάδες κατά τη διάρκεια μιας σχολικής εκδρομής! Και να μην ξεχάσουμε την Κλαψιάρα Κλάρα – μια στριμμένη μεγάλη αδελφή με τη φρικτή συνήθεια να λέει ψέματα!
Ο πολυαγαπημένος συγγραφέας των παιδιών Ντέιβιντ Ουάλιαμς επανέρχεται με αυτή τη συλλογή απολαυστικά σκανταλιάρικων ιστοριών, εικονογραφημένη με λαμπερά χρώματα από μια καλλιτεχνική ιδιοφυΐα, τον Τόνι Ρος.

"Οι πολεμιστές της καταιγίδας" του Bernard Cornwell

Μια εύθραυστη ειρήνη πρόκειται να διαρραγεί…
Ο γιος του βασιλιά Άλφρεντ, Έντουαρντ, και η απίθανη κόρη του, Έθελφλεντ, βασιλεύουν στο Έσεξ, στη Μερκία και στην Ανατολική Αγγλία. Αλλά οι ακούραστοι Βόρειοι, που εποφθαλμιούν τα πλούσια εδάφη και τις εκκλησίες, εξαπολύουν συνεχώς επιδρομές.
Ο Ούτρεντ του Μπέμπανμπεργκ, ο μεγαλύτερος πολεμιστής των βασιλείων, ελέγχει τη βόρεια Μερκία από την οχυρωμένη πόλη του Τσέστερ. Όμως δυνάμεις συσπειρώνονται εναντίον του. Οι Βόρειοι συμμαχούν με τους Ιρλανδούς, που πολεμούν υπό τις εντολές του άγριου πολεμιστή Ράγκναλ Ίβαρσον, και στο πλάι τους συντάσσονται και οι Νορθουμβριανοί. Παρά την απειλή, τόσο ο Έντουαρντ όσο και η Έθελφλεντ δεν είναι πρόθυμοι να αφήσουν την ασφάλεια του οχυρού της. Αλλά όταν η κόρη του Ούτρεντ είναι παντρεμένη με τον αδελφό του Ίβαρσον, ποιος μπορεί να εμπιστευτεί ποιον;
Δεν υπάρχει εύκολος δρόμος όταν συγκρούονται η οικογένεια με την πίστη, η προσωπική φιλοδοξία με την πολιτική δέσμευση. Αλλά ένα άντρας με το θάρρος πολεμιστή ίσως μπορέσει να τα καταφέρει. Αυτός ο άντρας είναι ο Ούτρεντ και αυτή είναι η πιο σημαντική καμπή στη ζωή του.
Το ένατο μέρος της σειράς «Σαξονικά Χρονικά».

"Υπόγειος σιδηρόδρομος" του Colson Whitehead

Η Κόρα είναι σκλάβα σε μια βαμβακοφυτεία στην Τζόρτζια. Η ζωή είναι εφιαλτική για όλους τους σκλάβους αλλά ιδιαίτερα για την Κόρα, γιατί είναι μια περιθωριακή για τους άλλους Αφρικανούς. Ακόμη μεγαλύτερος πόνος την περιμένει καθώς ενηλικιώνεται και γίνεται γυναίκα. Όταν ο Σίζαρ καταφτάνει από τη Βιρτζίνια και της μιλάει για τον Υπόγειο Σιδηρόδρομο, οι δυο τους αποφασίζουν να αψηφήσουν τον τεράστιο κίνδυνο και να δραπετεύσουν. Τα πράγματα δεν πηγαίνουν όπως σχεδίαζαν και, παρόλο που καταφέρνουν να βρουν μια στάση και να κατευθυνθούν προς τα βόρεια της χώρας, καταδιώκονται.
Στην ιδιοφυή σύλληψη του Γουάιτχεντ, ο Υπόγειος Σιδηρόδρομος δεν είναι απλώς μια αλληγορία – μηχανικοί και οδηγοί έχουν στήσει υπογείως ένα μυστικό δίκτυο από ράγες και σήραγγες. Η πρώτη στάση της Κόρας και του Σίζαρ είναι η Νότια Καρολίνα, σε μια πόλη που αρχικά φαντάζει παράδεισος αλλά κρύβει κάτι σατανικό για τους μαύρους κατοίκους. Το χειρότερο είναι ότι ο Ριτζγουέι, ο αμείλικτος κυνηγός σκλάβων, είναι στα ίχνη τους. Αναγκασμένη να το σκάσει ξανά, η Κόρα ρίχνεται σ’ ένα απίστευτο ταξίδι, αναζητώντας την πραγματική ελευθερία.
Καθώς ο Γουάιτχεντ αναπλάθει την τρομοκρατία που υφίσταντο οι μαύροι στην προεμφυλιακή εποχή, η αφήγησή του αναδεικνύει το έπος της Αμερικής από τη βίαιη εκμετάλλευση των Αφρικανών μέχρι τις ανεκπλήρωτες υποσχέσεις του σήμερα. Ο ΥΠΟΓΕΙΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ είναι η λεκτική απόδοση της άγριας θέλησης μιας γυναίκας να σπάσει τα δεσμά της σκλαβιάς και συνάμα ένας δυνατός στοχασμός περί της Ιστορίας που μοιραζόμαστε όλοι μας.

"Το Υπουργείο της υπέρτατης ευτυχίας" της Arundhati Roy

Πώς αφηγείσαι μια κατακερματισμένη ιστορία;
Με το να γίνεσαι σταδιακά ο καθένας.
Όχι.
Με το να γίνεσαι σταδιακά το καθετί.
ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΤΗΣ ΥΠΕΡΤΑΤΗΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ μας οδηγεί σ’ ένα εσωτερικό ταξίδι που διαρκεί πολλά χρόνια – από τις πολυπληθείς γειτονιές του παλιού Δελχί και τα λαμπερά πολυκαταστήματα της εκκολαπτόμενης νέας μητρόπολης μέχρι τα χιονισμένα βουνά και τις κοιλάδες του Κασμίρ και πέρα, όπου ο πόλεμος είναι ειρήνη και η ειρήνη πόλεμος, και πότε πότε «κηρύσσεται κανονικότητα».
Η Αντζούμ, που ήταν Αφτάμπ, ξετυλίγει ένα ξεφτισμένο περσικό χαλί σε μια πόλη νεκροταφείο που αποκαλεί σπίτι. Ένα μωρό εμφανίζεται ξαφνικά, λίγο μετά τα μεσάνυχτα, σε μια φάτνη από σκουπίδια στο πεζοδρόμιο. Ο αινιγματικός Τίλο είναι τόσο παρών όσο απούσα είναι αυτή από τις ζωές των τριών αντρών που την αγάπησαν.
Το ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΤΗΣ ΥΠΕΡΤΑΤΗΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ είναι μια οδυνηρή ιστορία αγάπης και ταυτόχρονα μια αποφασιστική διαμαρτυρία, που γράφεται με ψιθύρους και κραυγές, με δάκρυα και μερικές φορές με γέλια. Οι ήρωές της είναι άνθρωποι που έχουν συντριβεί από τον κόσμο όπου ζουν και στη συνέχεια σώθηκαν από αγάπη και από ελπίδα. Για τον λόγο αυτό, όσο εύθραυστοι κι αν είναι, δεν παραδίδονται ποτέ. Αυτό το γοητευτικό, υπέροχο βιβλίο επινοεί εκ νέου τι μπορεί να κάνει και να είναι ένα μυθιστόρημα. Και σε κάθε σελίδα του αποδεικνύει το χάρισμα της αφήγησης που διαθέτει η Αρουντάτι Ρόι.