ΔΕΚΑΕΤΙΑ '60 - Ρομαντισμός και παράξενοι έρωτες

Breakfast at Tiffany's (1961):
Στο φινάλε της ταινίας δίνεται και ένα από τα πιο κλασσικά φιλιά στην ιστορία του κινηματογράφου. Η Holly Golightly (Audrey Hepburn), έχει αρνηθεί την αγάπη του συγγραγέα γείτονά της Paul Varjak (George Peppard), όχι λόγο ανύπαρκτων συναισθημάτων αλλά, επειδή όσο και να την αγαπάει και να πιστεύει ότι του ανήκει, εκείνη ισχυρίζεται πως οι άνθρωποι δεν ανήκουν σε ανθρώπους και έτσι, δεν θα κλειστεί σε κανένα κλουβί και όλα αυτά, ενώ βρίσκεται μέσα στο ταξί που θα την πάει στο αεροδρόμιο της Νέας Υόρκης. Στην σκληρή του απάντηση αναξαλύπτει την αλήθεια, ότι ήδη βρίσκεται σε κλουβί και μάλιστα, το έχει φτιάξει μόνη της μεταφέροντάς το όπου πηγαίνει. Κλείνοντας την πόρτα του ταξί, της πετάει ένα κουτί με ένα δαχτυλίδι αρραβώνων. Βγαίνει έξω από το ταξί, τρέχει πίσω του και ανταλάσσουν ένα φιλί με κομμένη την ανάσα ενώ η βροχή τους εξαγνίζει και παράλληλα, γίνεται φόντο σε έναν έρωτα με εκτέλεση που όμοιά της δεν έχουμε ξαναδεί.

West Side Story (1961):
Το πρώτο τους φιλί ανταλάσσουν στο σχολικό χωρό οι Maria (Natalie Wood) και Tony (Richard Beymer). Τα πάντα γύρω τους γίνονται μαγικά καθώς χάνονται σε μια ελαφριά ομίχλη, ενώ τα φώτα χαμηλώνουν αφήνοντας τους δυο τους μόνους τους στη μέση της σάλας ανταλάσσοντας λόγια αγάπης, μελιστάλακτα και γεμάτα ρομαντισμό. Καθώς ο ένας πιάνει τα χέρια του άλλου για να τα ζεστάνει, η κάμερα πλησιάζει στα χείλη του Τony που κάνουν την κίνησή τους. Το φιλί τελειώνει, τα φώτα επανέρονχται και ο αδερφός της πορτορικανής Maria, Bernardo, σπρώχνει μακριά τον Tony φωνάζοντάς του να μείνει μακριά από την αδερφή του. Όχι μόνο έχει να προστατέψει την τιμή του ως αδερφός αλλά, και την εθνική τους υπόσταση καθώς, ένας αμερικάνος δεν χωράει στην οικογένειά τους.

The Graduate (1967):
Σε ένα ξενοδοχείο συναντήθηκαν ο Benjamin Braddock (Dustin Hoffman) και η παντρεμένη και σοβαρή κυρία Robinson (Anne Bancroft). Με το που εκείνη ανοίγει τα φώτα μπαίνοντας στο δωμάτιο, εκείνος κρεμάει στην πόρτα το ταμπελάκι "μην ενοχλείτε" και έχοντας ξεκάθαρα πονηρούς σκοπούς, κλειδώνει την πόρτα, σβήνει ξανά τα φώτα και της δίνει αστραπιαία ένα φιλί πριν εκείνη προλάβει καν να φυσήξει τον καπνό από την ρουφιξιά του τσιγάρου της που μόλις είχε τραβήξει. Από τα πιο νευρικά και πιο προοδευτικά φιλιά καθώς, η διαφορά ηλικίας τέτοιου τύπου και μάλιστα σε παράνομες σχέσεις, δεν ήταν κάτι που εμφανιζόταν συχνά στη μεγάλη οθόνη.

Planet of the Apes (1968):
Αν πιστεύετε ότι άνθρωπος και ζώο δεν μπορούν να συνυπάρξουν, δείτε αυτή την ταινία και ίσως αλλάξετε γνώμη. Όχι μόνο μπορούν αν δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες αλλά, είναι σε θέση να έχουν και τις... 'στιγμές' τους. Ο αστροναύτης George Taylor (Charlton Heston), αφήνοντας τον πλανήτη των πιθήκων αλλά και την πιθηκο-επιστήμονα Zira (Kim Hunter), της δηλώνει ότι θα ήθελε να την φίλησει για αντίο. Εκείνη δεν λέει απλά εντάξει αλλά, του θυμίζει ότι τον θεωρεί απίστευτα άσχημο. Παράξενο στην όψη, ίσως και αηδιαστικό για κάποιους όμως, δεν μπορεί να μην συμπεριληφθεί λόγω του ξεχωριστού του ύφους και νοήματος.

Romeo and Juliet (1968):
Ποιος δεν ξέρει το μοναδικό αυτό ερωτικό δράμα του Σαίξπηρ; Πόσες και πόσες φορές δεν έχουμε δει ταινίες, θεατρικά έργα, έστω και αποσπάματα διαλόγων από το μοναδικό αυτό ποίημα αφιερωμένο στους καταδικασμένους έρωτες. Περισσότερες συστάσεις δεν χρειάζονται, όπως ίσως δεν χρειάζεται καν να διευκρινίσω ότι αναφέρομαι στο περίφημο σήμερα φιλί του μπαλκονιού. Οι δύο νεαροί εραστές, ανταλλάσουν μοναδικά λόγια αγάπης με την Ιουλιέτα στο μπαλκόνι της και τον Ρωμαίο, αρχικά ακριβώς από κάτω και στην συνέχεια, να ανεβαίνει για να κλέψει ένα της φιλί για καληνύχτα αφού, είναι αναγκασμένος να φύγει για να μην γίνει αντιληπτός από την αντίπαλη με τη δική του, οικογένεια.

ΔΕΚΑΕΤΙΑ '70 - Δράμα, βία και νευρικότητα

Love Story (1970):
Οι φοιτητές Oliver "Preppie" Barrett IV (Ryan O'Neal) και Jenny Cavalleri (Ali MacGraw) συζητάνε για τη σχέση τους ενώ περπατάνε στο προαύλιο του Harvard. Εκεί είναι που αρχίζει ένας μακρύς μονόλογος του Oliver ο οποίος την κατηγορεί ότι έχει βάλει ένα γυάλινο τείχος γύρω από τα συναισθήματά της σε μια προσπάθεια να προφυλάξει τον εαυτό της από το να πληγωθεί. Παράλληλα, της δηλώνει ότι όσο και αν αποτελεί ρίσκο, εκείνος έχει τα κότσια να της εκφράσει αυτά που νιώθει ελπίζοντας ότι θα έρθει η μέρα που κι εκείνη με την σειρά της δεν θα φοβάται να παραδεχτεί ότι νοιάζεται. Τα πιο όμορφα πράγματα έρχονται απλά λένε κάποιοι και δεν έχουν άδικο. Σταματάνε να περπατάνε κι εκείνη αποκρίνεται, έτσι απλά, "I care" και χάνονται σε ένα παθιασμένο φιλί.

Sunday, Bloody Sunday (1971):
Η ταινία του σκηνοθέτη John Schlesinger δεν αναφέρεται σε κάποιο ρομαντικό, παραμυθένιο ερωτικό τρίγωνο. Η Alex Greville (Glenda Jackson) μια σύγχρονη, επαγγελματίας γυναίκα και ο gay γιατρός Daniel Hirsch (Peter Finch) έχουν ως αντικείμενο ερωτικού πόθου τον ίδιο άντρα. Τον bisexual καλλιτέχνη και γλύπτη Bob Elkin (Murray Head). Δύσκολο το έργο για τον Bob αφού, ποιον να επιλέξει από τους δύο. Από την Κική και την Κοκό ποια να διαλέξει; Όπως και να 'χουν τα πράγματα, η αμφίροπη φύση του τον αφήνει να χαίρεται τον έρωτα σε κάθε μορφή και εμείς με αυτό τον τρόπο, έχουμε επίσημα το πρώτο gay φιλί που ανταλάχτηκε ποτέ στον κινηματογράφο.

Chinatown (1974):
Η Evelyn Mulwray (Faye Dunaway) μετακινεί από τη μύτη του ντετέκτιβ Jake Gittes (Jack Nicholson) ένα τσιρότο και σχεδόν έντρομη διαπιστώνει ότι το κόψιμο που καλύπτει είναι πολύ μεγάλο. Εκείνος βέβαια την ώρα αυτή επεξεργάζεται την πληγή του, έχει αλλού το μυαλό του λέγοντάς της "It's a, it's a fl-flaw in the iris...it's a sort of birthmark". Κάπως έτσι ρίχνουν οι άντρες πολλά και όχι τις γυναίκες κάνοντάς τες να λιώνουν σαν βούτυρο στο τηγάνι. Τα πρόσωπά τους είναι τόσο κοντά που μοιάζει σχεδόν σαν να μην έχουν άλλη επιλογή από το να φιληθούν. Η συνέχεια είναι εύκολο να την φανταστεί κανείς αλλά, προκειμένου να μην μας μείνουν απορίες, του βλέπουμε στο αμέσως επόμενο πλάνο, γυμνούς στα ιδρωμένα σεντόνια του πάθους, χαλαρούς και ωραίους να καπνίζουν το ένα τσιγάρο μετά.

The Godfather, Part II (1974):
Το εν λόγω φιλί κάθε άλλο παρά ερωτικό είναι. Κούβα του 1959 και παρακολουθούμε την καρδιά της ιταλικής μαφίας με την οικογένεια Corleone να κυριαρχεί στον χώρο. Ένας φανταχτερός χωρός λαμβάνει χώρα στο Presidential Palace και ο Michael Corleone (Al Pacino) ψιθυρίζει στο αυτί του αδερφού του Fredo (John Cavale), "There's a plane waiting for us to take us to Miami in an hour, all right? Don't make a big thing about it". Έχοντας γραπώσει ο ένας τον άλλο από το λαιμό, δίνουν ένα φιλί στα χείλη σύμφωνα πάντα με τα σισιλιάνικα πρότυπα, κάτι που συμβολεί τον επερχόμενο θάνατο, εξού και ονομάζεται το φιλί του θανάτου. Ο Michael συμπληρώνει "I know it was you, Fredo. You broke my heart. You broke my heart", και η ιστορία εξελίσσεται έτσι όπως όλοι γνωρίζουμε και ανατριχιάζουμε.

Annie Hall (1977):
Ο Alvy Singer (Woody Allen) και η Annie (Diane Keaton) βρίσκονται ένα Σάββατο βράδυ στο πρώτο τους ραντεβού σε ένα νυχτερινό κέντρο όπου γίνονται auditions. Τα πράγματα ωστόσο δεν πηγαίνουν τόσο καλά με την Annie να εκτελεί με κάθε πιθανό τρόπο το "It Had To Be You". Ο Alvy προσπαθεί να την εμψυχώσει και να της αναπτερώσει το ηθικό. Εκεί είναι που θα την ρωτήσει αν μπορεί να της δώσει ένα φιλί και η νευρική Annie αρχίζει να μιλάει περισσότερο απ' όσο χρειάζεται. "Yeah, why not? Because we're just going to go home later, right, and there's gonna be all that tension, you know, we never kissed before. And I'll never know when to make the right move or anything. So we'll kiss now and get it over with, and then we'll go eat. OK? We'll digest our food better". Άλλος μπορεί να είχε ξενερώσει όχι όμως και ο πρωταγωνιστής μας που είχε σκοπό να την κάνει να πάψει να μιλάει όπως φαίνεται, με κάθε τρόπο.

ΔΕΚΑΕΤΙΑ '80 - Μεταμοντερνισμός και επαναστάσεις

Victor/Victoria (1982):
Έφοδο κάνει η αστυνομία στο νυχτερινό κέντρο του King Marchand (James Garner) όπου εργάζεται η Victoria (Julie Andrews) όμως εκείνοι είναι πιο γρήγοροι, και πιθανόν εκπαιδευμένοι, και καταφέρνουν να αποφύγουν την σύλληψη. Τελικά η αστυνομία, παντού και πάντοτε, είναι το ίδιο άχρηστη. Τελοσπάντων! Μόλις την προηγούμενη μέρα ο Marchand είχε ανακαλύψει πως ο Victor είναι Victoria και κρυμμένος μαζί της στα σκοτάδια, δεν μπορεί άλλο να συγκρατήσει την έλξη που νιώθει για εκείνη. "I don't care if you are a man" της δηλώνει και την φιλάει. Ψελίζοντας εκείνη του θυμίζει ότι δεν είναι άντρας και αυτός την αποτελειώνει με ένα αυστηρό, "I still don't care", φιλώντας την ξανά και μάλιστα, ακόμα πιο παθιασμένα.

