Συνοπτική περίληψη του έργου:
Ένα νεαρό αγόρι, μεγαλώνοντας αρχίζει να μην πιστεύει στον Άγιο Βασίλη.
Τη βραδιά της παραμονής των Χριστουγέννων, δέχεται επίσκεψη από το Polar Express, το οποίο έχει σκοπό να τον οδηγήσει στο Βόρειο Πόλο και να συναντήσει από κοντά τον Άγιο.

Προσωπική άποψη:
Τελικά αν κάτι σου καθίσει στραβά από την αρχή, το θέμα είναι τελειωμένο. Δεν νομίζω πάντως να φταίει το γεγονός ότι ποτέ δεν πίστεψα στον Άγιο Βασίλη (δεν είχα και λόγο άλλωστε να πιστεύω σ’ ένα αμερικάνικο προϊόν), μιας και λατρεύω τα Χριστούγεννα ως γιορτή και μου αρέσουν διάφορες Χριστουγεννιάτικες ιστορίες των ημερών. Όταν πρωτοβγήκε στους κινηματογράφους το “Polar Express”, σίγουρα ο κόσμος είχε , μεγάλες αξιώσεις. Λόγω του εξελιγμένου φαινομενικά animation, λόγω του cast, λόγω του ονόματος του σκηνοθέτη. Το δύσκολο βέβαια σ’ αυτές τις περιπτώσεις είναι οι προσδοκίες αυτές να βρουν αντίκρισμα. Να είναι αντάξιες του αποτελέσματος. Κι αν οι υπεύθυνοι παραγωγής είχαν βάλει στοίχημα, θα το είχαν χάσει από χέρι.

Η συγκεκριμένη ταινία αποτελεί μεταφορά του βιβλίου του Chris Van Allsburg. Για την μεταφορά αυτή υπεύθυνοι ήταν οι Zemeckis και Broyles. Αν κι είχαν συνεργαστεί ξανά μαζί στο παρελθόν στο “Cast Away”, η εμπειρία αυτή δε φάνηκε ν’ αποδίδει λειτουργικά και να βοηθάει το αποτέλεσμα. Και σίγουρα η θεματολογία της απευθύνεται κατά κόρον σε πολύ, πολύ μικρές ηλικίες. Αλλά ας δούμε τα αρνητικά αναλυτικότερα ένα προς ένα.

Και πρώτα απ’ όλα το σενάριο, το οποίο είναι απίστευτα περιορισμένο. Το ταξίδι για τον Βόρειο Πόλο, σε καμία περίπτωση δεν είναι σαν το ταξίδι της Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων. Δεν είναι ένα ταξίδι που βοηθάει τον ήρωα να ωριμάσει και τον οδηγεί σε κάποια ουσιαστικά για τη ζωή του συμπεράσματα. Το μόνο που παρακολουθούμε κατά τη διάρκεια αυτού του ταξιδιού είναι ορισμένες ανούσιες κι αφελέστατες θα τολμούσα να πω σκηνές δράσης, οι οποίες ωστόσο δεν έχουν καμία συνοχή μεταξύ τους. Και φτάνοντας στον προορισμό τι αντικρίζουμε; Έναν φανταχτερό κόσμο που τα ειδικά εφέ βγάζουν μάτι αλλά στερούνται φαντασίας. Και πέραν όλων αυτών, προσπαθώντας να φτιάξουν μια ταινία στα σύγχρονα πρότυπα, ο Άγιος Βασίλης παρουσιάζεται εμφανώς αδυνατισμένος (λες και θα κάνει πασαρέλα), ο χρόνος 5 λεπτά πριν τα μεσάνυχτα έχει κολλήσει -εκνευριστικά- έτσι ώστε να διευθετηθούν οι τελευταίες λεπτομέρειες κι ο σάκος με τα δώρα τεράστιος για να χωρά άπειρα πακέτα και τη μεγαλομανία του καταναλωτισμού.

Σε ότι έχει να κάνει τώρα με το animation, έχουν χρησιμοποιηθεί οι τεχνικές του performance & motion capture. Σε σχέση με τον χαρακτήρα του εισπράκτορα που υποδύεται ο Tom Hanks η δουλειά που έχει γίνει είναι μελετημένη και προσεγμένη, κάτι που κάνει το αποτέλεσμα εξαιρετικό. Οι κινήσεις κι οι εκφράσεις του ηθοποιού αποδίδονται μοναδικά, τόσο που κάποιες στιγμές παρασύρεσαι και ξεχνάς ότι βλέπεις ένα κινούμενο σχέδιο. Πολύ καλό είναι και το αποτέλεσμα όσον αφορά τα ρούχα και τις κινήσεις τους και τη σκίαση. Αλλά... Είναι φανερό πως δεν έχει γίνει η ίδια δουλειά και στους υπόλοιπους χαρακτήρες (έστω κι αν κι άλλους τους υποδύεται και πάλι ο Tom Hanks) που φαντάζουν ιδιαίτερα ψεύτικοι και οι κινήσεις τους πολύ σφιχτές κι αφύσικες. Το αποτέλεσμα είναι να χάνεται κάθε ρεαλισμός.

Πάντως ο Zemeckis στο θέμα της σκηνοθεσίας έχει κάνει πολύ καλή δουλειά. Μπορεί γενικά να είναι ένας καλός σκηνοθέτης, αλλά το να αναλαμβάνεις τη σκηνοθεσία μιας ταινίας κινουμένων σχεδίων είναι σαφώς κάτι εντελώς διαφορετικό. Κι αυτό ακριβώς έρχεται να κάνει εδώ ο Zemeckis. Ν’ αποδείξει πόσο σημαντική είναι η παρουσία ενός έμπειρου σκηνοθέτη σ’ ένα τέτοιο εγχείρημα. Η φαντασία του μοιάζει απελευθερωμένη και δημιουργεί σκηνές όπου με τα συμβατικά μέσα δε θα μπορούσε. Καλώς ή κακώς, τα σύγχρονα παιδιά είναι περισσότερο έξυπνα απ’ ότι παλιά. Και λογικό είναι λόγω της εμπορευματοποίησης του Άγιου Βασίλη στις μέρες μας, αν όχι να μην πιστεύουν, να τους δημιουργείται σύγχυση γύρω απ’ την εικόνα του. Ο μύθος αδυνατεί ν’ αναβιώσει και δύσκολα θα καταφέρει ν’ αποτυπωθεί στη μνήμη ενός παιδιού όπως άλλες κλασσικές ταινίες κινουμένων σχεδίων. Κι όσο κι αν έχεις την καλή διάθεση να πιστέψεις, δεν τα καταφέρνεις.

Το μήνυμα της ταινίας είναι πίστευε και μη ερεύνα. Αυτό τουλάχιστον θα ήθελε να είναι. Ξανατονίζω ότι απευθύνεται σε πολύ μικρές ηλικίες. Οι προϋποθέσεις μπορεί να υπήρχαν, όμως το παιδί που κρύβω μέσα μου, για 96’ ολόκληρα λεπτά, όσο κράτησε η ταινία δηλαδή, έμεινε όχι απλά κοιμισμένο, αλλά σε χειμερία νάρκη. Ο δείκτης των κινουμένων σχεδίων είναι πλέον πολύ υψηλός, ο ανταγωνισμός μεγάλος, η σύγκριση ακόμα μεγαλύτερη κι αυτή η παραγωγή δεν χάνει απλά στα σημεία. Μπορεί οι μέρες να είναι άγιες και το θέμα επίκαιρο, αλλά φαίνεται πως το πνεύμα των Χριστουγέννων δεν με έχει αγγίξει. Ναι λοιπόν, είμαι μια σκύλα κι ένα μόνο πράγμα έχω να σας πω. Μπορεί αισθητικά το αποτέλεσμα να είναι κάτι όμορφο, αλλά αν έχετε λίγο ελεύθερο χρόνο αυτές τις μέρες και θέλετε να ζήσετε τη μαγεία, αναζητήστε την καλύτερα σε άλλες σύγχρονες ιστορίες. Καλές γιορτές!
Βαθμολογία 4,5/10

Ταυτότητα ταινίας: 
Ελλ. τίτλος: Το Πολικό Εξπρές
Είδος: Κινούμενα Σχέδια
Σκηνοθέτης: Robert Zemeckis
Πρωταγωνιστές: Tom Hanks, Leslie Zemeckis, Eddie Deezen, Nona Gaye, Peter Scolari
Παραγωγή: 2004
Διάρκεια: 96’

Επίσημο site:
http://polarexpressmovie.warnerbros.com/