"1793: Τότε που βασίλευε η βία" του Niklas Natt och Dag

Σουηδία, 1793. Έχει περάσει παραπάνω από ένας χρόνος από τον θάνατο του βασιλιά Γουσταύου Γ΄. Στον απόηχο του θανάτου του, με τους επιγόνους να αλληλοσπαράσσονται για τη διαδοχή, και έντονο τον φόβο πως η Γαλλική Επανάσταση θα εξαπλωθεί στη Σουηδία, η εμπιστοσύνη πλέον σπανίζει, ενώ η παράνοια και οι συνωμοσίες ευδοκιμούν σε κάθε σκοτεινή γωνιά.
Ένα ακρωτηριασμένο πτώμα που ανακαλύπτεται στα βρομερά νερά μιας λίμνης στο νησί Σέντερμαλμ είναι τόσο φρικτά παραμορφωμένο που είναι αδύνατο να αναγνωριστεί. Τη ζοφερή αυτή υπόθεση αναλαμβάνει ο φθισικός αστυνόμος Σέσιλ Βίνγκε που δεν θα αργήσει να βυθιστεί σ’ έναν λαβύρινθο σκοτεινών μυστικών και ανείπωτου φόβου στον οποίο όσο προχωρά τόσο κυκλώνει την υψηλή κοινωνία της Στοκχόλμης.
"Misterioso" του Arne Dahl

Πανικός καταλαµβάνει τη σουηδική κοινωνία όταν ο ένας µετά τον άλλο δολοφονούνται οι µεγαλοεπιχειρηµατίες της χώρας. Προκειµένου να διαλευκανθεί η υπόθεση το ταχύτερο δυνατόν και χωρίς άλλες απώλειες, ο Αρχηγός της Αστυνοµίας συστήνει την επίλεκτη Οµάδα Άλφα. Αν και ετερόκλητο σύνολο, η οµάδα καλείται να συλλάβει τον «Δολοφόνο των Ισχυρών», που τρυπώνει στα σαλόνια τους χωρίς να αφήνει ίχνη, ακούει τζαζ παραµονεύοντας στο σκοτάδι και σκοτώνει πάντα µε δύο πυροβολισµούς στο κεφάλι. Οι έρευνες οδηγούν σε διαφορετικούς δρόµους• από τις τράπεζες και την ιστιοπλοΐα ως τη ρώσικη µαφία και έναν θρυλικό αυτοσχεδιασµό του τζαζίστα Τελόνιους Μονκ... Misterioso.
"Μίσος και αίμα" του Arne Dahl

Ένας σουηδός κριτικός λογοτεχνίας µε διασυνδέσεις στις ΗΠΑ σκοτώνεται κατά τον πλέον διαβολικό τρόπο σε ένα αποθηκάκι του αεροδροµίου Νιούαρκ, έξω από τη Νέα Υόρκη. Τη θέση του στην πτήση προς Στοκχόλµη παίρνει ο δολοφόνος του. Η σουηδική αστυνοµία έχει ελάχιστο χρόνο καθώς ένας αµερικανός κατά συρροήν δολοφόνος είναι προ των πυλών…
"Περί φιλίας" του Αλέξανδρου Νεχαμά

Το να πει κανείς ότι η φιλία είχε µια επίδραση στον βίο των συµµαθητών µου ισοδυναµεί µε το να πει ότι είχε µια επίδραση στον ίδιο τους τον εαυτό. Όταν συνειδητοποίησα ότι αυτοί οι άνθρωποι έγιναν αυτοί που είναι, ή τουλάχιστον ένα µεγάλο µέρος αυτού που είναι, χάρη στη φιλία, συνειδητοποίησα επίσης ότι η φιλία, ακόµη και όταν εµφορείται από την επιθυµία ανάκτησης ενός κοινού παρελθόντος, είναι κρίσιµη για τη διαµόρφωση ενός διαφορετικού µέλλοντος. Αυτοί που είµαστε καθορίζεται σε µεγάλο βαθµό από τους φίλους µας, των οποίων ο ρόλος στον βίο µας είναι τόσο πιο επιδραστικός και περιεκτικός όσο εγγύτερη συµβαίνει να είναι η σχέση µας. Οι φιλίες µας δεν είναι αδρανείς. Οι φιλίες των συµµαθητών µου διαστέλλονται εντός του βίου τους: τον επικαλύπτουν. Κάθε φιλία µας συνδέεται λίγο έως πολύ µε οτιδήποτε άλλο γύρω από µας: ο καθένας από τους φίλους µας, τόσο περισσότερο όσο περισσότερο κοντά του νιώθουµε, επηρεάζει την κατεύθυνση του βίου µας, όπως ακριβώς η κατεύθυνση του βίου µας επηρεάζει την επιλογή των φίλων µας. Η φιλία είναι κρίσιµη γι’ αυτό που θα γίνουµε στη ζωή.
Προκειµένου να ορίσει τη σηµασία της φιλίας στη ζωή µας στο ανά χείρας βιβλίο, ο διακεκριµένος πανεπιστηµιακός και συγγραφέας Αλέξανδρος Νεχαµάς ανατρέχει στη φιλοσοφία και αντλεί παραδείγµατα από την τέχνη, τη λογοτεχνία και τον κινηµατογράφο. Ένα εύληπτο, κατατοπιστικό και επίκαιρο δοκίµιο στην εποχή των social media και των χιλιάδων «απρόσωπων» φίλων.

"Η θάλασσα στο χιόνι" της Ελευθερίας Κυρίμη

Μια καθηγήτρια με ανοιχτούς λογαριασμούς με το παρελθόν της πηγαίνει για πρώτη φορά σε μια κωμόπολη λίγα χιλιόμετρα έξω από τη Φλώρινα για να δουλέψει ως αναπληρώτρια σε Επαγγελματικό Λύκειο. Οι ιστορικές της γνώσεις για την περιοχή και η επιθυμία της να καλλιεργήσει την ιστορική συνείδηση των μαθητών της θα την οδηγήσουν στη δημιουργία ενός Ομίλου Προφορικής Ιστορίας. Ο Ηλίας, η Ελένη και άλλοι μαθητές της πείθουν αρκετούς από τους «ντόπιους» κατοίκους της περιοχής να τους διηγηθούν τις ιστορίες τους και να μοιραστούν μαζί τους τις τραυματικές μνήμες τους. Πώς όμως θα αντιδράσουν ο Διευθυντής, απόγονος Μακεδονομάχου, ο τοπικός λόγιος με τα δεκάδες βιβλία για τη Μακεδονία αλλά και τα άλλα παιδιά «με τα παντελόνια παραλλαγής και τα ξυρισμένα κεφάλια»;
Μια ιστορία για το χθες και το σήμερα, για τη συνάντηση του ατομικού τραύματος με το συλλογικό. Μια γυναίκα που αναμετριέται με τα δικά της βαρίδια, επουλώνοντας το τραύμα μέσα από τη συγχώρεση, και μια ομάδα παιδιών που, κόντρα στο ρεύμα της λήθης και της εθνικής μυθολογίας, σκαλίζουν τις πληγές του παρελθόντος με στόχο όχι την εκδίκηση αλλά την κατανόηση.

"Graffiti palace" του A.G. Lombardo

Ένα οδοιπορικό σε µια πόλη µεταµορφωµένη από την έκρηξη των κατοίκων της στις λαθραίες και αθέατες κοινότητες που αποτελούσαν τη ραχοκοκαλιά του Λος Άντζελες τη δεκαετία του 1960.
Αύγουστος 1965. Το Λος Άντζελες βράζει. Ο Αµέρικο Μονκ, ένας ιδιότυπος καταγραφέας των γκράφιτι της πόλης, προσπαθεί εναγωνίως να επιστρέψει σπίτι, στην αυτοσχέδια κοινότητά του που ζει σ’ έναν λαβύρινθο από κοντέινερ στο λιµάνι, όπου τον περιµένει ως άλλη Πηνελόπη η έγκυος φιλενάδα του. Όµως αυτό συµβαίνει ακριβώς όταν ξεσπούν οι Ταραχές στο Γουότς, και παρότι η ιδιότητα του µελετητή των τοίχων τού επιτρέπει τη διέλευση από τις επικράτειες της εκάστοτε συµµορίας, ο δρόµος του προς το σπίτι δεν θα είναι εύκολος…
"Ένα δικό της δωμάτιο" της Virginia Woolf

Αν ζήσουµε άλλον έναν αιώνα –µιλάω για τη συλλογική ζωή, που είναι η αληθινή ζωή, και όχι για τις µικρές ζωές που ζούµε ατοµικά– και έχουµε πεντακόσιες λίρες τον χρόνο και ένα δωµάτιο δικό µας η καθεµιά• αν συνηθίσουµε να έχουµε την ελευθερία και το θάρρος να γράφουµε ακριβώς αυτό που σκεφτόµαστε• αν δραπετεύουµε λίγο από το κοινόχρηστο καθιστικό και βλέπουµε τους ανθρώπους όχι πάντα στο πλαίσιο της σχέσης του ενός µε τον άλλον αλλά σε σχέση µε την πραγµατικότητα• καθώς και τον ουρανό και τα δέντρα ή οτιδήποτε όπως είναι στην πραγµατικότητα… αν αντιµετωπίσουµε το γεγονός, γιατί είναι γεγονός, ότι δεν υπάρχει µπράτσο να πιαστούµε, αλλά ότι προχωράµε µόνες και ότι η σχέση µας είναι µε τον κόσµο της πραγµατικότητας κι όχι µε τον κόσµο των ανδρών και των γυναικών, τότε θα υπάρξει η ευκαιρία και η νεκρή ποιήτρια που ήταν η αδελφή του Σαίξπηρ θα ανακτήσει το σώµα που τόσες φορές θυσίασε.