Terms of Endearment (1983):
Η Aurora (Shirley MacLaine) τηλεφωνεί στον γείτονά της Garrett (Jack Nicholson), προσκαλώντας την στο διαμέρισμά της με την πρόφαση ότι θέλει να δει του δείξει τον Renoir πίνακά της. Στην πραγματικότητα σκοπός της δεν είναι η επίδειξη του πίνακα αλλά, μια καλή δόση sex. Εκείνος φυσικά αντιλαβάνεται αμέσως τον σκοπό της πρόσκλησής της, μην διστάζοντας μάλιστα να της πει κατά πρόσωπο ότι στην πραγματικότητα τον καλεί στο κρεβάτι. "Yes, it happens to be in my bedroom" δηλώνει εκείνη για την τοποθεσία του πίνακα κλείνοντάς του με έξυπνο τρόπο προσωρινά έστω το στόμα. Ένα απλό "Relax, baby" προκαλεί την αναστάτωση της ηρωίδας που τον καλεί να επανέλθει στην τάξη καθώς, το γεγονός ότι είναι γιαγιά δεν επιτρέπει σε κάποιον να της μιλάει με αυτό τον τρόπο. Ωστόσο της επιτρέπει να φιλιέται και να χάνεται στα χείλη του κάθε γείτονα.

Desert Hearts (1985):
Η πρώτη πλήρους μήκους ταινία με θέμα τον λεσβιακό έρωτα και μάλιστα, γραμμένη και σκηνοθετημένη από γυναίκα και πιο συγκεκριμένα, την Donna Deitch. Σε ένα ράντσο την δεκαετία του '50 οδηγείται η τριαντάρα καθηγήτρια Vivian Bell (Helen Shaver) όταν παίρνει διαζύγιο με τον άντρα της και η παραμονή της εκεί φέρνει στον δρόμο της ένα νέο, παράξενο έρωτα. Η νέα, όμορφη και φιλελεύθερη κόρη εκ παραδρομής του ιδιοκτήτη του ράντσου, θα αποτελέσει το ερωτικό αντικείμενο της Vivian η οποία και παρασύρεται μαζί της σε ένα ρομαντικό ταξίδι γεμάτο πάθος και ανατροπές για την ήσυχη μέχρι τότε ζωή της. Ένα φιλί εν μέσω καταιγίδας, μετατρέπεται σε μια βραδιά sex σε κάποιο ξενοδοχείο και από 'κει κι έπειτα, σε μια ουσιαστική και αληθινή σχέση ζωής. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι ήταν η πρώτη στα χρονικά λεσβιακή ιστορία αγάπης με καλό τέλος.

Dirty Dancing (1987):
Μία από τις αγαπημένες και δημοφιλείς παράλληλα teenager ταινίες όλων των εποχών. Αυτό δεν οφείλεται μόνο στο επαναστατικό ιδεώδες που προβάλλει, δεν οφείλεται μόνο στον γοητευτικό πρωταγωνιστή της αλλά, στις παθιασμένες ερωτικές του σκηνές. Η 17χρονη Frances 'Baby' Houseman (Jennifer Grey) δεν παίρνει από τον Johnny Castle (Patrick Swayze) μόνο μαθήματα χορού αλλά, μαθήματα σαγήνευσης και πάθους. Ενώ χορεύουν αισθησιακά κολλημένος ο ένας πάνω στον άλλον, εκείνος αρχίζει αισθησιακά να την γδύνει χωρίς εκείνη φυσικά να προβάλλει την παραμικρή αντίσταση. Όταν μένει μόνο με το σουτιέν και το τζην παντελόνι της, την σφίγγει πάνω του και την φιλάει. Το τι ακολούθησε, αναμενώμενο, γνωστό και κυρίως, πικάντικο.

Cinema Paradiso (1988):
Ο ιταλός σκηνοθέτης Salvatore Di Vita (Jacques Perrin), αποφασίζει να γυρίσει 30 χρόνια πίσω στο παρελθόν του προκειμένου να εξυμνήσει τον εφηβικό έρωτα που ένιωσε ως Toto ακόμα, για την κόρη ενός πλούσιου τραπεζίτη και συμμαθήτριά του, Elena Mendola (Agnese Nano). Ο έρωτάς τους παραμυθένιος, καλοκαιρινός, κόντρα στις κοινωνικές συμβάσεις, Ξεκλέβοντας χρόνο και με κρυφές συναντήσεις, αντάλλαξαν λόγια αγάπης, ερωτικά βλέμματα αλλά και φιλιά με ένα εκ των οποίων, να έχει μείνει χαραγμένο στη μνήμη μας. Κατά τη διάρκεια μιας δυνατής βροχής, ανταλλάζουν ένα υγρό και γεμάτο εφηβικό πάθος φιλί, ξαπλωμένοι στο υγρό έδαφος. Έμελλε δυστυχώς να είναι και από τα τελευταία τους καθώς, ο πόλεμος πήρε μακριά τον Toto και έκοψε κάθε γέφυρα επικοινωνίας, αφήνοντας μόνο τις αναμνήσεις στο μυαλό.
Συνεχίζεται...