ΔΕΚΑΕΤΙΑ '90 - Καταδικασμένα πάθη και κοινωνικές διαφορές

Ghost (1990):
Άλλη μια ταινία που έχει σημαδευτεί όχι από ένα αλλά, από δύο φιλιά. Το πρώτο συμβαίνει την ώαρ που η Molly (Demi Moore) ασχολείται με την αγγειοπλαστική. Ο αγαπημένος της Sam (Patrick Swayze), έρχεται και κάθεται ακριβώς από πίσω της και με τα χέρια του αγγίζει τα δικά της, πλάθοντας με παράξενο τρόπο τον πηλό για να αφεθεί στην καθοδήγηση της συντρόφου του η οποία και τους οδηγεί σε μια αισθησιακή υπερδιέργεση. Φυσικά δεν θα μπορούσε να μην την φιλήσει και στη συνέχεια να την οδηγήσει στο σκοτεινό διαμέρισμα για μια νύχτα γεμάτη έρωτα. Το ίδιο αγαπημένο είναι όμως και το φιλί του αποχαιρετισμού με τον Sam να είναι πλέον μια ελεύθερη ψυχή, έτοιμη να αφήσει την γη για πάντα. Συγκινητικό και δακρύβρεχτο, το φινάλε σφραγίζεται με ένα αέρινο, μεταφυσικό φιλί και την διαβεβαίωση της παντοτινής, μοναδικής αγάπης.

Legends of the Fall (1994):
Άλλον αδερφό παντρεύτηκε όμως, άλλον αγάπησε πραγματικά. Με φόντο τα βοσκοτόπια της Μοντάνα, βλέπουμε να γεννιέται και να φουντώνει ένας παράνομος αλλά συνάμα μεγάλος έρωτας. Ο μεσσαίος γιος της οικογένειας και άγριο πνεύμα, Tristan Ludlow (Brad Pitt) ερωτεύεται την γυναίκα του μικρότερου αδερφού του, Samuel (Henry Thomas). Τα αισθήματα όμως είναι αμοιβαία και η Susannah Finncannon (Julia Ormond), παρά την προσπάθειά της να διατηρήσει την αξιοπρέπειά της υποκύπτει στα θέλω ξεχνόντας τα πρέπει, προσφέροντάς μας μια από τις πιο αισθησιακές, cinemascope ερωτικές σκηνές.

Titanic (1997):
Ποιος δεν την ξέρει, ποιος δεν έχει συγκινηθεί. Ο έρωτας της αριστοκράτισας Rose DeWitt Bukater (Kate Winslet) με τον φτωχό ζωγράφο Jack Dawson (Leonardo DiCaprio) ήταν καταδικασμένος να σβήσει μαζί με το μεγαλύτερο ναυάγιο όλων των εποχών. Πριν όμως φάνε τον Jack τα σκυλόψαρα του Ατλαντικού, είχαν προλάβει να ζήσουν πολλές παθιασμένες στιγμές, γεμάτες έρωτα και αγάπη. Μοναδικά κινηματογραφημένο είναι το πρώτο του φιλί στην πλώρη του καραβιού που ο Jack καλεί την Rose να αφεθεί, να τον εμπιστευτεί και να πετάξει μαζί του. "I'm flying! Jack!" φωνάζει εκείνη όλο ενθουσιασμό ενώ εκείνος της ψιθυρίζει το "Flying Machine" για να βρεθούν μερικέ στιγμές αργότερα χαμένοι σε ένα φιλί μακράς διαρκείας. Δεν πάνε φυσικά πίσω και τα υπόλοιπα γεμάτα απελπισία ή και λύτρωση στο ονειρικό φινάλε όμως, κάποιο πρέπει να έχει τα πρωτία.

Great Expectations (1998):
Ο Finn (Ethan Hawke), ερωτεύεται τη σνομπ Εstella (Gwyneth Paltrow) με την οποία και μεγάλωσε σχεδόν μαζί. Μεγαλώνοντας αποφασίζει να πάει στη Νέα Υόρκη με την μυστική βοήθεια κάποιου, να σπουδάσει καλές τέχνες και να προσπαθήσει να ανέβει κοινωνικά έτσι ώστε να ανέβει και στα μάτια της. Ενώ βρίσκεται στην μεγαλούπολη, διψασμένος και αποκαμωμένος, πλησιάζει και σκύβει να πιει νερό από ένα δημόσιο συντριβανάκι. Η κάμερα πλησιάζει όσο περισσότερο γίνεται και εκτός από τα βρεγμένα από το νερό χείλη του Finn, κάνουν την εμφάνισή τους και δύο γυναικεία. Πλησιάζοντας τόσο αργά τα δικά, ώστε να μην καταλάβει καν την παρουσία τους, τα ακουμπάει προκαλώντας του αρχικά ταραχή, έπειτα αναστάτωση και έκπληξη βλέποντας ότι είναι η γυναίκα που έχει ποθήσει όσο καμία άλλη.

Eyes Wide Shut (1999):
Η τελευταία ταινία του Stanley Kubrick για τον γάμο και την σεξουαλική ζήλεια έχει χαρακτηριστεί μέσα σε άλλα, και από μία ερωτική σκηνή ανάμεσα στο πρωταγωνιστικό δίδυμο. Το sex και η ζήλεια έχουν εξαίχουσα θέση καθ' όλη της την διάρκεια και μέσω μυστικισμών ξυπνάνε αρχέγονα πάθη. Ο γιατρός William Harford (Tom Cruise) ενώ η σύζυγός του Alice (Nicole Kidman) βρίσκεται γυμνή μπροστά στον καθρέπτη του δωματίου τους, συνοδεία της μουσικής του Chris Isaak και πιο συγκεκριμένα του "Baby Did a Bad Bad Thing", πηγαίνει από πίσω της και αρχίζει να πασπατεύει τα στήθη της και να την φιλάει στον λαιμό. Λίγο μετά την γυρίζει προς το μέρος του, της βγάζει τα μυωπικά γυαλιά της και δίνουν ένα φιλί ενώ παράλληλα παρακολουθούν την αντανάκλασή τους.

ΣΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ - Ποικιλία,πολυπλοκότητα και πολυμορφικότητα

Bridget Jones' Diary (2001):
Όποιος είπε ότι τα καλά αγόρια δεν ξέρουν να φιλήσουν με πάθος, έκανε πολύ μεγάλο λάθος. Η θυελλώδης σχέση των Mark Darcy (Colin Firth) και Bridget Jones (Renee Zellweger) πέρασε από σαράντα κύματα και από την αντιπάθεια στον μεγάλο έρωτα. Κι εκεί που όλα έδειχναν να έχουν πάρει τον δρόμο τους, το ημερολόγιο της Bridget και τα τέρατα που έγραφε μέσα για τον Mark, τον οδηγούν στο να φύγει βιαστικά από το διαμέρισμά της. Η Bridget τρέχει ξοπίσου του φορώντας μόνο ένα τιγρέ εσώρουχο, μπλούζα ραντάκι, ζακέτα και αθλητικό παπούτσι. Στη μέση της χιονισμένης πλατείας σε κάποια συνοικεία του Λονδίνου, εκείνη απολογείται ενώ, ο Mark αποδεικνύει ακόμα μια φορά πόσο υπέροχος είναι με το να της προσφέρει ένα νέο ημερολόγιο μαζί με μια νέα αρχή στη ζωή τους. Χωρίς να υπολογίζουν τίποτα, αγκαλιάζονται και ενώ οι νιφάδες του χιονιού πέφτουν ασταμάτητα, δίνουν επιτέλους με λαχτάρα, το πρώτο τους φιλί, με τον Mark να την τυλίγει στο παλτό του.

