Συνοπτική περίληψη του έργου:
Ο Andy Dufresne, ένας νεαρός επιτυχημένος τραπεζίτης, κρίνεται ένοχος για τον φόνο της συζύγου του και του εραστή της και καταδικάζεται σε ισόβια κάθειρξη.
Η φυλακή στην οποία οδηγείται είναι αρχικά σκληρή για τον ίδιο αλλά στην πορεία, την βοήθεια του βαρυποινήτη Red, θα μπορέσει να κερδίσει σταδιακά την εκτίμηση των συγκρατούμενών του, τον δεσμοφυλάκων και τέλος του διευθυντή των φυλακών.
Ο Andy, θα εκμεταλευτεί τις οικονομικές του γνώσεις αλλά και την γενικότερη παιδεία του για να βελτιώσει τις συνθήκες διαβίωσης μέσα στη φυλακή αλλά και την ζωή του.

Προσωπική άποψη:
Ήταν το 1982 όταν κυκλοφόρησε μια σειρά από μικρά διηγήματα. Ο γενικός τους τίτλος ήταν "Different Seasons” και ανάμεσά τους βρισκόταν και το μικρό μεν, ιδιαίτερα γοητευτικό δε, “Rita Hayworth and the Shawshank Redemption”. Πάνω Σ’ αυτό το διήγημα βασίστηκε εξ’ ολοκλήρου και η ομώνυμη ταινία. Κι αν είναι δύσκολο για έναν δημιουργό να μεταφέρει ολόκληρο μυθιστόρημα στο κινηματογραφικό πανί δίνοντάς του ζωή, αναλογιστείτε πόσο δύσκολο είναι το να μεταφέρεις μια νουβέλα μερικών μόνο σελίδων. Αυτές οι δουλειές είναι ρουλέτα, ποντάρεις στο κόκκινο ή στο μαύρο και απλά περιμένεις. Θα κερδίσεις ή θα χάσεις;

Η νουβέλλα αυτή είναι δημιούργημα ενός από τους μεγαλύτερους συγγραφείς της σύγχρονης γενιάς. Ιδιαίτερο το στυλ συγγραφής του, πολλά τα έργα του που έχουν μεταφερθεί στον κινηματογράφο, ακόμα περισσότεροι οι φανατικοί θαυμαστές του. Ο λόγος δεν είναι άλλος από τον Stephen King, τον οποίο προσωπικά δεν εκτιμώ τόσο ως συγγραφέα καλών μυθιστορημάτων αλλά, ως συγγραφέα καλών προτυπωμένων σεναρίων. Και μπορεί οι περισσότεροι να τον γνωρίζουν μέσω των θριλερικών καταβολών βιβλίων του όμως, πρέπει να ξέρετε ότι έχει και αρκετές επιτυχίες στο βιογραφικό του των οποίων οι ιστορίες δεν στερούνται ατμόσφαιρας, πατάνε όμως περισσότερο στην πραγματικότητα και στον κοινωνικό μας προβληματισμό.

Ως ιστορία σε αρκετά σημεία θυμίζει το κλασσικό μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Δουμά, “Ο Κόμης Μόντε Κρίστο”. Τόσο στο ένα, όσο και στο άλλο βιβλίο, ο κεντρικός ήρωας έχει καταδικαστεί άδικα κι έχει φυλακιστεί πίσω από τα πιο αποτρόπαια και ψηλά κάγκελα. Και οι δύο ήρωες μέσα από την απόγνωση, ψάχνουν μια έξοδο που θα τους οδηγήσει στο φως, στην προσωπική λύτρωσή τους. Και εδώ έγγειται η μοναδική διαφορά. Η επεξήγηση της λύτρωσης μέσα από την σκοπιά του καθενός ξεχωριστά. Ο ένας θέλει εκδίκηση, ενώ ο δικός μας ήρωας θέλει απλά να ελευθερωθεί και να αναπνεύσει ξανά, τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο.

