Συνοπτική περίληψη του έργου:
Ο Jaguar Paw είναι γιος του αρχηγού μιας φυλής των Μάγια, η οποία ζει αρμονικά σ' ένα χωριό στη ζούγκλα. Όλα κυλούν αρμονικά μέχρι τη στιγμή που το χωριό δέχεται επιδρομή από τους αιμοβόρους εντεταλμένους πολεμιστές του βασιλείου των Μάγια.
Μέσα στην αναστάτωση, ο Jaguar Paw προλαβαίνει να κρύψει την ετοιμόγεννη γυναίκα και το μικρό του γιο σε ένα πηγάδι και να τους υποσχεθεί ότι θα επιστρέψει να τους σώσει, πριν καταλήξει σύντομα και ο ίδιος δεμένος πισθάγκωνα να παρακολουθεί την εκτέλεση του πατέρα του.
Συντετριμμένος, αρχίζει ένα μακρύ ταξίδι σαν αιχμάλωτος μαζί με τους άλλους άνδρες και γυναίκες, με προορισμό την πρωτεύουσα, με σκοπό να θυσιαστούν για να εξευμενιστούν οι χολωμένοι θεοί.
Ο Jaguar Paw όμως καταφέρνει να το σκάσει κι ένα τρελό ανθρωποκυνηγητό αρχίζει με μόνο σκοπό την επιβίωση.

Προσωπική άποψη:
Μετά "Τα πάθη του Χριστού", τα οποία πρέπει να ομολογήσω ότι παρά την σκληρή τους ωμότητα άγγιξαν το τέλειο, ο βραβευμένος, τελειομανής και ταλαντούχος Mel Gibson επιστρέφει με μια ταινία η οποία έχει απότερο σκοπό να μας βυθίσει στον κόσμο των Μάγια και τον λόγο της παρακμής αυτού του κατά τ' άλλα μεγάλου πολιτισμού. Λοιπόν... δε νομίζω ότι το πέτυχε! Για να μην παρεξηγηθώ, την ταινία την είδα πριν 2 μέρες σε παράνομο DVD (όχι δικό μου, γιατί είμαι κατά της πειρατίας) και μου άρεσε, κυρίως μετά το πρώτο μισό γιατί η αλήθεια είναι ότι το πρώτο μέρος της ταινίας κυλάει υπερβολικά αργά και κάποια πλάνα θυμίζουν έντονα ταινία του Αγγελόπουλου. Το 2ο μέρος έχει αυτό που χρειαζόταν η ταινία απ' την αρχή. Γρήγορο ρυθμό, εναλλαγή εικόνων και συναισθημάτων, ταύτιση με τον ήρωα που παλεύει αγωνιωδώς να σώσει το τομάρι του.

Από ιστορικής πλευράς βέβαια, η ταινία έχει κενά -όχι για κανέναν άλλον λόγο, αλλά γιατί οι μαρκετίστες το παρουσίασαν έτσι, σαν ταινία ιστορική. Δεν υπάρχει καμία αναφορά που να τοποθετεί τη δράση σε συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο, παρά μόνο στην τελευταία σκηνή, έτσι δεν σε αφήνει να μπεις για τα καλά στο κλίμα της. Επιπλέον, αυτά που γνωρίζουμε για τον πολιτισμό των Μάγια (κοινωνική ανάπτυξη, επιστημονικές γνώσεις ιατρικής και αστρονομίας) δε συμπίπτουν με όσα απεικονίζονται στο πρώτο μισό της ταινίας, ενώ, στο δεύτερο μισό, δηλαδή στις σκηνές στην πρωτεύουσα, αυτά που βλέπουμε είναι στοιχεία από τον πολιτισμό των Αζτέκων! Τέλος, η διάλεκτος που χρησιμοποιείται καθ' όλη τη διάρκεια της ταινίας είναι η σημερινή διάλεκτος των ιθαγενών της χερσονήσου Γιουκατάν, πιθανή εξέλιξη της γλώσσας των Μάγια. Εντάξει, για να μη γίνομαι και παράλογη, δε θα μπορούσε να γίνει κι αλλιώς αφού δε σώζεται κανένα γραπτό κείμενο της πατροπαράδοτης γλώσσας τους και η ομιλία χάθηκε με τον πολιτισμό τους πολύ πριν φτάσουν οι Ευρωπαίοι κατακτητές. Θα μπορούσαν πάντως να είχαν ψαχτεί καλύτερα.

