Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:
1539. Ο βασιλιάς Ερρίκος Η΄ ετοιμάζεται να παντρευτεί για τέταρτη φορά. Επιλέγει την Άννα της Κλεβ, μια Γερμανίδα πριγκίπισσα που θα γίνει πιόνι στα χέρια του στην προσπάθειά του να δημιουργήσει μια προτεσταντική συμμαχία ενάντια στη Ρώμη.
Ο Ερρίκος είναι ψυχρός απέναντι στη βασίλισσα, δεν τη θέλει και, αψηφώντας συμβούλους και ευγενείς, αρχίζει να φλερτάρει τη νεαρή Αικατερίνη Χάουαρντ. Η νέα βασίλισσα διαισθάνεται τον κλοιό να σφίγγει επικίνδυνα γύρω της.
Η Τζέην Μπολέυν, πάλι, που επιστρέφει στον κλειστό πυρήνα της Αυλής χάρη στον θείο της, τον ισχυρό δούκα του Νόρφολκ, έρχεται αντιμέτωπη με τη βαριά κληρονομιά των Μπολέυν: δόλος και θάνατος. Τίποτα πλέον δεν είναι σίγουρο σε ένα βασίλειο που κυβερνάται από έναν ολοένα και πιο τυραννικό βασιλιά.
Η συγκλονιστική ιστορία τριών γυναικών που προσπαθούν να βρουν τον δρόμο τους στην πιο ασταθή Αυλή της Ευρώπης, σε μία περίοδο θρησκευτικής αναταραχής και πολιτικής αβεβαιότητας.

Προσωπική άποψη:
Υποθέτω πως μεγάλη μερίδα του αναγνωστικού κοινού, εκεί έξω, γνωρίζει το έργο της, ή έστω έχει ακουστά την συγγραφέα Philippa Gregory, η οποία έχει γράψει τη δική της ιστορία στο χώρο του ιστορικού μυθιστορήματος και θεωρείται μία από τις πλέον πετυχημένες, στο είδος της, μυθιστοριογράφους. Μία από τις πλέον γνωστές κι αγαπημένες σειρές όπου φέρουν την υπογραφή της είναι η "The Tudor Court" που πρωτοκυκλοφόρησε στις αρχές των 00's, και η επιτυχία της οποίας εκτοξεύτηκε μεταξύ του 2007 και 2010, που όπως, ίσως, θυμούνται οι μυημένοι, το "The Tudors" προβαλλόταν στα τηλεοπτικά μας δίκτυα, άρα η επιθυμία του κοινού ν' ανακαλύψει περισσότερα για εκείνη την τόσο γοητευτική κι ενδιαφέρουσα, μα και ταραγμένη συνάμα, ιστορική περίοδο, βρισκόταν στα ύψη. Καλή συγκυρία ή μη, βοήθησε τη σειρά αυτή να γίνει πιο γνωστή και δημοφιλής, και να που ήρθε το 2018 για να φτάσει, έστω και με κάποια καθυστέρηση, και στη χώρα μας. 

"Η αυλή των ψιθύρων" είναι το τέταρτο βιβλίο της προαναφερόμενης σειράς. Βέβαια, αυτό δεν πρέπει να σας προβληματίζει. Μπορεί, θεωρητικά, να υπάρχει μια κάποια σύνδεση ανάμεσα στο ένα βιβλίο με το άλλο, όμως, δεδομένου ότι αναφέρονται σε συγκεκριμένες περιόδους το καθένα, αναλύοντας κάποια μεμονωμένη ιστορία μέσα στο ευρύτερο πλαίσιο της χρονικής περιόδου που τοποθετούνται, κι επειδή αφορούν περισσότερο τον ανθρώπινο παράγοντα παρά τον ιστορικό αυτής, δεν καθίσταται απαραίτητη η ανάγνωση των προηγούμενων κεφαλαίων. Αυτό δε σημαίνει πως δεν θα μας άρεσε η ιδέα να τα δούμε μελλοντικά να εκδίδονται κι αυτά στα ελληνικά, αλλά στην παρούσα φάση δεν μας στερούν κάτι από την αναγνωστική εμπειρία που αποκομίζουμε διαβάζοντας το συγκεκριμένο βιβλίο. Κι επιμένω αρκετά στο ξεκαθάρισμα αυτής της λεπτομέρειας επειδή είναι κάτι που με επηρεάζει, υπό συγκεκριμένες συνθήκες, ως αναγνώστρια, και γνωρίζω πως επηρεάζει και πολλούς από εσάς.

Το βιβλίο αυτό, λοιπόν, πραγματεύεται τη ζωή στην Αυλή του παλατιού του βασιλιά Ερρίκου Η΄, αμέσως μετά την εκτέλεση δια απαγχονισμού της τρίτης του συζύγου, Άννας Μπολέυν, κι ενώ αυτός  ετοιμάζεται να παντρευτεί για τέταρτη φορά, την Γερμανίδα πριγκίπισσα Άννα της Κλεβ, και φτάνει μέχρι και τον πέμπτο γάμο του, με την Αικατερίνης Χάουαρντ και τον θάνατο αυτής, πάλι έπειτα από εκτελεστική διαταγή, ενώ ενδιάμεσα παρακολουθούμε και την προσωπική ιστορία της Τζέην Μπολέυν, χήρας του αδερφού της Άννα Μπολέυν, που επιστρέφει στην Αυλή, χάρη στην παρέμβαση του θείου της, με το βαρύ πεπρωμένο που φέρει το όνομά της να την κυνηγάει σαν κακόβουλη σκιά. Τρεις γυναίκες, τρεις δραματικές ιστορίες. Τρεις διαφορετικές προσωπικότητες, τρεις γυναικείες φωνές που αφηγούνται την πορεία της ζωής τους σε μια περίοδο που το βασίλειο στο οποίο ζούσαν είχε μπροστά του ένα εξαιρετικά αμφίβολο μέλλον, κάτω από την τυραννική διακυβέρνηση ενός ανθρώπου που τα είχε βάλει με όλους όσοι ήταν εναντίον όσων πρέσβευε και ποθούσε εκείνος.

Η Gregory έχει κάνει πάρα πολύ καλή δουλειά όσον αφορά την αποτύπωση των ιστορικών λεπτομερειών που μας επιτρέπουν να ταξιδέψουμε στο χρόνο και στο χώρο, μεταφέροντάς μας σε μια Αγγλία ταραγμένη, που το έκρυθμο κλίμα της προμηνύει μονάχα δυστυχίες και συμφορές, και που τα εμπόδια που συναντάει ο καθένας στο δρόμο του φαντάζουν ανυπέρβλητα και η κάθε διαδρομή που ακολουθεί να οδηγεί σε αδιέξοδα. Παράλληλα, έχει καταφέρει να ισορροπήσει σε πολύ καλό βαθμό το ιστορικό και το μυθιστορηματικό στοιχείο, οδηγώντας την αφήγησή της σε ένα πάντρεμα που φαντάζει στα μάτια του αναγνώστη άκρως ρεαλιστικό, κάνοντάς τον να τείνει να ξεχνάει πως διαβάζει μυθιστόρημα, στην πραγματικότητα, και όχι κάποιο ιστορικό δοκίμιο, ή κάποια μελέτη βασισμένη σε εξομολογήσεις και κείμενα της εποχής. 

Σε ότι έχει να κάνει, τώρα, με τις ιστορίες των τριών αυτών γυναικών, με τις δύο προτελευταίες συζύγους του Ερρίκου (ναι, παντρεύτηκε και έκτη φορά, ο αθεόφοβος ψυχάκιας) να είναι οι πλέον αδικημένες ιστορικά, και αυτές για τις οποίες γνωρίζουμε τα λιγότερα -πέραν του ότι η πρώτη ήταν άσχημη ενώ η δεύτερη ελευθέρων ηθών-, υπάρχει μια ελαφρά αυξομείωση του ενδιαφέροντός μας σχετικά με το προσωπικό τους δράμα, αλλά και με την επιτυχημένη ή μη αποτύπωση αυτού στο χαρτί. Η ιστορία της Άννας είναι η πιο καλοδουλεμένη κι ενδιαφέρουσα, δεδομένου ότι είναι και η μοναδική από τις έξι συζύγους του βασιλιά που κατάφερε να βγει κερδισμένη από τη σχέση της μαζί του, παραμένοντας στην Αυλή του ακόμα και μετά τον χωρισμό τους. Και δεδομένου ότι μιλάμε για γυναίκα που η πορεία της ξεκίνησε με την ίδια να φαίνεται τρομερά ανασφαλής, μα και τρομακτικά καταπιεσμένη εξαιτίας του περιβάλλοντος που μεγάλωσε, αν μη τι άλλο αποδείχθηκε η πλέον έξυπνη και αποφασισμένη να διεκδικήσει την ελευθερία της, έστω και με τρόπους που άλλοτε μπορεί να φαίνονταν παράδοξοι, αλλά που στο σήμερα αντιλαμβανόμαστε πόση ευφυΐα και σιγουριά χρειαζόταν κάποιος για να χειριστεί έτσι τη ζωή του. 

