"Τι μένει από τη νύχτα" της Έρσης Σωτηροπούλου

Ιούνιος του 1897: ο «ατυχής» ελληνοτουρκικός πόλεμος έχει φθάσει στο τέλος του με ολοσχερή ήττα της ταπεινωμένης Ελλάδας, η Γαλλία συγκλονίζεται από την Yπόθεση Ντρέυφους, η απομονωμένη Αλεξάνδρεια μένει παραδομένη στον ρυθμό της ανατολίτικης ραθυμίας, η Ευρώπη ανασαίνει στο πνεύμα του fin de siecle, κυνική, ταραγμένη, ανήσυχη. Αυτήν την παράξενη και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα εποχή, ο νεαρός Κωνσταντίνος Καβάφης, μαζί με τον μεγαλύτερο αδελφό του Τζων, βρίσκονται στο Παρίσι, τελευταίο σταθμό ενός μεγάλου ταξιδιού. Είναι ένα ταξίδι αναψυχής που στην πορεία θα μετεξελιχθεί σε εσωτερική περιπλάνηση, μια διαδικασία μύησης που εκβάλλει στην υπέρτατη πραγμάτωση του ποιητικού του στόχου.
Η Έρση Σωτηροπούλου, επίμονη σκιά του ποιητή, θα παρακολουθήσει αυτό το μυθιστορηματικό ταξίδι σε όλες τις διαστάσεις του. Στηριγμένη σε σπάνιο αρχειακό υλικό και σε πλούσια βιβλιογραφία, ανασυνθέτει τη μεταβατική στιγμή κατά την οποία ο Καβάφης, μακριά από την ασφυκτική αλλά μοιραία και μοναδική Αλεξάνδρεια, βυθίζεται στον εαυτό του, αναψηλαφεί τα πάθη του, βασανίζεται από αμφιβολίες και φθάνει ως την αυτομαστίγωση, δοκιμάζοντας ταυτόχρονα τα όρια της ποιητικής μορφής, εξωθώντας την πέρα από τους κανόνες και πυρπολώντας τη με τη στοχαστική του φαντασία.
Ένα μυθιστόρημα ιδεών για τη δύσκολη σχέση τέχνης και ζωής, για τον ερωτικό πόθο ως κίνητρο δημιουργίας, μια τολμηρή μυθοπλαστική ανασύσταση της προσωπικότητας του μεγάλου ποιητή.

"Από το πουθενά" του Michel Fais

Ένας άντρας και µια γυναίκα συναντώνται επί µια δεκαετία, στο ίδιο πάντα δωµάτιο, τις ίδιες πάντα µέρες, την ίδια πάντα ώρα, κάθονται διαγωνίως απέναντι σε δυο όµοιες πολυθρόνες και συνοµιλούν. Η σχέση αναλυόµενου – αναλυτή απλώς σχεδιάζει το ψυχικό και χρονικό πλαίσιο εντός του οποίου κινούνται ιστορίες, στιχοµυθίες, παραµιλητά, σπαράγµατα ζωής αντληµένα από τα µήκη και τα πλάτη του κόσµου, από τη σκηνογραφία του ονείρου, από το καταχωνιασµένο ηµερολόγιο µιαςδιασπασµένης συνείδησης.
Ένα ανάλαφρα σκοτεινό µυθιστόρηµα αρθρωµένο σε δέκα κεφάλαια, δέκα ψυχαναλυτικές συνεδρίες, δέκα παράπλευρες, αναπάντεχες περιπλανήσεις. Ο συγγραφέας, µέσα από ένα ψηφιδωτό θεατρικών και κινηµατογραφικών σκηνών, επινοεί µια πολυσυλλεκτική πρόζα που σπειροειδώς µας µεταφέρει από το πουθενά του εαυτού στο οπουδήποτε του κόσµου και στο παντού της αφήγησης. Εν τέλει, το ψυχαναλυτικό δωµάτιο γίνεται ιπτάµενο χαλί και πετάει πάνω από έναν θρυµµατισµένο κόσµο ή, λιγότερο φαντασµαγορικά, αυτός ο κόσµος εµπλέκεται στα όρια µιας ανήσυχης συζήτησης, µιας ανήσυχης µνήµης, µιας ανήσυχης φωνής;

"Χριστούγεννα στο σπίτι" της Άννας-Μαρίας Μπαρού

Από ένα οκτάχρονο κοριτσάκι θα περίµενε κανείς να παίζει µε τις κούκλες ή κρυφτό και κυνηγητό. Ε, λοιπόν, αν είσαι η Άννα-Μαρία και είσαι οκτώ ετών, τρυπώνεις στην κουζίνα όταν κοιµάται η µαµά σου και φτιάχνεις το πρώτο σου κέικ εντελώς µόνη σου. Και µετά από αυτό το πρώτο κέικ δε σταµατάς ποτέ!
Η Άννα-Μαρία λατρεύει να είναι οικοδέσποινα και αυτό φαίνεται. Αυτό που εισπράττεις και σου δείχνει στην οθόνη είναι ακριβώς αυτό που θα δεις και στην καθηµερινή της ζωή. Αντλώντας όλη την έµπνευσή της από την κουζίνα της γιαγιάς της, όπου πέρασε ατελείωτες ώρες ως παιδί, προσκαλεί συχνά τους φίλους της, δηµιουργώντας υπέροχα πολύχρωµα πιάτα και παρουσιάζοντάς τα µε τον πιο εκλεπτυσµένο και κοµψό τρόπο.
Τα τελευταία 18 χρόνια η Άννα-Μαρία δηµιουργεί απίστευτες εικόνες για περιοδικά και βιβλία, εστιάζοντας στο αγαπηµένο της θέµα της διακόσµησης (art de la table) σε συνδυασµό µε τα υπέροχα παρουσιασµένα φαγητά της. Το πάθος της είναι ατελείωτο, µε αποτέλεσµα οι ιδέες της να καλύπτουν από επίσηµα κλασικά χριστουγεννιάτικα δείπνα, γάµους και παιδικά πάρτι µέχρι πιο χαλαρές καταστάσεις, όπως καλέσµατα για πίτσα, ποδοσφαιρικές βραδιές ή ένα ροµαντικό τετ α τετ. Όλα αυτά εκφράζουν την προσωπική της φιλοσοφία για τη µαγειρική και την υποδοχή και είναι ακριβώς αυτό που θέλει να µεταδώσει και στους τηλεθεατές της. Το να µαγειρεύεις και να δέχεσαι πρέπει να είναι ευχάριστο, εύκολο και γρήγορο.