Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:
Μια στυγνή δολοφονία γίνεται αφορμή να αποκαλυφθεί μια μεγάλη συνωμοσία στα συντρίμμια της μεταπολεμικής Δρέσδης.
ΔΡΕΣΔΗ, 1945.
ΚΑΘΩΣ ΤΟ ΤΡΙΤΟ ΡΑΪΧ ΤΕΛΕΙΩΝΕΙ, ΕΝΑ ΔΟΛΟΦΟΝΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΞΕΚΙΝΑ.
Ο πληθυσμός της Δρέσδης υποφέρει από τον πόλεμο που δεν λέει να τελειώσει και από τις στερήσεις. Οι αντιαεροπορικοί συναγερμοί είναι καθημερινή υπόθεση. Ο επιθεωρητής Μαξ Χέλερ καλείται να δει το πτώμα μιας γυναίκας που έχει κακοποιηθεί φριχτά.
Η φήμη κυκλοφορεί αμέσως: δράστης είναι το «Τέρας» που κυκλοφορεί τις νύχτες αθόρυβα στα σοκάκια της πόλης. Μέσα στο χάος που επικρατεί τον τελευταίο χειμώνα του πολέμου, ο Χέλερ προσπαθεί να εξιχνιάσει το έγκλημα αλλά βρίσκεται σε αδιέξοδο. Όταν τον Φεβρουάριο του 1945 η πόλη ισοπεδώνεται από έναν πρωτοφανή βομβαρδισμό, νέα απειλητικά στοιχεία έρχονται στο φως –και ο Χέλερ ξεκινά μια επικίνδυνη αναζήτηση για να ξεσκεπάσει το «Τέρας».

Προσωπική άποψη:
Ο Frank Goldammer, γεννημένος και μεγαλωμένος στη Δρέσδη, γαλουχημένος με τις ιστορίες του τόπου του, ιστορίες που σημάδεψαν βαθιά τόσο την σύγχρονη Παγκόσμια Ιστορία, όσο και την πόλη του σε ένα πιο προσωπικό επίπεδο, θα ήταν αδύνατον να μην επηρεαστεί από αυτές και όντας καλλιτεχνική φύση, με μεγάλη ανάγκη να εκφραστεί και να εξωτερικεύσει τα συναισθήματά του, και όχι μόνο. Κάπως έτσι, προέκυψε η σειρά βιβλίων "Max Heller, Dresden Detective", με τον ομώνυμο ήρωα να βρίσκεται στο επίκεντρο των αφηγήσεων ιστοριών που μας μεταφέρουν στον χρόνο και στον χώρο, προσφέροντάς μας μια αναγνωστική εμπειρία που διαφέρει από την πλειοψηφία εκείνων του είδους της.

Πιο συγκεκριμένα, ο Goldammer μάς μεταφέρει στο τέλος του 1944, φτάνοντας μέχρι και τον Μάιο του 1945, τότε που η Δύση του Γ' Ράιχ είχε ήδη ξεκινήσει, μαζί με την αντίστροφη μέτρηση της παντοδυναμίας της Γερμανίας και της Κατοχής της, και λίγο μετά τον ιστορικό βομβαρδισμό της Δρέσδης, που κυριολεκτικά ισοπέδωσε την πόλη, φέρνοντας καταστροφικές συνέπειες γι' αυτήν και τους κατοίκους της. Κάτω από αυτές τις εξαιρετικά αντίξοες και απάνθρωπες συνθήκες, που απειλούν την ανθρώπινη ζωή λεπτό το λεπτό, ο επιθεωρητής Μαξ Χέλερ προσπαθεί να πετύχει το αδιανόητο. Να επιβιώσει, αλλά και να εξιχνιάσει την αποτρόπαια δράση ενός μανιακού δολοφόνου που αφήνει πίσω του συνεχώς πτώματα, και που οι κάτοικοι της πόλης τού έχουν προσδώσει το προσωνύμιο "Το τέρας".

Ο Goldammer, ακολουθώντας τα χνάρια και την λογοτεχνική φιλοσοφία του Philip Kerr, αλλά διατηρώντας μια δικιά του αισθητική που μας αποτρέπει από το να μιλήσουμε για αντιγραφή, δημιουργεί ένα μυθιστορηματικό κράμα που δεν συναντάμε και πολύ συχνά, και που όταν αυτό συμβαίνει, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, τα βιβλία δεν είναι ούτε ιδιαίτερα καλογραμμένα, παρά μάλλον μπερδεμένα, ούτε καταφέρνουν να διατηρήσουν τις απαραίτητες ισορροπίες προκειμένου η μία πλευρά της αφήγησης να μην πνίγει την άλλη. Στην προκειμένη περίπτωση, λοιπόν, αυτό ακριβώς έχει επιτύχει ο συγγραφέας, να ισορροπήσει, δηλαδή, ανάμεσα στο ιστορικό δράμα και στο αστυνομικό θρίλερ, χωρίς το ένα να υπερισχύει του άλλου, μα και χωρίς να έχουμε ένα αποτέλεσμα που εν τέλει δεν έχει ταυτότητα. 

Όπως είναι γνωστό, από τα παλιά κιόλας χρόνια, στους καιρούς των μεγάλων πολέμων γίνονται τα πιο αποτρόπαια εγκλήματα. Ο λόγος είναι το ότι στις συνθήκες αυτές επικρατεί τέτοιο χάος, που πολλά πράγματα περνάνε κάτω από το ραντάρ έτσι ώστε ή δεν μαθαίνονται ή αν μαθευτούν, είτε συγκαλύπτονται, είτε κανείς δεν νοιάζεται αρκετά για να βρεθούν οι ένοχοι και να τιμωρηθούν όπως τους αξίζει. Παράλληλα, η βία φέρνει βία, και μέσα σε ένα τοπίο όπου επικρατεί η πλήρης αγριότητα και βαρβαρότητα, και που η ανθρώπινη ζωή δεν είναι αρκετά υπολογίσιμη μονάδα, είναι πολύ εύκολο να βρουν πρόσφορο έδαφος τα πιο άγρια και σκοτεινά ένστικτα του ανθρώπου, πόσο μάλλον του ανθρώπου εκείνου που η ψυχολογία του είναι ήδη διαταραγμένη και ακροβατεί πάνω σε ένα λεπτό, τεντωμένο σκοινί που μπορεί να σπάσει από λεπτό σε λεπτό. Αξιοποιώντας, λοιπόν, όλα τα παραπάνω στοιχεία, ο συγγραφέας προσφέρει τον ιδανικό serial killer, τοποθετημένο στο ιδανικό σκηνικό συγκάλυψης λόγω άκρατης βιαιότητας.

Όσον αφορά την γραφή, θα έλεγα πως είναι αρκετά απλή και βατή -αν και σε ό,τι αφορά της περιγραφές των συνθηκών της πόλης τόσο πριν όσο και μετά τον βομβαρδισμό της, ο Goldammer είναι κάτι παραπάνω από γλαφυρός και παραστατικός, ζωντανεύοντας ολόκληρο το σκηνικό της φρίκης της εποχής εκείνης μπροστά στα μάτια μας-, πράγμα που σαφέστατα και καθιστά το βιβλίο ιδιαίτερα ευκολοδιάβαστο παρά το βαρύ κλίμα στο οποίο εξελίσσεται η δράση του, η οποία και είναι γεμάτη εντάσεις, ανατροπές, μπόλικο μυστήριο και εκπλήξεις που διατηρούν το ενδιαφέρον μας αμείωτο. Με πιο απλά λόγια, λοιπόν, και συνοψίζοντας, "Το τέρας" είναι ένα βιβλίο έκπληξη, πολύ πιο ενδιαφέρον και έντονο απ' ό,τι θα περίμενε κανείς, μα και με μια ευρύτερη προσέγγιση κι αισθητική που δεν συναντάς συχνά, πόσο μάλλον σε τόσο πετυχημένη μορφή της, που δεν γίνεται να μην το εκτιμήσεις στο σύνολό του.
Βαθμολογία 9/10

Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: Frank Goldammer
Μεταφραστής: Λαγουδάκου Γιώτα
Εκδόσεις: Κλειδάριθμος
Κατηγορία: Ξένη Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2019
Αρ. σελίδων: 376
ISBN: 978-960-461-987-0