Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:

Ένας πλούσιος επενδυτής βρίσκεται κρεμασμένος σε έναν παλιό τόπο εκτελέσεων στο πεδίο λάβας του Γκάλγκαχρον. Όταν οι αστυνομικοί κατεβάζουν το πτώμα γίνεται αμέσως σαφές ότι δεν πρόκειται για αυτοκτονία. Στο στήθος του είναι μπηγμένο ένα καρφί δέκα εκατοστών που το μόνο που στερεώνει πια είναι ένα μικρό κομμάτι χαρτί.
Η επικεφαλής του τμήματος Έρλα, αναθέτει στον ντετέκτιβ Χούλνταρ να πάει στο διαμέρισμα του νεκρού. Όταν φτάνει εκεί βρίσκει τη Φρέιγια μαζί με έναν υπάλληλο της Υπηρεσίας Προστασίας Ανηλίκων και ένα αγοράκι τεσσάρων χρονών που δεν γνωρίζει πώς και γιατί βρίσκεται στο διαμέρισμα, αλλά οι ζωγραφιές του δείχνουν ότι έχει γίνει μάρτυρας ενός πολύ τραυματικού περιστατικού. Καθώς δεν μπορούν να βρουν κάποια σύνδεση ανάμεσα στον δολοφονημένο άντρα και το αγόρι, αλλά ούτε και να εντοπίσουν τους γονείς του, η Φρέιγια και ο Χούλνταρ πρέπει να συνεργαστούν για να ανακαλύψουν τι ακριβώς έχει συμβεί.
Όταν το μυστήριο αρχίσει να ξετυλίγεται θα έρθουν αντιμέτωποι με μια ιστορία βίας, δικαίωσης και εκδίκησης.

Προσωπική άποψη:
Η Yrsa Sigurdardottir, μια απ' τις πιο δυνατές και ιδιαίτερες πένες του ισλανδικού νουάρ, επιστρέφει στις εκδόσεις Μεταίχμιο με το τέταρτο βιβλίο της δημοφιλούς σειράς της, "Children's house", το οποίο είναι το πλέον διαφορετικό απ' όσα έχουμε διαβάσει μέχρι στιγμής, με την υπογραφή της συγγραφέως. Κι αν σκέφτεστε πως αυτό δεν ακούγετε και τόσο καλό, τότε θα πρέπει να σας διαψεύσω, όχι λόγω της αδυναμίας που έχω στην Yrsa, αλλά γιατί είμαι υπέρ των διαφορετικών κατευθύνσεων και προσεγγίσεων, ακόμα και όταν μιλάμε για θεματικές σειρές, γιατί αυτό αποδεικνύει πως ο εκάστοτε συγγραφέας μπορεί να ελίσσεται και να μην μένει προσκολλημένος σε μία μόνο κατεύθυνση, αλλά και ότι αντιλαμβάνεται την ίδια τη ζωή και την ισορροπία που πρέπει να διατηρείται ανάμεσα στις ακραίες και μη ακραίες πτυχές αυτής.

Σε έναν παλιό τόπο εκτελέσεων στο πεδίο λάβας του Γκάλγκαχρον, το οποίο αποτελεί σημαντικό τουριστικό αξιοθέατο της περιοχής, βρίσκεται κρεμασμένος ένας πλούσιος επενδυτής. Οι πρώτες σκέψεις θέλουν τον θάνατό του να είναι αυτοκτονία, όμως οι αστυνομικοί, αμέσως μόλις τον κατεβάσουν, θα καταλάβουν πως αυτό το σενάριο δεν υφίσταται. Όχι από τη στιγμή που στο στήθος του νεκρού άντρα βρίσκεται καρφωμένο ένα καρφί δέκα εκατοστών, το οποίο στερεώνει ένα μικρό κομμάτι χαρτί. Λίγο αργότερα, η αστυνομία, ερευνώντας το σπίτι του θύματος, θα ανακαλύψει κάτι που σε καμία περίπτωση δεν περίμενε. Ένα αγόρι, μόλις τεσσάρων ετών, που δεν φαίνεται να έχει καμία συγγένεια με τον νεκρό άντρα, που δεν γνωρίζει πως και γιατί βρέθηκε στο σαλόνι του, και το οποίο, απ' ό,τι μαρτυρούν οι ζωγραφιές του, έχει γίνει μάρτυρας κάποιου πολύ φρικιαστικού περιστατικού που σίγουρα το έχει τραυματίσει πνευματικά και συναισθηματικά.

Όπως είναι φυσικό, η υπόθεση δεν αργεί να περάσει στα χέρια της Φρέιγια, η οποία με τη βοήθεια του Χούλνταρ πρέπει να ανακαλύψει: ποιος και γιατί σκότωσε το θύμα, ποια η σύνδεσή του με το μικρό αγόρι που βρέθηκε στο σπίτι του, αλλά και πού βρίσκονται οι γονείς αυτού, ώστε να μπορέσει να επιστρέψει στα χέρια τους. Ωστόσο, όσο περισσότερα στοιχεία συλλέγει η Φρέιγια, τόσο περισσότερο συνειδητοποιεί πως η υπόθεση αυτή δεν είναι τόσο απλή όσο θα ήθελε, αλλά και πολύ πιο περίπλοκη απ' όσο φανταζόταν, πράγμα που βάζει πάρα πολλά εμπόδια στον δρόμο της, τα οποία, ωστόσο, είναι αποφασισμένη να ξεπεράσει με όποιο κόστος, γιατί έτσι είναι καμωμένη, ν' αγωνίζεται για την αλήθεια και τη δικαίωση μέχρι τέλους, ακόμα κι αν αυτό στοιχίσει στην ίδια.

Για μια ακόμα φορά, η Sigurdardottir, δημιουργεί μια ιστορία περίπλοκη και περίτεχνη, παράλληλα, η οποία καταφέρνει να διατηρήσει μια σταθερή ροή έντασης καθ' όλη τη διάρκεια της αφήγησης. Η πλοκή είναι δομημένη με τέτοιον τρόπο που συνεχώς σε κάνει ν' ακολουθείς τα μονοπάτια της και να σε κάνει να πιστεύεις πως κάπου πας να καταλήξει, αλλά κάθε ασφαλές συμπέρασμα στο οποίο έχεις οδηγηθεί, καταρρέει κάτω από το βάρος ενός νέου στοιχείου, μιας ανατροπής ή μιας έκπληξης που δεν την είχες δει να έρχεται. Τότε είναι που μπαίνεις στη διαδικασία να αναλύσεις τα πάντα και πάλι από την αρχή, να προσπαθήσεις να συνδέσεις τα κομμάτια εκ νέου, μα πάνω απ' όλα να βρεις τι είναι αυτό που σου ξεφεύγει, αυτό που ίσως έχει περάσει μπροστά από τα μάτια σου κι εσύ, απλά, δεν του έχεις δώσει την απαραίτητη σημασία.

Περνώντας, τώρα, στις διαφορές αυτού του βιβλίου σε σύγκριση με τα προηγούμενα της σειράς, αυτές εντοπίζονται σε δύο επίπεδα. Πρώτον, στην αποτύπωση της βίας. Η αλήθεια είναι πως το "Τόπος εκτέλεσης" δεν είναι τόσο gore, άγριο ή περιγραφικό, σε ό,τι σχετίζεται με την αναπαράσταση των αιματοβαμμένων του σκηνών, αλλά η έλλειψη αυτή έρχεται να ισορροπήσει με το ότι η συγγραφέας εστιάζει περισσότερο στο να "παίξει" με το μυαλό, την ψυχή και τη συνείδησή μας, βάζοντας ένα ανήλικο παιδάκι στη μέση όλων αυτών για να πυροδοτήσει κάθε σκέψη και κάθε συναίσθημα με ακόμα πιο έντονο τρόπο. Και τα καταφέρνει περίφημα! Δεύτερον, ως προς την ανάπτυξη των χαρακτήρων και των μεταξύ τους σχέσεων. Για να είμαι απόλυτα ειλικρινής, όπως οι περισσότεροι, έτσι κι εγώ θα ήθελα να δω τους Φρέιγια και Χούλνταρ να πηγαίνουν ένα βήμα παραπέρα, αλλά δεν με πειράζει εν τέλει τόσο πολύ, γιατί μπορεί κάπου να έχασα, αλλά κάπου αλλού κέρδισα.

Η συγγραφέας, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, επέλεξε να εστιάσει στην ίδια την πλοκή, την ροή και την εξέλιξη αυτής, και λιγότερο στους χαρακτήρες και στις επιπτώσεις που τα εκάστοτε γεγονότα έχουν πάνω τους, και για μένα τα πήγε εξαιρετικά καλά, προσφέροντάς μας μια εξίσου ποιοτική, έντονη και γεμάτη καθηλωτικές στιγμές, αστυνομική περιπέτεια, ένα θρίλερ χαρακτήρων, μια ιστορία στον πυρήνα της οποίας κυριαρχεί το αίσθημα δικαίου και η ανθρώπινη ανάγκη για εκδίκηση, γιατί κάπου βαθιά μέσα μας, στη σκοτεινή πλευρά του ασυνείδητού μας, όλοι μας θέλουμε την παραδειγματική τιμωρία όσων θεωρούμε πως την αξίζουν, πολύ περισσότερο αν αυτοί σημάδεψαν τη ζωή μας με τρόπους που δεν διαγράφονται. Κι εκεί είναι που το συναίσθημα κοντράρει η λογική και το τι σημαίνει ηθική μπαίνει στο τραπέζι, με 'μας να καλούμαστε ν' αποφασίσουμε.
Βαθμολογία 9/10

Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: Yrsa Sigurdardottir
Μεταφραστής: Καλοφωλιάς Αλέξης
Εκδόσεις: Μεταίχμιο
Κατηγορία: Ξένη Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2021
Αρ. σελίδων: 408
ISBN: 978-618-03-2066-4