"Χάλκινα κατώφλια" του Ισίδωρου Ζουργού

Τα «Χάλκινα κατώφλια» είναι μια αφηγηματική ακροβασία, ένα παράσπιτο, ένα αυθαίρετο κτίσμα στην έπαυλη του ομηρικού κόσμου. Εκεί, ανάμεσα στους τέσσερις τοίχους του, παρακολουθούμε σε ιδιωτική προβολή τον πόλεμο της Τροίας και την επιστροφή του Οδυσσέα ιστορημένα αλλιώς. Οι βασιλιάδες είναι γυμνοί από το ηρωικό ιδεώδες, οι δούλοι και οι δούλες έχουν φωνή και μάτια, ερμηνεύουν και αναδομούν τον κόσμο της ισχύος και της θεϊκής καταγωγής.
Το μυθιστόρημα είναι η αρχή ενός ακόμη μύθου δίπλα στον κυρίαρχο μύθο. Eξιστορεί τι θα μπορούσε να συμβεί, εάν ένα πρόσωπο, επινοημένο από τον συγγραφέα, παρεισέφρεε στο στρατόπεδο των Αχαιών και με τη σταδιακή επιρροή του άλλαζε τη μοίρα του πολέμου και την πορεία του γυρισμού στην Ιθάκη.
Τα «Χάλκινα κατώφλια» μιλούν για τη γειτνίαση των πολιτισμών, για το χάσμα ανάμεσα στους απόκληρους και την κοσμική και θεϊκή εξουσία, για τη σχέση δούλου και αφέντη, όταν αυτή χάνει τους αρμούς της. Είναι μια φανταστική αφήγηση για τα φουσκωμένα πανιά και τους ανοιχτούς ορίζοντες, για την ιαματική παρουσία της γυναίκας σε έναν κόσμο πλημμυρισμένο από αίμα και χαλκό. Είναι μια καταγγελτική απεικόνιση της κτηνωδίας του πολέμου, ένα σχόλιο για τις τραγικές ορίζουσες της ανθρώπινης μοίρας, αλλά ενίοτε κι ένα μυθιστόρημα φάρσα, αφού οι εξουσίες, συχνά ανοχύρωτες, έλκουν ρινίσματα παρωδίας και σάτιρας.

"Τα δέντρα περπατούν στην Αλεξάνδρεια" του Alaa Al-Aswany

Αίγυπτος, δεκαετία του 1960. Ο Νάσερ έχει αναλάβει τα ηνία της χώρας από το 1954 και οι αλλαγές που επιφέρει το καθεστώς του έχουν αρχίσει να γίνονται εμφανείς.
Μια παρέα από ευρωπαϊκής καταγωγής Αιγύπτιους πολίτες που γεννήθηκαν στην Αλεξάνδρεια ή που την επέλεξαν ως τόπο διαμονής τους μαζεύονται κάθε βράδυ στο εστιατόριο του ελληνικής καταγωγής Γιώργου Αρτινού και συζητούν, πίνοντας ως αργά στο μπαρ. Αυτό που τους ενώνει είναι η αγάπη τους γι’ αυτή τη μοναδική σε ομορφιά πόλη, όπου ως τώρα ζούσαν ελεύθερα τη ζωή τους, αλλά και η φιλία του ενός για τον άλλον, παρόλο που η στάση τους απέναντι στην εξουσία και οι απόψεις τους για τις πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις δε συμπίπτουν πάντα και οι διαφορές τους ενίοτε δημιουργούν εντάσεις. Μια σειρά από γεγονότα άμεσα συνδεδεμένα με την πολιτική ζωή του τόπου θα επηρεάσουν την πορεία της ζωής τους, η οποία, για κάποιους απ’ αυτούς, θ’ αλλάξει ριζικά. Ο Ασουάνι, στο απόγειο της αφηγηματικής του τέχνης, συνθέτει μια ανθρώπινη τοιχογραφία γεμάτη κοσμοπολίτικους και ολοζώντανους χαρακτήρες στους οποίους συνυπάρχει το τραγικό με το κωμικό, η αναζήτηση της δικαιοσύνης, του έρωτα, της ομορφιάς και της τέχνης και οι οποίοι παρασύρονται σ’ έναν ανεμοστρόβιλο που ξεπερνά τις δυνάμεις τους: εκείνον που σηματοδοτεί το τέλος μιας ολόκληρης εποχής.

"Συζήτηση για τον Τειρεσία και Ο αντίλογος του Κάιν" του Andrea Camilleri

Το βιβλίο αποτελείται από δύο πολύ σημαντικά κείμενα, κείμενα αποχαιρετισμού, στην ουσία, προς τους ανθρώπους, γραμμένα σαν θεατρικοί μονόλογοι. Τα έγραψε ο Αντρέα Καμιλλέρι το 2018 με σκοπό να τα ερμηνεύσει ο ίδιος επί σκηνής. H Συζήτηση για τον Τειρεσία παρουσιάστηκε στο αρχαίο ελληνικό θέατρο των Συρακουσών τον Ιούνιο του 2018 με τον ίδιο τον, τυφλό πλέον, Αντρέα Καμιλλέρι στον ρόλο του τυφλού μάντη. Ο Τειρεσίας ξεκινάει να αφηγείται τη ζωή του, τη μία από τις επτά, περιδιαβαίνει τους αιώνες σχολιάζοντας τις εκδοχές για την τύφλωσή του, αλλά και τη συνθήκη της τυφλότητας και της μαντικής του ικανότητας, όπως την είδαν ποιητές, ζωγράφοι, φιλόσοφοι και συνθέτες, από τον Όμηρο και τον Ησίοδο, τον Σοφοκλή και τον Οβίδιο ως τον Μίλτον, τον Έλιοτ, τη Βιρτζίνια Γουλφ και τον Παζολίνι.
Στον Αντίλογό του, ο αδελφοκτόνος Κάιν παίρνει την απόφαση να υπερασπιστεί τον εαυτό του και ν’ αποδείξει ότι άδικα έχει περάσει στην Ιστορία ως κακός. Το κείμενο αυτό θα παρουσίαζε και πάλι, το επόμενο καλοκαίρι, ο Καμιλλέρι στις Θέρμες του Καρακάλλα στη Ρώμη, αν δεν τον είχε προλάβει ο θάνατος, τον Ιούλιο του 2019.
Ο Δίας μού έδωσε τη δυνατότητα να ζήσω επτά ζωές και αυτή εδώ είναι μία από τις επτά. Δεν μπορώ να σας πω ποια. Σίγουρα μερικοί από εσάς, τα προηγούμενα χρόνια, θα έχουν παρακολουθήσει να ερμηνεύουν τον χαρακτήρα μου επάνω σε αυτήν εδώ τη σκηνή, αλλά εκείνοι ήταν ηθοποιοί. Σήμερα ήρθα αυτοπροσώπως, γιατί θέλω να σας διηγηθώ όσα μου συνέβησαν στο πέρασμα των αιώνων και για να προσπαθήσω να βάλω μια τελεία στο πέρασμά μου από πρόσωπο σε χαρακτήρα. Γεννήθηκα στη Θήβα…

"Ο Ιεροεξεταστής του Αρκά 8 – Ο κώδικας της Εύας" του Αρκά

Ένα παλιό, αιρετικό και επικίνδυνο χειρόγραφο, που μπορεί να ανατρέψει δόγματα αιώνων, φυλάσσεται μυστικά σε ένα γυναικείο μοναστήρι της Φλωρεντίας. Η βασίλισσα αναθέτει στον Ιεροεξεταστή να το βρει και να το φέρει. Και ποιος είναι πιο κατάλληλος γι’ αυτή την αποστολή; Μα φυσικά ο Μπερδούγος, ο πανέξυπνος και ιδιόρρυθμος δήμιος, πολύτιμος, αλλά απρόβλεπτος βοηθός του Ιεροεξεταστή. Έτσι, ο ήρωάς μας βρίσκεται στη Φλωρεντία του τέλους του 15ου αιώνα· μια πόλη που ασφυκτιά κάτω από το μαύρο ράσο ενός φανατικού μοναχού, ο οποίος έχει επιβάλει ένα στυγνό θεοκρατικό καθεστώς. Μια νεαρή αντιγραφέας, πρώην καλόγρια, αναλαμβάνει να τον βοηθήσει να εντοπίσει το χειρόγραφο και τότε η ιστορία παίρνει απρόβλεπτη τροπή.
Ο Αρκάς μπλέκει ιστορικά πρόσωπα και γεγονότα σε μια φανταστική αφήγηση με καυστική σάτιρα, σκοτεινό χιούμορ και υπέροχα σκίτσα, που ξεδιπλώνεται στη σκιά του Ντουόμο, στις όχθες του Άρνου και στην Πιάτσα ντέλλα Σινιορία.

"Εξηγώντας τον Τραμπ" του Τάκη Σ. Παππά

Τι ζούµε! Μπροστά στα µάτια µας, ένας µόνο άνθρωπος καταλύει στη χώρα του µε ασύλληπτη ταχύτητα τη φιλελεύθερη δηµοκρατία και εγκαθιδρύει ένα νέο ανελεύθερο πολιτικό καθεστώς. Μόνο που η χώρα αυτή δεν είναι οποιαδήποτε — είναι οι Ηνωµένες Πολιτείες, η ισχυρότερη δηµοκρατία του πλανήτη. Κι αυτό µας αφορά όλους. Βρισκόµαστε ήδη σε µια νέα ιστορική εποχή, στο µεταίχµιο ανάµεσα στη δηµοκρατία και τον αυταρχισµό.
Το βιβλίο αυτό, συνδυάζοντας µε πρωτότυπο τρόπο τρεις θεµελιώδεις πολιτικές έννοιες -χαρισµατική ηγεσία, λαϊκισµός και φιλελεύθερη δηµοκρατία-, εξηγεί πώς και γιατί φτάσαµε έως εδώ. Εστιάζει στον χαρακτήρα της νέας αµερικανικής εξουσίας και θέτει το κρίσιµο ερώτηµα: ποιο δρόµο θα πάρουν οι δηµοκρατίες από εδώ και στο εξής;

"Η ορχήστρα διηγείται: Η ωραία κοιμωμένη"

Σε αυτή την όμορφη διασκευή του κλασικού μπαλέτου «Η ωραία κοιμωμένη» βλέπουμε τον βασιλιά και τη βασίλισσα να κάνουν μια μεγάλη γιορτή για τη γέννηση της κόρης τους, της πριγκίπισσας Αυγής. Όμως ένας τρομαχτικός επισκέπτης εμφανίζεται και καταριέται τη μικρή πριγκίπισσα και τότε όλο το βασίλειο προσπαθεί να βρει το μοναδικό άτομο που μπορεί να τη σώσει.
Πάτησε τη νότα σε κάθε σελίδα και άκουσε την ιστορία να ζωντανεύει με τη μουσική του Τσαϊκόφσκι στην Ωραία κοιμωμένη. Μετά άκουσε όλους τους ήχους πάλι στο τέλος του βιβλίου!