Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:

Ο τριανταπεντάχρονος προγραμματιστής Ντάβιντ Λουντ ζει μια ήσυχη, μοναχική ζωή, η σχέση του με τη μητέρα του είναι ανύπαρκτη και επισκέπτεται τακτικά τον ψυχολόγο του. Η ηρεμία του διαταράσσεται όταν μια άγνωστη επικοινωνεί μαζί του και ισχυρίζεται ότι έχει πληροφορίες για την παιδική του ηλικία και θέλει να τον συναντήσει.
Ο Ντάβιντ προσπαθεί να αγνοήσει το μήνυμα, επειδή όμως δεν έχει αναμνήσεις από τα πρώτα δώδεκα χρόνια της ζωής του, υποκύπτει στην περιέργεια και απαντά.
Όταν η γυναίκα εξαφανίζεται ξαφνικά, ο Ντάβιντ γίνεται ο βασικός ύποπτος για την εξαφάνισή της, ενώ ταυτόχρονα κάποιος τον κυνηγά, μαζί με όσους νοιάζεται. Το ρολόι μετράει αντίστροφα κι εκείνος πρέπει να μάθει πώς συνδέονται όλα αυτά με τις δικές του χαμένες παιδικές αναμνήσεις. Στη σκιά μιας δεκαετίας γεμάτης σκοτεινά μυστικά και μιας χαμένης παιδικής ηλικίας, κρύβονται ισχυροί παίκτες που είναι έτοιμοι να κάνουν τα πάντα για να μην αποκαλυφθεί η αλήθεια. Ποιος είναι ο Ντάβιντ Λουντ και γιατί του έκλεψαν τα παιδικά του χρόνια;

Προσωπική άποψη:
Η πρώτη μας γνωριμία με τον Σουηδό συγγραφέα, ομιλητή και πνευματιστή Henrik Fexeus, έγινε πίσω στο 2021, όταν οι εκδόσεις Μεταίχμιο κυκλοφόρησαν το πρώτο βιβλίο της σειράς τριλογίας «Mina Dabiri & Vincent Walder», την οποία συνυπέγραψε μαζί με την εξαιρετικά δημοφιλή συγγραφέα της σκανδιναβικής αστυνομικής λογοτεχνίας Camilla Lackberg, όπου και αγαπήθηκε ιδιαίτερα από το αναγνωστικό κοινό, ενώ ακολούθησαν και ορισμένα βιβλία του στα πλαίσια της προσωπικής αυτοβελτίωσης. Σήμερα, οι εκδόσεις Μεταίχμιο, φέρνουν στα χέρια μας το προσωπικό του πόνημα που ακούει στον τίτλο «Η θυσία», το πρώτο βιβλίο της σειράς «Mementoserien».

Ο Ντάβιντ Λουντ, στα τριάντα πέντε του χρόνια ζει μια μοναχική ζωή, μην έχοντας καμία επαφή με τη μητέρα του, σε αντίθεση με τον ψυχολόγο του τον οποίο επισκέπτεται τακτικά, διατηρώντας έτσι την προσωπική του ηρεμία. Μια ηρεμία που θα διαταραχθεί από το τηλεφώνημα μιας άγνωστης γυναίκας, που ισχυρίζεται πως έχει πληροφορίες για εκείνον, που αφορούν την παιδική του ηλικία, καλώντας τον να την συναντήσει. Εκείνος αρχικά επιλέγει να την αγνοήσει, το γεγονός, όμως, πως δεν έχει μνήμες από τα πρώτα δώδεκα χρόνια της ζωής του, τον ωθεί στο να αποδεχθεί τελικά την πρόσκλησή της. Όταν, όμως, εκείνη εξαφανίζεται, ο Ντάβιντ γίνεται ο βασικός ύποπτος, ενώ κάποιος βρίσκεται στο κατόπι όσων νοιάζεται, με τον χρόνο να τρέχει εις βάρος του, όσο παλεύει να βγει απ’ αυτή τη δίνη που έχει μπλέξει.

Τα ψυχολογικά θρίλερ είναι μια κάπως… ευαίσθητη κατηγορία, αφού χρειάζεται αρκετά μεγάλη προσπάθεια προκειμένου να μπορέσει ένας δημιουργός να ικανοποιήσει το κοινό, ξαφνιάζοντάς το και προσφέροντάς του κάτι διαφορετικό και έξω από τα συνηθισμένα. Εξού και είναι σπάνιες οι περιπτώσεις που βλέπουμε να συμβαίνει κάτι τέτοιο στις μέρες μας, ενώ είναι πολύ λίγα τα βιβλία του είδους που τελικά καταφέρνουν να ξεχωρίσουν. Το συγκεκριμένο βιβλίο σίγουρα δεν είναι κάτι το αξιομνημόνευτο, ούτε το εξαιρετικά πρωτότυπο, ωστόσο, έχει τα στοιχεία εκείνα που είναι απαραίτητα προκειμένου να διατηρήσει το ενδιαφέρον σου.

Η πλοκή της ιστορίας είναι κατά κύριο λόγο προσωποκεντρική, εστιάζοντας στον ήρωα και στην ηθική και υπαρξιακή κρίση που αυτός βιώνει, ερχόμενος αντιμέτωπος με διλήμματα που τον καλούν να πάρει αποφάσεις που είτε με τον έναν είτε με τον άλλον τρόπο, θα αλλάξουν τη ζωή του. Ωστόσο, το βασικό ερώτημα παραμένει: μπροστά στο καλό κάποιου άλλου, ή ακόμα και μιας ολόκληρης κοινωνίας, δικαιολογείται η θυσία ενός άλλου ατόμου; Ποια είναι τα λεπτά όρια της δικαιοσύνης και ποιος τα καθορίζει; Κάπως έτσι, ο ήρωας λειτουργεί περισσότερο ως αντιήρωας, περιβαλλόμενος από πολυδιάστατους δευτερεύοντες χαρακτήρες, η διάδραση με τους οποίους είναι μείζονος σημασίας, αφού κάθε προσωπική ιστορία αυτών συνδέεται με την κεντρική θεματική της προσωπικής ευθύνης και της θυσίας, που αντανακλώνται στον πυρήνα όλων.

Ο Fexeus χειρίζεται πολύ καλά την αφηγηματική ένταση της ιστορίας του, η οποία είναι συναισθηματικά φορτισμένη, με την πνευματική σύγχυση του ήρωα να πέφτει βαριά στους ώμους του, αλλά και στους δικούς μας, καθώς, σχεδόν αναπόφευκτα, μπαίνουμε στα παπούτσια του. Η δράση είναι αρκετά έντονη, και παρά το γεγονός πως εναλλάσσεται συνεχώς, επηρεαζόμενη από τα ψυχολογικά σκαμπανεβάσματα του πρωταγωνιστή και τις φιλοσοφικές αναζητήσεις, δεν θα λέγαμε πως χάνει τη δυναμική της, αλλά δίνει μια διαφορετική οπτική στις εκάστοτε συνθήκες και καταστάσεις.

Το «Η θυσία» δεν είναι το τέλειο ψυχολογικό θρίλερ, αλλά είναι ένα ενδιαφέρον και πολυδιάστατο θρίλερ, με αρκετά αργό αφηγηματικό ρυθμό, που εξετάζει τις πιο σκοτεινές πτυχές της ανθρώπινης φύσης και της σύγκρουση αυτής με τους ηθικούς κανόνες που επιτάσσει η κοινωνία, αλλά και η ατομική μας συνείδηση, όπως αυτή έχει καλλιεργηθεί απ’ όλους εκείνους του παράγοντες που την καθορίζουν και την οριοθετούν. Το καλό και το κακό μπαίνουν σε μια ζυγαριά, η ισορροπία της οποίας φαντάζει άθλος να διατηρηθεί, γιατί όταν το ατομικό συμφέρον των ανθρώπων συγκρούεται με τη συλλογική ευθύνη, το σε ποια μεριά θα γύρει η πλάστιγγα είναι αμφίβολο.
Βαθμολογία 8/10

Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: Henrik Fexeus
Μεταφραστής: Νάτση Αγγελική
Εκδόσεις: Μεταίχμιο
Κατηγορία: Ξένη Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2025
Αρ. σελίδων: 512
ISBN: 978-618-03-4304-5