Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:
Φορούσε τα εσώρουχά της, ενώ η φούστα δεν έδειχνε να έχει κατεβεί. Δίπλα στο γυναικείο πτώμα βρίσκονταν ένα μπουκαλάκι με χάπια και ένα σημείωμα αυτοκτονίας. Μέσα από τα λασπόνερα γυάλιζε ο σουγιάς που έκοψε τις φλέβες της…
Όταν ένα πρωινό βρίσκεται σε αποσύνθεση το πτώμα μιας νεαρής γυναίκας κοντά στις σιδηροδρομικές γραμμές έξω από το Μπρίστολ, τα πάντα δείχνουν ότι πρόκειται περί αυτοκτονίας. Αυτό, άλλωστε, διευκολύνει και την αστυνομία, μια και θα κλείσει σύντομα την υπόθεση.
Ωστόσο, ο επιθεωρητής Τζακ Κάφερι έχει τις αμφιβολίες του, ενώ την ίδια ώρα η δύτης της αστυνομίας Φλι Μάρλι, έχοντας αφήσει πίσω τα τραύματα του παρελθόντος, αναρωτιέται αν η σχέση τους θα μπορούσε να προχωρήσει…
Ο επιθεωρητής, όμως, αναζητά μια αόρατη σκιά που τρυπώνει αθόρυβα σε σπίτια σαν τα κακά πνεύματα· ένα αλλόκοτο πλάσμα που ζει στις λάσπες και φαίνεται να βγάζει χρήματα, ανοίγοντας τάφους και κόβοντας μαλλιά από πτώματα· ένα δοχείο που περιέχει ένα οβάλ κομμάτι δέρματος ασπρισμένο από τη φορμόλη, σαν από χρόνια να φυλάσσεται εκεί ένα τρομερό μυστικό. Και για πρώτη φορά εδώ και καιρό, ο Τζακ Κάφερι φοβάται…

Προσωπική άποψη:
Η Mo Hayder είναι μία συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχει συζητηθεί όσο λίγοι ομότεχνοί της. Ο ιδιαίτερος τρόπος γραφής της, αλλά και η ακόμα πιο ιδιαίτερη προσέγγιση των ιστοριών που αφηγείται, με την gore γοτθική αισθητική, έχουν διχάσει ουκ ολίγες φορές του αναγνώστες που είτε την λάτρεψαν για τον ρεαλισμό της, είτε την μίσησαν γι' αυτόν, αφού δεν ήταν σε θέση να διαχειριστούν μια τόσο ωμή αντιμετώπιση καταστάσεων, ειδικά όταν αυτές αφορούσαν παιδιά. Με την "Τελετουργία", που κυκλοφόρησε πέρσι στη χώρα μας -αν και στο εξωτερικό είχε πρωτοκυκλοφορήσει το 2009, η Hayder φάνηκε να επιχειρεί μια στροφή στην συγγραφική της καριέρα, πράγμα που επιβεβαιώνεται με "Το Δέρμα" που κυκλοφόρησε πριν από λίγες ημέρες από τις εκδόσεις Διόπτρα. Κι αν θέλετε την άποψή μου, πολύ σοφή η επιλογή της αυτή, αφού ακόμα κι αν ξενίσει κάποιους αναγνώστες της, δεν επιτρέπει να την καθορίσει καμία ταμπέλα.

Αφετηρία της ιστορίας μας, και αυτή τη φορά, η ανακάλυψη του πτώματος μιας νέας γυναίκας, κοντά στις σιδηροδρομικές γραμμές έξω από το Μπρίστολ. Όλα τα στοιχεία μαρτυρούν πως πρόκειται για αυτοκτονία, αφού το πτώμα δεν φέρει σημάδια κακοποίησης, ενώ κοντά σε αυτό βρέθηκε και ο σουγιάς που φαίνεται να έκοψε τις φλέβες της. Όμως, ο επιθεωρητής Τζακ Κάφερι, σαν από ένστικτο, έχει τις αμφιβολίες του για το κατά πόσο τα πράγματα είναι όπως δείχνουν κι έτσι αρχίζει τις έρευνες προσπαθώντας ν' ανακαλύψει τι πραγματικά συνέβη, έχοντας βαθιά μέσα του την αίσθηση πως η υπόθεση αυτή σχετίζεται με την προηγούμενη που είχε αναλάβει. την ίδια ώρα που κάποιος βανδαλίζει τάφους. Παράλληλα, η δύτης της αστυνομίας Φλι Μάρλι, προσπαθεί ν' αφήσει πίσω της το πρόσφατο τρομακτικό παρελθόν της, ενώ αναρωτιέται αν μπορεί η σχέση της με τον Κάφερι να προχωρήσει με τον οποιονδήποτε τρόπο.

Όπως προανέφερα, η Hayder, από την "Τελετουργία" ακόμα, είχε αρχίσει κάποιες αλλαγές στον τρόπο προσέγγισης των ιστοριών της, αλλά και στο πως θα τις αφηγηθεί. Χωρίς να εγκαταλείπει πλήρως τον ωμό ρεαλισμό της, οι λεπτομέρειες που αφορούν τα εγκλήματα που έρχονται στο μικροσκόπιό της, είναι λιγότερο έντονες και άγριες, με την ίδια να δίνει την αίσθηση πως δεν θέλει να ταυτιστεί απόλυτα με το gore στοιχείο, αλλά πως μέσω αυτού θέλει να φτάσει στα βαθύτερα σημεία της ανθρώπινης συνείδησης και ενσυναίσθησης, είτε αυτή εκδηλώνεται με σωστό είτε με λάθος τρόπο. Ουσιαστικά, στο "Δέρμα", φαίνεται να εστιάζει περισσότερο στη ανθρώπινη πτυχή της ιστορίας και όχι στο έγκλημα αυτό καθ' αυτό, και παρά που η ιστορία της είναι για μία ακόμα φορά ψυχρή και σκληρή, διασπάται σε πολλές μικρότερες υποϊστορίες, το πάντρεμα των οποίων οδηγεί σε μια εσωτερική, ηθική πάλη που δεν αφορά μόνο τους εμπλεκόμενους σε αυτές, αλλά κι εμάς ως αναγνώστες.

Επί της ουσίας, "Το δέρμα" είναι μια άτυπη συνέχεια της "Τελετουργίας", όχι μόνο επειδή η Φλι συμμετέχει ξανά σ' αυτήν, αλλά γιατί οι δύο ιστορίες συνδέονται μ' έναν τρόπο που δεν μπορούμε να φανταστούμε όταν ξεκινάμε την ανάγνωσή της, παρά που εμπιστευόμαστε το ένστικτο του Κάφερι ο οποίος, από την αρχή κιόλας της αφήγησης, μοιράζεται μαζί μας τις σκέψεις του και στη συνέχεια, τους φόβους του. Ναι, είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε τον Κάφερι να βιώνει το αίσθημα του φόβου, γεγονός που τον καθιστά πιο ανθρώπινο και οικείο στα μάτια μας, αποδεικνύοντάς μας πως έχει πολύ περισσότερες πλευρές απ' αυτές που αρχικά πιστεύαμε, πράγμα συναρπαστικό και εξαιρετικά ενδιαφέρον από ψυχογραφικής προσέγγισης και ανάλυσης χαρακτήρα. Όμως, και η εξέλιξη της Φλι είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, με την παρουσία του αδερφού της και της συντρόφου του να παίζουν καθοριστικό ρόλο, όχι μόνο στις εξελίξεις, αλλά και στην αποτύπωση της δικής της ψυχοσύνθεσης, καθώς και στην αλληλεπίδρασή της με τον Κάφερι, ένα από τα πλέον ενδιαφέροντα δίδυμα που έχουμε συναντήσει έως τώρα στην κατηγορία του αστυνομικού μυθιστορήματος.

Αυτό που πρέπει, όμως, ν' αναγνωρίσουμε στη Hayder, εκτός όλων των άλλων, είναι η μοναδική ικανότητά της να διασπά την προσοχή μας, να μας αποπροσανατολίζει και, τελικά, να μας προσφέρει την ανατροπή, το στοιχείο εκείνο της έκπληξης που πάντα προσθέτει πόντους σ' ένα ανάγνωσμα του είδους. Οι προοπτικές εξέλιξης της ιστορίας αυτής είναι τόσες πολλές και διασπασμένες με τέτοιο τρόπο, που τίποτα δεν αποκλείεται και όλα τα σενάρια είναι πιθανά. Όμως, αυτό που εγώ κρατάω, είναι ο τρόπος με τον οποίο η συγγραφέας προσεγγίζει έννοιες όπως η δικαιοσύνη και η ηθική, που μπορεί μεν να βασίζονται σε κάποιες γενικές, υποκειμενικές ιδέες, ωστόσο, στο πρακτικό τους σκέλος, υπάγονται σε καθαρά αντικειμενικές απόψεις, θεωρίες, αξίες. Κι εδώ είναι που αναρωτιέσαι, ποιος πραγματικά είναι ο κακός της ιστορίας αυτής; Πώς μπορείς ν' αποφασίσεις όταν οι ηθικές γραμμές, εκτός από εξαιρετικά λεπτές, είναι τόσο πολύ θολές που όλα είναι αποδεκτά; Αυτό είναι, όμως, είναι κάτι που θα πρέπει ν' απαντήσετε μόνοι σας.
Βαθμολογία 9/10

Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: Mo Hayder
Μεταφραστής: Γιαννίσης Βαγγέλης
Εκδόσεις: Διόπτρα
Κατηγορία: Ξένη Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2017
Αρ. σελίδων: 472
ISBN: 978-960-605-323-8