"Τάισέ με" της Μαριαλένας Σπυροπούλου

23 Απριλίου 2010, η χώρα μπαίνει στο μνημόνιο. Εκείνη την ημέρα η Μαρίνα δέχεται από τον σύντροφό της πρόταση γάμου και καταρρέει. Αντί να χαρεί, βυθίζεται σε μια ανάγκη να βρει τον θολό εαυτό της. Αναζητά κομμάτια της ταυτότητάς της μέσα από τη μητέρα της, την αδερφή της, τη γιαγιά της. Μέσα από τους άνδρες της ζωής της. Παράλληλα διαβάζει ένα δυστοπικό βιβλίο για έναν κόσμο δυο αιώνες από σήμερα, όπου οι γυναίκες έχουν πάρει στα χέρια τους την εξουσία του κόσμου. Για έναν κόσμο όπου απαγορεύεται η μητρότητα. Η Μαρίνα είναι μια σύγχρονη γυναίκα σε μια χώρα που αντιμετωπίζει τα ίδια ψυχικά ζητήματα. Αν ο θεός χρειάστηκε 7 μέρες για να δημιουργήσει τον κόσμο, για τη Μαρίνα τρεις μέρες ήταν αρκετές για να γκρεμιστεί ο κόσμος που ήξερε μέχρι εκείνη τη στιγμή.
Ένα πολύ σύγχρονο βιβλίο για τις γυναίκες του σήμερα, τις γυναίκες του χθες, και κυρίως του αύριο. Ένα βιβλίο για το ποιος ταΐζει ποιον και πότε χορταίνουμε τελικά. Για τις γυναίκες που κρύβουν μέσα τους τη δύναμη των πατεράδων τους, σε μια χώρα όπου οι πατέρες είναι άγνωστοι.

"Μέρα / νύχτα: Ταξίδια στο σκριπτόριο και Άνθρωπος στο σκοτάδι" του Paul Auster

Ταξίδια στο σκριπτόριο.
Ένας ηλικιωµένος, αποπροσανατολισµένος, σ’ ένα άγνωστο δωµάτιο. Δεν θυµάται ποιος είναι ή πώς βρέθηκε εκεί. Όταν προσδιορίζει ότι είναι κλειδωµένος εκεί µέσα, ο άντρας αρχίζει να διαβάζει ένα χειρόγραφο που βρίσκεται στο γραφείο: η ιστορία ενός άλλου αιχµαλώτου, σε έναν παράλληλο κόσµο τον οποίο ο άντρας δεν αναγνωρίζει. Στη διάρκεια της µέρας, διάφοροι χαρακτήρες επισκέπτονται τον άντρα στο κελί του και καθένας τους φέρνει νύξεις για την ταυτότητα και το παρελθόν του…
Άνθρωπος στο σκοτάδι.
Ο εβδοµηνταδυάχρονος Όγκαστ Μπριλ αναρρώνει από τροχαίο ατύχηµα στο σπίτι της κόρης του. Όταν ο ύπνος δεν έρχεται, ξαπλωµένος στο κρεβάτι λέει στον εαυτό του ιστορίες, πασχίζοντας να καταπιέσει σκέψεις για πράγµατα που θα προτιµούσε να ξεχάσει – τον πρόσφατο θάνατο της γυναίκας του και τον αποτρόπαιο φόνο στο Ιράκ του φίλου της εγγονής του. Ο Μπριλ φαντάζεται έναν παράλληλο κόσµο όπου η Αµερική δεν είναι σε πόλεµο µε το Ιράκ – αλλά µε τον εαυτό της. Σε αυτή την άλλη Αµερική οι Δίδυµοι Πύργοι δεν κατέρρευσαν την 11η Σεπτεµβρίου, και οι εκλογές του 2000 οδήγησαν στην απόσχιση, καθώς η µία πολιτεία µετά την άλλη αποσύρθηκαν από την ένωση και επακολούθησε αιµατηρός εµφύλιος…
Στον ανά χείρας τόµο Μέρα/Νύχτα, περιλαµβάνονται δύο µεταφυσικά µυθιστορήµατα του Paul Auster που αντικατοπτρίζουν το ένα το άλλο και προορίζονται να διαβαστούν µαζί. Συγκεκριµένα περιλαµβάνονται οι τίτλοι Ταξίδια στο σκριπτόριο και Άνθρωπος στο σκοτάδι που µεταφράζεται για πρώτη φορά στα ελληνικά.

"Στην πρώτη γραμμή: Ένας Αμερικανός ανταποκριτής στον πόλεμο του 1897" του Stephen Crane

Ο αμερικανός Στίβεν Κρέιν (1871-1900), μάχιμος ρεπόρτερ στη Νέα Υόρκη, πνεύμα ανήσυχο και τύπος περιπετειώδης, είχε προκαλέσει αίσθηση στην Αμερική όταν εξέδωσε το 1893 το Κόκκινο σήμα του θάρρους, πολεμικό μυθιστόρημα που σήμερα θεωρείται κλασικό.
Λίγα χρόνια μετά, ο Κρέιν, αφού επέζησε ενός ναυαγίου ανοικτά της Κούβας, ζήτησε και βρέθηκε στην ταραγμένη Ελλάδα του 1897 για να καλύψει τον πόλεμο με την Τουρκία ως ανταποκριτής της περιώνυμης τότε New York Journal.
Με βάση εν πολλοίς την εμπειρία του από την πρώτη γραμμή του μετώπου έγραψε αυτό το μυθιστόρημα, όπου οι αναγνώστες θα συναντήσουν τον Ρούφους Κόλμαν, τον αρχισυντάκτη του κυριακάτικου φύλλου εφημερίδας της Νέας Υόρκης, μορφή κοπιαριασμένη από τον ίδιο τον συγγραφέα, ο οποίος θα ζητήσει να μεταβεί στον ελληνοτουρκικό πόλεμο επειδή βαρέθηκε την αρχισυνταξία, κυρίως όμως για να βρει την αγαπημένη του Μάρτζορι. Η τελευταία βρίσκεται με την οικογένειά της στην Ελλάδα, σε ταξίδι που οργάνωσε ο αρχαιολόγος πατέρας της – και πρώην καθηγητής του Κόλμαν στο πανεπιστήμιο.
Η Πρώτη γραμμή είναι, πρώτα και κύρια, ένα ρομάντσο – ένα μάλλον λοξό ρομάντσο. Η αληθινή μάχη συντελείται στην καρδιά του ήρωα ή/και ανάμεσα σε αυτόν και την αγαπημένη του, την οποία διεκδικεί με λύσσα, αλλά και με έναν τρομακτικό, ανυποχώρητο, άκαμπτο εγωισμό, μέχρι «της τελευταίας ρανίδος του αίματός του».