"Γυναικεία υπόθεση 4 - Τζόκερ" των Κλαίρης Θεοδώρου & Λένας Μαντά
Ε
1 – ΕΝΑ ΡΙΦΙΦΙ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ «ΛΑΦΥΡΑ».
2 – ΔΥΟ ΔΙΔΥΜΑ ΑΔΕΛΦΙΑ ΣΕ «ΠΟΛΕΜΟ».
3 – Η «ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ», Η ΝΟΡΑ, Ο ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΙ Η ΕΛΠΙΝΙΚΗ, ΣΕ ΝΕΑ ΥΠΟΘΕΣΗ.
15 – ΔΕΚΑΠΕΝΤΕ «ΤΕΚΜΗΡΙΑ» ΦΥΛΑΓΜΕΝΑ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ ΣΕ ΤΡΑΠΕΖΙΚΕΣ ΘΥΡΙΔΕΣ.
22 – ΕΙΚΟΣΙ ΔΥΟ «ΕΥΡΗΜΑΤΑ» ΣΕ ΕΝΑ ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΟ ΖΩΩΝ.
Η τύχη…
Θεά ή δαίμονας;
Ευχή ή κατάρα;
Αφετηρία ή προορισμός;
Ένας Ιούδας που δεν προδίδει με το φιλί του, αλλά σκοτώνει όσους τον έχουν προδώσει.
Ένας δίδυμος αδελφός με το σημάδι του Κάιν.
Ένα τετράφυλλο τριφύλλι χωρίς φύλλα και…ένα Τζόκερ.
Που μπορεί να έχει ακόμα και τέσσερα πόδια!
Η Νόρα Δενδρινού, ο Νικόλας Παναγιωτίδης και η Ελπινίκη Ντόκα, μαζί με παλιούς γνώριμους αλλά και νέους συνεργάτες, αναμετριούνται με μια καινούργια υπόθεση όπου ακόμα και ο θάνατος… είναι θέμα τύχης.
"Η ταχυδρόμος" της Francesca Giannone
Σαλέντο, Ιούνιος 1934. Ένα λεωφορείο σταματά στην κεντρική πλατεία του Λιτσανέλο, ενός χωριού με ελάχιστους κατοίκους. Ένα ζευγάρι κατεβαίνει: ο άνδρας, ο Κάρλο, είναι παιδί του Νότου και χαίρεται που επιστρέφει. Η Άννα, η γυναίκα του, είναι από τον Βορρά. Είναι όμορφη σαν αρχαιοελληνικό άγαλμα, αλλά θλιμμένη και ανήσυχη. Τι ζωή την περιμένει σε αυτή την αφιλόξενη γη;
Στα μάτια των χωριανών, η Άννα δε θα πάψει ποτέ να είναι η «ξένη». Αυτή που δεν πηγαίνει στην εκκλησία, που φορά παντελόνια και δεν κουτσομπολεύει. Περήφανη και ευέξαπτη, η Άννα ποτέ δεν υιοθετεί τον τρόπο ζωής των γυναικών του Νότου. Και όχι μόνο αυτό: τολμά να διεκδικήσει μια θέση στο ταχυδρομείο και γίνεται η πρώτη γυναίκα ταχυδρόμος στο Σαλέντο.
Για περισσότερα από είκοσι χρόνια είναι η αόρατη κλωστή που ενώνει τους κατοίκους του χωριού και τις ιστορίες τους. Χάρη στη δουλειά της, η Άννα θα μπει σε ένα σωρό οικογένειες, βοηθώντας τις αναλφάβητες γυναίκες στην επικοινωνία τους με τους δικούς τους ανθρώπους ή ακόμα και με τους παράνομους έρωτές τους. Και χωρίς να το θέλει, θα αλλάξει τη ζωή αυτής της κοινότητας για πάντα.
