Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:
H αστυνομία του Χέλσινμποργκ πρέπει να διαλευκάνει αδιανόητες υποθέσεις.
Ένα κύμα φαινομενικά ασύνδετων ανθρωποκτονιών σαρώνει την ειδυλλιακή παραθαλάσσια πόλη. Οι φόνοι δεν έχουν κανένα μοτίβο, καμία ακολουθία ή αιτία. Ο δράστης είναι απροσπέλαστος στη σκιαγράφηση ψυχολογικού προφίλ, δεν εντοπίζεται από τη Σήμανση και είναι εντελώς άτρωτος στις σύγχρονες αστυνομικές μεθόδους.
Τα πτώματα αυξάνονται.
Υπάρχουν ρατσιστικά στοιχεία στους φόνους; Διαπράττονται από έναν ή μήπως από περισσότερους δολοφόνους που δρουν παράλληλα; Ο Φάμπιαν Ρισκ πρέπει να αναλάβει δράση, έχοντας να αντιμετωπίσει εκτός από τους φόνους και τα εσωτερικά προβλήματα της ομάδας του.
Καθώς η εξιχνίαση των εγκλημάτων γίνεται όλο και πιο επιτακτική, η συνοχή τής κάποτε δεμένης αστυνομικής ομάδας απειλείται σοβαρά. Ο Φάμπιαν Ρισκ είναι ο μόνος που μπορεί να τους κρατήσει ενωμένους στην αποστολή τους…
ΠΩΣ ΠΙΑΝΕΙΣ ΕΝΑΝ ΔΟΛΟΦΟΝΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ΧΤΥΠΑΕΙ ΜΕ ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΤΡΟΠΟ ΔΕΥΤΕΡΗ ΦΟΡΑ;

Προσωπική άποψη:
Το 4ο βιβλίο της σειράς "Fabian Risk" του Σουηδού συγγραφέα Stefan Ahnhem, που απόλυτα δικαιολογημένα έχει κατακτήσει το σκανδιναβικό νουάρ, κυκλοφόρησε πριν από λίγες ημέρες από τις εκδόσεις Διόπτρα, προσκαλώντας μας να χαθούμε για μία ακόμα φορά σε έναν κόσμο φρίκης και εγκληματικής δράσης, με τον δολοφόνο μας, όμως, να λειτουργεί αυτή τη φορά με έναν τρόπο αρκετά διαφορετικό απ' ό,τι έχουμε συνηθίσει, μα και με τρόπο που αναμφίβολα μας προβληματίζει και μας κάνει να σκεφτόμαστε πως τα πράγματα ίσως να μην είναι έτσι όπως αρχικά φαίνονται. Χρήσιμη συμβουλή: Αν δεν έχετε διαβάσει το προηγούμενο βιβλίο της σειράς, "Μείον 18", ίσως να είναι η κατάλληλη στιγμή να το κάνετε.

Το Χέλσινμποργκ είναι μια ειδυλλιακή παραθαλάσσια πόλη, που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί μέχρι και ονειρική, αν μια σειρά ανεξήγητων ανθρωποκτονιών δεν έκαναν αισθητή την παρουσία τους, με την αστυνομία να βρίσκεται μπροστά σε ένα δολοφονικό χάος που πρέπει μεν να εξιχνιάσει άμεσα, αλλά που δεν φαίνεται να είναι σε θέση να το κάνει. ΟΙ δολοφονίες αυτές, έτσι όπως φαίνεται με μια πρώτη ματιά, δεν έχουν καμία απολύτως σχέση η μία με την άλλη, ούτε μπορούν κάπως να συνδεθούν. Αυτό σημαίνει πως ο δράστης -αν είναι πράγματι ένας- δεν ακολουθεί κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο δράσης, κάποιο μοτίβο, που ίσως να βοηθούσε τις Αρχές να καταλήξουν σε ασφαλή συμπεράσματα σε σχέση με το προφίλ του. Εκεί είναι που Φαμπιάν Ρισκ αναλαμβάνει δράση, έχοντας ως στόχο ν' ανακαλύψει την αλήθεια πίσω από τις δολοφονίες, μα και να λύσει να εσωτερικά προβλήματα που φαίνεται να αντιμετωπίζει η ομάδα του.

Η ιδέα ενός δράστη -ή και περισσότερων, ποιος ξέρει;- που δρα χωρίς κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο, ή και με κάποιο σχέδιο την δράση του οποίου δεν έχει εντάξει μέσα σε κάποια συγκεκριμένα πλαίσια, ώστε αυτό να κατηγοριοποιηθεί και να μας δώσει κάποια στοιχεία σχετικά με το ποιόν και το ψυχολογικό του προφίλ, είναι εξαιρετικά έξυπνη και ξεφεύγει από τα συνηθισμένα εγκληματικά πρότυπα που ο δολοφόνος έχει μια πολύ συγκεκριμένη ταυτότητα, τα στοιχεία της οποίας αν τα αναλύσουμε προσεχτικά μπορούμε εύκολα να έχουμε κάποιες απαντήσεις σε καίρια ερωτήματα που μπορούν με τη σειρά τους να μας φέρουν ακόμα πιο κοντά στη λύση του μυστηρίου. Αυτό σημαίνει πως δεν υπάρχει κάποιο κυρίαρχο νήμα από το οποίο μπορούμε να πιαστούμε για να ξετυλίξουμε το κουβάρι της ιστορίας μας, άρα πρέπει να αναζητήσουμε νέους δρόμους.

Αυτό, όμως, που κάνει περισσότερο ιδιαίτερη την συγκεκριμένη περιπέτεια του Ahnhem, είναι το πόσο πολύ προσωπικό δράμα εμπεριέχεται μέσα σε αυτήν. Η αφήγηση χωρίζεται σε πολλές μικρές υποϊστορίες, που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο συνδέονται με τον κεντρικό άξονα της ιστορίας μας, και που η κάθε μία από αυτές έχει το δικό της βάρος και βάθος, και που μέσα από την αλήθεια της θίγονται πολύ σοβαρά ανθρώπινα και κοινωνικά ζητήματα, που επηρεάζουν πολλούς παράγοντες και που έχουν πολλαπλή χρηστικότητα σε ό,τι έχει να κάνει με την ροή των γεγονότων και την πορεία μέχρι την τελική κατάληξη της βασικής μας ιστορίας. Δεν είναι λίγες οι φορές που όσο διάβαζα, ένιωσα ένα σφίξιμο στο στήθος και μια βαθιά συμπάθεια για το δράμα ορισμένων χαρακτήρων, πόσο μάλλον γνωρίζοντας πως υπάρχουν άνθρωποι σαν κι αυτούς και στην πραγματική ζωή.

Το βιβλίο, εκτός των άλλων, θίγει έντονα και ζητήματα που σχετίζονται με τον ρατσισμό, με μια πολύ σύγχρονη και ειλικρινή ματιά, καλώντας μας να προβληματιστούμε και σε ένα δεύτερο, κοινωνικό επίπεδο, και όχι μόνο ως προς το πως μπορεί αυτά τα στοιχεία να αφορούν άμεσα ή έμμεσα την ιστορία μας. Και αν τα κίνητρα του δράστη -ή των δραστών, είπαμε, δεν θα σας κάνουμε spoiler, να διαβάσετε το βιβλίο- δεν είναι απόλυτα ξεκάθαρα, αυτό είναι που έχει τη λιγότερη σημασία, τελικά, μα και αυτό που μας προβληματίζει όλο και λιγότερο όσο πιο βαθιά βυθιζόμαστε στην καρδιά των γεγονότων. Άλλο ένα δυνατό βιβλίο, λοιπόν, με την υπογραφή του Ahnhem, που ξεφεύγει αρκετά από τα συνηθισμένα του καλούπια, και που μας εκτός από δράση και έντονες στιγμές, μας προσφέρει και τροφή για σκέψη.
Βαθμολογία 9/10

Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: Stefan Ahnhem
Μεταφραστής: Ελιασά Χριστίνα
Εκδόσεις: Διόπτρα
Κατηγορία: Ξένη Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2020
Αρ. σελίδων: 576
ISBN: 978-960-605-967-4