Ο σχετικά άγνωστος τότε, χωρίς ιδιαίτερες επιτυχίες στο βιογραφικό του καθότι νέος, Frank Darabont, αποφασίζει να κάνει το μεγάλο άλμα και να επιχειρήσει στα πρώτα του βήματα κάτι άλλοι θα έκαναν έπειτα από αρκετά χρόνια εμπειρίας. Να καταπιαστεί με την μεταφορά μιας καλογραμμένης κι εξαιρετικά ενδιαφέρουσας νουβέλλας. Και το ευτύχημα είναι ότι τα κατάφερε και μάλιστα, όχι απλά και μόνο διεκπεραιωτικά. Πήρε μερικές σελίδες και έπλασσε μια ταινία 2 και ωρών, μεταφέροντας όλες εκείνες της μαγικές εικόνες που πλάθει κανείς με την ανάγνωσή τους και δημιουργώντας μια ατμόσφαιρα πιο καθηλωτική απ’ όσο θα μπορούσε ποτέ κανείς να φανταστεί. Σκοτεινή, μυστηριώδης και γεμάτη αγωνία και δίψα για λύτρωση.

Παρακολουθούμε την ιστορία των δύο κεντρικών προσώπων μέσα από την αφήγηση ουσιαστικά του ενός, του Red. Μια αφήγηση που εξιτάρει την φαντασία μας και κορυφώνει την αγωνία μας. Η κάμερα μοιάζει σαν απλός παρακολουθητής των εξελίξεων που άλλες φορές είναι δραματικές και γρήγορες και άλλες κόβουν ταχύτητα, σαν να προσπαθούν να σε αφήσουν να έχεις τον χρόνο που χρειάζεσαι για να ψυχογραφήσεις τους ήρωές, κατανοώντας την ύπαρξη και τα κίνητρά τους.

Ο Tim Robbins διατηρεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο, με μια ερμηνεία με βάθος και έντονη συναισθηματική φόρτιση που όμως, καταφέρνει να κρατήσει τις ισορροπίες ανάμεσα στην απελπισία και την επιθυμία. Μπορεί να μην κατάφερε να κερδίσει κάποια μεγάλη διακρίση όμως, είναι χωρίς αμφισβήτηση μια απ’ τις καλύτερες ερμηνείες της καριέρας του. Εξίσου όμως σημαντική είναι και η ερμηνεία του Morgan Freeman, που αν και δευτερεύον, τελικά ο ρόλος του είναι μεγάλης και ζωτικής σημασίας. Μια ερμηνεία που επίσης δεν απέφερε κάποια μεγάλη βράβευση, που ίσως όμως θα έπρεπε.

Τόσο μέσα από τις σελίδες του βιβλίου, όσο και μέσα από την κινηματογραφική εξέλιξη της ιστορίας, οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές, αλλά και εμείς οι θεατές ερχόμαστε αντιμέτωποι με πολλά, εσωτερικά ερωτήματα. Ερωτήματα περί ηθικής, δικαίου, αλήθειας, εμπιστοσύνης, αλληλοκατανόησης και στήριξης. Με αξίες που όμοιές τους δεν υπάρχουν όπως η ανθρώπινη αξιοπρέπεια, η ελπίδα, η φιλία και ο αγώνας, που όσο δύσκολος κι αν είναι μπορεί να σε οδηγήσει στην λύτρωση. Μια αγαπημένη, εξαιρετική ταινία που μόνο έχει να δώσει πράγματα.
Βαθμολογία 10/10

Ταυτότητα ταινίας:
Ελλ. τίτλος: Τελευταία Έξοδος Ρίτα Χέιγουορθ
Είδος: Κοινωνική
Σκηνοθέτης: Frank Darabont
Πρωταγωνιστές: Tim Robbins, Morgan Freeman, Bob Gunton, Clancy Brown, Gil Bellows, Mark Rolston, James Whitmore
Παραγωγή: 1994
Διάρκεια: 142’

Σχετικά sites που αξίζουν τον κόπο:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Shawshank_Redemption
http://www.imdb.com/title/tt0111161/