Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:

Χρόνια πριν, μια κοπέλα βρέθηκε παραμονές γιορτών σ’ ένα απομονωμένο σπιτάκι στο Δάσος της Φραγκονίας.
Κι εκεί, ένας ψυχοπαθής έφτιαξε μαζί της ένα χριστουγεννιάτικο ημερολόγιο φρίκης…
Μια μητέρα σκαλίζει τώρα εκείνη την παλιά ιστορία, για να σώσει το δικό της παιδί.
Ένα αινιγματικά σφραγισμένο παρελθόν. Ένας αγώνας για ζωή.
Ένα ημερολόγιο που δεν έπρεπε ποτέ να είχε ανοίξει.

Προσωπική άποψη:
Το νέο βιβλίο του Sebastian Fitzek είναι εδώ και όπως ήταν αναμενόμενο, οι φανατικοί του αναγνώστες έτρεξαν να το αποκτήσουν –αλλά και να τον συναντήσουν από κοντά, κατά την επίσκεψή του στη χώρα μας το προηγούμενο διάστημα-, με τις εκδόσεις Διόπτρα να κυκλοφορούν, σε πρώτη φάση, μια υπέροχη σκληρόδετη έκδοση με ένα πολύ ενδιαφέρον τρικ, σε ότι αφορά τον τρόπο αποκάλυψης του εξωφύλλου, προσδίδοντας μια ακόμα νότα μυστηρίου στο όλο εγχείρημα. Το θέμα, όμως, είναι: άξιζε το βιβλίο όλο αυτό το hype που εισέπραξε πριν καν κυκλοφορήσει, ή όχι;

Η μικρή Άλμα υιοθετήθηκε πριν από έντεκα χρόνια υπό εξαιρετικά μυστηριώδεις συνθήκες. Η υιοθεσία της συνοδευόταν από έναν φάκελο στον οποίο αναφερόταν πως η ταυτότητα των γονέων της μικρής δεν πρέπει να βγει ποτέ στο φως και πως η μητέρα κινδυνεύει. Και η Ολίβια, η γυναίκα που την υιοθέτησε, δεν θα χρειαζόταν να μάθει τίποτα για τους βιολογικούς της γονείς, όχι αν η Άλμα δεν αρρώσταινε βαριά, κάτι που καθιστά αναγκαίο το να βρεθεί δότης μυελού των οστών, με τον χρόνο να μην αποτελεί σύμμαχό της. Μια αναζήτηση που θα την φέρει σε επαφή με «το κορίτσι του ημερολογίου», που βρέθηκε την περίοδο των χριστουγεννιάτικων εορτών κλείστηκε, σ’ ένα απομονωμένο σπιτάκι στο Δάσος της Φραγκονίας, θύμα ενός ψυχοπαθή που την βασάνισε για είκοσι τέσσερις ολόκληρες μέρες.

Ο Fitzek επιλέγει την αμφίδρομη αφήγηση, εξιστορώντας τα γεγονότα της ιστορίας του συνδέοντας πολλαπλές χρονικές γραμμές, με εναλλασσόμενες οπτικές γωνίες, μέσω των οποίων αναδύονται μυστικά που αποκαλύπτουν βήμα βήμα μια φρικιαστική αλήθεια, που μέχρι ν’ αποκαλυφθεί ολοκληρωτικά «παίζει» με το μυαλό μας, αλλά κυρίως με τα όρια των αντοχών μας, σε ανθρώπινο, προσωπικό και ηθικό επίπεδο, αναδεικνύοντας την ακρότητα στην οποία μπορεί να οδηγηθεί η ανθρώπινη διαστροφή.

Η Ολίβια, τόσο ως ψυχολόγος όσο και ως μητέρα, βρίσκεται σε μια εξαιρετικά δύσκολη θέση, η οποία περιπλέκεται όλο και περισσότερο όσο εμβαθύνει στο ημερολόγιο της φρίκης, στις σελίδες του οποίου κρύβονται μυστικά που δεν είναι απαραίτητα έτοιμη ν’ αντιμετωπίσει. Γιατί η αλήθεια που έχει βουτηχτεί στο αίμα, στη βία και στη διαστροφή, δεν είναι εύκολα διαχειρίσιμη, ούτε και ο αντίκτυπος που αυτή φέρει μαζί της, και όταν η επαγγελματική ταυτότητα συγκρούεται με το προσωπικό συναίσθημα, οι καταστάσεις γίνονται ακόμα πιο περίπλοκες.

Για μια ακόμα φορά, όπως έχει κάνει και σε άλλα του μυθιστορήματα στο παρελθόν, ο Fitzek χρησιμοποιεί ως αφηγηματικό μηχανισμό το «κυνήγι του χρόνου», ο οποίος μετρά αντίστροφα και λειτουργεί εις βάρος σου. Κι όταν ο αγώνας σου αφορά τη διάσωση ενός παιδιού, η πίεση γίνεται ακόμα μεγαλύτερη, και η χειραγώγησή σου μέσω της πίεσης αυτής αποπνικτική και άγρια. Και τελικά, πού ξεκινάνε και που τελειώνουν οι «θρύλοι»; Πόση αλήθεια κρύβεται μέσα τους και πόση απ’ αυτή μπορούμε να διαχειριστούμε, και πάνω απ’ όλα, πόσο πρόθυμοι είμαστε να ξεπεράσουμε τα όριά μας, κυρίως τα ηθικά;

Η πολλαπλή οπτική, οι χρονικές μετατοπίσεις και οι ανατροπές που χαρακτηρίζουν την ιστορία, έρχονται για να υπενθυμίσουν πως η αλήθεια δεν είναι μονοδιάστατη, ενώ παράλληλα δημιουργούν την απαραίτητη ένταση –αν και κάποιες ανατροπές είναι αρκετά «βολικές», θέλοντας να εξυπηρετήσουν την εξέλιξη της πλοκής. Τα σύντομα κεφάλαια έχουν μια αιχμηρή διάθεση και διατηρούν το ρυθμό της αφήγησης γρήγορο καθ’ όλη τη διάρκεια της ανάγνωσης, ενισχύοντας την αίσθηση της πίεσης που ασκεί η αντίστροφη μέτρηση του χρόνου. Σαφέστατα, δεν έχουμε να κάνουμε με την καλύτερη δουλειά του Fitzek, ωστόσο, έχουμε να κάνουμε με μια ιστορία ενδιαφέρουσα, διεστραμμένη στον πυρήνα της, με έντονα δραματική στοιχεία που ενισχύουν την ένταση, ιδίως σε συναισθηματικό επίπεδο.
Βαθμολογία 8,5/10

Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: Sebastian Fitzek
Μεταφραστής: Γεούργα Ειρήνη
Εκδόσεις: Διόπτρα
Κατηγορία: Ξένη Πεζογραφία
Έτος Έκδοσης: 2025
Αρ. σελίδων: 440
ISBN: 978-618-10-0117-3