Moulin Rouge! (2001):
Κυριολεκτικά και μεταφορικά είδε βεγγαλικά λόγω έρωτα το συγκεκριμένο ζευγάρι. Ένας έρωτας καταδικασμένος που όμως, ξεκίνησε και τελείωσε δυνατά και παθιασμένα. Η όμορφη τροτέζα του γνωστότερου καμπαρέ του Παρισιού, Satin (Nicole Kidman) και ο άφραγκος πλην τίμιος συγγραφέας Christian (Ewan McGregor), παρασύρονται σε μια δίνη πάθους που μόνο καταστροφική μπορεί να αποδειχτεί. Τι κι αν η Satine δεν επιτρέπεται να ερωτευτεί κανέναν, η καρδιά έχει τους δικούς της κανόνες και έπειτα από ένα τραγουδιστικό λογοπαίχνιδο όπου ο Christian έχει πει τα άπαντα των ερωτικών τραγουδιών, αποφασίζει να ακούσει την καρδιά και όχι την λογική του επαγγέλματός της και αφήνεται, παρασύρεται και χάνεται στο φιλί του.

Spider-Man (2002):
Οι super ήρωες, εκτός από καθήκοντα έχουν θαυμαστές και έχουν και ψυχή. Το ίδιο και ο άνθρωπος αράχνη που, παρά το γεγονός ότι πρέπει να διατηρήσει την ταυτότητά του μυστική, ακόμα και από την γυναίκα που αγαπά, παρασύρεται καμιά φορά, έστω και συγκρατημένα. Αφού έχει σώσει, μία από τις πολλές φορές, την Mary Jane (Kirsten Dunst) και την αφήνει σώα και ασφαλή πλέον σε κάποιο δρόμο της μεγαλούπολης, κατά τη διάρκεια δυνατής βροχής, είναι έτοιμος να φύγει. Ενώ είναι κρεμασμένος ανάποδα εκείνη τον παροτρύνει να μην το κάνει καθώς, έχει άλλα σχέδια στο μυαλό της. Θέλοντας να τον ευχαριστήσει, κατεβάζει ελαφρώς την μάσκα του, τόσο ώστε τα χείλη του να είναι αποδεσμευμένα. Τα πλησιάζει και με έναν εξαιρετικό τρόπο, προσφέρει μια από τις πιο ενδιαφέρουσες και όμορφες ευχαριστίες που θα μπορούσε.

Lost in Translation (2003):
Ο Bob Harris (Bill Murray), ξεπεσμένος star της δεκαετίας του '70, βρίσκεται στο Τόκυο για τις ανάγκες ενός διαφημιστικού για κάποιο εγχώριο ουίσκι. Στο ξενοδοχείο που διαμένει, γνωρίζει την Charlotte (Scarlett Johansson), την μοναχική σύζυγο ενός φωτογράφου που περνάει την ώρα της προσπαθώντας να απαντήσει στα ερωτήματα κρίσης ταυτότητας που περνάει. Μια παράξενη σχέση αναπτύσσεται μεταξύ τους και ο ένας, θεωρεί ότι στο πρόσωπο του άλλου βρήκε το άλλο του μισό. Σε ένα αινιγματικό φινάλε χωρίς ουσιαστικές απαντήσεις, οι δυο τους ανταλάσσουν ψίθυρους και ένα αποχαιρετιστήριο φιλί, με την προσμονή ότι οι δρόμοι τους θα βρεθούν σύντομα και πάλι.

Love Actually (2003):
Πολλά τα χριστουγεννιάτικα φιλιά της συγκεκριμένης αγαπησιάρικης και ταινίας και ποιο να ξεχωρίσεις; Το καθένα είναι ξεχωριστό και όμορφο για τους δικούς του λόγους όμως, πρέπει να επιλέξω και γι' αυτό, θα πω εκείνο ανάμεσα στον Mark (Andrew Lincoln) και την Juliet (Keira Knightley). Ερωτευμένος με την γυναίκα του καλύτερού του φίλου, χωρίς όμως ποτέ να της το έχει αποκαλύψει μέχρι να το ανακαλύψει μόνη της, ζει το μαρτύριο της σιωπής. Αποφασίζοντας να σπάσει τα δεσμά που τον κρατάνε, παραμονή της μεγάλης γιορτής χτυπάει το κουδούνι του ζευγαριού έχοντας μαζί ένα φορητό κασσετόφωνο που παίζει κάλαντα και μια σειρά από κάρτες που εκφράζουν για πρώτη και τελευταία φορά, με κάθε ειλικρίνια τα συναισθήματά τους προς την Juliet. Πως να μην συγκινηθεί και να ευχαριστηθεί εκείνη, τρέχει ξοπίσου του στον χιονισμένο δρόμο, χαρίζοντάς του ένα μοναδικό φιλί, που στο κάτω-κάτω, όχι μόνο άξιζε αλλά, δικαιούταν κι όλας.

The Notebook (2004):
Η δεκαεπτάχρονη αριστοκράτισσα Allie Hamilton (Rachel McAdams) έζησε για ένα μόνο καλοκαίρι τον μεγάλο, εφηβικό έρωτα, μαζί με τον δεκαεννιάχρονο Noah Calhoun (Ryan Gosling). Οι δρόμοι τους χώρισαν και χάθηκαν με το τέλος του καλοκαιριού και την έναρξη των σπουδών της Allie. Ωστόσο, μετά από κάποια χρόνια και λίγο πριν παντρευτεί, επιστρέφει πίσω εκεί που ξεκίνησαν όλα και ξανασυναντιούνται. Ένα ταξίδι στις αναμνήσεις και μια σειρά εξομολογήσεων, ανάμεσα σε αυτές ότι ο Noah της είχε στείλει 365 γράμματα, ένα για κάθε μέρα του πρώτου χρόνου, τα οποία ποτέ δεν παρέλαβε η Allie και ποτέ δεν έστειλε απάντηση, θα οδηγήσει σε έκρηξη συναισθημάτων. Ενώ βρέχει καταρρακτωδώς και μόλις έχουν επιστρέψει από μια βόλτα στη λίμνη, εκείνη τρέχει κατά πάνω του, πηδάει και τυλίγει τα πόδια της στη μέση του, και φιλιούνται πριν οδηγηθούν στο κρεββάτι.

Pride & Prejudice (2005):
Μπορεί να μην είναι η πρώτη κινηματογραφική μεταφορά του αριστουργήματος της Jane Austen στη μεγάλη οθόνη όμως, είναι σίγουρα μια συνολικά αξιοπρεπής προσπάθεια. Και μπορεί το φινάλε του βιβλίου να μην είναι στην πραγματικότητα ακριβώς το ίδιο με εκείνο της ταινίας, με μεγαλύτερη ίσως όλων διαφορά ότι δεν υπάρχει φιλί, όμως είναι το ίδιο όμορφο και ρομαντικό. Οι ήρωές μας, Mr. Darcy (Matthew Macfadyen) και Lizzie (Keira Knightley), αποφασίζουν επιτέλους να αφήσουν στην άκρη όλα εκείνα που τους χωρίζουν και να δώσουν μεγαλύτερη σημασία σε όλα εκείνα που τους ενώνουν. Με το ηλιοβασίλεμα ανάμεσά τους, βρίσκουν το θάρρος να παραδεχτούν τα συναισθήματά τους και να αφεθούν σε ένα γλυκό και τρυφερό, μεγάλης, έστω και με μικρές παύσεις, διάρκειας φιλί.

Brokeback Mountain (2005):
Μια ταινία που σοκάρισε και αναγνωρίστηκε όσο λίγες σχετικής θεματολογίας. Αν η γυναικεία ομοφυλοφυλλία είναι κάτι που αποδέχεται σχετικά εύκολα, δεν ισχύει το ίδιο και για την αντρική. Δύο νεαροί cowboys έχοντας ζήσει ένα μεγάλο πάθος στα βουνά του Brokeback, μια προσωρινή αποδοχή της φύσης τους, χωρίζουν τους δρόμους του. Τρία χρόνια μετά και έχοντας πλέον κάνει ο καθένας την οικογένειά του, ξανασυναντιούνται και ακόμα κι αν ήθελαν, δεν ήταν δυνατόν να συγκρατήσουν τις καταπιεσμένες επιθυμίες τους. Ο Ennis (Heath Ledger) αφού ελέγχει το πεδίο, γραπώνει τον Jack (Jake Gyllenhaal) από τους γιακάδες του πουκαμίσου του, σπρώχνωντάς τον και κολλώντας τον στον τοίχο του σπιτού και φιλώντας τον μανιασμένα, παθιασμένα, απελπισμένα. Μια μικρή παύση επιτρέπει στον Jack να αντιστρέψει τους ρόλους και να πάρει εκείνος το πάνω χέρι.

V for Vendetta (2005):
Τον συγκεκριμένο ειδικά μασκοφόρο, βγλαμένο από τις σελίδες κάποιου comic, ίσως να φοβόντουσαν αρκετοί να πλησιάσουν. Όχι όμως και η Evey Hammond (Natalie Portman) η οποία, αν και αρχικά δεν της το 'χεις, κρύβει μέσα της μεγάλη και δυνατή ψυχή. Αφού την έχει σώσει και έχει αρχίσει να αποτελεί τον εμπνευστή και μέντορά της, κατά την διάρκεια ενός χορού μεταξύ τους που έχει βοηθήσει να έρθουν πιο κοντά, εκείνη σκύβει και φιλάει την μάσκα του ανθρώπου με το κωδικό όνομα V (Hugo Weaving). Ο V το δέχεται ευχάριστα, έστω και αν σωματική επαφή δεν μπορεί να υπάρξει λόγω συνθηκών.

Twilight (2008):
Οι βρικόλακες έχουν μπει για τα καλά στη ζωή μας και πολλά κοριτσάκια θα ήθελαν σίγουρα να πέσουν λεία στα δοντάκια του Edward Cullen (Robert Pattinson). Εκείνος όμως ανήκει αποκλειστικά στην Bella Swan (Kristen Stewart) και παρά τον παράλληλο πόθο του για την ίδια και το αίμα της, ο πρώτος υπερτερεί και έστω και βασανιστικά, κερδίζει. Το πρώτο τους φιλί είναι νευρικό, επικίνδυνο και αρκετά συγκρατημένο, όσο τουλάχιστον αφορά την πλευρά του Edward. "I always want to try one thing. Just stay very still. Don't move," της λέει και σκύβει αργά προς το μέρος της φιλώντας την με τον ίδιο ρυθμό. Η Bella ωστόσο τον παρασύρει στιγμιαία, για να τον επαναφέρει σύντομα σε τάξη η αυτοσυνείδησή του η οποία του υπενθυμίζει ότι δεν πρέπει να χάνει ποτέ τον έλεγχο όταν βρίσκεται μαζί της. Φυσικά είναι πολύ ωραίο και το φιλί στον σχολικό χορό, για να μην αναφέρω την κόλαση που ακολουθεί στο "New Moon" και πιο συγκεκριμένα, στην Βολτέρα.

Όποιος πει ότι δεν έχει αγαπήσει, μισήσει, ζηλέψει, ονειρευτεί ή μιμηθεί έστω ένα από τα παραπάνω φιλιά, μάλλον είναι μεγάλος ψεύτης. Αν δεν μπορούμε να φανταστούμε τη ζωή μας χωρίς αγάπη κι έρωτα, σίγουρα δεν μπορούμε να την φανταστούμε και χωρίς την μοναδική αίσθηση, εκείνη την παράξενη ανατριχίλα που μπορεί να μας προκαλέσει ένα φιλί. Τόσο μικρό, τόσο εύκολο και όμως, μερικές φορές τουλάχιστον, τόσο σημαντικό, πολύτιμο και δύσκολο. Μπορείς να κρατάς την κάθε ανάμνηση χωριστά σαν κάτι ιερό; Τόσο είσαι τυχερός! Αν πάλι όχι, ίσως στιγμές σαν κι αυτές της μεγάλης οθόνης, να ξυπνάνε πάθη, επιθυμίες και κυρίως. αναμνήσεις.