Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:
Βιτόρια, 2022. Ο πρώην αστυνόμος Ουνάι Λόπεθ ντε Αγιάλα, γνωστός και ως Κράκεν, λαμβάνει μία ανώνυμη κλήση που μέλλει να αλλάξει όλα όσα –νομίζει πως– ξέρει για το παρελθόν της οικογένειάς του: έχει μία εβδομάδα στη διάθεσή του για να ανακαλύψει το θρυλικό Μαύρο Βιβλίο των Ωρών, έναν βιβλιογραφικό θησαυρό, διαφορετικά η μητέρα του, η οποία εδώ και δεκαετίες αναπαύεται εν ειρήνη, θα πεθάνει.
Μα πώς είναι δυνατόν! Μπορεί κάποιος που θεωρείται νεκρός επί μία τεσσαρακονταετία να πέσει θύμα απαγωγής; Κι έτσι ξεκινά μια μάχη ενάντια στον χρόνο από τη Βιτόρια και τη Xώρα των Βάσκων ως τα παλιά τυπογραφικά εργαστήρια της Μαδρίτης.
Το ένα και μοναδικό αντίτυπο από αυτό το μεσαιωνικό εικονογραφημένο προσευχητάρι, το Μαύρο Βιβλίο των Ωρών, θα αποδειχτεί ο σημαντικότερος γρίφος που θα κληθεί να λύσει ο αστυνόμος Κράκεν. Μπορεί η μητέρα του να είναι η καλύτερη πλαστογράφος παλιών χειρογράφων όλων των εποχών;
Προσωπική άποψη:
Πέντε χρόνια μετά την ολόκληρη της τριλογίας της "Λευκής Πόλης", η βραβευμένη Eva García Sáenz de Urturi επαναφέρει τον αγαπημένο της πρώην αστυνόμο Ουνάι Λόπεθ ντε Αγιάλα, γνωστός και ως Κράκεν, τόσο στη δράση όσο και στα λογοτεχνικά δρώμενα, ξεκινώντας μια νέα σειρά περιπετειών του ήρωά μας, η οποία φέρει και ως γενικό τίτλο το προσωνύμιό του. Μια απόφαση που δεν με ξαφνιάζει ιδιαίτερα, αφού πολλοί συγγραφείς επιλέγουν να επιστρέψουν σε παλιές, δοκιμασμένες και πετυχημένες συνταγές τους, η οποία, ωστόσο, την ίδια ακριβώς στιγμή, δεν μου επέτρεπε να είμαι απολύτως βέβαιη αναφορικά με το αποτέλεσμα, αφού έχει να συναγωνιστεί τον καλύτερό της εαυτό -παρά το γεγονός πως το τρίτο μέρος της προαναφερόμενης τριλογίας ήταν λίγο πιο αδύναμο απ' όσο θα θέλαμε.
Βρισκόμαστε στη Βιτόρια του σήμερα, όπου ο Αγιάλα λαμβάνει μια ανώνυμη τηλεφωνική κλήση, η οποία θα τον φέρει αντιμέτωπο με το παρελθόν της ίδιας του της οικογένειας, για το οποίο θα ανακαλύψει πράγματα που όχι μόνο δεν γνώριζε, αλλά που ούτε καν θα μπορούσε να φανταστεί. Του ανατίθεται μια αποστολή και έχει ακριβώς μια βδομάδα στη διάθεσή του για να την φέρει εις πέρας, και αυτή δεν είναι άλλη απ' το να βρει που βρίσκεται το θρυλικό Μαύρο Βιβλίο των Ωρών και να το παραδώσει, διαφορετικά η μητέρα του θα πεθάνει. Όμως, η μητέρα του είναι νεκρή εδώ και χρόνια, άρα πώς είναι δυνατόν να έχει πέσει θύμα απαγωγής; Και ποια ήταν στην πραγματικότητα η μητέρα του, για να βρεθεί αυτός τώρα στο στόχαστρο; Για να βρει τις απαντήσεις που ζητάει, θα πρέπει να βρεθεί από τη Βιτόρια στη Μαδρίτη και να κάνει ένα "ταξίδι" πολύ διαφορετικό απ' όσα έχει κάνει έως τώρα.
Η γραφή της Sáenz είναι πολύ χαρακτηριστική και ιδιαίτερη. Διαθέτει έναν μελωδικό, ταξιδιάρικο λυρισμό, που σου επιτρέπει να περιπλανηθείς στον χώρο και στον χρόνο, ζωντανεύοντας μπροστά στα μάτια σου εικόνες που προέρχονται από μιαν άλλη εποχή και που αναγεννιούνται στο σήμερα, αποκτώντας μια νέα διάσταση, μα διατηρώντας παράλληλα την παλιά τους δόξα. Το συγκεκριμένο βιβλίο δεν αποτελεί εξαίρεση, με το συγγραφικό της ύφος να παραμένει αμετάβλητο και με την ίδια να βάζει την προσωπική της σφραγίδα σε κάθε νέα ενότητα, που μας οδηγεί και σε ένα διαφορετικό μονοπάτι. Η αφήγηση έχει έναν αρκετά γρήγορο ρυθμό, γίνεται μέσα από σύντομα μα περιεκτικά κεφάλαια, ενώ είναι μοιρασμένη ανάμεσα σε δύο φωνές, κάτι που μας επιτρέπει, τόσο πρακτικά όσο και σε ένα πιο συναισθηματικό επίπεδο, να έχουμε μια πιο σφαιρική και ολοκληρωμένη εικόνα των πραγμάτων.
Όσοι αγάπησαν τον χαρακτήρα του Κράκεν μέσω της προηγούμενης τριλογίας της συγγραφέως, αυτή τη φορά έχουν την ευκαιρία να τον γνωρίσουν ακόμα καλύτερα, αφού η συγγραφέας εμβαθύνει ιδιαίτερα στον ψυχισμό του και στις εσωτερικές του σκέψεις, και σαφέστατα σε όλο αυτό βοηθάει το γεγονός πως σκαλίζει βαθιά το παρελθόν του, επιτρέποντάς του να μας δείξει κι άλλα, άγνωστα σε εμάς, έως τώρα, πρόσωπά του. Και ναι, μπορεί αυτή η προσωποκεντρική προσέγγιση, αφού αυτός κουβαλάει στους ώμους του όλο το βάρος της ιστορίας, να μειώνει κάπως την ένταση της δράσης ή να μην μας αφήνει να επικεντρωθούμε στο μυστήριο της πλοκής, όμως παρουσιάζει το δικό της ενδιαφέρον και είναι κάτι αρκετά διαφορετικό απ' αυτό που ως έναν βαθμό μάς έχει συνηθίσει η Sáenz.
"Το Μαύρο Βιβλίο των Ωρών" είναι ένα μυθιστόρημα που δεν ξέρω αν θα μπορούσαν να το λατρέψουν όσοι είναι φανατικοί αναγνώστες της αστυνομικής λογοτεχνίας, ακόμα και της λογοτεχνίας μυστηρίου, σίγουρα, όμως, θα ξεχωρίσει στις καρδιές όλων εκείνων των βιβλιόφιλων που τους αρέσει να εξερευνούν νέους κόσμους, σε ό,τι αφορά τη λογοτεχνία και τα βιβλία, από τη γέννηση και τη δημιουργία τους τους μέχρι την πορεία τους μέσα στον χρόνο. Θα ανακαλύψετε πολλά, όσον αφορά τις πλαστογραφίες και την "τέχνη" που κρύβεται πίσω τους, κάτι που αποτελεί κι ένα απ' τα πιο ενδιαφέροντα κομμάτια της αφήγησης, ενώ το περιγραφικό "ταξίδι" στη Βιτόρια, μα πολύ περισσότερο στα σοκάκια της Μαδρίτης και στα παλιά τυπογραφικά εργαστήρια αυτής, θα σας μαγέψει.
Βαθμολογία 8/10
Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: Eva García Sáenz de Urturi
Μεταφραστής: Βασιλάκου Αγγελική
Εκδόσεις: Ψυχογιός
Κατηγορία: Ξένη Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2023
Αρ. σελίδων: 384
ISBN: 978-618-01-4901-2
Βιτόρια, 2022. Ο πρώην αστυνόμος Ουνάι Λόπεθ ντε Αγιάλα, γνωστός και ως Κράκεν, λαμβάνει μία ανώνυμη κλήση που μέλλει να αλλάξει όλα όσα –νομίζει πως– ξέρει για το παρελθόν της οικογένειάς του: έχει μία εβδομάδα στη διάθεσή του για να ανακαλύψει το θρυλικό Μαύρο Βιβλίο των Ωρών, έναν βιβλιογραφικό θησαυρό, διαφορετικά η μητέρα του, η οποία εδώ και δεκαετίες αναπαύεται εν ειρήνη, θα πεθάνει.
Μα πώς είναι δυνατόν! Μπορεί κάποιος που θεωρείται νεκρός επί μία τεσσαρακονταετία να πέσει θύμα απαγωγής; Κι έτσι ξεκινά μια μάχη ενάντια στον χρόνο από τη Βιτόρια και τη Xώρα των Βάσκων ως τα παλιά τυπογραφικά εργαστήρια της Μαδρίτης.
Το ένα και μοναδικό αντίτυπο από αυτό το μεσαιωνικό εικονογραφημένο προσευχητάρι, το Μαύρο Βιβλίο των Ωρών, θα αποδειχτεί ο σημαντικότερος γρίφος που θα κληθεί να λύσει ο αστυνόμος Κράκεν. Μπορεί η μητέρα του να είναι η καλύτερη πλαστογράφος παλιών χειρογράφων όλων των εποχών;
Προσωπική άποψη:
Πέντε χρόνια μετά την ολόκληρη της τριλογίας της "Λευκής Πόλης", η βραβευμένη Eva García Sáenz de Urturi επαναφέρει τον αγαπημένο της πρώην αστυνόμο Ουνάι Λόπεθ ντε Αγιάλα, γνωστός και ως Κράκεν, τόσο στη δράση όσο και στα λογοτεχνικά δρώμενα, ξεκινώντας μια νέα σειρά περιπετειών του ήρωά μας, η οποία φέρει και ως γενικό τίτλο το προσωνύμιό του. Μια απόφαση που δεν με ξαφνιάζει ιδιαίτερα, αφού πολλοί συγγραφείς επιλέγουν να επιστρέψουν σε παλιές, δοκιμασμένες και πετυχημένες συνταγές τους, η οποία, ωστόσο, την ίδια ακριβώς στιγμή, δεν μου επέτρεπε να είμαι απολύτως βέβαιη αναφορικά με το αποτέλεσμα, αφού έχει να συναγωνιστεί τον καλύτερό της εαυτό -παρά το γεγονός πως το τρίτο μέρος της προαναφερόμενης τριλογίας ήταν λίγο πιο αδύναμο απ' όσο θα θέλαμε.
Βρισκόμαστε στη Βιτόρια του σήμερα, όπου ο Αγιάλα λαμβάνει μια ανώνυμη τηλεφωνική κλήση, η οποία θα τον φέρει αντιμέτωπο με το παρελθόν της ίδιας του της οικογένειας, για το οποίο θα ανακαλύψει πράγματα που όχι μόνο δεν γνώριζε, αλλά που ούτε καν θα μπορούσε να φανταστεί. Του ανατίθεται μια αποστολή και έχει ακριβώς μια βδομάδα στη διάθεσή του για να την φέρει εις πέρας, και αυτή δεν είναι άλλη απ' το να βρει που βρίσκεται το θρυλικό Μαύρο Βιβλίο των Ωρών και να το παραδώσει, διαφορετικά η μητέρα του θα πεθάνει. Όμως, η μητέρα του είναι νεκρή εδώ και χρόνια, άρα πώς είναι δυνατόν να έχει πέσει θύμα απαγωγής; Και ποια ήταν στην πραγματικότητα η μητέρα του, για να βρεθεί αυτός τώρα στο στόχαστρο; Για να βρει τις απαντήσεις που ζητάει, θα πρέπει να βρεθεί από τη Βιτόρια στη Μαδρίτη και να κάνει ένα "ταξίδι" πολύ διαφορετικό απ' όσα έχει κάνει έως τώρα.
Η γραφή της Sáenz είναι πολύ χαρακτηριστική και ιδιαίτερη. Διαθέτει έναν μελωδικό, ταξιδιάρικο λυρισμό, που σου επιτρέπει να περιπλανηθείς στον χώρο και στον χρόνο, ζωντανεύοντας μπροστά στα μάτια σου εικόνες που προέρχονται από μιαν άλλη εποχή και που αναγεννιούνται στο σήμερα, αποκτώντας μια νέα διάσταση, μα διατηρώντας παράλληλα την παλιά τους δόξα. Το συγκεκριμένο βιβλίο δεν αποτελεί εξαίρεση, με το συγγραφικό της ύφος να παραμένει αμετάβλητο και με την ίδια να βάζει την προσωπική της σφραγίδα σε κάθε νέα ενότητα, που μας οδηγεί και σε ένα διαφορετικό μονοπάτι. Η αφήγηση έχει έναν αρκετά γρήγορο ρυθμό, γίνεται μέσα από σύντομα μα περιεκτικά κεφάλαια, ενώ είναι μοιρασμένη ανάμεσα σε δύο φωνές, κάτι που μας επιτρέπει, τόσο πρακτικά όσο και σε ένα πιο συναισθηματικό επίπεδο, να έχουμε μια πιο σφαιρική και ολοκληρωμένη εικόνα των πραγμάτων.
Όσοι αγάπησαν τον χαρακτήρα του Κράκεν μέσω της προηγούμενης τριλογίας της συγγραφέως, αυτή τη φορά έχουν την ευκαιρία να τον γνωρίσουν ακόμα καλύτερα, αφού η συγγραφέας εμβαθύνει ιδιαίτερα στον ψυχισμό του και στις εσωτερικές του σκέψεις, και σαφέστατα σε όλο αυτό βοηθάει το γεγονός πως σκαλίζει βαθιά το παρελθόν του, επιτρέποντάς του να μας δείξει κι άλλα, άγνωστα σε εμάς, έως τώρα, πρόσωπά του. Και ναι, μπορεί αυτή η προσωποκεντρική προσέγγιση, αφού αυτός κουβαλάει στους ώμους του όλο το βάρος της ιστορίας, να μειώνει κάπως την ένταση της δράσης ή να μην μας αφήνει να επικεντρωθούμε στο μυστήριο της πλοκής, όμως παρουσιάζει το δικό της ενδιαφέρον και είναι κάτι αρκετά διαφορετικό απ' αυτό που ως έναν βαθμό μάς έχει συνηθίσει η Sáenz.
"Το Μαύρο Βιβλίο των Ωρών" είναι ένα μυθιστόρημα που δεν ξέρω αν θα μπορούσαν να το λατρέψουν όσοι είναι φανατικοί αναγνώστες της αστυνομικής λογοτεχνίας, ακόμα και της λογοτεχνίας μυστηρίου, σίγουρα, όμως, θα ξεχωρίσει στις καρδιές όλων εκείνων των βιβλιόφιλων που τους αρέσει να εξερευνούν νέους κόσμους, σε ό,τι αφορά τη λογοτεχνία και τα βιβλία, από τη γέννηση και τη δημιουργία τους τους μέχρι την πορεία τους μέσα στον χρόνο. Θα ανακαλύψετε πολλά, όσον αφορά τις πλαστογραφίες και την "τέχνη" που κρύβεται πίσω τους, κάτι που αποτελεί κι ένα απ' τα πιο ενδιαφέροντα κομμάτια της αφήγησης, ενώ το περιγραφικό "ταξίδι" στη Βιτόρια, μα πολύ περισσότερο στα σοκάκια της Μαδρίτης και στα παλιά τυπογραφικά εργαστήρια αυτής, θα σας μαγέψει.
Βαθμολογία 8/10
Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: Eva García Sáenz de Urturi
Μεταφραστής: Βασιλάκου Αγγελική
Εκδόσεις: Ψυχογιός
Κατηγορία: Ξένη Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2023
Αρ. σελίδων: 384
ISBN: 978-618-01-4901-2
0 Σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου