Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:
Η Όντρα θέλει απλώς να φτάσει στην Καλιφόρνια. Επιτέλους, βρήκε το κουράγιο να εγκαταλείψει τον καταπιεστικό της σύζυγο για να κάνει μια καινούργια αρχή με τα δυο παιδιά της. Διέσχισε τη χώρα προσεκτικά, από παράδρομους, με τα δυο παιδιά στο πίσω κάθισμα· κι όταν ένας σερίφης την σταματά στη μέση της ερήμου της Αριζόνας, η Όντρα πασχίζει να κρύψει τη νευρικότητά της. Πρέπει να το κάνει. Έπειτα όμως ο σερίφης βγάζει από το πορτ μπαγκάζ της ένα σακουλάκι με ναρκωτικά που η Όντρα πρώτη φορά βλέπει, και η νευρικότητά της γίνεται πανικός. Νομίζει ότι συνέβη το χειρότερο. Αλλά δυστυχώς, κάνει λάθος. Το χειρότερο έρχεται.
Η τέλεια απόδρασή της πρόκειται να μετατραπεί σ’ έναν ασύλληπτο εφιάλτη…

Προσωπική άποψη:
Ο Stuart Neville, γνωστός στη χώρα μας μέσω των βιβλίων του που έχουν κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Μεταίχμιο, υπογράφει με το ψευδώνυμο Haylen Beck ένα νέο αστυνομικό μυθιστόρημα, ανεξάρτητο σειράς, που σε αντίθεση με τα προηγούμενα έργα του, δεν είναι τοποθετημένο στην Ιρλανδία, αλλά στις Ηνωμένες Πολιτείες, δοκιμάζοντας, έτσι, μια νέα αφηγηματική, μα κι αισθητική συνάμα, λογοτεχνική προσέγγιση. Και ξέρετε κάτι; Νομίζω πως το πείραμά του αυτό πέτυχε σε πολύ μεγάλο βαθμό, με τον ίδιο να μας φανερώνει κι άλλα του πρόσωπα, τα οποία κι αγνοούσαμε μέχρι σήμερα, και που στο μέλλον μπορούν να μας φέρουν αντιμέτωπους με ακόμα μεγαλύτερες εκπλήξεις.

Η Όντρα Κίνεϊ έχει ζήσει μία κόλαση στο πλευρό του άντρα της, μέχρι την ημέρα που αποφασίζει να δώσει ένα τέλος στο μαρτύριό της εγκαταλείποντάς τον. Παίρνει μαζί της τα δυο παιδιά της, Σον και Λουίζ, και διασχίζοντας πολύ προσεχτικά χιλιόμετρα και χιλιόμετρα κατά μήκος της χώρας, νιώθει να πλησιάζει όλο και πιο κοντά στην ευτυχία και στην ελευθερία της. Ή τουλάχιστον, έτσι νομίζει, αφού στη μέση της ερήμου της Αριζόνας ο σερίφης Ρόναλντ Γουάιτσαϊντ θα την σταματήσει για έλεγχο και μέσα στο πορτ μπαγκάζ του αυτοκινήτου της θα βρει ένα σακουλάκι με ναρκωτικά. Η Όντρα δεν έχει ιδέα πως αυτό βρέθηκε εκεί και όπως είναι φυσικό, αρχίζει να την κυριεύει πανικός. Αυτό, όμως, δεν είναι τίποτα μπροστά στο συναίσθημα που θα νιώσει όταν τα παιδιά της, που τα απομακρύνει η βοηθός του σερίφη, "εξαφανιστούν" και μοιάζει σαν να μην υπήρξαν ποτέ.

Το πρώτο πράγμα που παρατηρεί κανείς διαβάζοντας το "Εφιάλτης στην Αριζόνα" είναι η γρήγορη, έντονη και γεμάτη δράση -και αντίδραση- κινηματογραφική πλοκή του. Από τις πρώτες κιόλας σελίδες καταφέρνει να σε καθηλώσει και να σε βάλει σε έναν τόσο δραστήριο αναγνωστικό ρυθμό που το ν' αφήσεις το βιβλίο απ' τα χέρια σου είναι απλά αδύνατον. Και όσο η ιστορία προχωρά και εξελίσσεται, τόσο περισσότερο βυθίζεσαι σε αυτήν, ανακαλύπτοντας σε κάθε νέο βήμα σου και μια νέα διαστροφή, μια νέα παράνοια -γιατί αυτός είναι ο όρος που αντιπροσωπεύει συνολικά την ιστορία, αν έπρεπε να χρησιμοποιήσουμε μία και μοναδική λέξη-, πότε κάνοντας το αίμα στις φλέβες σου να παγώνει και πότε την καρδιά σου να χτυπά τόσο δυνατά και γρήγορα που αισθάνεσαι να σου κόβεται η ανάσα από την πίεση.

Η επιλογή της ερήμου της Αριζόνας αποδεικνύεται η ιδανική για μια ιστορία όπως η συγκεκριμένη, όπου η αίσθηση του αχανούς και του απέραντου, τους δίχως όρια πεδίου δράσης και προσπάθειας διαλεύκανσης της αλήθειας -της συνολική μα και της ατομικής, κατά περιπτώσεις- ενισχύει ακόμα περισσότερο όλα τα συναισθήματα που προανέφερα. Θυμίζοντας, αισθητικά, κάτι από θρίλερ άλλης δεκαετίας, μα με την δυναμική του σήμερα, η τοποθέτηση της αφήγησης σε ένα τέτοιο μέρος, που τα άκρα του είναι γοητευτικά μα και τρομακτικά την ίδια στιγμή -με το δεύτερο, σαφώς, να ισχύει εντονότερα στην προκειμένη περίπτωση- δεν θα μπορούσε να είναι πιο ταιριαστή. Πόσο μάλλον από τη στιγμή που ο συγγραφέας "παντρεύει" τον πιο αρχέγονο φόβο του ανθρώπου, να χάσει κάποιον που αγαπάει, με την πιο βαθιά κι εσωτερική του αγωνία -να μην χάσει τον εαυτό του στη διαδρομή-, μα και με την τρομοκρατία που μόνο η τεχνολογία του σήμερα μπορεί να προκαλέσει.

Όσοι είναι άνθρωποι της τεχνολογίας και του σήμερα, σίγουρα θα έχουν ακουστά το "dark web" -γνωστό και ως darknet-, ή ακόμα και το "deep web", που δεν είναι τίποτα άλλο από έναν ανώνυμο διαδικτυακό ιστό όπου μπορεί να βρει κανείς πράγματα που δεν μπορεί στην "επιφάνεια" του διαδικτύου. Και μπορεί ν' ακούγεται γοητευτικό και μυστηριώδες, και ίσως και να είναι σ' έναν βαθμό, όμως, εκτός των άλλων, είναι το ιδανικό μέρος όπου μπορεί κανείς να ικανοποιήσει τα πιο άρρωστα και κρυφά του πάθη, απαγορευμένα τα περισσότερα, και να βρει τρόπο να δώσει σάρκα και οστά ακόμα και στις πιο διεστραμμένες επιθυμίες του. Ο κόσμος αυτός, λοιπόν, αποτελεί έναν από τους θεμελιώδεις άξονες της ιστορίας αυτής, και το γεγονός πως έχει ρίζες στην πραγματική ζωή, σε αρρωσταίνει και μόνο στη σκέψη πως θα μπορούσες να βρεθείς μπλεγμένος, από το πουθενά θα λέγαμε, σε σκοτεινά δίχτυα απ' τα οποία δεν μπορείς να ξεφύγεις.

Τέλος, άξιοι αναφοράς είναι οι χαρακτήρες του βιβλίου, τα ψυχογραφήματα των οποίων είναι δουλεμένα στο έπακρο, με τον καθέναν απ' αυτούς, άσχετα απ' το αν κερδίζει την συμπάθεια ή την εύνοιά μας, και χωρίς να έχει σημασία το αν μπορούμε να ταυτιστούμε μαζί του, να έχει και μία προσωπική ιστορία, με την κάθε μία απ' αυτές να κρύβει βαθιά μέσα της μία τραγικότητα και μια απελπισία που δεν μπορεί να σε αφήσει ασυγκίνητο και αυτό γιατί, όλα όσα περιγράφονται μέσα από τις ζωές, τις μνήμες και τα βιώματά τους, δυστυχώς δεν αποτελούν αποκυήματα της φαντασίας, μα σκληρές πλευρές μιας τρομακτικής πραγματικότητας που μπορεί να βιώνει ο καθένας δίπλα μας -ακόμα κι εμείς, κατά περιπτώσεις, έστω κι αν βρισκόμαστε σε άρνηση επ' αυτού. Και όταν ένας άνθρωπος έρχεται με τη βία, απρόσκλητος στη ζωή τους, προκαλώντας τα ένστικτά τους να λειτουργήσουν στον μέγιστο βαθμό, θα πρέπει να παλέψουν σκληρότερα από κάθε άλλη φορά, τόσο γι' αυτούς που αγαπάνε, όσο και για τους ίδιους. Αν όλα αυτά, λοιπόν, μαζί, δεν είναι εθιστικά, δεν ξέρω τι άλλο θα μπορούσαν να είναι.
Βαθμολογία 9/10

Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: Haylen Beck
Μεταφραστής: Τζανακάρη Βάσια
Εκδόσεις: Μεταίχμιο
Κατηγορία: Ξένη Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2018
Αρ. σελίδων: 376
ISBN: 978-618-03-1418-2