"Τα κορδόνια" του Domenico Starnone

«Αν εσύ το έχεις ξεχάσει, αξιότιµε κύριε, να σου το θυµίσω εγώ: είµαι η γυναίκα σου». Έτσι ξεκινά το γράµµα που γράφει η Βάντα στον σύζυγό της, ο οποίος έφυγε από το σπίτι, αφήνοντάς την έρµαιο µιας θύελλας, πληµµυρισµένη ερωτήµατα που δε βρίσκουν απαντήσεις.
Παντρεύτηκαν νέοι, διψασµένοι για ζωή και ελευθερία, οι συνθήκες όµως άλλαξαν. Και τώρα εκείνος βρίσκεται στη Ρώµη, ερωτευµένος µε µια πολύ νέα γυναίκα, δίπλα στην οποία όλα µοιάζουν λαµπερά και ελαφρά, κι εκείνη στη Νάπολη µε τα παιδιά, να µετράει την έκταση της σιωπής. Τέσσερα χρόνια µετά, ο Άλντο επιστρέφει, έτοιµος για νέο ξεκίνηµα. Αρκετά χρόνια µετά, η Βάντα και ο Άλντο επιστρέφοντας από τις καλοκαιρινές διακοπές βρίσκουν το σπίτι τους παραβιασµένο: αναποδογυρισµένα έπιπλα, σπασµένα τζάµια, ανοιγµένα κιβώτια, πεταµένα βιβλία. Το παρελθόν έρχεται στην επιφάνεια... Η αριστοτεχνική εξιστόρηση µιας φυγής και µιας επιστροφής, ένα βιβλίο για τις υπόγειες δυνάµεις που κρατούν ζωντανό έναν γάµο, ένα βιβλίο για την αγάπη µετά τον έρωτα. Τι είµαστε διατεθειµένοι να θυσιάσουµε χωρίς να νιώθουµε παγιδευµένοι; Και τι είναι αυτό που χάνουµε, όταν επιλέγουµε να επιστρέψουµε; Γιατί τίποτα δεν είναι πιο ριζοσπαστικό από την εγκατάλειψη, αλλά και τίποτα δεν είναι πιο ανθεκτικό από τα αόρατα «κορδόνια» που δένουν τους ανθρώπους.

"Φρίντριχ Νίτσε, «Δεν είμαι άνθρωπος, είμαι δυναμίτης»: Η βιογραφία" της Sue Prideaux

Το έργο του Φρίντριχ Νίτσε δυναμίτισε τα θεμέλια της δυτικής σκέψης. Έννοιες όπως ο θάνατος του Θεού, ο υπεράνθρωπος και η ηθική του δούλου διαποτίζουν την κουλτούρα μας, υψηλή και χαμηλή, ωστόσο ο ίδιος είναι ένας από τους πιο παρεξηγημένους φιλοσόφους στην Ιστορία. Ο Νίτσε θεωρούσε πως όλη η φιλοσοφία είναι αυτοβιογραφική. Η Sue Prideaux οδηγεί τους αναγνώστες στον κόσμο ενός μεγαλοφυούς, εκκεντρικού και πολύ βασανισμένου ανθρώπου, φωτίζοντας τα γεγονότα και τους ανθρώπους που διαμόρφωσαν τη ζωή και το έργο του. Από την ήρεμη, ευλαβή, χριστιανική ανατροφή του, η οποία σκιάστηκε από τον μυστηριώδη θάνατο του πατέρα του, στο μοναχικό φιλοσοφείν στα ψηλά βουνά και τη φρίκη και τη θλίψη της τελικής διολίσθησης στην τρέλα, η Prideaux διερευνά με οξυδέρκεια και ευαισθησία τη διανοητική, συναισθηματική και πνευματική ζωή του Νίτσε. Επιπλέον μας δίνει ολοκληρωμένες τις προσωπογραφίες των ανθρώπων που τον σημάδεψαν: του Ρίχαρντ και της Κόζιμα Βάγκνερ, της Λου Σαλομέ –της μοιραίας γυναίκας που του ράγισε την καρδιά– και της φανατικά εθνικίστριας και αντισημίτριας αδελφής του, της Ελίζαμπετ, που τον πρόδωσε παραχαράσσοντας τα κείμενά του και επιτρέποντας την κατάχρησή τους στα χέρια των Ναζί.

"Το Ολοκαύτωμα" του Laurence Rees

Το έργο-ορόσημο του Rees απαντά σε δύο από τα σημαντικότερα ερωτήματα της ιστορίας: Πώς και γιατί συνέβη το Ολοκαύτωμα; Επί είκοσι πέντε χρόνια ο Rees συναντούσε επιβιώσαντες και δράστες του Ολοκαυτώματος. Στο βιβλίο αυτό συνδυάζει τις μαρτυρίες τους, πολλές από τις οποίες δημοσιεύονται για πρώτη φορά, με την πιο πρόσφατη επιστημονική έρευνα και προτείνει μια νέα ιστορία για το Ολοκαύτωμα. Μέσα από μια συγκλονιστική αφήγηση ο συγγραφέας εξετάζει τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων από το ναζιστικό καθεστώς και αποκαλύπτει τις διαδοχικές κλιμακώσεις που δημιούργησαν σωρευτικά τη φρικαλεότητα του Ολοκαυτώματος. Επιπλέον, ο Rees εξετάζει τον χάρτη της θηριωδίας σε όλη την Ευρώπη και υποστηρίζει ότι, ενώ το μίσος για τους Εβραίους κατείχε πάντα κεντρική θέση στη σκέψη των ναζί, δεν μπορούμε να κατανοήσουμε πλήρως το Ολοκαύτωμα, αν δεν εξετάσουμε παράλληλα με την εξόντωση των Εβραίων τις ναζιστικές πολιτικές εναντίον άλλων ομάδων, στις οποίες περιλαμβάνονται οι ομοφυλόφιλοι, οι Τσιγγάνοι, οι ψυχικά ασθενείς και τα άτομα με σωματικές αναπηρίες.

"Κάστρα της οργής" του Alessandro Baricco

Μέσα του 19ου αιώνα, στη μικρή (φανταστική) πόλη του Κουίννιπακ. Η ζωή μιας ολόκληρης κοινότητας περιστρέφεται γύρω από την πανέμορφη Τζουν Ράιλ και τον σύζυγό της, διευθυντή του ομώνυμου υαλουργείου. Στο Κουίννιπακ όλοι έχουν τη δική τους τρέλα: ο Πέκις, ο εκκεντρικός εφευρέτης του ανθρωπόφωνου, μιας ορχήστρας της οποίας το κάθε μέλος τραγουδάει μία μόνο νότα, την ίδια πάντα, ο Πεχντ, ο νεαρός βοηθός του, ορφανός και ντυμένος πάντα με το ίδιο τεράστιο ταλαιπωρημένο σακάκι, η Αμπέγκ, χήρα ενός άντρα που ποτέ δεν παντρεύτηκε, ο Ορό, ο Γάλλος αρχιτέκτονας που ονειρεύεται τεράστιες διάφανες κατασκευές από γυαλί, η Ελίζαμπεθ, η ατμομηχανή... Τα Κάστρα της οργής, το πρώτο μυθιστόρημα του Αλεσσάντρο Μπαρίκκο, είναι ένα βιβλίο ονειρικό και παράξενο, δομημένο σαν μια μουσική φούγκα όπου ο κάθε ήρωας τραγουδάει την παρτιτούρα του με ακρίβεια και ηδονή.

"Μικρή ιστορία της αρχαίας Ελλάδας" του P. J. Rhodes

O P. J. Rhodes, ένας από τους πλέον διακεκριμένους ιστορικούς της αρχαιότητας, αφηγείται με κομψότητα και ζωντάνια την αρχαϊκή, την κλασική και την ελληνιστική περίοδο, έως τις απαρχές της ρωμαϊκής ηγεμονίας. Μελετά τους λαούς που είχαν τις καταβολές τους στην ηπειρωτική Ελλάδα και στα νησιά του Αιγαίου, οι οποίοι κατά την ιστορική τους πορεία μετανάστευσαν στα παράλια της Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας και ύστερα (ως επακόλουθο των κατακτήσεων του Μεγάλου Αλεξάνδρου) στην Εγγύς Ανατολή και ακόμη πιο πέρα.
Αυτό το άριστα τεκμηριωμένο βιβλίο εξερευνά ευρύ φάσμα θεμάτων, όπως η επική σύγκρουση με την Περσία, η οδυνηρή αντιζηλία ανάμεσα στη Σπάρτη και στην Αθήνα, ο θεσμός της δουλείας, η ιθαγένεια και η εθνικότητα, η θρησκεία και η φιλοσοφία, η λογοτεχνία και οι εικαστικές τέχνες.