Αυτή είναι η ιστορία της Άννας, μιας γυναίκας που ήθελε να ζήσει τη ζωή της με τους δικούς της όρους, αλλά και η ιστορία της οικογένειας Γκρέκο και του χωριού Λιτσανέλο, από τη δεκαετία του 1930 έως τη δεκαετία του 1950, που θα βιώσουν έναν Παγκόσμιο Πόλεμο, μα και την άνοδο του φεμινιστικού κινήματος. Είναι όμως και η ιστορία δύο αχώριστων αδερφών που ήταν γραφτό τους να αγαπήσουν την ίδια γυναίκα.
"Υπερθέαμα" της Stephanie Garber
Οι χιονονιφάδες πέφτουν. Οι προσκλήσεις καταφτάνουν. Η γιορτινή μαγεία απλώνεται παντού.
Είναι η Παραμονή της Παραμονής της Μεγάλης Γιορτής. Η Σκάρλετ Ντράγκνα σχεδιάζει μια θεαματική γιορτή για την πόλη. Η Ντονατέλα ψάχνει το τέλειο δώρο. Ο Τζούλιαν είναι γελοιωδώς όμορφος με πράσινη στολή. Και ο Λέτζεντ…
Λοιπόν, δυστυχώς, ο Λέτζεντ δεν έχει και μεγάλη αδυναμία στη Μεγάλη Γιορτή. Η Τέλα ελπίζει ότι το τέλειο δώρο της θα του αλλάξει γνώμη. Δυστυχώς, δεν έχει βρει ακόμα αυτό το τέλειο δώρο. Όμως, είναι η Παραμονή της Παραμονής της Μεγάλης Γιορτής. Σίγουρα θα υπάρχει λίγη γιορτινή μαγεία τριγύρω.
Αυτή η ευχάριστη νουβέλα, που εκτυλίσσεται στον κόσμο της σειράς ΚΑΡΑΒΑΛ της Στέφανι Γκάρμπερ, θα ταξιδέψει τους αναγνώστες στην απόλυτη γιορτινή περιπέτεια, γεμάτη με κουρδιστά αγόρια, δηλητηριασμένα γλυκά, σκανταλιάρικες χιονόμπαλες, χαρά και –αν η Τέλα πετύχει αυτό που θέλει– αγάπη.
Με την υπέροχη εικονογράφηση της Ρόζι Φόουινκλ, το ΥΠΕΡΘΕΑΜΑ είναι το τέλειο βιβλίο για συλλέκτες, αναγνώστες, ονειροπόλους και όσους λατρεύουν τη γιορτινή μαγεία.
Καλώς ήρθατε πίσω στον κόσμο του ΚΑΡΑΒΑΛ όπου ακόμα και οι γιορτές δεν είναι αυτό που δείχνουν.
"Το στέμμα του μεσονυκτίου" της Sarah J. Maas
ΠΟΤΕ ΜΗΝ ΕΜΠΙΣΤΕΥΕΣΑΙ ΜΙΑ ΑΣΑΣΙΝΟ.
Η Σελέινα Σαρντόθιεν επικράτησε σε έναν βάναυσο διαγωνισμό, προκειμένου να οριστεί Υπέρμαχος του βασιλιά. Όμως, κάθε άλλο παρά πιστή στο Στέμμα είναι. Παρότι καταβάλλει τεράστιες προσπάθειες ώστε να κρύβει το μυστικό της, αυτό το θανάσιμο παιχνίδι της αποδεικνύεται ακόμα πιο επικίνδυνο όταν συνειδητοποιεί ότι δεν είναι η μόνη που αποζητά δικαιοσύνη. Η προσπάθειά της να βρει απαντήσεις παγιδεύει τους πιο κοντινούς της ανθρώπους και κανείς δεν κατορθώνει να γλιτώσει από την καχυποψία: ούτε ο Ντόριαν, ο διάδοχος του θρόνου, ούτε ο Κέολ, ο λοχαγός της Βασιλικής Φρουράς· ούτε καν η καλύτερή της φίλη, η Νιχίμια, μια πριγκίπισσα με καρδιά επαναστάτριας.
Τελικά, μια απαίσια νύχτα, τα μυστικά που έκρυβαν όλοι τούς οδηγούν σε μια ανείπωτη τραγωδία. Καθώς ο κόσμος της Σελέινα κομματιάζεται, θα κληθεί να αποφασίσει, οριστικά και αμετάκλητα, πού πραγματικά είναι πιστή… και για ποιους στόχους είναι πρόθυμη να αγωνιστεί.Σε έναν τόπο ρημαγμένο από ψεύτες, η αλήθεια μιας γυναίκας είναι το μοναδικό πράγμα που μπορεί να τους λυτρώσει όλους.
"Ήλιε μου, φίλε μου!" του Ανδρέα Κονάνου
Κάθεσαι και χαλιέσαι
με τους άλλους.
Τι σου είπαν, τι σου έκαναν,
πώς σε βλέπουν, αν σε θέλουν.
Τα σκέφτεσαι και αρρωσταίνεις.
Διότι ξεχνάς τη δύναμη,
την ομορφιά και την αξία σου.
Φίλε μου, φίλη μου, αγάπα
και λίγο τον υπέροχο εαυτό σου!
Κάνε τον Ήλιο φίλο σου,
νιώσε το φως σου!
Πάτα στα πόδια σου
κι απογειώσου!
Ε
1 – ΕΝΑ ΡΙΦΙΦΙ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ «ΛΑΦΥΡΑ».
2 – ΔΥΟ ΔΙΔΥΜΑ ΑΔΕΛΦΙΑ ΣΕ «ΠΟΛΕΜΟ».
3 – Η «ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ», Η ΝΟΡΑ, Ο ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΙ Η ΕΛΠΙΝΙΚΗ, ΣΕ ΝΕΑ ΥΠΟΘΕΣΗ.
15 – ΔΕΚΑΠΕΝΤΕ «ΤΕΚΜΗΡΙΑ» ΦΥΛΑΓΜΕΝΑ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ ΣΕ ΤΡΑΠΕΖΙΚΕΣ ΘΥΡΙΔΕΣ.
22 – ΕΙΚΟΣΙ ΔΥΟ «ΕΥΡΗΜΑΤΑ» ΣΕ ΕΝΑ ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΟ ΖΩΩΝ.
Η τύχη…
Θεά ή δαίμονας;
Ευχή ή κατάρα;
Αφετηρία ή προορισμός;
Ένας Ιούδας που δεν προδίδει με το φιλί του, αλλά σκοτώνει όσους τον έχουν προδώσει.
Ένας δίδυμος αδελφός με το σημάδι του Κάιν.
Ένα τετράφυλλο τριφύλλι χωρίς φύλλα και…ένα Τζόκερ.
Που μπορεί να έχει ακόμα και τέσσερα πόδια!
Η Νόρα Δενδρινού, ο Νικόλας Παναγιωτίδης και η Ελπινίκη Ντόκα, μαζί με παλιούς γνώριμους αλλά και νέους συνεργάτες, αναμετριούνται με μια καινούργια υπόθεση όπου ακόμα και ο θάνατος… είναι θέμα τύχης.
"Η ταχυδρόμος" της Francesca Giannone
Σαλέντο, Ιούνιος 1934. Ένα λεωφορείο σταματά στην κεντρική πλατεία του Λιτσανέλο, ενός χωριού με ελάχιστους κατοίκους. Ένα ζευγάρι κατεβαίνει: ο άνδρας, ο Κάρλο, είναι παιδί του Νότου και χαίρεται που επιστρέφει. Η Άννα, η γυναίκα του, είναι από τον Βορρά. Είναι όμορφη σαν αρχαιοελληνικό άγαλμα, αλλά θλιμμένη και ανήσυχη. Τι ζωή την περιμένει σε αυτή την αφιλόξενη γη;
Στα μάτια των χωριανών, η Άννα δε θα πάψει ποτέ να είναι η «ξένη». Αυτή που δεν πηγαίνει στην εκκλησία, που φορά παντελόνια και δεν κουτσομπολεύει. Περήφανη και ευέξαπτη, η Άννα ποτέ δεν υιοθετεί τον τρόπο ζωής των γυναικών του Νότου. Και όχι μόνο αυτό: τολμά να διεκδικήσει μια θέση στο ταχυδρομείο και γίνεται η πρώτη γυναίκα ταχυδρόμος στο Σαλέντο.
Για περισσότερα από είκοσι χρόνια είναι η αόρατη κλωστή που ενώνει τους κατοίκους του χωριού και τις ιστορίες τους. Χάρη στη δουλειά της, η Άννα θα μπει σε ένα σωρό οικογένειες, βοηθώντας τις αναλφάβητες γυναίκες στην επικοινωνία τους με τους δικούς τους ανθρώπους ή ακόμα και με τους παράνομους έρωτές τους. Και χωρίς να το θέλει, θα αλλάξει τη ζωή αυτής της κοινότητας για πάντα.
Αυτή είναι η ιστορία της Άννας, μιας γυναίκας που ήθελε να ζήσει τη ζωή της με τους δικούς της όρους, αλλά και η ιστορία της οικογένειας Γκρέκο και του χωριού Λιτσανέλο, από τη δεκαετία του 1930 έως τη δεκαετία του 1950, που θα βιώσουν έναν Παγκόσμιο Πόλεμο, μα και την άνοδο του φεμινιστικού κινήματος. Είναι όμως και η ιστορία δύο αχώριστων αδερφών που ήταν γραφτό τους να αγαπήσουν την ίδια γυναίκα.
"Υπερθέαμα" της Stephanie Garber
Οι χιονονιφάδες πέφτουν. Οι προσκλήσεις καταφτάνουν. Η γιορτινή μαγεία απλώνεται παντού.
Είναι η Παραμονή της Παραμονής της Μεγάλης Γιορτής. Η Σκάρλετ Ντράγκνα σχεδιάζει μια θεαματική γιορτή για την πόλη. Η Ντονατέλα ψάχνει το τέλειο δώρο. Ο Τζούλιαν είναι γελοιωδώς όμορφος με πράσινη στολή. Και ο Λέτζεντ…
Λοιπόν, δυστυχώς, ο Λέτζεντ δεν έχει και μεγάλη αδυναμία στη Μεγάλη Γιορτή. Η Τέλα ελπίζει ότι το τέλειο δώρο της θα του αλλάξει γνώμη. Δυστυχώς, δεν έχει βρει ακόμα αυτό το τέλειο δώρο. Όμως, είναι η Παραμονή της Παραμονής της Μεγάλης Γιορτής. Σίγουρα θα υπάρχει λίγη γιορτινή μαγεία τριγύρω.
Αυτή η ευχάριστη νουβέλα, που εκτυλίσσεται στον κόσμο της σειράς ΚΑΡΑΒΑΛ της Στέφανι Γκάρμπερ, θα ταξιδέψει τους αναγνώστες στην απόλυτη γιορτινή περιπέτεια, γεμάτη με κουρδιστά αγόρια, δηλητηριασμένα γλυκά, σκανταλιάρικες χιονόμπαλες, χαρά και –αν η Τέλα πετύχει αυτό που θέλει– αγάπη.
Με την υπέροχη εικονογράφηση της Ρόζι Φόουινκλ, το ΥΠΕΡΘΕΑΜΑ είναι το τέλειο βιβλίο για συλλέκτες, αναγνώστες, ονειροπόλους και όσους λατρεύουν τη γιορτινή μαγεία.
Καλώς ήρθατε πίσω στον κόσμο του ΚΑΡΑΒΑΛ όπου ακόμα και οι γιορτές δεν είναι αυτό που δείχνουν.
"Το στέμμα του μεσονυκτίου" της Sarah J. Maas
ΠΟΤΕ ΜΗΝ ΕΜΠΙΣΤΕΥΕΣΑΙ ΜΙΑ ΑΣΑΣΙΝΟ.
Η Σελέινα Σαρντόθιεν επικράτησε σε έναν βάναυσο διαγωνισμό, προκειμένου να οριστεί Υπέρμαχος του βασιλιά. Όμως, κάθε άλλο παρά πιστή στο Στέμμα είναι. Παρότι καταβάλλει τεράστιες προσπάθειες ώστε να κρύβει το μυστικό της, αυτό το θανάσιμο παιχνίδι της αποδεικνύεται ακόμα πιο επικίνδυνο όταν συνειδητοποιεί ότι δεν είναι η μόνη που αποζητά δικαιοσύνη. Η προσπάθειά της να βρει απαντήσεις παγιδεύει τους πιο κοντινούς της ανθρώπους και κανείς δεν κατορθώνει να γλιτώσει από την καχυποψία: ούτε ο Ντόριαν, ο διάδοχος του θρόνου, ούτε ο Κέολ, ο λοχαγός της Βασιλικής Φρουράς· ούτε καν η καλύτερή της φίλη, η Νιχίμια, μια πριγκίπισσα με καρδιά επαναστάτριας.
Τελικά, μια απαίσια νύχτα, τα μυστικά που έκρυβαν όλοι τούς οδηγούν σε μια ανείπωτη τραγωδία. Καθώς ο κόσμος της Σελέινα κομματιάζεται, θα κληθεί να αποφασίσει, οριστικά και αμετάκλητα, πού πραγματικά είναι πιστή… και για ποιους στόχους είναι πρόθυμη να αγωνιστεί.Σε έναν τόπο ρημαγμένο από ψεύτες, η αλήθεια μιας γυναίκας είναι το μοναδικό πράγμα που μπορεί να τους λυτρώσει όλους.
"Ήλιε μου, φίλε μου!" του Ανδρέα Κονάνου
Κάθεσαι και χαλιέσαι
με τους άλλους.
Τι σου είπαν, τι σου έκαναν,
πώς σε βλέπουν, αν σε θέλουν.
Τα σκέφτεσαι και αρρωσταίνεις.
Διότι ξεχνάς τη δύναμη,
την ομορφιά και την αξία σου.
Φίλε μου, φίλη μου, αγάπα
και λίγο τον υπέροχο εαυτό σου!
Κάνε τον Ήλιο φίλο σου,
νιώσε το φως σου!
Πάτα στα πόδια σου
κι απογειώσου!
"Αν... ζούσα τη ζωή μου απ' την αρχή" του π. Λίβυου
ΖΩ σημαίνει ΤΑΞΙΔΕΥΩ πάνω στα κύματα της ΥΠΑΡΞΗΣ. ΑΓΚΑΛΙΑΖΩ το άγνωστο, ΒΟΥΤΑΩ στη δίψα της ΠΕΡΙΕΡΓΕΙΑΣ, ΠΟΘΩ την ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ, το ΝΕΟ, το ΜΥΣΤΗΡΙΟ που ζητά να σου ΑΠΟΚΑΛΥΦΘΕΙ σε κάθε ΑΔΙΕΞΟΔΟ.
Γιατί συνήθως η ΖΩΗ σού φανερώνεται εκεί που νομίζεις ότι τα έζησες όλα και δεν έχει κάτι άλλο, δεν υπάρχει ΕΚΠΛΗΞΗ και ΘΑΥΜΑ. Κι όμως, το ΘΑΥΜΑ έρχεται πάντα εκεί που δεν το περιμένεις.
Είναι κακό να υπάρχει ΛΙΜΑΝΙ; Όχι, βέβαια. Αλίμονο. Το ΛΙΜΑΝΙ είναι ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ, αλλά γι’ αυτούς που ΤΑΞΙΔΕΥΟΥΝ. Εκεί θα δέσεις να ΗΣΥΧΑΣΕΙΣ, να ΞΕΚΟΥΡΑΣΤΕΙΣ, να πάρεις δυνάμεις για να σχεδιάσεις το ΝΕΟ σου ΤΑΞΙΔΙ. Όμως είναι ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ και ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΟ, αντί να ξεκουράζεσαι από τα ταξίδια σου, να ΦΥΛΑΚΙΖΕΙΣ τα ΟΝΕΙΡΑ σου. Αντί να ΣΧΕΔΙΑΖΕΙΣ, να ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΕΙΣ τη ΖΩΗ σου, το ΧΑΡΙΣΜΑ και ΤΑΛΕΝΤΟ σου. Γιατί κανένα ΤΑΛΕΝΤΟ δεν μπορεί να ΑΝΑΔΥΘΕΙ δίχως ΤΑΞΙΔΙΑ και ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ζωής. Πώς θα μάθεις ΚΟΛΥΜΠΙ από τη ΣΤΕΡΙΑ; Πώς θα μάθεις να πετάς δίχως να ΟΝΕΙΡΕΥΕΣΑΙ τον ΟΥΡΑΝΟ; Δεν πρόκειται ποτέ να ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ τι ΕΙΣΑΙ και που μπορείς να ΦΤΑΣΕΙΣ, εάν δεν ΤΟΛΜΗΣΕΙΣ να ΖΗΣΕΙΣ.
"1921, Σαγγάριος: Μέχρις Εσχάτων" του Ηλία Μαγκλίνη
Το πολεμικό γεγονός που αργότερα ονομάστηκε «Μάχη του Σαγγάριου» (από τον ποταμό που διασχίζει την Τουρκία) είναι κάτι μοναδικό στην ελληνική στρατιωτική ιστορία. Αυτή η τεράστια επιχείρηση, που οργάνωσε αποκλειστικά με δικά της μέσα η Ελλάδα τον Αύγουστο του 1921 στο πλαίσιο της Μικρασιατικής Εκστρατείας, ήταν μια δοκιμασία που δύσκολα μπορεί να συγκριθεί με οποιαδήποτε άλλη.
Πώς από τη Σμύρνη και τα δυτικά παράλια της Ιωνίας το 1919, δύο χρόνια μετά η ελληνική Στρατιά βρέθηκε σχεδόν χίλια χιλιόμετρα μακριά από το Αιγαίο; Πώς έφτασε ως εκεί; Ποιοι το αποφάσισαν; Με τι πόρους συντελέστηκε αυτή η εκστρατεία μέσα στην ευρύτερη εκστρατεία στη Μικρά Ασία; Πώς σχεδιάστηκε; Πώς την αντιμετώπισαν οι ίδιοι οι Έλληνες στρατιώτες; Τι έζησαν όλοι εκείνοι οι απλοί άνθρωποι στα βάθη της Τουρκίας; Τι είδαν τα μάτια τους; Τι χρειάστηκε να κάνουν για να επιζήσουν; Ποια η φύση των μαχών που δόθηκαν; Και ποια ήταν η κατάληξη και η σημασία τους για τη Μικρασιατική Εκστρατεία συνολικά;
Αυτά είναι μερικά από τα ζητήματα με τα οποία καταπιάνεται ο ανά χείρας τόμος σε ένα αφήγημα που, χωρίς να αποτελεί ιστοριογραφική έρευνα με την αυστηρή έννοια του όρου, εστιάζει στον γενικότερο στρατιωτικό σχεδιασμό αλλά παράλληλα επικεντρώνεται και στην ατομική εμπειρία του απλού στρατιώτη.
"1941, Γερμανική εισβολή: Η μάχη των οχυρών" του Κωνσταντίνου Λαγού
Σχεδόν έξι μήνες μετά την 28η Οκτωβρίου, εκτυλίχθηκε μια λησμονημένη σειρά επικών μαχών ανάμεσα στους Έλληνες υπερασπιστές των οχυρών της Γραμμής Μεταξά και τους πάνοπλους Γερμανούς εισβολείς.
Όλοι γνωρίζουμε, ήδη από τα πρώτα σχολικά μας χρόνια, για το «Έπος της Αλβανίας». Ωστόσο, κάμποσα χιλιόμετρα δυτικά, στη μακεδονίτικη γη, εκτυλίχθηκε ένα από τα ηρωικότερα κεφάλαια της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας.
Στον ανά χείρος τόμο, ο Κωνσταντίνος Λαγός, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον του στα τεκταινόμενα στο Κάτω Νευροκόπι, καταγράφει αριστοτεχνικά μια δραματική πολεμική αφήγηση που είναι ελάχιστα γνωστή στο ευρύ κοινό. Συνδυάζει, δε, την τεκμηριωμένη έρευνα και την ευρεία εποπτεία, τόσο του πεδίου της μάχης όσο και των κινήσεων των αντιπάλων, με μια συναρπαστική εξιστόρηση, που καλύπτει μέρα προς μέρα, συχνά ώρα με την ώρα, μια άνιση μάχη ανάμεσα στους Γερμανούς εισβολείς και στον Ελληνικό Στρατό, που ναι μεν έληξε με την τελική παράδοση της φρουράς (εξαιτίας της συνθηκολόγησης του Τμήματος Στρατιάς Ανατολικής Μακεδονίας, μετά την κατάληψη της Θεσσαλονίκης από τους εισβολείς), αλλά που ανέδειξε την υπέρβαση των ορίων, ψυχικών και σωματικών, του Έλληνα στρατιώτη.
ΖΩ σημαίνει ΤΑΞΙΔΕΥΩ πάνω στα κύματα της ΥΠΑΡΞΗΣ. ΑΓΚΑΛΙΑΖΩ το άγνωστο, ΒΟΥΤΑΩ στη δίψα της ΠΕΡΙΕΡΓΕΙΑΣ, ΠΟΘΩ την ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ, το ΝΕΟ, το ΜΥΣΤΗΡΙΟ που ζητά να σου ΑΠΟΚΑΛΥΦΘΕΙ σε κάθε ΑΔΙΕΞΟΔΟ.
Γιατί συνήθως η ΖΩΗ σού φανερώνεται εκεί που νομίζεις ότι τα έζησες όλα και δεν έχει κάτι άλλο, δεν υπάρχει ΕΚΠΛΗΞΗ και ΘΑΥΜΑ. Κι όμως, το ΘΑΥΜΑ έρχεται πάντα εκεί που δεν το περιμένεις.
Είναι κακό να υπάρχει ΛΙΜΑΝΙ; Όχι, βέβαια. Αλίμονο. Το ΛΙΜΑΝΙ είναι ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ, αλλά γι’ αυτούς που ΤΑΞΙΔΕΥΟΥΝ. Εκεί θα δέσεις να ΗΣΥΧΑΣΕΙΣ, να ΞΕΚΟΥΡΑΣΤΕΙΣ, να πάρεις δυνάμεις για να σχεδιάσεις το ΝΕΟ σου ΤΑΞΙΔΙ. Όμως είναι ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ και ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΟ, αντί να ξεκουράζεσαι από τα ταξίδια σου, να ΦΥΛΑΚΙΖΕΙΣ τα ΟΝΕΙΡΑ σου. Αντί να ΣΧΕΔΙΑΖΕΙΣ, να ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΕΙΣ τη ΖΩΗ σου, το ΧΑΡΙΣΜΑ και ΤΑΛΕΝΤΟ σου. Γιατί κανένα ΤΑΛΕΝΤΟ δεν μπορεί να ΑΝΑΔΥΘΕΙ δίχως ΤΑΞΙΔΙΑ και ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ζωής. Πώς θα μάθεις ΚΟΛΥΜΠΙ από τη ΣΤΕΡΙΑ; Πώς θα μάθεις να πετάς δίχως να ΟΝΕΙΡΕΥΕΣΑΙ τον ΟΥΡΑΝΟ; Δεν πρόκειται ποτέ να ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ τι ΕΙΣΑΙ και που μπορείς να ΦΤΑΣΕΙΣ, εάν δεν ΤΟΛΜΗΣΕΙΣ να ΖΗΣΕΙΣ.
"1921, Σαγγάριος: Μέχρις Εσχάτων" του Ηλία Μαγκλίνη
Το πολεμικό γεγονός που αργότερα ονομάστηκε «Μάχη του Σαγγάριου» (από τον ποταμό που διασχίζει την Τουρκία) είναι κάτι μοναδικό στην ελληνική στρατιωτική ιστορία. Αυτή η τεράστια επιχείρηση, που οργάνωσε αποκλειστικά με δικά της μέσα η Ελλάδα τον Αύγουστο του 1921 στο πλαίσιο της Μικρασιατικής Εκστρατείας, ήταν μια δοκιμασία που δύσκολα μπορεί να συγκριθεί με οποιαδήποτε άλλη.
Πώς από τη Σμύρνη και τα δυτικά παράλια της Ιωνίας το 1919, δύο χρόνια μετά η ελληνική Στρατιά βρέθηκε σχεδόν χίλια χιλιόμετρα μακριά από το Αιγαίο; Πώς έφτασε ως εκεί; Ποιοι το αποφάσισαν; Με τι πόρους συντελέστηκε αυτή η εκστρατεία μέσα στην ευρύτερη εκστρατεία στη Μικρά Ασία; Πώς σχεδιάστηκε; Πώς την αντιμετώπισαν οι ίδιοι οι Έλληνες στρατιώτες; Τι έζησαν όλοι εκείνοι οι απλοί άνθρωποι στα βάθη της Τουρκίας; Τι είδαν τα μάτια τους; Τι χρειάστηκε να κάνουν για να επιζήσουν; Ποια η φύση των μαχών που δόθηκαν; Και ποια ήταν η κατάληξη και η σημασία τους για τη Μικρασιατική Εκστρατεία συνολικά;
Αυτά είναι μερικά από τα ζητήματα με τα οποία καταπιάνεται ο ανά χείρας τόμος σε ένα αφήγημα που, χωρίς να αποτελεί ιστοριογραφική έρευνα με την αυστηρή έννοια του όρου, εστιάζει στον γενικότερο στρατιωτικό σχεδιασμό αλλά παράλληλα επικεντρώνεται και στην ατομική εμπειρία του απλού στρατιώτη.
"1941, Γερμανική εισβολή: Η μάχη των οχυρών" του Κωνσταντίνου Λαγού
Σχεδόν έξι μήνες μετά την 28η Οκτωβρίου, εκτυλίχθηκε μια λησμονημένη σειρά επικών μαχών ανάμεσα στους Έλληνες υπερασπιστές των οχυρών της Γραμμής Μεταξά και τους πάνοπλους Γερμανούς εισβολείς.
Όλοι γνωρίζουμε, ήδη από τα πρώτα σχολικά μας χρόνια, για το «Έπος της Αλβανίας». Ωστόσο, κάμποσα χιλιόμετρα δυτικά, στη μακεδονίτικη γη, εκτυλίχθηκε ένα από τα ηρωικότερα κεφάλαια της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας.
Στον ανά χείρος τόμο, ο Κωνσταντίνος Λαγός, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον του στα τεκταινόμενα στο Κάτω Νευροκόπι, καταγράφει αριστοτεχνικά μια δραματική πολεμική αφήγηση που είναι ελάχιστα γνωστή στο ευρύ κοινό. Συνδυάζει, δε, την τεκμηριωμένη έρευνα και την ευρεία εποπτεία, τόσο του πεδίου της μάχης όσο και των κινήσεων των αντιπάλων, με μια συναρπαστική εξιστόρηση, που καλύπτει μέρα προς μέρα, συχνά ώρα με την ώρα, μια άνιση μάχη ανάμεσα στους Γερμανούς εισβολείς και στον Ελληνικό Στρατό, που ναι μεν έληξε με την τελική παράδοση της φρουράς (εξαιτίας της συνθηκολόγησης του Τμήματος Στρατιάς Ανατολικής Μακεδονίας, μετά την κατάληψη της Θεσσαλονίκης από τους εισβολείς), αλλά που ανέδειξε την υπέρβαση των ορίων, ψυχικών και σωματικών, του Έλληνα στρατιώτη.
0 Σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου