Συνοπτική περίληψη του έργου:
Η Nina είναι μια μπαλαρίνα στην Νέα Υόρκη και ο χορός παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στη ζωή της, όπως γίνεται συνήθως στα επαγγέλματα αυτά. Ζει με την ψυχαναγκαστική πρώην μπαλαρίνα μητέρα της, η οποία της ασκεί ασφυκτική πίεση.
Όταν ο καλλιτεχνικός διευθυντής Thomas Leroy αποφασίζει να αντικαταστήσει την πρίμα μπαλαρίνα για την παράσταση “Η Λίμνη Των Κύκνων”, η Nina είναι η πρώτη του επιλογή, αλλά θα πρέπει να κερδίσει τον ρόλο από την ανταγωνίστρια της, την νέα χορεύτρια Lily.
Καθώς αναπτύσσεται μια ιδιόμορφη φιλία ανάμεσα στις δύο αντίπαλες χορεύτριες, η Nina έρχεται όλο και περισσότερο σε επαφή με την σκοτεινή της πλευρά.
Προσωπική άποψη:
Οι περισσότεροι θα ξέρετε πως έχω ένα θέμα με τον Aronofsky. Δεν τον θεωρώ σε καμία περίπτωση ατάλαντο και μπορώ να δεχτώ την όποια ψυχεδελική τάση έχει ο κάθε καλλιτέχνης, και δεν έχω καμία αντίρρηση να προσπαθεί να την ενσωματώσει και προσαρμόσει στα έργα του όμως, ο συγκεκριμένος, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, δεν είχε καταφέρει να με πείσει. Ναι, ντροπή μου θα πείτε αλλά ειλικρινά, δεν με νοιάζει. Δεν έχω καταφέρει να δω το "Ρέκβιεμ Για Ένα Όνειρο", παρά τις πάμπολλες προσπάθειες που έχω κάνει και ίσως συνεχίσω να κάνω σε κάποιο μακρινό μέλλον, ο "Παλαιστής" ήταν μια κάτω του μετρίου ταινία και το "The Fountain" απλά δεν έχει τύχει να το δω. Μπορεί να μην έχω πλήρη εικόνα του έργου του ωστόσο, δεν ταιριάζει στα δικά μου τα χνώτα τουλάχιστον. Όχι με τις προαναφερόμενες προδιαγραφές τουλάχιστον γιατί το "Black Swan" αποτελεί μια άλλη ιστορία.
Όπως ακριβώς έκανε και στον "Παλαιστή", έτσι κι εδώ ο Aronofsky επιχειρεί να μας δείξει τι επιπτώσεις μπορεί να έχει ο κόσμος του θεάματος στην ψυχοσύνθεσή μας και τι κακοποίηση μπορούμε να προκαλέσουμε ακόμα κι εμείς οι ίδιοι στον εαυτό μας επιζητώντας την τελειότητα και την αναγνώριση, απλά αυτή τη φορά, αντί για έναν δήθεν σκληροτράχηλο, ξεπεσμένο γορίλα με στραπατσαρισμένη μούρη επιλέγει την ντελικάτη, ευαίσθητη και εύθραυστη φιγούρα μιας μπαλαρίνας. Και μπορεί οι τεχνικές της να είναι άψογες, να αποτελεί ένα αψεγάδιαστο πρότυπο στον χώρο της ωστόσο, μαθαίνοντας πως να χορεύει χωρίς λάθη, ξέχασε πως να ζει. Έγινε μια τέλεια τεχνικά επαγγελματίας αλλά παράλληλα, και μια άψυχη, χωρίς προσωπικότητα, με κατεστραμμένη εντύπωση για το τι είναι πραγματικά σημαντικό, κενή συναισθηματικά προσωπικότητα. Επιδιώκοντας πάντα το τέλειο αποτέλεσμα, φτάνει στο σημείο να κακοποιεί όχι μόνο την ψυχή της αλλά και το σώμα της, δύο έννοιες που στην πραγματικότητα συνδέονται απόλυτα αφού η υγεία του ενός συνδέεται απόλυτα με την υγεία του άλλου.
Το καλό στην όλη υπόθεση είναι πως ο Aronofsky δεν επιχειρεί να προσεγγίσει το όλο θέμα συγκινησιακά αλλά αντίθετα, να μας οδηγήσει σε μια ψυχολογική κόλαση, ταξιδεύοντας ως τον προορισμό μέσα από μια αλλοιωμένη εικόνα της πραγματικότητας, μια πλήρης διαστρέβλωση του πως φαίνονται τα πράγματα και πως είναι πραγματικά, ποιοι είμαστε εμείς οι ίδιοι, ποιοι μπορούμε να γίνουμε και μέχρι που μπορούμε να φτάσουμε για να το πετύχουμε αυτό. Η πάντα πειθαρχημένη και φοβισμένη Nina, σταδιακά βγαίνει από το καλούπι της και όταν πλέον αισθάνεται ότι απειλείται πραγματικά το όνειρό της, αφήνεται να παρασυρθεί από τον σκοτεινό εαυτό της, μέχρι που την κυριεύει ολοκληρωτικά, την οδηγεί στα άκρα και από εκεί, σε μια διεστραμμένη ψυχοσωματική ελευθερία που δεν θα μπορούσε ποτέ να φανταστεί. Η Nina έχει ουσιαστικά να αντιμετωπίσει μια μεγάλη πρόκληση και αυτή δεν είναι, παρά να αφεθεί και να ξεπεράσει τον εαυτό της ο οποίος, είναι το μοναδικό εμπόδιο ανάμεσα σε εκείνη και την επιτυχία, ανάμεσα στον Λευκό και το Μαύρο Κύκνο.
Το ότι η Natalie Portman θα κέρδιζε τελικά το Oscar Α' Γυναικείου Ρόλου ήταν αδιαμφισβήτητο, κανένας δεν αμφέβαλε γι' αυτό και τώρα μπορώ να καταλάβω απόλυτα το γιατί. Όμορφη και αέρινη, ακριβώς όπως θα έπρεπε κάθε μπαλαρίνα και ταυτόχρονα, τρομαγμένη, ευάλωτη, κυριευμένη από φοβίες και κατατρεγμένη από προσωπικούς δαίμονες, ανορεξική συναισθηματικά, ψυχολογικά και σωματικά, όπως ακριβώς είναι η Nina. Η κοριτσίστικη αθωότητα με την οποία μας συστήνεται σταδιακά καταρρέει στην εξέλιξη του έργου και από φερέφωνο των ανεκπλήρωτων ονείρων της μητέρας της μεταμορφώνεται σε κάτι διαφορετικό, σκοτεινό και άρρωστο. Ο Vincent Cassel είναι το αντρικό αντικείμενο του πόθου της ταινίας, κάτι που καταφέρνει να υποστηρίξει με άνεση και χωρίς υπερβολές και ουσιαστικά, αποτελεί το σημείο έναρξης της μετάλλαξης της Nina. Η Barbara Hershey από τη μία ως καταπιεστική μητέρα που στερήθηκε το όνειρο με το οποίο γαλούχησε αυστηρά την κόρη της καταπνίγοντας την ίδια την προσωπικότητα και θάβοντας την ζωή της και η Mila Kunis στον αντίποδα ως μπαλαρίνα η οποία ξεφεύγει από τα μέτρα και τα σταθμά που επιτάσσει ο χώρος, γεννώντας στη Nina ένα αίσθημα ζήλιας και ανταγωνισμού, οδηγώντας την στην υπέρβαση του εαυτού της, μπορεί να μην έχουν την λάμψη της Portman ωστόσο, σαφέστατα δεν χάνονται και δεν περνάνε απαρατήρητες.
Μέσα από ένα διαστρεβλωμένο πρίσμα της πραγματικότητας, μέσα από παραμορφωτικούς καθρέπτες που αιχμαλωτίζουν μια εικόνα πέραν από αυτή που μπορεί να δει κανείς με γυμνό μάτι, μέσα από τσακισμένες σάρκες που στάζουν αίμα, ζούμε μια νοσηρότητα που ίσως να μην μπορούμε να φανταστούμε καν πως μπορεί ν υφίσταται στην πραγματικότητα. Και όμως, όπως ο Λευκός και ο Μαύρος Κύκνος αποτελούν τις δύο όψεις του ίδιου νομίσματος, έτσι και ο καθένας από εμάς, έτσι ακριβώς και η Nina, όλοι μας κρύβουμε μέσα μας τον καλό και τον κακό μας εαυτό, εκείνον που είναι λουσμένος στο φως και εκείνον που τον τυλίγει το σκοτάδι. Το θέμα δεν είναι να επιλέξεις κάποιον, ούτε να αφεθείς σε εκείνον που έχει τη μεγαλύτερη δύναμη αλλά, να μπορέσεις να τους ελέγξεις και να τους ισορροπήσεις βαθιά μέσα σου. Μέσα λοιπόν από της μελωδίες του Tchaikovsky και από εικόνες που περνάνε από την απόλυτη ηρεμία σε μια σταδιακή μεν, ανοδική δε προς την κορύφωση πορεία, από την μαγεία του μπαλέτου, την σκληρή πραγματικότητα πίσω από την επιτυχία που μπορεί να σε καταρρακώσει, μέσα από εικόνες που μοιάζουν να περνάνε από καλειδοσκόπιο, έχουμε μια ταινία που μοιάζει με σκοτεινό παραμύθι και παρά που δεν φτάνει την τελειότητα, μας προκαλεί μια ανατριχίλα με την ψυχεδελική της αλήθεια.
Βαθμολογία 8/10
Ταυτότητα ταινίας:
Ελλ. τίτλος: Μαύρος Κύκνος
Είδος: Θρίλερ
Σκηνοθέτης: Darren Aronofsky
Πρωταγωνιστές: Natalie Portman, Mila Kunis, Vincent Cassel, Winona Ryder, Ksenia Solo, Barbara Hershey, Toby Hemingway, Janet Montgomery, Christopher Gartin, Kristina Anapau, Deborah Offner, Benjamin Millepied, Sebastian Stan
Παραγωγή: 2010
Διάρκεια: 108'
Επίσημο site:
12 Σχόλια:
Πολύ μυστήρια ταινία!
σε σημεία μου άρεσε πολύ και σε σημεία καθόλου! Πάντως η ερμηνεία της Πόρτμαν είναι εντυπωσιακή και όπως λες και εσύ μόλις είδα την ταινία κατάλαβα γιατί κανείς δεν αμφέβαλλε οτι θα πάρει το Όσκαρ!
@ Αλεξάκι ναι, δεν θεωρώ κι εγώ ότι είναι για όλα τα γούστα και κάποια μικρά σημεία δεν μου άρεσαν κι εμένα αλλά, δεν έχω ενστάσεις με τα ψυχεδελικά θεάματα, αρκεί να έχουν καλή δομή κι εξέλιξη, κυρίως ως προς τους χαρακτήρες. Άσε που ήταν ταινία του Aronofsky και για πρώτη φορά δεν με έκανε να θέλω να κάνω χαρακίρι... :P
έτσι όπως τα λές! ούτε κατά διάνοια για όλα τα γούστα αλλά είχε σημεία καλογυρισμένα και με άποψη!
@ Εγώ επιμένω Αλεξία! Το σημαντικό στις ταινίες του Aronofsky, είναι να μην θες να κόψεις φλέβα! Χα, χα, χα...
Δεν έχω δει άλλη ταινία του συγκεκριμένου σκηνοθέτη και επί της ουσίας δεν μπορώ να έχω άποψη γι' αυτόν. Η ταινία αυτή όμως μου άρεσε πολύ. Την είδα στο σινεμά και μου "πέρασε" την κατάσταση της ηρωίδας, την εσωτερική της μάχη για να ανέβει για να ξεπεράσει τον εαυτό της. Εισέπραξα τη δυστυχία της και την εσωτερική της πάλι κάθε λεπτό της ταινίας. Στο τέλος ήμουν έτοιμη να κλάψω και τολμώ να πω ότι ανακουφίστηκα όταν την είδα ξαπλωμένη και επιτέλους γαλήνια... Όπως ξέρετε δεν κάθομαι να αναλύσω αν ήταν καλά τα "κάδρα" ενός σκηνοθέτη ή να μαντέψω τους συμβολισμούς του. Για μένα ήταν ξεκάθαρη αυτή η ψυχοσύνθεση, αυτή η τρέλα της συγκεκριμένης γυναίκας. Ίσως τελικά να είναι η Πόρτμαν μία πολύ καλή ηθοποιός του γούστου μου, τι να πω;
Αλήθεια Γιώτα, έριξα μία ματιά και είδα ότι δεν έχεις κριτική για την αγαπημένη μου ταινία, την Αμελί; Πως και σου έχει ξεφύγει; Θα ήθελα πολύ να μάθω την άποψη σου!
@ Μαράκι κατά την ταπεινή μου άποψη, δεν χάνεις και πολλά (απ' όσα έχω δει εγώ τουλάχιστον).
Νομίζω ότι πραγματικά βοηθάει την ταινία η παρουσία της Portman. Γίνεται ένα με τον ρόλο της και πραγματικά μας μεταφέρει όλη την πίεση και την τραγική μεταμόρφωση της ψυχοσύνθεσης που καθορίζει όλο της τον εαυτό.
Μαράκι... μην σου πέσουν τ' αυτιά αλλά, δεν έχω δει το "Αμελί". Υπόσχομαι όμως να επανορθώσω και να επανέλθω με κείμενο! ;)
Δεν έχεις δει το Αμελί; Λοιπόν πράγμα περίεργο κι όμως κι εγώ το είδα αρκετά χρόνια μετά από την κυκλοφορία του με αποτέλεσμα να κλαίω στην κυριολεξία για τα χαμένα χρόνια! Είναι η πιο αγαπημένη μου ταινία, το λέω χωρίς φόβο και πάθος. Με γοητεύει, με ξυπνάει, με κάνει να νιώθω, να χαμογελώ, να κλαίω, να γελάω, να υποφέρω και πραγματικά άλλαξε τη ζωή μου.
Τα χρώματα, η μουσική, το σενάριο, η σκηνοθεσία, η Τοτού, ο Κασσοβίτς... μπορώ να γεμίσω σελίδες ολόκληρες εκθιάζοντας τη! Περιμένω ανυπόμονα τη γνώμη σου όταν θα τη δεις. ;)
@ Μαράκι πολλοί έχουν την ίδια απορία αλλά το έχω αμελήσει... :P
Τι να σου πω... ελπίζω να μην σε απογοητεύσω και να μου αρέσει κι εμένα! ;)
Σεβαστή η κριτική σου Γιώτα..Για μένα προσωπικά αυτή η ταινία είναι από τις πιο αγαπημένες μου τα τελευταία 3-4 χρόνια!!
Δεν μπορώ να πω όμως ότι τρελάθηκα με την ερμηνεία της Πόρτμαν....Αλλά ναι εκείνη τη χρονιά νομίζω πως μονο αυτή άξιζε το όσκαρ!!
ΥΓ.Να δεις το συντομότερο το ΡΕΚΒΙΕΜ,απλα ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΗ!!!!!!!
τουλάχιστον για μένα-
Εγώ πάλι πιστεύω ότι η Portan, ίσως και να έδωσε την ερμηνεία της καριέρας της με αυτή την ταινία.
Το "Ρέκβιεμ" έχω προσπαθήσει 3 φορές να το δω και 3 φορές το έχω παρατήσει στα 30'. Δεν ξέρω αν απλά δεν ήμουν σε κατάλληλο mood αλλά προς το παρόν, δεν έχω καταφέρει να το δω ολόκληρο!
Ναι όντως σίγουρα μην την δεις την ταινία αν είσαι σε καταθλιπτική φάση..
Αλλά σίγουρα μην την χάσεις!!!
Συμφωνώ βέβαια ότι η Πόρτμαν είναι αρκετά καλή αλλά,κατά τη γνώμη μου,
η καριέρα της μέχρι τώρα δεν είναι και τόσο σπουδαία.
@ Μπα... δεν την έχω δει, ή μάλλον δεν έχω προσπαθήσει να την δω, σε καταθλιπτική φάση αλλά... σε καύσωνες! Μάλλον δεν με σηκώνει η ζέστη! :P
Διαφωνώ! Νομίζω ότι η Portman έχει μια σταθερά καλή καριέρα, με σταθερά καλές ερμηνείες και προσεγμένες επιλογές, σε αντίθεση με κάποιες άλλες που έκαναν 1-2 μπαμ αλλά κατά τ' άλλα, γυρίζουν σαβούρες!
Δημοσίευση σχολίου