Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:
Οι Μπεργκέ, πλούσια οικογένεια βιομηχάνων της Βαλ ντ’ Αόστα, έχουν ένα μυστικό και ο υποδιοικητής Ρόκκο Σκιαβόνε το ανακαλύπτει τυχαία, αντιλαμβανόμενος ότι γίνεται δέκτης μιας κραυγής απελπισίας από το εσωτερικό της οικογένειας. Η Κιάρα Μπεργκέ, η νεαρή κόρη της οικογένειας, πολύ δημοφιλής ανάμεσα στους συνομηλίκους της, εξαφανίζεται. Η εξαφάνισή της σηματοδοτεί την έναρξη ενός παιχνιδιού που παίζεται σε διαφορετικά επίπεδα. Ο Σκιαβόνε πρέπει να βρει τι κρύβεται πίσω από την άψογη εικόνα ενός προνομιούχου περιβάλλοντος, να νικήσει τον χρόνο σ’ έναν αγώνα δρόμου για τη ζωή, να φωτίσει την γκρίζα περιοχή όπου το έγκλημα και οι επιχειρήσεις συναντιούνται.
Στο μεταξύ το χιόνι συνεχίζει να πέφτει, Μάιο μήνα, στην Αόστα και επιδεινώνει την ήδη κακή διάθεση του Ρόκκο. Και μια σκιά ξεπροβάλλει και τον ακολουθεί για να τον χτυπήσει εκεί που πονά. Επειδή στο παρελθόν του δύστροπου μπάτσου υπάρχει μια σκοτεινή περίοδος που εμφανίζεται με κάθε ευκαιρία. Σαν αξεπλήρωτο χρέος. Σαν πληγή που ποτέ δεν κλείνει.

Προσωπική άποψη:
Πρώτη μου επαφή με τον Ιταλό συγγραφέα Antonio Manzini, η οποία αποδείχθηκε κάτι παραπάνω από ικανοποιητική. Το τρίτο βιβλίο της σειράς του με ήρωα τον Ρόκκο Σκιαβόνε -έχουν κυκλοφορήσει τα δύο πρώτα, η "Μαύρη πίστα" το 2014 και "Το πλευρό του Αδάμ" το 2016, και τα δύο από τις εκδόσεις Πατάκη-, το οποίο μπορεί να διαβαστεί ανεξάρτητα από τα άλλα της σειράς, έρχεται να επιβεβαιώσει τη φήμη του Manzini και το γιατί θεωρείται ένας από τους πλέον σημαντικούς εκπροσώπους της σύγχρονης ιταλικής αστυνομικής λογοτεχνίας, που μπορεί να μην είναι η αγαπημένη πολλών, λόγω του ιδιαίτερου στυλ της, έχει, όμως, το δικό της φανατικό κοινό.

Σε αυτή την περιπέτεια, ο Σκιαβόνε καλείται να εξερευνήσει την μυστηριώδη εξαφάνιση της κόρης μιας πλούσιας οικογένειας βιομηχάνων, τα ίχνη της οποίας χάθηκαν κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες ενώ εκείνη επέστρεφε στο σπίτι της έπειτα από μια νυχτερινή έξοδο με τους φίλους της. Την ίδια στιγμή, λίγο έξω από την Βαλ ντ’ Αόστα, λαμβάνει χώρα ένα θανατηφόρο δυστύχημα, θύματα του οποίου είναι ο ιταλικής καταγωγής οδηγός του και ο Ρουμάνος συνοδηγός του. Δύο άνθρωποι που λίγη σημασία φαίνεται να είχε η ζωή τους, αφού κανείς δεν ενδιαφέρθηκε να τους αναζητήσει. Ποια μπορεί να είναι, όμως, η σύνδεση ανάμεσα σε αυτά τα δύο φαινομενικά άσχετα γεγονότα;

Ο Maznini είναι σαφέστατα επηρεασμένος από τον Andrea Camileri, γεγονός που δεν μπορεί να μην διακρίνει, και να μην παρατηρήσει, κάποιος που είναι μεγάλος θαυμαστής του δεύτερου. Ωστόσο, ο Manzini δεν αντιγράφει το είδωλό του, παρά μονάχα υιοθετεί στοιχεία αυτού τα οποία και εισάγει στην αφήγησή του, προκειμένου να δημιουργήσει ένα σκοτεινό, σχεδόν ζοφερό κάποιες στιγμές, αφηγηματικό περιβάλλον, μέσα στο οποίο εκτυλίσσεται μία ιστορία με περισσότερες προεκτάσεις απ' όσες πιστεύουμε αρχικά πως υπάρχουν. Παράλληλα, συνδυάζει όλα αυτά τα κλασσικά στοιχεία της ιταλικής σχολής, με κάποιες πιο μοντέρνες σκανδιναβικές πινελιές, με αποτέλεσμα να έχουμε ένα αστυνομικό κράμα πολύ ενδιαφέρον, τόσο στην σύλληψη όσο και στην εκτέλεσή του.

Μα αν υπάρχει κάτι που ξεχωρίζει στην ιστορία αυτή, αυτό δεν είναι άλλο από το πρόσωπο του ίδιου του Σκιαβόνε, ένας χαρακτήρας εξαιρετικά κυνικός, ίσως και αγενής κάποιες στιγμές, με μια αφαιρετική ικανότητα που τον κάνει τόσο ξεχωριστό και ιδιαίτερο και που τον βοηθάει τόσο πολύ στη δουλειά του. Χαρακτηρίζεται από μια εν γένη απαισιοδοξία για τη ζωή και τον άνθρωπο, στοιχείο που εναρμονίζεται άψογα τόσο με την ζοφερότητα της ίδιας της ανθρώπινης ύπαρξης, όσο και του περιβάλλοντος μέσα στο οποίο ζει, δρα και κινείται, με τον ίδιο να νοσταλγεί συνεχώς την αγαπημένη του Ρώμη, πράγμα που δεν παύει να μας το θυμίζει σε κάθε ευκαιρία που του δίνεται. Όχι, όμως, για να δημιουργήσει μελόδραμα, γεγονός που δίνει μια ιδιαίτερη δραματική νότα.

Ο συγγραφέας αποτυπώνει το σκοτεινό και άγριο τοπίο της Αόστα με μοναδικό ρεαλισμό, ταξιδεύοντάς μας και συστήνοντάς μας μια πτυχή της Ιταλίας που μας είναι σχεδόν άγνωστη, αναδεικνύοντάς την με τρόπο ξεχωριστό. Η σφιχτοδεμένη πλοκή του και ο γρήγορος αφηγηματικός ρυθμός, σε συνδυασμό με τις συνεχείς εξελίξεις, μας παρασύρει και μας οδηγεί στο να διαβάσουμε το βιβλίο αυτό απνευστί, ενώ παράλληλα γεννά μέσα μας την επιθυμία να ανακαλύψουμε και άλλα έργα του. Όσον αφορά εμένα, αυτό δεν είναι κάτι που αποτελεί υπόσχεση, αλλά ανάγκη, και σίγουρα θα επιστρέψω σύντομα στο αστυνομικό του σύμπαν για να το ερευνήσω ακόμα περισσότερο.
Βαθμολογία 9/10

Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: Antonio Manzini
Μεταφραστής: Ζερβού Φωτεινή
Εκδόσεις: Πατάκης
Κατηγορία: Ξένη Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2019
Αρ. σελίδων: 392
ISBN: 978-960-16-8085-9