Τα πράγματα δε δουλεύουν τόσο καλά στο κεφάλαιο της Αικατερίνης, που αν και η συγγραφέας φαίνεται να θέλει κατά βάθος να ξεκολλήσει από την στερεοτυπική άποψη και εικόνα που έχουμε γι' αυτήν, τελικά δεν τα καταφέρνει, κι εγκλωβίζεται αρκετά στο πρότυπο της τσούλας που δεν μπορούσε να κρατήσει κλειστά τα πόδια και που, στο τέλος, έπεσε θύμα της ίδιας της τής αφέλειας, κάτι που την οδήγησε σε μια απάνθρωπη εκτέλεση, που θα μπορούσε να αποτυπωθεί με λίγο περισσότερο δράμα. Και κάπου εκεί έρχεται η ιστορία της Τζέην, που αποτελεί τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στις δύο γυναίκες, και που η συγγραφέας έχει χειριστεί εξαιρετικά καλά, ιδιαίτερα σε ό,τι έχει να κάνει με το συναισθηματικό σκέλος της προσέγγισής της. Γιατί η Τζέην ήταν μια γυναίκα που βασανίστηκε πάρα πολύ από τύψεις κι ενοχές, που προσπάθησε να εξιλεωθεί από το βάρος της προδοσίας απέναντι στον άντρα και την κουνιάδα της, εξού και στάθηκε στο πλευρό των δύο προαναφερόμενων συζύγων του Ερρίκου, χωρίς, ωστόσο, να επιτύχει αυτό που τόσο ήθελε, αφού το όνομά της, βαρύ και βουτηγμένο στον δόλο και στον θάνατο, την οδήγησε εκεί που ήταν γραμμένο της από την αρχή.

Βέβαια, παρά που οι γυναίκες είναι οι πρωταγωνίστριες του βιβλίου αυτού, ο Ερρίκος είναι ένας χαρακτήρας που δεν περνάει απαρατήρητος και που η συγγραφέας δεν τον παρουσιάζει ως ένα αμελητέο στοιχείο για την ιστορία μας. Δεν θα μπορούσε, άλλωστε, αφού στην πραγματικότητα αυτός αποτελεί το γρανάζι που κινεί, επηρεάζει και καθορίζει τα πάντα. Την Ιστορία, τους ανθρώπους, της κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις, το μέλλον μιας ολόκληρης χώρας, οδηγώντας τους όλους σε μια κατάσταση όπου κανείς και τίποτα δεν μπορεί να νιώθει ασφαλής, όπου κι αν πιστεύει, όσο πιστός κι αν είναι απέναντί του. Γιατί όσο η παράνοιά του ενισχύεται από άγχη και προσωπικές ανασφάλειες, τόσο περισσότερο καταπέφτει και γίνεται ακόμα πιο σκληρός κι επικίνδυνος. Οπότε, κρίνοντάς το συνολικά, το βιβλίο έχει τον δικό του χαρακτήρα παραμένοντας, ωστόσο, πιστό στα ιστορικά γεγονότα στα οποία και βασίζεται. Και την ίδια στιγμή μάς δίνει τη δυνατότητα μιας πιο ενδοσκοπικής ματιάς στο ποιόν τριών γυναικών που έζησαν τη δική τους ιστορία, μα κι άφησαν το δικό τους σημάδι, ακόμα κι αν αυτό δεν είναι εμφανές με μια πρώτη ματιά.
Βαθμολογία 8,5/10

Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: Philippa Gregory
Μεταφραστής: Αυγουστίνου Παρασκευή
Εκδόσεις: Διόπτρα
Κατηγορία: Ξένη Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2018
Αρ. σελίδων: 664
ISBN: 978-960-605-489-1