Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:
Η Χέιζελ Σίνετ είναι μόνη και σχεδόν πεπεισμένη ότι τα γεγονότα της προηγούμενης χρονιάς –η αθανασία, το φιαλίδιο του Μπίτσαμ– ήταν αποκυήματα της φαντασίας της. Δε γνωρίζει καν αν ο Τζακ είναι ζωντανός ή νεκρός. Το μόνο που της απομένει είναι να συνεχίσει να παρακολουθεί ασθενείς και να φροντίζει το Κάστρο Χόθορντεν, που πλέον έχει αρχίσει να ρημάζει γύρω της.
Όταν η διάσωση μιας ζωής οδηγεί στη σύλληψή της, η Χέιζελ φαίνεται καταδικασμένη να σαπίσει στη φυλακή, ώσπου καταφτάνει ένα απροσδόκητο μήνυμα. Η Χέιζελ έχει κληθεί να γίνει η προσωπική γιατρός της πριγκίπισσας Σάρλοτ, της φιλάσθενης εγγονής του βασιλιά Γεωργίου Γ΄. Σύντομα θα βρεθεί εν μέσω της λάμψης και του ρομαντισμού μιας Αυλής όπου όλοι έχουν κάτι να κρύψουν, ειδικά τα αινιγματικά, ιδιοφυή μέλη μιας κοινωνικής λέσχης με το όνομα Σύντροφοι στον Θάνατο.
Καθώς η δουλειά της τη φέρνει όλο και πιο κοντά στις προσωπικές υποθέσεις της βρετανικής Αυλής, συνειδητοποιεί ότι το μέλλον της ως χειρουργού δεν είναι το μόνο που κινδυνεύει. Σατανικές δυνάμεις ενεργούν εντός της μοναρχίας και η Χέιζελ ίσως να είναι η μόνη που μπορεί να διορθώσει τα πράγματα.
Προσωπική άποψη:
Σχεδόν έναν χρόνο μετά την κυκλοφορία του "Ανατομία. Μια ιστορία αγάπης", οι εκδόσεις Ψυχογιός φέρνουν στα χέρια μας το δεύτερο βιβλίο της πολύ ιδιαίτερης διλογίας της Dana Schwartz, που στο φινάλε του πρώτου βιβλίου της μας άφησε με τις καρδιές μας ρημαγμένες και αντιμέτωπους με ένα απ' τα καλύτερα cliffhangers που έχουμε διαβάσει εδώ και πολύ καιρό. Το σκοτεινό μας "ταξίδι", λοιπόν, στον κόσμο της χειρουργικής ιατρικής, και όχι μόνο, συνεχίζεται, με την Χέιζελ να καλείται ν' αντιμετωπίσει νέες εμπειρίες, αλλά και καταστάσεις που θα δοκιμάσουν τα όριά της.
Η Χέιζελ βρίσκεται στην έπαυλη της οικογένειάς της, με τη δεύτερη να την έχει εγκαταλείψει, αφού θεωρούν πως οι πράξεις της και η επιθυμία της να γίνει χειρουργός, μα και η ευρύτερη συμπεριφορά της που θυμίζει περισσότερο άντρα παρά γυναίκα, τους ντροπιάζουν και στιγματίζουν το όνομά τους. Όμως εκείνη δεν νοιάζεται διόλου γι' αυτό, με τη θλίψη της για την απουσία του Τζακ από τη ζωή της, που κατηγορήθηκε άδικα και καταδικάστηκε σε θάνατο, να επισκιάζει όλα τα άλλα. Κι αν θα μπορούσε να έχει γλιτώσει, χάρη στο βάμμα της αθανασίας που η ίδια του είχε δώσει λίγο πριν, δεν το γνωρίζει, αφού εκείνος δεν έχει έρθει σε επικοινωνία μαζί της, με τις όποιες ελπίδες της να εξανεμίζονται μέρα με τη μέρα.
Η ζωή της, όμως, γίνεται ακόμα πιο δύσκολη, όταν ένας από τους ασθενής της την κατηγορεί άδικα, για να βρεθεί κι εκείνη με τη σειρά της φυλακισμένη, περιμένοντας την θανατική της καταδίκη, απ' την οποία μοιάζει να μην μπορεί να ξεφύγει. Ωστόσο, αντί για την αγχόνη, στέλνεται στην Αγγλία, για να εργαστεί ως γιατρός της πριγκίπισσας Σάρλοτ, εγγονής του Γεωργίου Γ', και το να την θεραπεύσει είναι ο μοναδικός τρόπος να σώσει τόσο τη δική της ζωή όσο και της οικογένειάς της. Εκεί, στην Αυλή, θα γνωρίσει τον Σάιμον, έναν Σουηδό γιατρό, ο οποίος ζητά τη βοήθειά της για να θεραπεύσουν την τρέλα του βασιλιά, και γίνεται μέλος μιας λέσχης με όνομα Σύντροφοι στον Θάνατο, που απαρτίζεται από σπουδαία ονόματα, με τη ζωή της να γίνεται όλο και πιο περίπλοκη και να απειλείται περισσότερο από ποτέ άλλοτε.
Το βιβλίο, όπως και ο προκάτοχός του, διατηρεί μια γοτθική αισθητική που είναι εξαιρετικά γοητευτική και βοηθά στο να ενταθεί το μυστήριο και το σκοτάδι που καλύπτει το σύνολο της ιστορίας, οδηγώντας την σε ακόμα πιο ομιχλώδη κι επικίνδυνα μονοπάτια, όπου πάρα πολλά μυστικά κρύβονται στις παρυφές μιας Αυλής που έχει να κρύψει πολλά περισσότερα απ' όσα ίσως μπορεί ν' αντιληφθεί κανείς με μια πρώτη ματιά, με τη συγγραφέα να εστιάζει για μια ακόμα φορά στους χαρακτήρες της και στην ανάπτυξη αυτών, με την Χέιζελ να βρίσκεται πάντοτε στο επίκεντρο όλων των εξελίξεων, μέσα απ' τις οποίες καλείται να εξελιχθεί και η ίδια, να ωριμάσει, να δυναμώσει, ν' αποδεχθεί το ποια είναι, τη μοίρα και το πεπρωμένο της, όχι με το να παραδοθεί σε αυτά, αλλά διαμορφώνοντάς τα έτσι ώστε να φτάσει στους στόχους τους.
Το χρονικό πλαίσιο της αφήγησης αποτελεί ένα απ' τα μεγάλα ατού αυτής της ιστορίας, με τους λάτρεις της γοτθικής κουλτούρας και της μεσαιωνικής αισθητικής, όπως είμαι εγώ, να μην μένουν ασυγκίνητοι μπροστά στον κόσμο που έχει πλάσσει η Schwartz, η οποία έχει αξιοποιήσει τα καλύτερα και πιο ισχυρά στοιχεία αυτών, δημιουργώντας όμως κάτι που φαντάζει αρκετά φρέσκο και σίγουρα αρκετά πρωτότυπο, ειδικά δεδομένων των standards της σύγχρονης εποχής. Το κείμενο είναι καλογραμμένο, η αφηγηματική ροή κυλάει αβίαστα και σε παρασύρει μαζί της, και όσο περισσότερο βυθίζεσαι στο σκοτάδι αυτού του επικίνδυνου κόσμου, με τις απειλές να μην είναι πάντοτε σαφείς, αλλά νιώθοντάς τες συνεχώς να σε περιτριγυρίζουν, τόσο περισσότερο θες να χαθείς μέσα του και ν' αποκαλύψεις τα μυστικά που κρύβονται στις σκιές.
Εκ των πραγμάτων, και δεδομένης της δομής της ιστορίας, το αισθηματικό-ρομαντικό κομμάτι μπαίνει κάπως σε δεύτερη μοίρα, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως παύει να υπάρχει. Απλά, η αγάπη τοποθετείται ανάμεσα σε ένα διαφορετικό πλαίσιο απ' το αναμενόμενο και παίρνει άλλες διαστάσεις, έχοντας μια πιο προσωποκεντρική προσέγγιση, αν θα μπορούσαμε να πούμε κάτι τέτοιο. Σε κάθε περίπτωση, όμως, νιώθουμε τη δύναμη και την αντοχή της, που πολλές φορές ξεπερνάει ακόμα και τα όρια που πιστεύουμε πως αυτή μπορεί να φτάσει. Παράλληλα, η συγγραφέας εξερευνεί την έννοια του φεμινισμού με έναν πολύ στοχαστικό και συνάμα ουσιώδη τρόπο, τον οποίο δεν μπορείς να μην εκτιμήσεις, μέσα από μια ιστορία που στο σύνολό της δεν καταφέρνει απλά να ξεχωρίσει, αλλά ν' αποδειχθεί πολλά περισσότερα απ' όσα περίμενες.
Βαθμολογία 9/10
Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: Dana Schwartz
Μεταφραστής: Ανδρέου Παναγιώτα Λητώ
Εκδόσεις: Ψυχογιός
Κατηγορία: Ξένη Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2024
Αρ. σελίδων: 464
ISBN: 978-618-01-5674-4
Η Χέιζελ Σίνετ είναι μόνη και σχεδόν πεπεισμένη ότι τα γεγονότα της προηγούμενης χρονιάς –η αθανασία, το φιαλίδιο του Μπίτσαμ– ήταν αποκυήματα της φαντασίας της. Δε γνωρίζει καν αν ο Τζακ είναι ζωντανός ή νεκρός. Το μόνο που της απομένει είναι να συνεχίσει να παρακολουθεί ασθενείς και να φροντίζει το Κάστρο Χόθορντεν, που πλέον έχει αρχίσει να ρημάζει γύρω της.
Όταν η διάσωση μιας ζωής οδηγεί στη σύλληψή της, η Χέιζελ φαίνεται καταδικασμένη να σαπίσει στη φυλακή, ώσπου καταφτάνει ένα απροσδόκητο μήνυμα. Η Χέιζελ έχει κληθεί να γίνει η προσωπική γιατρός της πριγκίπισσας Σάρλοτ, της φιλάσθενης εγγονής του βασιλιά Γεωργίου Γ΄. Σύντομα θα βρεθεί εν μέσω της λάμψης και του ρομαντισμού μιας Αυλής όπου όλοι έχουν κάτι να κρύψουν, ειδικά τα αινιγματικά, ιδιοφυή μέλη μιας κοινωνικής λέσχης με το όνομα Σύντροφοι στον Θάνατο.
Καθώς η δουλειά της τη φέρνει όλο και πιο κοντά στις προσωπικές υποθέσεις της βρετανικής Αυλής, συνειδητοποιεί ότι το μέλλον της ως χειρουργού δεν είναι το μόνο που κινδυνεύει. Σατανικές δυνάμεις ενεργούν εντός της μοναρχίας και η Χέιζελ ίσως να είναι η μόνη που μπορεί να διορθώσει τα πράγματα.
Προσωπική άποψη:
Σχεδόν έναν χρόνο μετά την κυκλοφορία του "Ανατομία. Μια ιστορία αγάπης", οι εκδόσεις Ψυχογιός φέρνουν στα χέρια μας το δεύτερο βιβλίο της πολύ ιδιαίτερης διλογίας της Dana Schwartz, που στο φινάλε του πρώτου βιβλίου της μας άφησε με τις καρδιές μας ρημαγμένες και αντιμέτωπους με ένα απ' τα καλύτερα cliffhangers που έχουμε διαβάσει εδώ και πολύ καιρό. Το σκοτεινό μας "ταξίδι", λοιπόν, στον κόσμο της χειρουργικής ιατρικής, και όχι μόνο, συνεχίζεται, με την Χέιζελ να καλείται ν' αντιμετωπίσει νέες εμπειρίες, αλλά και καταστάσεις που θα δοκιμάσουν τα όριά της.
Η Χέιζελ βρίσκεται στην έπαυλη της οικογένειάς της, με τη δεύτερη να την έχει εγκαταλείψει, αφού θεωρούν πως οι πράξεις της και η επιθυμία της να γίνει χειρουργός, μα και η ευρύτερη συμπεριφορά της που θυμίζει περισσότερο άντρα παρά γυναίκα, τους ντροπιάζουν και στιγματίζουν το όνομά τους. Όμως εκείνη δεν νοιάζεται διόλου γι' αυτό, με τη θλίψη της για την απουσία του Τζακ από τη ζωή της, που κατηγορήθηκε άδικα και καταδικάστηκε σε θάνατο, να επισκιάζει όλα τα άλλα. Κι αν θα μπορούσε να έχει γλιτώσει, χάρη στο βάμμα της αθανασίας που η ίδια του είχε δώσει λίγο πριν, δεν το γνωρίζει, αφού εκείνος δεν έχει έρθει σε επικοινωνία μαζί της, με τις όποιες ελπίδες της να εξανεμίζονται μέρα με τη μέρα.
Η ζωή της, όμως, γίνεται ακόμα πιο δύσκολη, όταν ένας από τους ασθενής της την κατηγορεί άδικα, για να βρεθεί κι εκείνη με τη σειρά της φυλακισμένη, περιμένοντας την θανατική της καταδίκη, απ' την οποία μοιάζει να μην μπορεί να ξεφύγει. Ωστόσο, αντί για την αγχόνη, στέλνεται στην Αγγλία, για να εργαστεί ως γιατρός της πριγκίπισσας Σάρλοτ, εγγονής του Γεωργίου Γ', και το να την θεραπεύσει είναι ο μοναδικός τρόπος να σώσει τόσο τη δική της ζωή όσο και της οικογένειάς της. Εκεί, στην Αυλή, θα γνωρίσει τον Σάιμον, έναν Σουηδό γιατρό, ο οποίος ζητά τη βοήθειά της για να θεραπεύσουν την τρέλα του βασιλιά, και γίνεται μέλος μιας λέσχης με όνομα Σύντροφοι στον Θάνατο, που απαρτίζεται από σπουδαία ονόματα, με τη ζωή της να γίνεται όλο και πιο περίπλοκη και να απειλείται περισσότερο από ποτέ άλλοτε.
Το βιβλίο, όπως και ο προκάτοχός του, διατηρεί μια γοτθική αισθητική που είναι εξαιρετικά γοητευτική και βοηθά στο να ενταθεί το μυστήριο και το σκοτάδι που καλύπτει το σύνολο της ιστορίας, οδηγώντας την σε ακόμα πιο ομιχλώδη κι επικίνδυνα μονοπάτια, όπου πάρα πολλά μυστικά κρύβονται στις παρυφές μιας Αυλής που έχει να κρύψει πολλά περισσότερα απ' όσα ίσως μπορεί ν' αντιληφθεί κανείς με μια πρώτη ματιά, με τη συγγραφέα να εστιάζει για μια ακόμα φορά στους χαρακτήρες της και στην ανάπτυξη αυτών, με την Χέιζελ να βρίσκεται πάντοτε στο επίκεντρο όλων των εξελίξεων, μέσα απ' τις οποίες καλείται να εξελιχθεί και η ίδια, να ωριμάσει, να δυναμώσει, ν' αποδεχθεί το ποια είναι, τη μοίρα και το πεπρωμένο της, όχι με το να παραδοθεί σε αυτά, αλλά διαμορφώνοντάς τα έτσι ώστε να φτάσει στους στόχους τους.
Το χρονικό πλαίσιο της αφήγησης αποτελεί ένα απ' τα μεγάλα ατού αυτής της ιστορίας, με τους λάτρεις της γοτθικής κουλτούρας και της μεσαιωνικής αισθητικής, όπως είμαι εγώ, να μην μένουν ασυγκίνητοι μπροστά στον κόσμο που έχει πλάσσει η Schwartz, η οποία έχει αξιοποιήσει τα καλύτερα και πιο ισχυρά στοιχεία αυτών, δημιουργώντας όμως κάτι που φαντάζει αρκετά φρέσκο και σίγουρα αρκετά πρωτότυπο, ειδικά δεδομένων των standards της σύγχρονης εποχής. Το κείμενο είναι καλογραμμένο, η αφηγηματική ροή κυλάει αβίαστα και σε παρασύρει μαζί της, και όσο περισσότερο βυθίζεσαι στο σκοτάδι αυτού του επικίνδυνου κόσμου, με τις απειλές να μην είναι πάντοτε σαφείς, αλλά νιώθοντάς τες συνεχώς να σε περιτριγυρίζουν, τόσο περισσότερο θες να χαθείς μέσα του και ν' αποκαλύψεις τα μυστικά που κρύβονται στις σκιές.
Εκ των πραγμάτων, και δεδομένης της δομής της ιστορίας, το αισθηματικό-ρομαντικό κομμάτι μπαίνει κάπως σε δεύτερη μοίρα, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως παύει να υπάρχει. Απλά, η αγάπη τοποθετείται ανάμεσα σε ένα διαφορετικό πλαίσιο απ' το αναμενόμενο και παίρνει άλλες διαστάσεις, έχοντας μια πιο προσωποκεντρική προσέγγιση, αν θα μπορούσαμε να πούμε κάτι τέτοιο. Σε κάθε περίπτωση, όμως, νιώθουμε τη δύναμη και την αντοχή της, που πολλές φορές ξεπερνάει ακόμα και τα όρια που πιστεύουμε πως αυτή μπορεί να φτάσει. Παράλληλα, η συγγραφέας εξερευνεί την έννοια του φεμινισμού με έναν πολύ στοχαστικό και συνάμα ουσιώδη τρόπο, τον οποίο δεν μπορείς να μην εκτιμήσεις, μέσα από μια ιστορία που στο σύνολό της δεν καταφέρνει απλά να ξεχωρίσει, αλλά ν' αποδειχθεί πολλά περισσότερα απ' όσα περίμενες.
Βαθμολογία 9/10
Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: Dana Schwartz
Μεταφραστής: Ανδρέου Παναγιώτα Λητώ
Εκδόσεις: Ψυχογιός
Κατηγορία: Ξένη Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2024
Αρ. σελίδων: 464
ISBN: 978-618-01-5674-4
0 Σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου