Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:
Ορφανός, συντηρητής ρολογιών και κλέφτης, ο δωδεκάχρονος Ουγκό ζει ανάμεσα στους τοίχους ενός πολυσύχναστου σιδηροδρομικού σταθμού του Παρισιού.
Η επιβίωσή του εξαρτάται από τα μυστικά και την ανωνυμία του. Όταν όμως ο κόσμος του μπλέκεται με τη ζωή ενός παράξενου κοριτσιού και του ιδιοκτήτη ενός μικρού μαγαζιού παιχνιδιών στον σιδηροδρομικό σταθμό, το πολύτιμο μυστικό του Ουγκό κινδυνεύει.
Ένα ακατανόητο σχέδιο, ένα πολύτιμο σημειωματάριο, ένα κλεμμένο κλειδί, ένας μηχανικός άνθρωπος και ένα κρυμμένο μήνυμα συναντιούνται...
Προσωπική άποψη:
Η αλήθεια είναι πως αν κάποιος πάρει την ιστορία του "Ουγκό Καμπρέ" στα χέρια του χωρίς να γνωρίζει ακριβώς περί τίνος πρόκειται, θα βρεθεί προ εκπλήξεως. Φυσικά, και σε καμία των περιπτώσεων, η έκπληξη αυτή δεν είναι δυσάρεστη, του εναντίον. Είναι μια ιστορία που μπορεί να ικανοποιήσει κάθε γούστο και να ανταποκριθεί σε κάθε προσδοκία, όσο διαφορετικές κι αν είναι μεταξύ τους. Ο καινοτόμος παραμυθάς Brian Selznick, δημιούργησε μια μαγευτική ιστορία η οποία συνδυάζει με μοναδικό τρόπο τη νουβέλα, το graphic novel και το εικονογραφημένο παραμύθι, σε ένα βιβλίο που απευθύνεται σε μικρούς και μεγάλους με μοναδικό σκοπό, να τους ταξιδέψει πίσω στο χρόνο και στο χώρο αλλά, και στην ιστορία του κινηματογράφου. Γιατί σκοπός του Selznick μέσα από αυτό το δημιούργημά του δε είναι να αφηγηθεί απλά μια ιστορία αλλά, να εμβαθύνει σε αυτήν αποδεικνύοντας πόσο βαθιά γοητευτική είναι, πόσο σημαντική είναι στην πραγματικότητα αλλά, και πόσο ειλικρινής είναι η δικιά του αγάπη σε προσωπικό επίπεδο.
Ο Ουγκό Καμπρέ είναι ένα δωδεκάχρονο αγόρι το οποίο, εξαιτίας μιας φωτιάς της οποίας τα αίτια ποτέ δεν διαλευκάνθηκαν, έχασε τον πατέρα του και αναγκάστηκε να πάει να ζήσει μαζί με τον αλκοολικό θείο του σε κάποιον σιδηροδρομικό σταθμό του Παρισιού, μαθαίνοντας την τέχνη της επισκευής και συντήρησης των ρολογιών μέσα σε αυτόν, βοηθώντας αρχικά και αντικαθιστώντας στην πορεία τον ίδιο του τον θείο, ο οποίος μυστηριωδώς εξαφανίστηκε. Ο Ουγκό δίνει μια καθημερινή μάχη, όχι μόνο για να καταφέρει να επιβιώσει αλλά, και για να μην ανακαλύψει κανείς την εξαφάνιση του θείου του γιατί αυτός θα ήταν ο λόγος να καταλήξει σε κάποιο ορφανοτροφείο. Ωστόσο δεν είναι η ιδέα του ίδιου του ιδρύματος που τον τρομάζει αλλά, ο φόβος ότι δεν θα προλάβει να ολοκληρώσει το έργο του πατέρα του, ένα έργο με το οποίο καταπιάστηκε για το δικό του χατίρι και που πολύ πιθανόν, να είναι και αυτό εξαιτίας του οποίου έχασε τη ζωή του. Πρόκειται για έναν μηχανικό άνθρωπο ο οποίος, φαντάζει να έχει κάποιο καλά κρυμμένο μυστικό και που περιμένει να βρεθεί εκείνος που θα είναι άξιος να το ανακαλύψει.
Ο Ουγκό φυσικά δεν πορεύεται μόνος του προς την αναζήτηση της αλήθειας πίσω από τον μηχανικό άνθρωπο. Συναντά και άλλους ανθρώπους που φαίνεται, είτε να γνωρίζουν την προέλευσή του, όπως ο ηλικιωμένος ιδιοκτήτης του μικρού παιχνιδάδικου από το οποίο και κλέβει συχνά-πυκνά προκειμένου να επισκευάσει αυτό το μυστηριώδες μηχάνημα, είτε ανθρώπους όπως η βαφτισιμιά του προαναφερόμενου, η Ιζαμπέλ, που πεισματάρα και επίμονη καθώς είναι δεν φαίνεται διατεθειμένη να τον αφήσει σε ησυχία παρά μόνο αν μοιραστεί μαζί της τα μυστικά του, είτε ακόμα και ο νεαρός Ετιέν που ακόμα κι αν δεν γνωρίζει τίποτα γύρω απ' όλα αυτά τελικά θα αποδειχτεί εκείνος ο συνδετικός κρίκος που λείπει προκειμένου το όποιο μυστήριο να λυθεί, ξεδιπλώνοντας μια αληθινή ιστορία γεμάτη μυστήριο και γοητεία, βγαλμένη από το ένδοξο κινηματογραφικό παρελθόν, που πέρασε με τον χρόνο ωστόσο, κάποιοι βρίσκονται ακόμα εκεί να το θυμούνται, να το λησμονούν και να το αγαπάνε μα πάνω απ' όλα, να μην ξεχνάνε τους ανθρώπους εκείνους που άλλαξαν τον κόσμο και την τέχνη έτσι όπως την γνωρίζαμε κάποτε.
Ο Selznick είναι ως γνωστόν ένας από τους καλύτερους εικονογράφους της εποχής μας. Αυτό και μόνο είναι αρκετό για να μην μας εκπλήξει καθόλου η ομορφιά και η γοητεία που ασκούν πάνω μας οι 284 σελίδες εικονογραφήσεων στο σύνολο των 540 σελίδων του βιβλίου. Αντιλαμβανόμαστε πως δεν βρίσκονται εκεί απλά και μόνο για να καλύψουν χώρο αλλά, για να αφηγηθούν με τον δικό τους τρόπο, χωρίς λόγια αλλά, με εικόνες, τα κομμάτια εκείνα τις ιστορίας που οι λέξεις δεν είναι αρκετές για να εκφράσουν τα βαθύτερα συναισθήματα που βρίσκονται από πίσω. Από 'κει κι έπειτα, είναι γνωστή και η αγάπη του για τον κινηματογράφο και μέσα από την ιστορία του Ουγκό Καμπρέ, θέλησε να παρουσιάσει ένα μέρος από τη ζωή και το έργο του ανθρώπου που με την πρωτοτυπία και τη φαντασία του κατάφερε να αλλάξει τον κινηματογράφο, που με τα μηχανικά του αυτόματα κατάφερε να αλλάξει τον ορισμό της κινηματογραφικής ψευδαίσθησης, μετατρέποντάς την σε αυτό που λέμε, κινηματογραφική μαγεία, πέρα από όρια και σταθμά, πέρα από λογική, του Georges Melies.
Το βιβλίο αυτό είναι αναμφίβολα πρωτότυπο, ιδιαίτερο και αν μη τι άλλο, ιδιοφυές. Αυτό βέβαια που μας εντυπωσιάζει περισσότερο απ' όλα είναι πως ο δημιουργός, καταφέρνοντας να χρησιμοποιήσει σε αρμονία ποικίλα είδη της αφηγηματικών τεχνικών, κατάφερε να συνδυάσει απόλυτα αποδοτικά μεταξύ τους μέσα και τρόπους της λογοτεχνίας, που όχι μόνο άλλος δεν θα τολμούσε εύκολα αλλά, που ίσως καν να μην του περνούσαν από το μυαλό. Καταφέρνει να μιλήσει στην καρδιά μικρών και μεγάλων ταξιδεύοντάς μας, τόσο σε έναν φανταστικό κόσμο, αποκλειστικά του δικό του δημιούργημα, όσο και στο πραγματικό παρελθόν, εκείνο που μπορεί να μην γνωρίσαμε και να πέρασε που όμως, δεν χάθηκε και οφείλουμε να ανακαλύψουμε και να σεβαστούμε. Η ιστορία του Ούγκο είναι ένα παραμύθι αλλά την ίδια στιγμή, είναι και μια μεγάλη πραγματικότητα, μια αλήθεια που καθηλώνει, συγκινεί και συναρπάζει με την κινηματογραφική της ροή αλλά και μια εξέλιξη που κάθε άλλο παρά προβλέψιμη είναι μέσα στην ευκολία της.
Βαθμολογία 9/10
Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: Brian Selznick
Μεταφραστής: Πιπίνη Αργυρώ
Εκδόσεις: Πατάκης
Κατηγορία: Ξένη Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2012
Αρ. σελίδων: 552
ISBN: 978-960-16-4234-5
2 Σχόλια:
Μόλις εχθές την είδα την σχετική ταινία! Μου άρεσε αρκετά αλλά δεν με γέμισε...το βιβλίο είμαι σίγουρη οτι θα είναι πολύ καλύτερο!!!
@ Αλεξάκι αν δεν σου άρεσε η ταινία, τότε πολύ πιθανόν να μην σου αρέσει ιδιαίτερα και το βιβλίο.
Δημοσίευση σχολίου