Συνοπτική περίληψη του έργου:
Η ιστορία του Don Corleone και της οικογένεια του η οποία είναι μία από τις Πέντε Οικογένειες του οργανωμένου εγκλήματος στην Νέα Υόρκη.
Ο γιος του Michael μόλις έχει γυρίσει από τον Β' Παγκόσμιο πόλεμο και θέλει να συνεχίσει μια κανονική ζωή. Κάτι το οποίο δεν θέλει ούτε να ακούει ο Don καθώς τον προορίζει για αρχηγό της Φαμίλιας του.
Ο Michael τελικά θα αναλάβει την αρχηγία της Φαμίλιας μετά την αποτυχημένη απόπειρα δολοφονίας κατά του πατέρα του, από άντρες του Sollozzo με τον οποίο και θα ξεκινήσει πόλεμο.
Προσωπική άποψη:
O Francis Ford Coppola μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη το δημοφιλές μυθιστόρημα του Mario Puzo και κυριολεκτικά καταφέρνει να μαγέψει. Εμπλουτίζοντάς το με στοιχεία της δικιάς του, ιταλικής καταγωγής, προσφέρει μια ταινία που έμελλε να μείνει στη ιστορία, μια ταινία που δεν μπορεί κανείς να πει ότι είναι κάτι λιγότερο από ένα αριστούργημα της 7ης τέχνης. Μια ταινία που αποτέλεσε το πρώτο μέρος της πιο θρυλικής ίσως μέχρι σήμερα, τριλογίας του σύχρονου κινηματογράφου. Μια ταινία που ταξίδεψε και ταξιδεύει μέχρι και σήμερα μέσα στον χρόνο.Το σενάριο της ταινίας είναι δια χειρός Coppola, για την συγγραφή του οποίου όμως ζήτησε την συμβολή και του ίδιου του συγγραφέα, Mario Puzo. Όμως ήταν το σενάριο ή κινηματογραφήση της ιστορίας το βασικό μέλημα του Coppola; Παρακολουθώντας κανείς την ταινία, αντιλάμβάνεται σαφέστατα πως ήταν το δεύτερο. Ο Coppola δεν θέλει να δημιουργήσει ένα σενάριο βασισμένο στο βιβλίο αλλά, να μεταφέρει το βιβλίο, αφηγούμενος την ιστορία του στο κινηματογραφικό πανί.
Το να μεταφερθεί ολόκληρο το μυθιστόρημα χωρίς περικοπές, όπως αντιλαμβάνεστε ήταν αδύνατον. Γι’ αυτό το λόγο ο σκηνοθέτης εστίασε σε εκείνες τις στιγμές που κινηματογραφικά είχαν τη μεγαλύτερη δυναμική. Το σπουδαίο όμως είναι πως παρ’ όλα ταύτα, κατάφερε να μην κατακρεουργήσει το βιβλίο αλλά αντίθετα, να το εξυψώσει, τόσο στα μάτια αυτών που το έχουν διαβάσει, όσο και στα μάτια εκείνων που αποφάσισαν να το κάνουν βλέποντας την ταινία. Η δυναμική των σκηνών αυτών είναι τόσο έντονη, η κάθε μία από αυτές είναι με τόση φροντίδα και λεπτομέρεια δουλεμένη που τόσο ατομικά, όσο και ενιαία, αποτελούν ένα κινηματογραφικό ποίημα, συνθέτουν σκηνές ανθολογίας. Η αφηγηματική μορφή της ταινίας δεν είναι καινούργια. Έχει δοκιμαστεί πολλάκις και το σημαντικότερο όλων, αποδίδει. Παρακολουθούμε λοιπόν την πορεία μιας οικογένειας μέσα στον χρόνο. Την κληρονομιά μιας οικογένειας που περνάει τελετουργικά από τη μια γενιά στην άλλη. Τους αγώνες μιας οικογένειας να παλέψει ενάντια στα πάθη και τις αντιξοότητες, που παρά τις δολοπλοκίες και τα συμφέροντα, προσπαθεί να μείνει ενωμένη και αδιάσπαστη. Μπορεί η ταινία να είναι εν μέρη γκανγκστερική όμως, ας μην ξεχνάμε πως παρά την εγκληματική της δράση, αφηγείται την ιστορία μιας δεμένης οικογένειας, μιας οικογένειας που πολλοί θα ζήλευαν.
Αν αναλογιστούμε λοιπόν τα παραπάνω, έχουμε μια ταινία, μίξη του γκανγκστερικού μύθου και του κλασσικού οικογενειακού δράματος εποχής. Και εκεί είναι που φαίνεται η μαεστρία του Coppola, στο ότι καταφέρνει να ισορροπήσει ανάμεσα στα δύο και να μοιράσει ισάξια, τόσο την διάθεση όσο και τα συναισθήματά μας. Παρακολουθούμε την εξέλιξη της ζωής και της δράσης μιας οικογένειας μαφιόζων, όχι μέσω ενός τρίτου, ηθικολογικού ματιού αλλά από τα έσω της. Κρίνουμε με βάση τους δικούς της κώδικες, τους δικούς της ηθικούς και διδακτικούς κανόνες. Μπορεί ορισμένες στιγμές η βία να είναι περισσότερη από αυτή που μπορούμε να αντέξουμε όμως, στηρίζεται και οριοθετείται μέσα στα δικά τους πλαίσια δικαιοσύνης. Κανείς δεν μπορεί να την κατηγορήσει. Πού είναι η μαγκιά σε αυτό; Ότι ουσιαστικά, δεν μπορούμε να κατακρίνουμε και πολύ περισσότερο να μισήσουμε κανέναν.
Η ταινία είναι μια αντρική υπόθεση κάτι που ο Coppola κάνεις εξ’ αρχής ξεκάθαρο. Η γυναικεία παρουσία είναι σχεδόν ανεπαίσθητη, με μικρή εξαίρεση της Diane Keaton στο ρόλο της συζύγου του Michael Corleone, στο ρόλο μιας ξένης γυναίκας που δεν ανατράφηκε για να σκύβει το κεφάλι και είναι η μόνη που αντιδρά βλέποντας την αλλαγή του άντρα της. Οι υπόλοιπες, απλά σιωπούν, ακόμα κι όταν πονάνε, ακόμα και όταν κλαίνε. Οι ίδιοι οι άντρες και οι πατεράδες τους είναι που τις υποτιμούν αφού, δεν τις υπολογίζουν και απροκάλυπτα, λένε ψέματα κοιτάζοντάς τες στα μάτια κάτι που δεν θα έκαναν στους άντρες της οικογένειας.
Όμως δεν είναι μόνο αυτό το στοιχείο που καθορίζει τον αντρικό τύπο της ταινίας. Είναι και ο τρόπος που αντιμετωπίζουν οι Corleone τον θάνατο. Δεν σκοτώνουν αθώους, δεν την πληρώνουν άμαχοι. Τόσο η δικιά τους οικογένεια όσο και των υπόλοιπων μαφιόζων, ακολουθούν έναν κώδικα τιμής, έναν δικό τους κώδικα, έναν κώδικα γεμάτο ηθικούς φραγμούς, όχι για την ζωή του εχθρού τους, τους οποίους όμως παράλληλα σέβονται, αλλά για την ζωή των παράπλευρων ανθρώπων. Μπορεί να είναι μαφιόζοι όμως, δεν είναι στηγεροί εγκληματίες, δολοφόνοι χωρίς οίκτο. Ναι, παρανομούν, χωρίς όμως οι παρανομίες τους αυτές να στερούν την ζωή αθώων, χωρίς να χρειαστεί να εκμεταλλευτούν ή να θυσιάσουν αθώους. Ο σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα!
Η βία ωστόσο είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ταινίας. Άλλοτε υποβόσκει προετοιμάζοντάς μας για την έκρηξή της και άλλοτε μας ξαφνιάζει. Συμβαίνει τόσο απότομα, τόσα ξαφνικά και όμως, μας εκπλήσσει, δεν μας σοκάρει. Είναι τόσο τελετουργικά δομημένες στο σύνολό τους που ακόμα κι αν θέλουν να σε σοκαρίσουν δεν τα καταφέρνουν. Σε αφήνουν απλά να παρακολουθείς εκστασιασμένος, συνθέτοντας τα κομμάτια ενός πολύπλοκου οικογενειακού παζλ. Μπορεί ο Coppola να μην είναι κινηματογραφικός υποστηρικτής της βίας όμως, όταν πρέπει να την αξιοποιήσει ξέρει πως να το κάνει.
Το cast του “Νονού” είναι από τα πιο συζητημένα και ολοκληρωμένα όλων των εποχών. Μπορεί η Paramount να είχε τις αντιρρήσεις της όμως, σίγουρα το τελικό αποτέλεσμα την έκανε να αναθεωρήσει. Ο Marlon Brando στον ρόλο του πατέρα πρότυπο της οικογένειας, αποδεικνύει πως παρά το εκκεντρικό του χαρακτήρα του, ήταν από τους πιο ολοκληρωμένους ηθοποιούς του χώρου στα χρονικά. Δεν ακολούθησε κανένα στερεότυπο, αντίθετο μάλιστα. Ενσάρκωσε τον Corleone με ένα δικό του τρόπο, έναν τρόπο που μιμήθηκαν πολλοί πολλάκις στο μέλλον ή που έστω, υιοθέτησαν στοιχεία του. Τα λόγια του μπορεί να μην κατάφερε να τα μάθει απ’ έξω παρ’ όλα ταύτα, το βλέμμα του και η εκφραστικότητά του ήταν αρκετά καλλιτεχνικά προσόντα για να χτίσουν έναν μύθο.
Ο James Caan στο ρόλο του Sonny καταφέρνει να εξωτερικεύσει όλο του το πάθος. Παρά που ο ρόλος του μοιάζει αβανταδόρικος, πολύ εύκολα θα μπορούσε κανείς να παρασυρθεί και να οδηγηθεί σε μανιερισμούς. Ο ρόλος του αφορά έναν άνθρωπο που δεν υποτάσσεται, έναν άνθρωπο δίχως ίχνος ψυχραιμίας και αυτοελέγχου. Αν και ο ίδιος υιοθετούσε τα παραπάνω χαρακτηριστικά, θα είχε θυσιαστεί άδοξα όπως και ο Sonny. Ευτυχώς, δεν ακολούθησε τα χνάρια του, εκείνα που τον οδήγησαν στην αυτοκαταστροφή του, έστω και αν ήταν γεμάτα από αγάπη για την οικογένειά του. Στο αντίθετο άκρο, εκείνο της μετριοπάθειας, συναντάμε τον Robert Duvall, στο ρόλο του Tom, ενός ανθρώπου ανέκφραστου που όμως, ο ίδιος καταφέρνει να εκφράσει εκπληκτικά, έστω και υπόγεια. Σαφώς πιο ορθολογικός και πιο συναισθηματικός από τους υπόλοιπους γιους του Corleone, μαεστρικά καταφέρνει να κουκουλώσει μια μελαγχολική θλίψη.
Ο Al Pacino ίσως στον πιο καθοριστικό και ολοκληρωμένο ρόλο της καριέρας του, έναν ρόλο που τον ακολούθησε μέχρι και την ολοκήρωση της τριλογίας. Μπορεί κανείς να μην το πίστευε, ίσως ούτε και ο ίδιος όμως, πίσω από το αμούστακο τότε πρόσωπό του, κρυβόταν ίσως ο μοναδικός άνθρωπος που θα μπορούσε να αποδώσει τόσο άψογα, τόσο μαγικά, τον χαρακτήρα του Michael. Μαεστρικά χειρίζεται τις μεταπτώσεις του χαρακτήρα του, τον τρόπο με τον οποίο ο Michael προσπαθεί να χειριστεί τα πράγματα, τα προσωπικά του διλήμματα. Όσο και να μην θέλει, πρέπει να ακολουθήσει την μοίρα του, όλα άλλωστε επιβεβαιώνουν ότι είναι γνήσιος γιος του πατέρα του. Ένας ονειρεμένος Pacino ο οποίος και ξεκίνησε τότε να χτίζει το όνομα που απέκτησε στις επόμενες δεκαετίες, ένας Pacino σε μια ερμηνεία που έδειξε ότι ξέρει να διαχειρίζεται τα προσόντα του, με κορυφαία ίσως την σκηνή της βάπτισης.
Ο Coppola είχε ένα όραμα και ευτυχώς για μας, κατάφερε να το ολοκληρώσει όπως ήθελε. Τι άλλο μπορεί να πει κανείς, νομίζω πως ότι είχα να πω το είπα. Η μαγική σκηνοθετική ματιά του Coppola, η καθηλωτική κινηματογράφισή του, η ονειρική φωτογραφίας, οι ασύλληπτες ερμηνείες κορυφαίων ηθοποιών, τα πάντα συνηγορούν σε ένα αριστούργημα. Συνοδεία της μουσικής του Rota, “Ο Νονός” είναι αδιαμφισβήτητα ένα από εκείνα τα φιλμ, που όχι μόνο λατρεύουν όλοι αλλά που βλέπεις ξανά και ξανά το ίδιο ευχάριστα με την πρώτη φορά.
Βαθμολογία 10/10
Ταυτότητα ταινίας:
Ελλ. τίτλος: Ο Νονός
Είδος: Γκανγκστερική
Σκηνοθέτης: Francis Ford Coppola
Πρωταγωνιστές: Marlon Brando, Al Pacino, Robert Duvall, James Caan, Diane Keaton, Richard S. Castellano, Sterling Hayden, Talia Shire, John Marley, Al Lettieri
Μουσική: Nino Rota
Παραγωγή: 1972
Διάρκεια: 175’
Επίσημο site:
http://www.thegodfather.com/
Η ιστορία του Don Corleone και της οικογένεια του η οποία είναι μία από τις Πέντε Οικογένειες του οργανωμένου εγκλήματος στην Νέα Υόρκη.
Ο γιος του Michael μόλις έχει γυρίσει από τον Β' Παγκόσμιο πόλεμο και θέλει να συνεχίσει μια κανονική ζωή. Κάτι το οποίο δεν θέλει ούτε να ακούει ο Don καθώς τον προορίζει για αρχηγό της Φαμίλιας του.
Ο Michael τελικά θα αναλάβει την αρχηγία της Φαμίλιας μετά την αποτυχημένη απόπειρα δολοφονίας κατά του πατέρα του, από άντρες του Sollozzo με τον οποίο και θα ξεκινήσει πόλεμο.
Προσωπική άποψη:
O Francis Ford Coppola μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη το δημοφιλές μυθιστόρημα του Mario Puzo και κυριολεκτικά καταφέρνει να μαγέψει. Εμπλουτίζοντάς το με στοιχεία της δικιάς του, ιταλικής καταγωγής, προσφέρει μια ταινία που έμελλε να μείνει στη ιστορία, μια ταινία που δεν μπορεί κανείς να πει ότι είναι κάτι λιγότερο από ένα αριστούργημα της 7ης τέχνης. Μια ταινία που αποτέλεσε το πρώτο μέρος της πιο θρυλικής ίσως μέχρι σήμερα, τριλογίας του σύχρονου κινηματογράφου. Μια ταινία που ταξίδεψε και ταξιδεύει μέχρι και σήμερα μέσα στον χρόνο.Το σενάριο της ταινίας είναι δια χειρός Coppola, για την συγγραφή του οποίου όμως ζήτησε την συμβολή και του ίδιου του συγγραφέα, Mario Puzo. Όμως ήταν το σενάριο ή κινηματογραφήση της ιστορίας το βασικό μέλημα του Coppola; Παρακολουθώντας κανείς την ταινία, αντιλάμβάνεται σαφέστατα πως ήταν το δεύτερο. Ο Coppola δεν θέλει να δημιουργήσει ένα σενάριο βασισμένο στο βιβλίο αλλά, να μεταφέρει το βιβλίο, αφηγούμενος την ιστορία του στο κινηματογραφικό πανί.
Το να μεταφερθεί ολόκληρο το μυθιστόρημα χωρίς περικοπές, όπως αντιλαμβάνεστε ήταν αδύνατον. Γι’ αυτό το λόγο ο σκηνοθέτης εστίασε σε εκείνες τις στιγμές που κινηματογραφικά είχαν τη μεγαλύτερη δυναμική. Το σπουδαίο όμως είναι πως παρ’ όλα ταύτα, κατάφερε να μην κατακρεουργήσει το βιβλίο αλλά αντίθετα, να το εξυψώσει, τόσο στα μάτια αυτών που το έχουν διαβάσει, όσο και στα μάτια εκείνων που αποφάσισαν να το κάνουν βλέποντας την ταινία. Η δυναμική των σκηνών αυτών είναι τόσο έντονη, η κάθε μία από αυτές είναι με τόση φροντίδα και λεπτομέρεια δουλεμένη που τόσο ατομικά, όσο και ενιαία, αποτελούν ένα κινηματογραφικό ποίημα, συνθέτουν σκηνές ανθολογίας. Η αφηγηματική μορφή της ταινίας δεν είναι καινούργια. Έχει δοκιμαστεί πολλάκις και το σημαντικότερο όλων, αποδίδει. Παρακολουθούμε λοιπόν την πορεία μιας οικογένειας μέσα στον χρόνο. Την κληρονομιά μιας οικογένειας που περνάει τελετουργικά από τη μια γενιά στην άλλη. Τους αγώνες μιας οικογένειας να παλέψει ενάντια στα πάθη και τις αντιξοότητες, που παρά τις δολοπλοκίες και τα συμφέροντα, προσπαθεί να μείνει ενωμένη και αδιάσπαστη. Μπορεί η ταινία να είναι εν μέρη γκανγκστερική όμως, ας μην ξεχνάμε πως παρά την εγκληματική της δράση, αφηγείται την ιστορία μιας δεμένης οικογένειας, μιας οικογένειας που πολλοί θα ζήλευαν.
Αν αναλογιστούμε λοιπόν τα παραπάνω, έχουμε μια ταινία, μίξη του γκανγκστερικού μύθου και του κλασσικού οικογενειακού δράματος εποχής. Και εκεί είναι που φαίνεται η μαεστρία του Coppola, στο ότι καταφέρνει να ισορροπήσει ανάμεσα στα δύο και να μοιράσει ισάξια, τόσο την διάθεση όσο και τα συναισθήματά μας. Παρακολουθούμε την εξέλιξη της ζωής και της δράσης μιας οικογένειας μαφιόζων, όχι μέσω ενός τρίτου, ηθικολογικού ματιού αλλά από τα έσω της. Κρίνουμε με βάση τους δικούς της κώδικες, τους δικούς της ηθικούς και διδακτικούς κανόνες. Μπορεί ορισμένες στιγμές η βία να είναι περισσότερη από αυτή που μπορούμε να αντέξουμε όμως, στηρίζεται και οριοθετείται μέσα στα δικά τους πλαίσια δικαιοσύνης. Κανείς δεν μπορεί να την κατηγορήσει. Πού είναι η μαγκιά σε αυτό; Ότι ουσιαστικά, δεν μπορούμε να κατακρίνουμε και πολύ περισσότερο να μισήσουμε κανέναν.
Η ταινία είναι μια αντρική υπόθεση κάτι που ο Coppola κάνεις εξ’ αρχής ξεκάθαρο. Η γυναικεία παρουσία είναι σχεδόν ανεπαίσθητη, με μικρή εξαίρεση της Diane Keaton στο ρόλο της συζύγου του Michael Corleone, στο ρόλο μιας ξένης γυναίκας που δεν ανατράφηκε για να σκύβει το κεφάλι και είναι η μόνη που αντιδρά βλέποντας την αλλαγή του άντρα της. Οι υπόλοιπες, απλά σιωπούν, ακόμα κι όταν πονάνε, ακόμα και όταν κλαίνε. Οι ίδιοι οι άντρες και οι πατεράδες τους είναι που τις υποτιμούν αφού, δεν τις υπολογίζουν και απροκάλυπτα, λένε ψέματα κοιτάζοντάς τες στα μάτια κάτι που δεν θα έκαναν στους άντρες της οικογένειας.
Όμως δεν είναι μόνο αυτό το στοιχείο που καθορίζει τον αντρικό τύπο της ταινίας. Είναι και ο τρόπος που αντιμετωπίζουν οι Corleone τον θάνατο. Δεν σκοτώνουν αθώους, δεν την πληρώνουν άμαχοι. Τόσο η δικιά τους οικογένεια όσο και των υπόλοιπων μαφιόζων, ακολουθούν έναν κώδικα τιμής, έναν δικό τους κώδικα, έναν κώδικα γεμάτο ηθικούς φραγμούς, όχι για την ζωή του εχθρού τους, τους οποίους όμως παράλληλα σέβονται, αλλά για την ζωή των παράπλευρων ανθρώπων. Μπορεί να είναι μαφιόζοι όμως, δεν είναι στηγεροί εγκληματίες, δολοφόνοι χωρίς οίκτο. Ναι, παρανομούν, χωρίς όμως οι παρανομίες τους αυτές να στερούν την ζωή αθώων, χωρίς να χρειαστεί να εκμεταλλευτούν ή να θυσιάσουν αθώους. Ο σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα!
Η βία ωστόσο είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ταινίας. Άλλοτε υποβόσκει προετοιμάζοντάς μας για την έκρηξή της και άλλοτε μας ξαφνιάζει. Συμβαίνει τόσο απότομα, τόσα ξαφνικά και όμως, μας εκπλήσσει, δεν μας σοκάρει. Είναι τόσο τελετουργικά δομημένες στο σύνολό τους που ακόμα κι αν θέλουν να σε σοκαρίσουν δεν τα καταφέρνουν. Σε αφήνουν απλά να παρακολουθείς εκστασιασμένος, συνθέτοντας τα κομμάτια ενός πολύπλοκου οικογενειακού παζλ. Μπορεί ο Coppola να μην είναι κινηματογραφικός υποστηρικτής της βίας όμως, όταν πρέπει να την αξιοποιήσει ξέρει πως να το κάνει.
Το cast του “Νονού” είναι από τα πιο συζητημένα και ολοκληρωμένα όλων των εποχών. Μπορεί η Paramount να είχε τις αντιρρήσεις της όμως, σίγουρα το τελικό αποτέλεσμα την έκανε να αναθεωρήσει. Ο Marlon Brando στον ρόλο του πατέρα πρότυπο της οικογένειας, αποδεικνύει πως παρά το εκκεντρικό του χαρακτήρα του, ήταν από τους πιο ολοκληρωμένους ηθοποιούς του χώρου στα χρονικά. Δεν ακολούθησε κανένα στερεότυπο, αντίθετο μάλιστα. Ενσάρκωσε τον Corleone με ένα δικό του τρόπο, έναν τρόπο που μιμήθηκαν πολλοί πολλάκις στο μέλλον ή που έστω, υιοθέτησαν στοιχεία του. Τα λόγια του μπορεί να μην κατάφερε να τα μάθει απ’ έξω παρ’ όλα ταύτα, το βλέμμα του και η εκφραστικότητά του ήταν αρκετά καλλιτεχνικά προσόντα για να χτίσουν έναν μύθο.
Ο James Caan στο ρόλο του Sonny καταφέρνει να εξωτερικεύσει όλο του το πάθος. Παρά που ο ρόλος του μοιάζει αβανταδόρικος, πολύ εύκολα θα μπορούσε κανείς να παρασυρθεί και να οδηγηθεί σε μανιερισμούς. Ο ρόλος του αφορά έναν άνθρωπο που δεν υποτάσσεται, έναν άνθρωπο δίχως ίχνος ψυχραιμίας και αυτοελέγχου. Αν και ο ίδιος υιοθετούσε τα παραπάνω χαρακτηριστικά, θα είχε θυσιαστεί άδοξα όπως και ο Sonny. Ευτυχώς, δεν ακολούθησε τα χνάρια του, εκείνα που τον οδήγησαν στην αυτοκαταστροφή του, έστω και αν ήταν γεμάτα από αγάπη για την οικογένειά του. Στο αντίθετο άκρο, εκείνο της μετριοπάθειας, συναντάμε τον Robert Duvall, στο ρόλο του Tom, ενός ανθρώπου ανέκφραστου που όμως, ο ίδιος καταφέρνει να εκφράσει εκπληκτικά, έστω και υπόγεια. Σαφώς πιο ορθολογικός και πιο συναισθηματικός από τους υπόλοιπους γιους του Corleone, μαεστρικά καταφέρνει να κουκουλώσει μια μελαγχολική θλίψη.
Ο Al Pacino ίσως στον πιο καθοριστικό και ολοκληρωμένο ρόλο της καριέρας του, έναν ρόλο που τον ακολούθησε μέχρι και την ολοκήρωση της τριλογίας. Μπορεί κανείς να μην το πίστευε, ίσως ούτε και ο ίδιος όμως, πίσω από το αμούστακο τότε πρόσωπό του, κρυβόταν ίσως ο μοναδικός άνθρωπος που θα μπορούσε να αποδώσει τόσο άψογα, τόσο μαγικά, τον χαρακτήρα του Michael. Μαεστρικά χειρίζεται τις μεταπτώσεις του χαρακτήρα του, τον τρόπο με τον οποίο ο Michael προσπαθεί να χειριστεί τα πράγματα, τα προσωπικά του διλήμματα. Όσο και να μην θέλει, πρέπει να ακολουθήσει την μοίρα του, όλα άλλωστε επιβεβαιώνουν ότι είναι γνήσιος γιος του πατέρα του. Ένας ονειρεμένος Pacino ο οποίος και ξεκίνησε τότε να χτίζει το όνομα που απέκτησε στις επόμενες δεκαετίες, ένας Pacino σε μια ερμηνεία που έδειξε ότι ξέρει να διαχειρίζεται τα προσόντα του, με κορυφαία ίσως την σκηνή της βάπτισης.
Ο Coppola είχε ένα όραμα και ευτυχώς για μας, κατάφερε να το ολοκληρώσει όπως ήθελε. Τι άλλο μπορεί να πει κανείς, νομίζω πως ότι είχα να πω το είπα. Η μαγική σκηνοθετική ματιά του Coppola, η καθηλωτική κινηματογράφισή του, η ονειρική φωτογραφίας, οι ασύλληπτες ερμηνείες κορυφαίων ηθοποιών, τα πάντα συνηγορούν σε ένα αριστούργημα. Συνοδεία της μουσικής του Rota, “Ο Νονός” είναι αδιαμφισβήτητα ένα από εκείνα τα φιλμ, που όχι μόνο λατρεύουν όλοι αλλά που βλέπεις ξανά και ξανά το ίδιο ευχάριστα με την πρώτη φορά.
Βαθμολογία 10/10
Ταυτότητα ταινίας:
Ελλ. τίτλος: Ο Νονός
Είδος: Γκανγκστερική
Σκηνοθέτης: Francis Ford Coppola
Πρωταγωνιστές: Marlon Brando, Al Pacino, Robert Duvall, James Caan, Diane Keaton, Richard S. Castellano, Sterling Hayden, Talia Shire, John Marley, Al Lettieri
Μουσική: Nino Rota
Παραγωγή: 1972
Διάρκεια: 175’
Επίσημο site:
http://www.thegodfather.com/
24 Σχόλια:
Πάρα μα πάρα πολύ καλό αφιέρωμα στην πιο πολυαγαπημένη μου ταινία όλων των εποχών.
Μερικά σημεία που θέλω να συζητήσουμε:
1. Αρχικώς σαν αγγαρεία ανέλαβε να σκηνοθετήσει την ταινία ο Coppola. Βασικά του την ανέθεσαν απ΄το στούντιο αφού πρώτα δεν δέχτηκε ούτε ο Καζάν, αλλά ούτε και ο Κασσαβέτης (αν θυμάμαι καλά)…
2. "Μπορεί ορισμένες στιγμές η βία να είναι περισσότερη από αυτή που μπορούμε να αντέξουμε όμως"
Προσωπικά δεν ένιωσα κάτι τέτοιο… ήταν τόσο οπερατικά τέλειες!!!
3. "Ο σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα!"
Δεν ξέρω αν ισχύει απόλυτα αυτό στην ταινία… π.χ. στο τέλος του 1ου μέρους όταν ο Michael έβαλε να καθαρίσουν όλες τις άλλες οικογένειες μαφιόζων…
4. Αρχικώς πέρασε και ο De Niro απ΄το casting του ρόλου του Sonny.
5. Δεν ήταν κανονικός γιος του Corleone ο Tom…
6. Ξέχασες τον Freddo… :P
7. "Βαθμολογία 10/10"
Διαφωνώ: 11/10 :P ;)
@ Bauer24 πρώτα απ' όλα σ' ευχαριστώ πολύ... :)
1. Αυτό να σου πω την αμαρτία μου δεν το ξέρω. Ξέρω όμως σίγουρα ότι έδωσε πολύ μεγάλη μάχη σχετικά με το cast που θα είχε καθώς τα studios δεν ήθελαν ούτε τον Brando ούτε τον Pacino. Αποδείχτηκε φυσικά πως είχαν τεράστιο άδικο.
(το ήξερες ότι ο Brando δεν έμαθε ποτέ τα λόγια απέξω αλλά τα διάβαζε από ότο-κιου;)
2. Δεν αντιλέγω, ήταν οπερετικές, ανήκουν στις στιγμές ανθολογίας του σύγχρονου κινηματογράφου κατ' εμέ. Ίσως απλά, ως γυναίκα, ειδικά αν ήμουν της εποχής εκείνης, να μου φαινόταν too much σε κάποια σημεία. Ίσως...
3. Απόλυτα με την μαφία δεν υπάρχει στην πραγματικότητα. Αν όχι όμως απόλυτα, στο μεγαλύτερο μέγεθος νομίζει ότι ισχύει. Δεν χτυπάνε ύπουλα, με την σημασία της λέξης, δεν βλάπτουν τα γυναικόπαιδα προκειμένου να πληγώσουν τους αντιπάλους. Υπάρχει κώδικας μεταξύ τους και τον τιμάνε!
4. Ήταν τελικά καλύτερη η εισαγωγή του στο 2ο μέρος της τριλογίας όπως αποδείχτηκε. Για τον ίδιο αλλά και για μας.
5. Σωστό κι αυτό...
6. Capuccino; :p :) (κρυόκωλο αστειάκι)!!!
7. Λες να ανεβάσω κι άλλο τον πήχη των βαθμολογιών; ;)
Εκανές τόσο κόπο... δε χρειάζεται να με ευχαριστείς που απλά παραδέχτηκα την πραγματικά πολύ καλή δουλειά που έκανες... ;)
1. Σαν μεγάλος fan που είμαι... φυσικά και το ήξερα... :P Και όσα έγραψα ισχύουν (εκτός κι αν διάβασα μλκς :/)... :)
2. Από αυτή την άποψη... μάλλον έχεις δίκιο.
3. Συμφωνώ απόλυτα... Απλά διαφώνησα στην απολυτότητα του "Ο σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα!"...
4. Όχι απλά καλύτερη, αλλά Η καλύτερη... Κανένας άλλος ηθοποιός δε θα ήταν άξιος να διαδεχθεί τον Brando στο ρόλο του Vito Corleone.
6. :) :/ :P ;)
7. Για μένα υπάρχουν μόλις 3 ταινίες που αξίζουν για 11/10. Τα 2 πρώτα μέρη του ΝΟΝΟΥ (στο 2ο μπορεί να έβαζα και 12/10... ;) ) και το 2001...
@ Bauer24 :)))))
1. Φαντάζομαι ότι αυτοί που τα έγραψαν, όπου τα έγραψαν, ότι πιθανόν να συμβουλεύτηκαν το επίσημο site ή το imdb. Άρα είναι λίγες οι πιθανότητες να έχεις άδικο!
3. Ο σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα στην περίπτωσή τους, σύμφωνα πάντα με τον δικό τους κώδικα ηθικής και παράνομης δράσης. Έτσι το εννοούσα! :)
4. Γι' αυτό άλλωστε κατέκτησε και το oscar αν και συνολικά, δεν πήρε όσα θα έπρεπε. Ίσως να έπρεπε να τα έχει πάρει όλα! ;)
7. Το 10 είναι σχετικό! Και να το βάλω, δεν σημαίνει ότι η ταινία είναι αψεγάδιαστη απλά, εμένα, μέσα μου, με έχει αγγίξει με έναν ιδιαίτερο τρόπο που μένει χαραγμένος μέσα μου. Για τους "Νονούς" συμφωνώ αλλά για να είμαι ειλικρινής το "2001" δεν το έχω δει! :/
Πάντως, ακόμα κι αν κάποιοι θεωρούν την ταινία... "βαριά", δεν νομίζω ότι υπάρχει έστω ένας που να μην αναγνωρίζει την ιστορική και καλλιτεχνική της αξία.
1. Νομίζω πως στο /Film τα είχα διαβάσει...
3. Εντάξει τότε... :)
4. Συμφωνώ σχεδόν απόλυτα: Απλά τον 91 με το Cape Fear έπεσε πάνω στον Hannibal του Hopkins που ήταν ένα εκατοστό καλύτερος...
7. Προσπαθώ να μη πάθω καρδιακό τώρα...
Αν είναι βαριά ταινία ο ΝΟΝΟΣ κάτι άλλα αργόσυρτα έργα τι είναι τότε;;; ;)
@ Bauer24
4. Η αλήθεια είναι πως εννοούσα για τα oscars που ήταν προτεινόμενη η ταινία όμως, και σε όσα λες για τον De Niro δεν διαφωνώ.
7. Επειδή δεν το έχω δει ε; :(
Κοίτα... για κάποιον που βλέπει τα πάντα, όχι, δεν είναι. Για κάποιους άλλους όμως που τους αρέσει ο εντελώς ανάλαφρος κινηματογράφος, σίγουρα δεν είναι κάτι ελαφρύ. Το έχω ακούσει σε συζητήσεις. Ωστόσο, κανείς δεν αμφισβητεί την αξία της. :) ;)
Εξαιρετικη ταινια αλλα και εξαιρετικο το κειμενο σου.Απο τα πιο ωραια που εχω διαβασει απο εσενα.Ισως ο ορος κλασσικη να μην ειναι αρκετα ικανοποιητικος για να περιγραψει την ταινια αλλα και την αξια της μεσα στον χρονο.Ολοι την εχουν δει και ολοι την θυμουνται.
@ Zenia μου σ' ευχαριστώ πάρα πολύ για τα καλά σου λόγια! Ειλικρινά με χαροποιεί το να σας αρέσουν όσα γράφω. :)
Σίγουρα ο όρος του κλασσικού δεν επαρκεί, είναι κάτι παραπάνω αυτή η ταινία. Είναι βωμός στην τέχνη του κινηματογράφου.
4. Α ναι; Νόμιζα πως μιλούσες αποκλειστικά για τον De Niro... όπως και να'χει συμφωνούμε... ;)
7. Ναι ρε Γιώτα... εκτός κι αν δε σου αρέσει καθόλου η επιστ.φαντασία... Αλήθεια σου αρέσει κανένα έργο του συγκεκριμένου είδους;
"Για κάποιους άλλους όμως που τους αρέσει ο εντελώς ανάλαφρος κινηματογράφος, σίγουρα δεν είναι κάτι ελαφρύ."
Καλά να πάθουν τότε... :P Πλάκα κάνω... περί ορέξεως... ;)
@ Bauer24 η αλήθεια είναι πως δεν συμπαθώ ιδιαίτερα της ταινίες επιστημονικής φαντασίας. Φαντασίας ναι, επιστημονικής χμ... έχω τις ενστάσεις μου. Τι να σου πω... Ας πούμε, μου άρεσε το "Contact", το "Alien" αλλά ας π.χ. "Star Trek" κλπ. δεν τα βλέπω με τίποτα!
Πάντως το 2001 είναι μια ταινία που ξεπερνά το είδος της και δεν υπάρχει άλλη ταινία που να μπορεί να συγκριθεί μαζί της (κατά τη γνώμη μου πάντα)... Αγγίζει τα όρια της μεταφυσικής και της φιλοσοφίας κι ενώνει με ένα μοναδικό τρόπο το θάνατο και τη ζωή στο αριστουργηματικό φινάλε...
ΥΓ: Τέλος πάντων... ας μη ξεφύγουμε κι άλλο απ΄το ΝΟΝΟ... :)
Ωραίο κείμενο αλλά ωραία και η κουβέντα που ανοίξατε. Για την ταινία τι να πω, τα είπατε όλα, είναι πράγματι ενα από τα αριστουργήματα στην ιστορία του σινεμά
@ Bauer24 πρέπει να το δω μου φαίνεται... :)
@ Zamuc σ' ευχαριστώ πολύ κι εσένα για τα καλά σου λόγια! :)
Ό,τι και να πούμε ίσως να είναι λίγο! ;)
@ Chris Z. :)))
@ Διάβασα συγκεντρωτικά τις κριτικές σου και περιμένω με αγωνία και την επόμενη.Θα είναι ίσως το πιο ολοκληρωμένο αφιέρωμα που έχεις κάνει.Τα έχετε πει όλα όπως είπε και κάποιος άλλος φίλος οπότε δεν έχω κάτι να προσθέσω!
Ήγγικεν η ώρα :)
Τί να πω... Τα κάλυψες σχεδόν όλα για την πρώτη μέινστριμ ταινία που τόλμησε να ανατομήσει τοσο διεισδυτικά, πολυδιάστατα, αριστοτεχνικά και τολμηρά το σύστημα λειτουργίας της σημερινής μας κοινωνίας, τα άπειρα νήματα που κινεί ο καπιταλισμός και άπειρα άλλα. Ταυτοχρονα κι ένα ανεπανάληπτο δραματουργικά πρότυπο ταινίας σε κάθε επίπεδο, και όπως είπε ο Κιούμπρικ (νομίζω ήταν το αγαπημένο του φιλμ, το είχε δει 25 φορές) "το καλύτερο καστ που συνθέθηκε ποτέ σε ταινία".
Δεν ήξερα πως ήταν η αγαπημένη ταινία του Κιούμπρικ! Ένα επιπλέον + για τον Κιούμπρικ από μένα... :)
;) Και ξέρεις, ήταν περίεργος και συνήθως έφτυνε τις δημιουργίες νεότερων σκηνοθετών... Αλλά στη συγκεκριμένη υποκλίθηκε!
Ε δεν του άφησε και κανένα περιθώριο ο Coppola για να μην υποκλιθεί... ;)
@ George σ' ευχαριστώ για μια ακόμη φορά. Ναι, κι εγώ πιστεύω ότι αυτή τη φορά, επειδή ακολούθησα μια άλλη γραμμή, κατάφερα να αποτυπώσω καλύτερα την άποψη και την σκέψη μου!
@ Costello με κάλυψε απόλυτα το σχόλιό σου και δεν έχω πραγματικά να προσθέσω κάτι άλλο. :) ;)
Πάντως και το cast της 2ης ταινίας, σε καμία των περιπτώσεων δεν πήγαινε πίσω!
Εννοείται Γιώτα... Ειδικά οι δεύτεροι ρόλοι στο νούμερο 2 συνέθεσαν ένα εξαιρετικό πανόραμα της εξουσίας που ήθελε να απεικονίσει ο Κόππολα!
@ Κρίμα που σπανίζουν τέτοιες ταινίες σήμερα Costello! :/ :(
katapliktiki tainia.otan tin agorasa se dvd mou arese i ipothesi alla fantazomoun oti tha einai mia tainia pou estiazei stis aimatoxisies kai stis anithikotites ekeinis tis epoxis.POSO LATHOS VGIKA...
@ Εξαιρετική και αυτή και οι άλλες δύο που ακολούθησαν. Ίσως η καλύτερη τριλογία ever!
Δημοσίευση σχολίου