Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:
Ο κορυφαίος στυλίστας του Αμερικανικού Αστυνομικού μυθιστορήματος συνεχίζει τη χαρτογράφηση της διαφθοράς και της εξουσίας, χρησιμοποιώντας τη λογοτεχνία σαν όχημα για την εξερεύνηση του συλλογικού τραύματος. Ιανουάριος 1942.
Καθώς το Λος Άντζελες παραπαίει μετά το σοκ του Περλ Χάρμπορ, οι Ιάπωνες κάτοικοι της πόλης συλλαμβάνονται και φυλακίζονται. Κατά τη διάρκεια μιας σφοδρής καταιγίδας, οι χείμαρροι ξεθάβουν ένα πτώμα στο Πάρκο Γκρίφιθ. Οι αστυνομικοί θεωρούν ότι πρόκειται για μια υπόθεση ρουτίνας, αλλά κάνουν λάθος. Είναι το προειδοποιητικό καμπανάκι πριν ακολουθήσει το χάος: φονικές πυρκαγιές, ληστείες χρυσού, ναζί, κομμουνιστές, απατεώνες που εκμεταλλεύονται το φυλετικό μίσος.
Μπλεγμένοι σε αυτή τη δίνη, τρεις άντρες και μία γυναίκα έχουν ραντεβού με την Ιστορία. Ο Έλμερ Τζάκσον είναι ένας διεφθαρμένος αρχιφύλακας του Τμήματος Ηθών, εισπράκτορας βρόμικου χρήματος για λογαριασμό του αρχηγού της Αστυνομίας. Ο Χιντέο Ασίντα είναι ένα σαΐνι του Εγκληματολογικού που υποφέρει από το μένος κατά των Ιαπώνων. Ο Ντάντλεϊ Σμιθ, υπάλληλος της Υπηρεσίας Πληροφοριών του Στρατού, είναι αχαλίνωτος και φασίστας πέρα για πέρα. Η Τζόαν Κόνβιλ, που γεννήθηκε αχαλίνωτη, είναι καθαιρεμένη υποπλοίαρχος του Ναυτικού και πολεμοκάπηλη έως το μεδούλι.
Η Θύελλα αποτελεί συνέχεια του Perfidia, το οποίο εγκαινίασε τη Δεύτερη Τετραλογία τού Λος Άντζελες που τοποθετείται χρονικά στον B΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Σε αυτή, ο Ελρόι χρησιμοποιεί χαρακτήρες από την πρώτη Τετραλογία και από την Τριλογία (οι οποίες διαδραματίζονται την περίοδο 1946-1972).

Προσωπική άποψη:
Τρία χρόνια μετά την κυκλοφορία του "Perfidia" στα ελληνικά, και πέντε χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του σε αγγλικό κείμενο, έφτασε η στιγμή της "Θύελλας", του δεύτερου μέρους της Δεύτερης Τετραλογίας του Λος Άντζελες, με την υπογραφή του κορυφαίου Αμερικανού συγγραφέα της αστυνομικής λογοτεχνίας, και των εκδόσεων Κλειδάριθμος, για μία ακόμη φορά, που με τόση αγάπη, και προσοχή ακόμα και στην λεπτομέρεια, έχουν περιβάλλει το σύνολο του έργου του τα τελευταία χρόνια. Ένα έργο όχι μόνο πολυάριθμο, τόσο σε τίτλους βιβλίων όσο και ως προς τις σελίδες του καθενός εξ αυτών χωριστά, αλλά και με καθαρά δική του ταυτότητα, προσέγγιση, αισθητική.

Η αφήγηση της "Θύελλας", της οποίας ο τίτλος έχει διττή έννοια και σημασιολογία, ξεκινάει στο Λος Άντζελες, λίγο μετά την επίθεση των Ιαπώνων στο Περλ Χάρμπορ, που είχε ως αποτέλεσμα τις γνωστές καταστροφικές συνέπειες για τους Αμερικάνους. Όπως είναι φυσικό επόμενο, μια τέτοια συνθήκη έχει προκαλέσει εμπάθεια των κατοίκων της πόλης απέναντι σε κάθε άνθρωπο Ιαπωνικής καταγωγής, με την καχυποψία να εντείνεται όλο και περισσότερο απέναντι στο πρόσωπό τους, μέχρι που φτάνουν να τους φυλακίσουν έπειτα από μια σειρά συλλήψεων που σκοπό έχει να εξαλείψει κάθε πιθανό κίνδυνο. Παράλληλα, εξαιτίας μιας σφοδρής κακοκαιρίας που προκαλεί ισχυρούς χείμαρρους, ένα πτώμα εντοπίζεται στο Πάρκο Γκρίφιθ, και παρά που αρχικά η αστυνομία θεωρεί πως πρόκειται για μια υπόθεση ρουτίνας, πιθανότατα και για ένα φρικτό ατύχημα, σύντομα ανακαλύπτουν πως τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα απ' όσο φαίνονται. 

Όλα τα παραπάνω δεν θα είναι παρά η αρχή του κακού, το καμπανάκι που κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για όλα όσα πρόκειται ν' ακολουθήσουν και που δεν θ' αφήσουν τίποτα άλλο πίσω τους παρά καταστροφές και θύματα. Φονικές πυρκαγιές, ληστείες χρυσού, ναζί και κομμουνιστές σε σύγκρουση, απατεώνες που εκμεταλλεύονται το φυλετικό μίσος το οποίο φουντώνει ολοένα και περισσότερο και κυριεύει ολοκληρωτικά τα πλήθη. Χάος, όλεθρος και καταστροφή, και μέσα σε αυτόν τον τραγικό κυκεώνα, άνθρωποι που πέφτουν θύματα όλων εκείνων που κινούν στην πραγματικότητα τα νήματα χωρίς κανείς να το αντιλαμβάνεται, χωρίς να το βλέπει, χωρίς να το κατανοεί, γιατί όταν η βία ξεσπά και φεύγει από τον έλεγχό μας, θολώνει λογική και συνειδήσεις.

Μια δίνη ακραίων καταστάσεων με φόντο μια εμπόλεμη κατάσταση, μεταφορικά και κυριολεκτικά, μέσα στην οποία ζουν, δρουν και πράττουν, με τον καθέναν να παίζει τον δικό του σημαντικό ρόλο -όσον αφορά τις εξελίξεις γενικότερα, αλλά και την Ιστορία ειδικότερα-, οι Έλμερ Τζάκσον, Φιντέλ Ασίντα, Ντάντλεϊ Σμιθ και Τζόαν Κόνβιλ. Τέσσερις διαφορετικοί χαρακτήρες, τέσσερις ξεχωριστές προσωπικότητες, με εξέχουσες θέσεις όλοι τους, με τα προτερήματα και τις αδυναμίες τους, με τα προσωπικά τους πάθη που άλλοτε τους κυριεύουν και άλλοτε τα τιθασεύουν χωρίς, ωστόσο, την απόλυτη τήρηση των ισορροπιών εκείνων που θα γεννούσαν ένα αίσθηση αρμονίας, και που καλούνται να επιτελέσουν το έργο τους, εκεί που το καθήκον και το πρέπει συγκρούονται με την εσωτερική ηθική.

Όπως αντιλαμβάνεστε, για ένα τόσο ογκώδες βιβλίο, είναι πάρα πολλά αυτά που θα μπορούσα να πω. Ωστόσο, επιλέγω να σταματήσω κάπου εδώ, όχι μόνο για να μην σας αποκαλύψω λεπτομέρειες που δεν θα έπρεπε, αλλά γιατί τόσο πολυδιάστατα βιβλία, όπως αυτά του Ellroy, πάντα χρήζουν μιας προσωπικής ματιάς, ανάλυσης και εκτίμησης των στοιχείων, των δεδομένων, των καταστάσεων, και πολλές φορές, ακόμα και μια δεύτερη ανάγνωση. Αυτό που χρειάζεται να γνωρίζετε είναι πως η "Θύελλα" είναι ένα αρκετά σκληρό, ωμό και βίαιο, στα σημεία του, μυθιστόρημα, πλούσιο σε ιστορικά δεδομένα, από τα οποία, όμως, δεν εξαρτάται αποκλειστικά, χτίζοντας ένα εφιαλτική σκηνικό χάους και φρίκης, με φόντο το Λος Άντζελες του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, καθηλώνοντάς μας και κόβοντάς μας την ανάσα πολλές φορές. Ένα βιβλίο που οι λάτρεις του είδους σίγουρα θα αγαπήσουν, μα και ένα βιβλίο που μπορεί να συστήσει δυναμικά τον Ellroy σε όσους δεν έχουν τολμήσει να τον αγγίξουν... ακόμα.
Βαθμολογία 9/10

Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: James Ellroy
Μεταφραστής: Μακρόπουλος Μιχάλης
Εκδόσεις: Κλειδάριθμος
Κατηγορία: Ξένη Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2019
Αρ. σελίδων: 896
ISBN: 978-960-461-988-7