"Ηλιακή καταιγίδα" της Asa Larsson

Βόρεια Σουηδία: Το χιόνι χορεύει με το Βόρειο Σέλας στον νυχτερινό ουρανό. Ένας άντρας κείτεται άγρια δολοφονημένος σε μια εκκλησία. Είναι ο χαρισματικός ιεροκήρυκας Βίκτορ Στρόντγκαρντ. Τη σκοτεινή υπόθεση αναλαμβάνει να διαλευκάνει η ετοιμόγεννη αστυνομικός Άννα-Μαρία Μέλα. Στην έρευνά της θα εμπλακεί και η Ρεμπέκα Μάρτινσον, δικηγόρος με έδρα τη Στοκχόλμη, φίλη του νεκρού από παλιά, η οποία με αφορμή τα γεγονότα επιστρέφει στη γενέτειρά της, την κωμόπολη Κιρούνα.
Σκοτεινά μυστικά αναδύονται από το παρελθόν και οι ήρωες της ιστορίας, παγιδευμένοι σε μια σατανική πλεκτάνη, θα αναγκαστούν να αντιμετωπίσουν έναν δολοφόνο με απρόβλεπτα και αξεδιάλυτα κίνητρα.


"Ο λυτρωτής" του Jo Nesbo

Μια παγωμένη βραδιά στο Όσλο, παραμονές Χριστουγέννων, κόσμος είναι μαζεμένος σε μια υπαίθρια συναυλία του Στρατού Σωτηρίας. Μια έκρηξη διακόπτει τη μουσική, ένας ένστολος πέφτει νεκρός, με μια σφαίρα εξ επαφής στο κεφάλι.
Ο Χάρι Χόλε και η ομάδα του δεν έχουν πολλά στοιχεία στη διάθεσή τους: δεν υπάρχει ούτε ύποπτος ούτε όργανο του εγκλήματος ούτε κίνητρο. Όταν όμως ο δολοφόνος ανακαλύπτει πως σκότωσε το λάθος άτομο, τότε αρχίζουν τα πράγματα να περιπλέκονται. Χάρη στην εντατική δουλειά της ομάδας του, ο Χάρι καταφέρνει να εντοπίσει τον πληρωμένο δολοφόνο (μέσω πιστωτικών καρτών, ψεύτικου διαβατηρίου και της επικοινωνίας με τον εργοδότη του). Χωρίς χρήματα, μόνο με έξι σφαίρες στο όπλο του και χωρίς στέγη, ο δολοφόνος είναι όλο και πιο απελπισμένος. Θα κάνει το παν για να εξολοθρεύσει τον στόχο του.

"Η βρόμικη τριλογία της Αβάνας" του Pedro Juan Gutierrez

Με γλώσσα δυνατή και λιτή, ο Πέδρο Χουάν Γκουτιέρες καταθέτει τη μαρτυρία ενός άπιστου κατοίκου της Αβάνας, ενός ανθρώπου που επιστρέφει σΆ αυτήν εξουθενωμένος, ύστερα από μια μεγάλη περιπλάνηση που τελικά δεν τον έβγαλε πουθενά. Δεν είναι απαισιόδοξος για τη ζωή του στη σύγχρονη Αβάνα, όμως αυτό δεν τον εμποδίζει να ανατέμνει τα πάντα γύρω του με τη δεξιοτεχνία εξειδικευμένου χειρουργού. Βυθίζει τον αιχμηρό σαν νυστέρι λόγο του δίχως φόβο, «σκαλίζει» σωθικά και ανακατεύει τα πάντα χωρίς να σέβεται τίποτα: σεξ, πείνα, πολιτική, ερωτισμό, απογοήτευση, επιθυμίες, ρούμι και καλή διάθεση.
Γραμμένη με ένα ρυθμό ιλιγγιώδη, κάπου ανάμεσα στην τροπική έξαψη και τη μαύρη απόγνωση ενός Μπουκόφσκι, η Βρόμικη τριλογία της Αβάνας είναι ένα διαφωτιστικό μείγμα διηγημάτων ενορχηστρωμένων σαν μυθιστόρημα. Σκληρά, συγκινητικά και αληθινά, μας αποκαλύπτουν έναν αυθεντικό συγγραφέα, έναν ανελέητο χρονικογράφο μιας χώρας και μιας εποχής αντιφατικής, τρομερής, σαγηνευτικής.

"Ταξίδια με τον Ηρόδοτο" τουRyszard Kapuscinski

«Ο Ηρόδοτος ταξιδεύει για να απαντήσει στο ερώτημα του παιδιού – από πού ξεφύτρωσαν στον ορίζοντα τα πλοία; Από πού εμφανίστηκαν; Ποια είναι η προέλευσή τους; Ώστε, λοιπόν, αυτό πουβλέπουμε με τα μάτια μας δεν είναι τα σύνορα του κόσμου; Υπάρχουν και άλλοικόσμοι; Και ποιοι είναι αυτοί άραγε;...
Η σπουδαιότερη ανακάλυψή του είναι ότι υπάρχουν πολλοίκόσμοι. Και ότι καθένας είναι διαφορετικός. Καθένας είναι σπουδαίος. Και πρέπεινα τους γνωρίσεις, γιατί αυτοί οι άλλοι κόσμοι, οι άλλοι πολιτισμοί, είναικαθρέφτες μέσα στους οποίους κοιτάζουμε τον εαυτό μας και αυτό πουαντιπροσωπεύουμε».
Ρίσαρντ Καπισίνσκι
Ο πολωνός μετρ του ρεπορτάζ Ρίσαρντ Καπισίνσκι,πριν ξεκινήσει τα ταξίδια του στο εξωτερικό, ως ξένος ανταποκριτής της χώραςτου, έλαβε ως δώρο τις Ιστορίες του Ηροδότου. Οι ιστορίες αυτές τον συντρόφευαν επί χρόνια στις περιπλανήσεις του στηνΙνδία, την Κίνα και την Αφρική. Στο βιβλίο αυτό ο Καπισίνσκι, ακολουθώντας ταβήματα του πρώτου ιστοριογράφου, ανακαλεί πρόσφατα πολιτικά και ιστορικά γεγονότα, στα οποία υπήρξε ο ίδιος αυτόπτης μάρτυρας, αντιπαραβάλλοντάς τα με αυτά που κατέγραψε ο Ηρόδοτος. Αυτή η πορεία μνήμης αναδεικνύει τον Αλικαρνασσέα ως τον πρώτο ρεπόρτερ, ως εκείνον που πρώτος ανακάλυψε στους«άλλους» τον καθρέφτη μέσα στον οποίο μπορούμε να κοιταχτούμε για να κατανοήσουμε οι ίδιοι καλύτερα τον εαυτό μας.

"Leonardo Da Vinci - Πτήσεις του μυαλού" του Charles Nicholl

Ζωγράφος, σχεδιαστής, εφευρέτης, ανατόμος, μουσικός και φιλόσοφος, ο Λεονάρντο ντα Βίντσι είναι ο πιο πολύπλευρος από όλους τους μεγάλους καλλιτέχνες της Αναγέννησης, αλλά και ο πιο μυστηριώδης. Παρόλο που τα σπουδαία του επιτεύγματα είναι αναγνωρισμένα εδώ και αιώνες, ο ίδιος παραμένει παραδόξως μια αινιγματική μορφή.
Το βιβλίο αυτό φιλοτεχνεί το πιο ακριβές και εμπεριστατωμένο πορτρέτο του αδιάκοπα φιλομαθούς ατόμου που κρύβεται πίσω από το θρύλο του «Οικουμενικού Ανθρώπου»: από τα πρώτα χρόνια της ζωής του και τη μαθητεία του στο εργαστήριο του Βερόκιο στη Φλωρεντία ως τα χρόνια που πέρασε στην υπηρεσία των ισχυρών της αναγεννησιακής Ιταλίας – των Μεδίκων, των Σφόρτσα και των Βοργίων· από τη σχέση του με τον Μιχαήλ Άγγελο και τον Μακιαβέλι, και τη φήμη του ως μιας από τις σπουδαιότερες μορφές της εποχής του μέχρι τις τελευταίες του μέρες.
Ο Τσαρλς Νίκολ φέρνει στο φως πολλά νέα στοιχεία για τον Λεονάρντο και τον κύκλο του –μεταξύ των οποίων και μια άγνωστη μέχρι τώρα προσωπογραφία του– και ερευνά τις ιστορίες πίσω από τη δημιουργία έργων όπως η Μόνα Λίζα και ο Μυστικός Δείπνος. Κυρίως όμως το βιβλίο του καταφέρνει να διεισδύσει στην προσωπικότητα του Λεονάρντο και στις περίφημες πτήσεις του μυαλού του· να αναπλάσει ολοζώντανα την υφή και τις καθημερινές λεπτομέρειες της ζωής του – τι έτρωγε, τι φορούσε, τα ανέκδοτα και τα αινίγματά του, καθώς και την εμμονή του να κρατάει σημειώσεις για τα πάντα, από τη δομή του ηλιακού συστήματος μέχρι τη λειτουργία του φταρνίσματος.
Ο Νίκολ συμβουλεύεται μια μεγάλη ποικιλία πηγών της εποχής και φωτίζει άγνωστες πτυχές των σημειωματαρίων του Λεονάρντο για να παρουσιάσει την πρώτη πλήρη βιογραφία του εδώ και αρκετές δεκαετίες.

"Αίμα στο φεγγάρι" του James Ellroy

Ο Λόιντ Χόπκινς, αστυνομικός στο Λος Άντζελες, είναι ένας άντρας με σκοτεινό παρελθόν που δεν αντέχει τη δυνατή μουσική και τους έντονους ήχους. Παρόλο που είναι παντρεμένος με μια όμορφη γυναίκα και έχει τρεις κόρες, στις οποίες τα βράδια διηγείται άγριες αστυνομικές ιστορίες για να τις κοιμίσει, δεν του αρκεί η οικογενειακή θαλπωρή. Ταγμένος στην υπηρεσία της δικαιοσύνης, θα μπλεχτεί στην εξιχνίαση μιας σειράς από δολοφονίες γυναικών και θα βρεθεί αντιμέτωπος μ’ έναν σεξομανή δολοφόνο, από κείνους που δεν αφήνουν ίχνη, που παραμένουν ασύλληπτοι επί χρόνια και είναι ανεξάντλητοι στο να εφευρίσκουν τρόπους θανάτωσης των θυμάτων τους.
Η υπόθεση θα εξελιχθεί σε μια σκληρή αναμέτρηση των δύο αντρών, του Λόιντ Χόπκινς και του δολοφόνου, σ’ ένα χορό θανάτου γύρω από μια όμορφη, τρομοκρατημένη γυναίκα που βρίσκεται εγκλωβισμένη ανάμεσά τους.

"Κόκκινο στην πράσινη γραμμή" του Βασίλη Γκουρογιάννη

[…]Το παλιό λεωφορείο, ένα Βόλβο εικοσαετίας, με αεροπορικό βόμβο και ξερούς τριγμούς, ξεκίνησε για μια σύντομη περιήγηση στην παλαιά Λευκωσία και αποκεί θα κατευθυνόταν προς το ξενοδοχείο Nicosia. Στην ατμόσφαιρά του πλανιόταν η αίσθηση ότι εγκατέλειπαν πίσω στη Μακεδονίτισσα τους νεκρούς συμπολεμιστές, ηττημένοι από το πάθος για μια παγωμένη μπίρα. Έτσι κι αλλιώς, δεν μπορούσαν να τους παρηγορήσουν. Δεν γνωρίζουν αν οι νεκροί χρειάζονται παρηγοριές. Αυτό που έγινε πριν από λίγο ήταν μια βιαστική συνάντηση έπειτα από τριάντα τόσα χρόνια παλαιών φίλων, οι οποίοι δεν είχαν τίποτε πλέον να πουν πέρα από τα τυπικά και ανυπομονούσαν να χωρίσουν με εύσχημο τρόπο. Εξάλλου οι νεκροί ήταν ήδη ενήλικες: ήταν τριάντα τριών ετών νεκροί. Είχαν πια προσαρμοστεί να είναι νεκροί, ενώ ως ζωντανοί βίωσαν μόλις είκοσι πέντε χρόνια, και προφανώς τα είχαν λησμονήσει. […]
Με πρωταγωνιστές μια ομάδα βετεράνων του πολέμου στην Κύπρο το 1974, κατά την εισβολή του Αττίλα, οι οποίοι επιστρέφουν στα πεδία των μαχών τριάντα τόσα χρόνια μετά, ο Βασίλης Γκουρογιάννης στήνει ένα υπαρξιακό μυθιστόρημα για τον αγνοημένο αυτό πόλεμο αλλά και για κάθε πόλεμο. Μεγάλο μέρος του μυθοπλαστικού υλικού του βιβλίου είναι βασισμένο σε μαρτυρίες ελλήνων και τούρκων βετεράνων που έλαβαν μέρος στα γεγονότα.

"Ο ιεροκήρυκας" της Camilla Lackberg

Το καλοκαίρι στο γραφικό ψαροχώρι Φιελμπάκα κυλά γαλήνια, ώσπου ένα τηλεφώνημα ταράζει τη θερινή χαλάρωση του επιθεωρητή Πάτρικ Χέντστρεμ. Ένα αγόρι έχει ανακαλύψει το πτώμα μια γυμνής γυναίκας στη Χαράδρα του Βασιλιά, και ο Πάτρικ αναγκάζεται να διακόψει την άδειά του, αφήνοντας μόνη την αγαπημένη του Ερίκα, η οποία περιμένει το πρώτο τους παιδί. Σπεύδοντας επιτόπου ο επιθεωρητής και η ομάδα του διαπιστώνουν πως η γυναίκα έχει δολοφονηθεί. Το μυστήριο περιπλέκεται ακόμα περισσότερο όταν ανακαλύπτουν πως κάτω από το σώμα αυτής της γυναίκας υπάρχουν οι σκελετοί δύο γυναικών που αγνοούνταν από τα τέλη της δεκαετίας του 1970…



"Οι αναστημένοι" του Ian Rankin

Κυνικός, περιθωριακός, με ιδιαίτερη αδυναμία στο αλκοόλ, ο σκοτσέζος αστυνομικός Τζον Ρέμπους εκ πεποιθήσεως αψηφά την εξουσία των ανωτέρων του και ακολουθεί τις δικές του μεθόδους, ισορροπώντας κάθε φορά σε τεντωμένο σκοινί. Αυτή τη φορά όμως το παράκανε. Εκσφενδόνισε μια κούπα γεμάτη καφέ στην προϊσταμένη του επειδή διαφωνούσε μαζί της σχετικά με το χειρισμό μιας υπόθεσης. ΓιΆ αυτό του το παράπτωμα θα αναγκαστεί να επιστρέψει στη σχολή αξιωματικών για επανεκπαίδευση. Όμως τι κρύβεται πίσω από τη φαινομενική τιμωρία του Ρέμπους; Γιατί ανατίθεται σΆ αυτόν και στους υπόλοιπους απείθαρχους αστυνομικούς η ανεξιχνίαστη υπόθεση της δολοφονίας ενός αποβράσματος, στην οποία ο δύσθυμος επιθεωρητής εμπλέκεται με παράξενο τρόπο;
Η καταιγιστική πλοκή καθιστά αυτό το μυθιστόρημα εθιστικό ανάγνωσμα, αναδεικνύοντας για άλλη μια φορά το ταλέντο του Ίαν Ράνκιν, ο οποίος χαρακτηρίστηκε ο Ντίκενς του Εδιμβούργου, της πόλης που πρωταγωνιστεί στα βιβλία της σειράς αυτής ξεγυμνωμένη από τον ειδυλλιακό της χαρακτήρα.

"Ο τροπικός του καρκίνου" του Henry Miller

Όπως ο ναύτης στα ξάρτια γλίστρησε πάνω στον τροπικό του Καρκίνου και στον τροπικό του Αιγόκερω κι ήταν πολύ φυσικό που δεν μπορούσε να σταματήσει μπροστά μας στο ύψος ανθρώπου αλλά μας κοίταζε όλους από το ύψος της πυγολαμπίδας ή από το ύψος του πεύκου παίρνοντας βαθιά την ανάσα του στη δροσιά των άστρων ή στη σκόνη της γης. Τον περιστοίχιζαν γυμνές γυναίκες με μπρούντζινα φύλλα αραποσυκιάς σβησμένοι φανοστάτες ανεμίζοντας τους κηλιδωμένους επίδεσμους της μεγάλης πολιτείας ασύμμετρα κορμιά γεννοβολώντας κενταύρους και αμαζόνες σαν άγγιζαν τα μαλλιά τους το Γαλαξία.
Γιώργος Σεφέρης απόσπασμα από το ποίημα «Les anges sont blancs», αφιερωμένο στον Χένρι Μίλερ
Διαβάστε και πάλι, και ξανά, κι ακόμα μια φορά τον Τροπικό του Καρκίνου και αφεθείτε στη δίνη ενός έργου που επηρέασε καταλυτικά τη λογοτεχνία αλλά και την ίδια τη ζωή – γιατί αν αξίζουν κάποια βιβλία είναι επειδή μας ωθούν να σκεφτούμε και να δράσουμε, να αγαπήσουμε και να αγαπηθούμε, να μιλήσουμε και να αγγίξουμε αλλιώτικα, πιο όμορφα, πιο γόνιμα, πιο παθιασμένα και πιο έλλογα απΆ ό,τι πριν από την ανάγνωσή τους.
Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης