"8 - 3 = 11" του Χρόνη Μίσσιου

Στο 8-3=11, ένας ολόκληρος κόσµος, ένας πλανήτης φωνάζει «βοήθεια». Άνθρωποι διαφορετικής καταγωγής, θρησκείας, κουλτούρας, τάξης και πολιτικής ένταξης αντιµετωπίζουν τον ίδιο κίνδυνο: να δουν τον τόπο τους να γίνεται εχθρικός, η γη τους άγονη κι ο βίος τους αβίωτος.
Η αφήγηση του µυθιστορήµατος κινείται σε δύο επίπεδα. Από τη µια, η ζωή και η βήµα βήµα συγκρότηση της συντροφιάς – µιας µικρής εναλλακτικής κοινότητας στο περιθώριο της κοινωνίας, µιας νησίδας ανοχής και κατανόησης µέσα στον κλυδωνισµό των σχέσεων κάθε είδους. Από την άλλη, ένα διήγηµα, που γράφει ο Συγγραφέας, µέλος της συντροφιάς, µια απολύτως αναγνωρίσιµη, ρεαλιστική και διαχρονική απεικόνιση ενός ζεύγους. Ο αναγνώστης στη ζωή των ηρώων του βιβλίου, είτε αναφέρονται στο πρόσφατο παρελθόν είτε στο παρόν, αναγνωρίζει ήδη το κυοφορούµενο µέλλον και στις δύο εκδοχές του, τη σωτηρία του ή την καταστροφή του.
Το έκτο και τελευταίο µυθιστόρηµα του Χρόνη Μίσσιου, που το έγραφε πριν από τον θάνατό του, έχει ως τίτλο µια παράδοξη αριθµητική πράξη, συµβατή µόνο µε τη λογική της προσφοράς.

"Manhattan beach" της Jennifer Egan

Νέα Υόρκη, 1934. Η δωδεκάχρονη Άννα Κέρριγκαν συνοδεύει τον πατέρα της στην επίσκεψη στο σπίτι του Ντέξτερ Στάυλς, ο οποίος, απ’ ό,τι φαίνεται, µπορεί να έχει καθοριστικό ρόλο στην επιβίωση της οικογένειάς της. Η θάλασσα που εκτείνεται πέρα από το σπίτι καθώς και το φορτισµένο µυστήριο που υπάρχει ανάµεσα στους δύο άντρες τη µαγεύουν.
Χρόνια αργότερα, ο πατέρας της έχει εξαφανιστεί και η χώρα βρίσκεται σε πόλεµο. Η Άννα δουλεύει στο ναυπηγείο του Μπρούκλυν. Οι γυναίκες µπορούν να κατέχουν θέσεις εργασίας που κάποτε ανήκαν στους άντρες, µιας και εκείνοι τώρα βρίσκονται µακριά. Γίνεται η πρώτη δύτρια, επάγγελµα κλειστό και επικίνδυνο, δουλεύοντας στις επισκευές των πλοίων που θα βοηθήσουν την Αµερική να κερδίσει τον πόλεµο. Ένα βράδυ, συναντά τυχαία τον Ντέξτερ Στάυλς και συνειδητοποιεί πόσο µπερδεµένη πρέπει να ήταν η ζωή του πατέρα της...

"Σάρλιτζα Πάλλας" του Γιάννη Γιαννέλλη- Θεοδοσιάδη

Έρωτας, πάθος, δολοπλοκίες και κατασκοπεία στο εκρηκτικό κλίμα του ελληνικού μεσοπολέμου. Μια πραγματική ιστορία κατατρεγμένων προσφύγων της Μικράς Ασίας, που αγωνίζονται να επιβιώσουν από την κόλαση του διωγμού στη Σμύρνη. Με βάσανα και κόπους καταφτάνουν στη Λέσβο και καταλύουν σ’ επιταγμένους χώρους, παραπλεύρως του περίφημου ξενοδοχείου της εποχής «Σάρλιτζα Πάλλας», όπου πλέκονται συγκλονιστικές ερωτικές ιστορίες.
Η μοίρα και ο έρωτας τους ενώνουν, αλλά και τους χωρίζουν, μέσα από την οδύνη που προξενούν τα πολιτικά πάθη και τα παιχνίδια των Μεγάλων Δυνάμεων, που έθρεψαν τον Εθνικό Διχασμό και ώθησαν στην εθνική καταστροφή το 1922.
Οι ήρωες κινούνται ανάμεσα στη Δραπετσώνα –με τους τεκέδες, τα χασισοποτεία και τα περίφημα δημοτικά μπορντέλα των «Βούρλων»– και στην Κηφισιά, σε μια περίοδο που κορυφώνεται με τη «Δίκη των Εξ» και σημαδεύεται από αλλεπάλληλες δικτατορίες.
Ύστερα από μια διαδρομή με μεγάλες ανατροπές, αναζητούν την ευτυχία και τη χαμένη τους αθωότητα πίσω στη Λέσβο, στο «Σάρλιτζα Πάλλας»…

"99% ευτυχισμένοι" του Allan Percy

Ποιο είναι το μυστικό της ευτυχίας; Από τον Πλάτωνα ως τον Βούδα, περνώντας από τον Νίτσε και τη Σιμόν ντε Μποβουάρ, το βιβλίο αυτό συγκεντρώνει τις καλύτερες ιδέες των πιο προικισμένων μυαλών της ανθρωπότητας προκειμένου να αντιμετωπίσεις με φιλοσοφία οποιαδήποτε αναποδιά, αμφιβολία ή πρόκληση βάλει μπροστά σου η καθημερινότητά σου.
Ο Άλλαν Πέρσυ είναι ο συγγραφέας των µπεστ σέλερ Νίτσε: 99 µαθήµατα καθηµερινής φιλοσοφίας, Όσκαρ Ουάιλντ: 99 µαθήµατα σοφίας για µια ευτυχισµένη ζωή εδώ και τώρα, Το σκάφανδρο του αισιόδοξου, Έρµαν Έσσε: 66 µαθήµατα καθηµερινής σοφίας, Φραντς Κάφκα: 99 μαθήματα αυτογνωσίας, Άλμπερτ Αϊνστάιν: 85 μαθήματα ατομικής σοφίας για σχετικά δύσκολα προβλήματα, Σαίξπηρ για ερωτευμένους: 72 μυστικά για να δίνει φως ο έρωτας στη ζωή μας και Nα σκέφτεσαι με τα πόδια: 50 ιδέες από τον κόσμο του ποδοσφαίρου για μια καλύτερη ζωή.

"Η άγρια σκέψη" του Claude Levi-Strauss

H Άγρια Σκέψη, δηµοσιευµένη το 1962, περιλαµβάνει την καλύτερη έκθεση των νόµων οι οποίοι, σύµφωνα µε τον Levi-Strauss, διέπουν την ανθρώπινη νόηση στις κοινωνίες χωρίς γραφή. Ως «άγρια σκέψη» ο Γάλλος ανθρωπολόγος όρισε τη µορφή εκείνη της σκέψης που αναδύθηκε κατά τη νεολιθική περίοδο και η οποία οδήγησε στην ανακάλυψη των «τεχνών του πολιτισµού»: στην κεραµική, στην υφαντική, στη γεωργία και στην εξηµέρωση των ζώων, δραστηριότητες που εξακολουθούν να αποτελούν τα ερείσµατα της ανθρώπινης ζωής. Η αρχή των ανακαλύψεων αυτών θα πρέπει να αναζητηθεί στην επιµονή της άγριας σκέψης να παρατηρεί την εµπειρική ποικιλοµορφία και να την εκµεταλλεύεται πρωτίστως θεωρητικά, προκειµένου να καταστήσει σηµαίνοντα τον πραγµατικό κόσµο.
Σε αντίθεση µε τον δυτικό ορθολογισµό, η σκέψη των µη δυτικών κοινωνιών εξακολούθησε να βασίζεται στα δεδοµένα των αισθήσεων, φτάνοντας µε τον τρόπο αυτό στη δηµιουργία µιας «επιστήµης του συγκεκριµένου».
Το όνοµα του Levi-Strauss συνδέεται µε το επιστηµολογικό παράδειγµα της «δοµικής ανθρωπολογίας», το οποίο βασίστηκε στην επιλεκτική µεταφορά ορισµένων αρχών της δοµικής γλωσσολογίας του F. De Saussure, όπως αυτή τροποποιήθηκε από τη φωνολογία των N. Trubetzkoy και R. Jakobson. Η προσέγγιση που εισηγήθηκε ο Levi-Strauss ξεπέρασε τα όρια της ανθρωπολογικής θεωρίας και επηρέασε µια σειρά επιστηµονικούς κλάδους όπως, µεταξύ άλλων, η ψυχανάλυση, η πολιτική θεωρία, η φιλοσοφία ή η λογοτεχνική κριτική.
Παρά το γεγονός ότι σήµερα πλέον η δοµιστική προσέγγιση έχει διακλαδιστεί στα ποικίλα µεταδοµιστικά ρεύµατα, το έργο του Levi-Strauss παραµένει «κλασικό», και για τους νέους δρόµους που διάνοιξε για την ανθρωπολογική σκέψη αλλά και για το όραµά του για µια ισότιµη αποτίµηση των πολιτισµικών εκφράσεων όλων των κοινωνικών οµάδων, είτε αυτές ανήκουν στον δυτικό κόσµο είτε στις ταχύτατα εξαφανιζόµενες κοινωνίες των επονοµαζόµενων «αγρίων».
Ε.Κ.

"Το ποτάμι της συνείδησης" του Oliver Sacks

Δύο εβδοµάδες πριν από τον θάνατό του το 2015, ο Όλιβερ Σακς παρουσίασε τα περιεχόµενα από το Ποτάµι της Συνείδησης, το τελευταίο του βιβλίο. Ο Σακς είναι διάσηµος για τις διαφωτιστικές µελέτες του σε ανθρώπους που ζουν µε νευρολογικές διαταραχές στα απώτατα όρια της ανθρώπινης εµπειρίας. Ωστόσο, το πεδίο των επιστηµονικών ενδιαφερόντων του δεν περιοριζόταν στον χώρο της νευροεπιστήµης και της ιατρικής· τον γοήτευαν ζητήµατα, ιδέες και ερωτήµατα όλων των επιστηµονικών πεδίων. Η ευρύτητα των γνώσεών του και το πάθος του αντικατοπτρίζονται στις σελίδες αυτού του βιβλίου, στο οποίο πραγµατεύεται τη φύση όχι µόνο της ανθρώπινης εµπειρίας, αλλά και της ζωής στο σύνολό της.
Στο Ποτάµι της Συνείδησης ο δρ Σακς καταπιάνεται µε την εξέλιξη, τη βοτανολογία, τη χηµεία, την ιατρική, τη νευροεπιστήµη και τις τέχνες, ασχολείται µε τα σφάλµατα της µνήµης, την έννοια της δηµιουργικότητας και του χρόνου, τη φύση της συνείδησης και συνοµιλεί µε τους µεγάλους ήρωές του –κυρίως τον Δαρβίνο, τον Φρόυντ και τον Γουίλλιαµ Τζέιµς–, που υπήρξαν σύντροφοι και συνοδοιπόροι του από την πολύ νεαρή του ηλικία.
Το Ποτάµι της Συνείδησης αποκαλύπτει την αστείρευτη αγάπη και δίψα του Σακς για γνώση και την ακατάπαυστη, διαχρονική προσπάθειά του να κατανοήσει την ανθρώπινη κατάσταση.

"Μικρή ιστορία της Γερμανίας" του James Hawes

Τα πράγματα στη Δύση δεν πάνε καλά. Οι αγγλοσαξονικές δυνάμεις, μεγαλύτερες και μικρότερες, καταφεύγουν σε φαντασιώσεις περασμένων μεγαλείων. Σε όλη την Ευρώπη λαϊκιστές ξιφουλκούν κατά της μετανάστευσης και της παγκοσμιοποίησης, αποδίδοντας αυτά τα φαινόμενα σε ένα κακόβουλο «σύστημα», του οποίου τα νήματα κινούν αόρατα, υπερεθνικά κέντρα. Πίσω από τα τείχη του Κρεμλίνου ο Πούτιν βλέπει τα σχέδιά του να βρίσκονται σε καλό δρόμο· οι γείτονές του, τόσο οι χώρες της Βαλτικής όσο και οι λεγόμενες χώρες του Βίζεγκραντ, έχουν τους λόγους τους να ανησυχούν και να έχουν στραμμένο το βλέμμα τους στο Βερολίνο.
Είναι, όμως, οι Γερμανοί κάποιοι σαν εμάς τους άλλους Δυτικούς ή μήπως είναι κάτι διαφορετικό; Αυτό το ερώτημα παραμένει εν μέρει αναπάντητο, αν και έχουν περάσει περισσότερα από δύο χιλιάδες χρόνια αφότου τέθηκε για πρώτη φορά. Πόσο ρωμαϊκή έγινε τελικά η Germania των Λατίνων συγγραφέων; Υπήρξαν οι Γερμανοί αντίπαλοι ή κληρονόμοι του ρωμαϊκού πολιτισμού; Πότε επεκτάθηκαν για πρώτη φορά προς τα ανατολικά; Έγιναν ποτέ πραγματικά κυρίαρχοι στα εδάφη πέραν του Έλβα; Πώς προέκυψε το κενό εξουσίας που υπήρχε επί αρκετούς αιώνες στη Γερμανία, στην καρδιά της Ευρώπης; Πώς γεννήθηκε η Πρωσία; Ο Μπίσμαρκ ενοποίησε τη Γερμανία ή μήπως απλώς την κατέκτησε; Πού βρίσκονται οι ρίζες του Χίτλερ και του Τρίτου Ράιχ; Γιατί η Γερμανία ηττήθηκε στον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο; Πώς αναγεννήθηκε από την τέφρα της; Υπήρξε πράγματι γερμανικό οικονομικό θαύμα; Τείνει, όντως, η Γερμανία να γίνει το τελευταίο προπύργιο της Δύσης, σε πεδία όπως η οικονομική ευμάρεια και η αντοχή των δημοκρατικών θεσμών; Μήπως η Ευρωπαϊκή Ένωση και το ευρώ δεν είναι παρά το προκάλυμμα μιας νέας γερμανικής ηγεμονίας στην Ευρώπη;
Ολοζώντανη, περιεκτική και ρηξικέλευθη ιστορία μιας χώρας που άλλοι τη θαυμάζουν και άλλοι τη φοβούνται. Με περίπου 100 χάρτες και εικόνες.

"Πως να γίνεις φιλόσοφος" του Gary Cox

Όπως στα περισσότερα πράγματα, έτσι και στη φιλοσοφία θα πρέπει να μάθουμε να περπατάμε πριν μάθουμε να τρέχουμε. Αντί λοιπόν να απεραντολογούμε για τα μεγάλα φιλοσοφικά προβλήματα, ξεκινάμε εστιάζοντας σε μικρότερα, πιο συγκεκριμένα, πιο άμεσα φιλοσοφικά ερωτήματα που αφορούν ό,τι βρίσκεται ή φαίνεται να βρίσκεται μπροστά στα μάτια μας. Και το πρώτο βήμα είναι να αρχίσουμε να αμφισβητούμε οτιδήποτε υποτίθεται πως είναι οφθαλμοφανές και αδιαμφισβήτητο στον καθημερινό κόσμο που μας περιβάλλει.
Σας προβληματίζουν τα μεγάλα ερωτήματα της ζωής; Το βιβλίο αυτό θα σας δώσει απαντήσεις σε μερικά από αυτά ενώ θα σας αποκαλύψει ότι δεν υπάρχει μία απάντηση για κάποια άλλα. Το Πώς να γίνεις φιλόσοφος είναι ένα χιουμοριστικό και εξαιρετικά κατατοπιστικό εγχειρίδιο για τα ερωτήματα που οι φιλόσοφοι έθεταν, θέτουν και προσπαθούν να απαντήσουν για αιώνες, το οποίο, μεταξύ άλλων, θα σας βοηθήσει:
  • Να σκέφτεστε, να μιλάτε, να επιχειρηματολογείτε και να πείθετε τους άλλους σαν να ήσασταν φιλόσοφος.
  • Να τους αποστομώνετε σε μια αντιπαράθεση χρησιμοποιώντας φιλοσοφικές μεθόδους.
  • Να προβάλλετε ερωτήματα και αμφιβολίες για τα πράγματα που οι περισσότεροι άνθρωποι θεωρούν δεδομένα.
  • Να συνειδητοποιήσετε ότι σχεδόν τίποτα δεν είναι βέβαιο.