Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:

Δυο γυναίκες, δυο μουσικές, δυο χώρες, ένας άντρας. Την άνοιξη του 1999, την ώρα που το Βελιγράδι φλέγεται από τις βόμβες των Αμερικανών και των συμμάχων τους, ο πολεμικός ανταποκριτής Νέστορας Μπενέτος γνωρίζει την εκρηκτική Λίλα. Τη Λίλα, που έχει ζωγραφίσει έναν στόχο στο στήθος της και ξεσηκώνει με τους ήχους της μουσικής της τα πλήθη. Πίσω στη Θεσσαλονίκη, τον περιμένουν οι δυο κόρες του και η γυναίκα του, η διάσημη τσελίστρια Ελισάβετ Λευκαδία. Ο δρόμος όμως φαντάζει δίχως επιστροφή.
Χρόνια αργότερα, την ημέρα της κηδείας της Ελισάβετ, η Άρια ανακαλύπτει τα γεμάτα πάθος γράμματα της ερωμένης του πατέρα της. Θέλει πάση θυσία να γνωρίσει τη γυναίκα που οδήγησε τη μητέρα της στην ψυχική κατάρρευση. Πώς μπορεί όμως ν’αντισταθεί στη σαγήνη της ερωμένης χωρίς να προδώσει τη μνήμη της μητέρας;
Ένα μυθιστόρημα για τις ανθρώπινες σχέσεις, τον έρωτα, τη μητρική αγκαλιά, την ανθρώπινη υπέρβαση και το ερώτημα εάν η αγάπη μοιράζεται στα τρία.

Προσωπική άποψη:
Η Σοφία Βόικου, με τη μοναδική της ικανότητα να "μιλάει" στην ψυχή κάθε αναγνώστη της, επανέρχεται με ένα βιβλίο που αναμφίβολα θα διχάσει και θα προβληματίσει. Ένα βιβλίο που μας καλεί ν' απαντήσουμε σε ένα πολύ δύσκολο ερώτημα: Αν γνωρίζαμε πως ο πατέρας μας είχε μια ερωμένη, εξαιτίας της οποίας μάλιστα επηρεάστηκε σημαντικά η οικογενειακή μας ζωή, και τελικά την γνωρίζαμε και γοητευόμασταν από την παρουσία της, θα μπορούσαμε να αναπτύξουμε μια προσωπική σχέση μαζί της, αφήνοντας στην άκρη όσα μας χωρίζουν και μένοντας σε όλα εκείνα που μπορεί και να μας ενώνουν, με τρόπους που δεν είχαμε καν φανταστεί;

Εμπνευσμένη από μια συνέντευξη της κόρης του μεγάλου νομπελίστα συγγραφέα Albert Camus, στην οποία μίλησε για τη σχέση της με την ερωμένη του πατέρα της, αλλά και την απόφασή της να δημοσιοποιήσει, μετά τον θάνατο της μητέρα της, την ερωτική αλληλογραφία που είχε ανταλλάξει το ζευγάρι στα τόσα χρόνια που ήταν μαζί, η Σοφία Βόικου αφηγείται την φανταστική ιστορία της Άριας, που μετά τον θάνατο της μητέρα της ανακαλύπτει τα γράμματα της ερωμένης του πατέρα της, νιώθοντας τη βαθιά ανάγκη να γνωρίσει τη γυναίκα που οδήγησε τη μητέρα της στην ψυχική της κατάρρευση και θέλοντας να κατανοήσει τους λόγους που ο πατέρας της έκανε όσα έκανε. Άραγε, τι ήταν αυτό που τον γοήτευσε τόσο σε εκείνη τη γυναίκα; Και πολύ περισσότερο, θα μπορέσει η ίδια να μείνει ανεπηρέαστη απ' αυτό, όταν το ανακαλύψει;

Ο Νέστορας Μπενέτος, πολεμικός ανταποκριτής τότε και παντρεμένος με τη διάσημη τσελίστρια Ελισάβετ Λευκαδία, γνώρισε την punk τραγουδίστρια Λίλα. Η σύζυγός του σοβαρή και συγκροτημένη, σπουδαία καλλιτέχνης και οικογενειακό πρότυπο. Η γυναίκα που ήρθε και σάρωσε όλα όσα πίστευε κι ένιωθε, εκρηκτική, παρορμητική, ικανή να τον παρασύρει σε έναν δρόμο δίχως επιστροφή. Όμως πόσο εύκολο είναι ν' ακολουθήσεις ένα νέο μονοπάτι, όταν έχεις ήδη ξεκινήσει να χαράζεις ένα άλλο; Και από την άλλη, πόσο εύκολο είναι να παραβλέψεις κάτι τόσο σαρωτικό, όπως είναι ο έρωτας, ακόμα κι αν γνωρίζεις πως το να τον βιώσεις θα έχει συνέπειες, ακόμα κι αν εκείνη τη δεδομένη στιγμή δεν μοιάζει να σε προβληματίζουν και πολύ; Τι είναι τελικά ποιο σημαντικό; Η οικογένεια ή ο απόλυτος έρωτας; Μπορείς να έχει και τα δύο, χωρίς να θυσιάσεις κάτι από αυτά;

Όπως πάντα, το κείμενο της συγγραφέως είναι καλογραμμένο, η πλοκή καλοδουλεμένη και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, και σε κάθε του σελίδα εμβαθύνει όλο και περισσότερο στα άδυτα της ανθρώπινης ψυχής, εξερευνώντας τα συναισθήματα που γεννιούνται και ανθίζουν μέσα σε αυτήν, ακόμα και τις φορές εκείνες που φαντάζουν να μην έχουν λογική. Γιατί τόσο τα συναισθήματα όσο και οι ανθρώπινες σχέσεις που δημιουργούνται και καλλιεργούνται μέσα από αυτά είναι περίπλοκες, πολυδιάστατες, δεν κυμαίνονται μόνο ανάμεσα στο μαύρο και στο άσπρο, αλλά χρωματίζονται από τις επιλογές μιας ατελείωτης παλέτας. Και ίσως το μεγαλύτερο ερώτημα που γεννιέται μέσα απ' όλα αυτά είναι το αν είμαστε φτιαγμένοι για ν' αγαπάμε μόνο έναν άνθρωπο στη ζωή μας, ή αν η αγάπη μας αυτή μπορεί να μοιραστεί ακόμα περισσότερο.

Η αλήθεια είναι πως προβληματίστηκα πολύ διαβάζοντας το βιβλίο αυτό, γιατί αναγκάστηκα να... φορέσω πολλά διαφορετικά παπούτσια. Εκείνα της απατημένης γυναίκας και εκείνα της ερωμένης. Εκείνα του οικογενειάρχη και εκείνα του ερωτευμένου ανθρώπου. Εκείνα του πληγωμένου παιδιού και εκείνα του παιδιού που κατανοεί πως οι γονείς του δεν είναι απλά γονείς, αλλά και άνθρωποι, με πάθη και αδυναμίες. Και όσο θύμωσα με τη Λίλα, τόσο γοητεύτηκα από εκείνη. Και μπορεί να κατάλαβα όλους εκείνους τους λόγους που η Άρια ένιωσε να έρχεται κοντά της, αλλά μπόρεσα να καταλάβω και την ενοχή της απέναντι στη μνήμη της μητέρας της, που σε καμία περίπτωση δεν θα ήθελε να προδώσει. Και όλες αυτές οι σκέψεις μαζί, όλα αυτά τα συναισθήματα, όλο και περισσότερο με παρέσερναν και με έπαιρναν μαζί τους, σε αυτό το μοναδικό "ταξίδι" εξερεύνησης της ανθρώπινης ψυχής, όπου το ηθικό και το ανήθικο δεν έχουν ξεκάθαρο προσδιορισμό, γιατί, στην πραγματικότητα, δεν είναι παρά λέξεις.
Βαθμολογία 10/10

Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: Βόικου Σοφία
Εκδόσεις: Ψυχογιός
Κατηγορία: Ελληνική Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2023
Αρ. σελίδων: 424
ISBN: 978-618-01-4789-6