Η σκηνοθετική προσέγγιση του Mel Gibson κινείται στα γνώριμα επίπεδά του, δηλαδή την εντυπωσιακή απεικόνιση των επεισοδίων που απαρτίζουν την ιστορία που θέλει να αφηγηθεί. Για μια ακόμα φορά βέβαια αδυνατεί να χρησιμοποιήσει σωστά το μοντάζ (ή ίσως δεν προσπαθεί καν) κάτι το οποίο εν μέρη κουράζει καθώς το έργο παίρνει μεγαλύτερη χρονική έκταση απ' αυτή που χρειαζόταν . Εξαιρετική φωτογραφία απ' τον Dean Semler κι αριστοτεχνική θα μπορούσε να πει κανείς κίνηση της κάμερας μέσα στις πυκνές φυλλωσιές και τηνάγρια ομορφιά της ζούγκλας. Ερμηνείες, με ελάχιστες εξαιρέσεις, αδιάφορες αλλά δε μπορείς να περιμένεις και τίποτα καλύτερο από άσημους ηθοποιούς οι οποίοι κατά πάσα πιθανότητα στην πλειοψηφία τους είναι κομπάρσοι ή ερασιτέχνες. Πάντως λόγω της θεματολογίας του έργου δεν επηρεάζεσαι ιδιαίτερα.

Όσο αφορά το θέμα της βίας που τόσο μεγάλο ζήτημα έγινε εγώ λέω "μπούρδες". Δε λέω ότι σε κάποιες σκηνές δεν υπήρχε ωμή βία, αλλά σίγουρα όχι κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί και πολύ περισσότερο κάτι που θα σε σοκάρει. Ορισμένες φορές ακόμα και τα δελτία των ειδήσεων τόσο ωμά είναι. Έχουμε μάθει όμως την τρίχα να την κάνουμε τριχιά. Λες και δεν έχουμε ξαναδεί αίμα, αποκεφαλισμούς, ξεκοιλιάσματα ή σφαγιασμούς. Έλεος πια... Εγώ μετά το σοκ που πέρασα στα "Πάθη του Χριστού" -που εντάξει υπήρχε και το θρησκευτικό στοιχείο στη μέση που έκανε το θέαμα ακόμα πιο σκληρό και την ψυχολογία μας ακόμα πιο ευαίσθητη- δύσκολα νομίζω ότι θα ξανακλείσω τα μάτια μου μπροστά σε σκηνές βίας.

Σε γενικές γραμμές, αν κι ομολογώ ότι παρ' όλο που με παρακάλαγε ο αρραβωνιαστικός μου να πάμε να το δούμε σινεμά κι εγώ τον αντέκρουα συνεχώς πιστεύοντας ότι θα είναι μπαρούφα, δε μετάνιωσα που το είδα τελικά (εξακολουθώ όμως να υποστηρίζω ότι σινεμά δεν πήγαινα). Καλή και πρωτότυπη ιδέα, λίγο αργό μεν κατά την πρώτη μία ώρα και λίγο πιο μεγάλο απ' όσο έπρεπε, με όμορφα πλάνα από εξωτικά τοπία που γαλήνευαν το μάτι σου, γρήγορη πλοκή κατά το δέυτερο μέρος, στοιχεία που συνθέτουν μια σε γενικές γραμμές καλή κι ωραία ταινία, παρά τις όποιες σεναριακές ή σκηνοθετικές αδυναμίες. Υπομονή λοιπόν να βγει στα Video-clubs (απορώ γιατί δεν τα έχουν μετονομάσει ακόμα σε DVD-clubs) και πιστεύω ότι αν δεν ενθουσιάσει, σίγουρα δεν θα απογοητεύσει.
Βαθμολογία 7,5/10

Ταυτότητα ταινίας:
Ελλ. τίτλος: Apocalypto
Είδος: Ιστορική - Δράσης
Σκηνοθέτης: Mel Gibson
Πρωταγωνιστές: Rudy Youngblood, Dalia Hernandez, Jonathan Brewer, Morris Birdyellowhead, Ramirez Amilcar
Παραγωγή: 2007
Διάρκεια: 139'

Επίσημο site: