"Επιχείρηση Αριάδνη" του Davis Wes

Στα ζοφερότερα χρόνια του Β΄ Παγκοσµίου Πολέµου, όταν τίποτα δεν έµοιαζε ικανό να σταµατήσει τα γερµανικά στρατεύµατα, ο Χίτλερ στρέφει την προσοχή του στην Κρήτη, ιδανική βάση για τη γερµανική κυριαρχία στη Μέση Ανατολή. Όµως η γερµανική διοίκηση δεν είχε υπολογίσει µία εκκεντρική οµάδα Βρετανών µυστικών πρακτόρων που θα στεκόταν εµπόδιο στα σχέδιά της εκτελώντας τολµηρά σαµποτάζ στη σκιά των ναζιστικών δυνάµεων κατοχής.
Η Επιχείρηση «Αριάδνη» αφηγείται την εκπληκτική ιστορία αυτού του µυστικού πολέµου από την οπτική των ερασιτεχνών στρατιωτών –πανεπιστηµιακών, αρχαιολόγων, συγγραφέων– που βρέθηκαν να δρουν ως κατάσκοποι στην Κρήτη επειδή, όπως το έθεσε ένας από αυτούς, είχαν προχωρήσει στην «επιλογή του µαθήµατος των αρχαίων ελληνικών στο σχολείο»: του Πάτρικ Λη Φέρµορ, µιας βυρωνικής µορφής και µετέπειτα διάσηµου ταξιδιωτικού συγγραφέα, ο οποίος ως έφηβος είχε διασχίσει µε τα πόδια την Ευρώπη την περίοδο της ανόδου του Χίτλερ στην εξουσία· του Τζον Πέντλµπερυ, ενός τολµηρού αρχαιολόγου µε γυάλινο µάτι και µπαστούνι µε λάµα ξίφους· του Ζαν Φίλντινγκ, ενός συγγραφέα που αργότερα θα µετέφραζε στα αγγλικά τη Γέφυρα του ποταµού Κβάι και τον Πλανήτη των πιθήκων· και του Σάντυ Ρέντελ, ενός µετέπειτα ρεπόρτερ των Times που υπερηφανευόταν ότι η µεταµφίεσή του τον έκανε να δείχνει πιο σκληροτράχηλος από τους Κρητικούς ορεσίβιους δίπλα στους οποίους πολεµούσε.
Εισχωρώντας κρυφά στην κατεχόµενη Κρήτη, οι κατάσκοποι αυτοί ενώθηκαν µε τους Κρητικούς αντιστασιακούς, για να θέσουν σε εφαρµογή ένα πανούργο εγχείρηµα προκειµένου να αποτρέψουν τα σχέδια των Ναζί, µε αποκορύφωµα την τολµηρή και εξαιρετικά επικίνδυνη αποστολή της απαγωγής του Γερµανού διοικητή του νησιού.

"Το μηδέν και το άπειρο" του Arthur Koestler

Το Μηδέν και το Άπειρο (1940) υπήρξε από την πρώτη στιγμή τεράστια εκδοτική και εμπορική επιτυχία. Μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες και, επάξια, κατέκτησε θέση ανάμεσα στα κορυφαία «μυθιστορήματα ιδεών» του 20ού αιώνα. Με εντυπωσιακή οξυδέρκεια, αλλά και με τη ματιά και τη γνώση του ανθρώπου που γνωρίζει «από μέσα» τις πρακτικές του κομμουνιστικού κινήματος, ο Καίσλερ προσεγγίζει εδώ, εμμέσως πλην σαφώς, το ακανθώδες ζήτημα των περιβόητων Δικών της Μόσχας, στις οποίες ο Στάλιν και το καθεστώς του εξόντωσαν –μεταξύ άλλων– και όλη την «παλιά φρουρά» των Μπολσεβίκων.
Μέσω του ήρωά του, του Ρουμπάσοφ, μέλους της ιστορικής ηγεσίας του Κόμματος, αλλά και μέσω των παράπλευρων ιστοριών και των άλλων χαρακτήρων του μυθιστορήματος, ο Καίσλερ φωτίζει τους μηχανισμούς και τις ψυχολογικές διεργασίες που ωθούσαν τους κατηγορουμένους σε αυτές τις «δίκες» να ομολογούν εγκλήματα που… ποτέ δεν διέπραξαν.

"Ζωή σαν τιμολόγιο" του Βασίλη Καραποστόλη

Το αίσθηµα του πνιγµού είχε κιόλας εµφανιστεί προτού έλθει ο κλονισµός των τελευταίων ετών και τα ταμεία αδειάσουν απότοµα. Ήταν µια πενία πριν από την πενία, ένα µυρµήγκιασµα αεργίας πριν από την ανεργία, µια ανία που έτρωγε σαν το σαράκι τις τέρψεις. Μερικές φορές κάποιοι ήθελαν την απόλαυσή τους να τη µοιραστούν σ’ ένα τραπέζι στρωµένο για φίλους, µα τελικά από φόβο προτιµούσαν να την κρατήσουν κρυφή και να την ξεκοκαλίσουν µόνοι τους, όπως θα ’καναν και τα σκυλιά τους. Το ερώτηµα είναι εάν αυτό θα γίνει ο κανόνας του µέλλοντος. Ή εάν, αντιθέτως, µέσα απ’ τις ίδιες τις δυσκολίες που θα παρουσιάζονται, θα ξεπηδήσει η επιθυµία για µια γιορτή αντιπερισπασµού, έστω και µε µέσα λιτά. Γιατί θα φαίνεται σαν διεστραµµένο χαράµισµα τη ζωή που µας δόθηκε δωρεάν να την πετσοκόβουµε σε κοµµατάκια, που ασταµάτητα θα τα πουλάµε και θα τα αγοράζουµε, κλέβοντας µάλιστα στο ζύγι ο ένας τον άλλο.

"Ο άγγελος της ομορφιάς" του Ahmet Ozgunes

Tελευταίο τέταρτο του 19ου αιώνα. Μια αυτοκρατορία βρίσκεται στο µέσον της δραµατικής της πτώσης. Άγγλοι και Ρώσοι διαγκωνίζονται για τα εδάφη και τα πλούτη της κάποτε ισχυρής Οθωµανικής Αυτοκρατορίας. Και ιδιαίτερα για το πετρέλαιο των εδαφών αυτών. Οι Οθωµανοί, που δεν είναι σε θέση να καταλάβουν την αξία του πετρελαίου, χρεώνονται εκατοµµύρια στερλίνες στους Άγγλους. Μ’ αυτόν τον τρόπο ο σουλτάνος και οι πασάδες συνεχίζουν να ζουν µέσα στη χλιδή.
 Η ερωτευµένη µε τον πρίγκιπα του χωριού της, πανέµορφη κόρη απ’ την Κιρκασία, Σαρί Γιλντίζ, την οποία πουλάνε οι γονείς της στο αυτοκρατορικό χαρέµι, έχει άλλα βάσανα. Οι υπεύθυνοι του χαρεµιού ετοιµάζουν την πεντάµορφη κοπέλα για τον σουλτάνο και, όταν θεωρούν ότι είναι έτοιµη, την οδηγούν συνοδεία µουσικής στο κρεβάτι του ηγεµόνα...
Ο Άγγελος της οµορφιάς είναι µια συναρπαστική και ταυτόχρονα σπαραχτική ανθρώπινη ιστορία στην καρδιά της Ιστορίας των Βαλκανίων και της Κωνσταντινούπολης του 19ου αιώνα: οι απέλπιδες προσπάθειες των Οθωµανών µεταρρυθµιστών να κρατήσουν ζωντανή την αυτοκρατορία και να διατηρήσουν υπό την κυριαρχία τους τις βαλκανικές εθνότητες, οι πολυσύνθετες σχέσεις της ελληνικής κοινότητας της Πόλης µε την οθωµανική εξουσία... η οικογένεια Εβρενός της Θεσσαλονίκης, της οποίας ο προπάτορας ήταν Βυζαντινός αξιωµατούχος...

"Η εποχή των κερασιών" του Nicolas Barreau

Δεν υπάρχουν συµπτώσεις. Αυτό πιστεύει ακράδαντα η Ορελί, που µετά τον θάνατο του πατέρα της έχει κληρονοµήσει το µικρό του εστιατόριο στο κέντρο του Παρισιού. Μια ολέθρια Παρασκευή του Νοέµβρη, τη στιγµή που η Ορελί είναι πιο δυστυχισµένη από ποτέ άλλοτε στη ζωή της, πέφτει στα χέρια της, σ’ ένα βιβλιοπωλείο, ένα µυθιστόρηµα. Ξεφυλλίζοντάς το, ανακαλύπτει έκπληκτη µία πρόταση όπου περιγράφεται όχι µόνο το ίδιο της το εστιατόριο, αλλά και µία γυναίκα στην οποία η Ορελί αναγνωρίζει τον εαυτό της. Αφού διαβάσει ολόκληρο το βιβλίο, η Ορελί θα θελήσει να γνωρίσει οπωσδήποτε τον συγγραφέα του, ο οποίος -ως προς αυτό είναι απολύτως πεπεισµένη- της έσωσε τη ζωή, δίχως καν να το έχει σκοπό. Η επιθυµία της, όµως, αποδεικνύεται δύσκολο -για να µην πούµε σχεδόν αδύνατον- να πραγµατοποιηθεί. Κάθε της προσπάθεια να έρθει σε επαφή µε τον εσωστρεφή συγγραφέα µέσω του εκδοτικού οίκου εµποδίζεται µε άγρια αποφασιστικότητα από τον εκδότη του, ο οποίος τελικά δέχεται µε µεγάληαπροθυµία να προωθήσει στον συγγραφέα το ενθουσιώδες της γράµµα. Και κάποια µέρα η Ορελί βρίσκει στο γραµµατοκιβώτιό της ένα µήνυµα από τον συνεσταλµένο συγγραφέα...

"Μαύρη πίστα" του Antonio Manzini

Μισοθαμμένο στη μέση μιας πίστας του σκι στις ιταλικές Άλπεις, στο χειμερινό θέρετρο του Σαμπολύκ, στη Βαλ ντ΄ Αόστα, ανακαλύφθηκε ένα πτώμα. Επάνω από το σώμα είχε περάσει το ερπυστριοφόρο όχημα που στρώνει το χιόνι στις πίστες και το είχε παραμορφώσει, δυσκολεύοντας έτσι την αναγνώρισή του. Ελάχιστα ίχνη υπήρχαν για να βοηθήσουν την έρευνα του υποδιοικητή Ρόκκο Σκιαβόνε, που είχε μετατεθεί πριν από λίγο καιρό στην περιοχή. Ίχνη από καπνό στριφτού τσιγάρου, κομμάτια από ρούχα, από σάρκες και ένα μακάβριο σημάδι αποδεικνύουν ότι δεν επρόκειτο για ατύχημα, αλλά για έγκλημα.
Το θύμα αποκαλύπτεται πως ονομάζεται Λεόνε Μιτσικέ, κατάγεται από την Κατάνια, η οικογένειά του έχει οινοποιείο· ήρθε στις κορυφές των Άλπεων και στους αιώνιους παγετώνες για ν΄ ανοίξει ένα πολυτελές καταφύγιο μαζί με τη σύζυγό του Λουίζα Πεκ, μια έξυπνη και όμορφη γυναίκα, που ξεχωρίζει ανάμεσα σε πολλές άλλες. Ο υποδιοικητής Σκιαβόνε πρέπει να διαλέξει ανάμεσα σε τρεις πιθανές εκδοχές: βεντέτα της Μαφίας, χρέη, έγκλημα πάθους, ενώ καλείται να διαλευκάνει μια υπόθεση μέσα σε μια μικρή πόλη όπου σχεδόν όλοι είναι συγγενείς μεταξύ τους και όλοι έχουν οικονομική άνεση. Και όλοι τους κινούνται μεταξύ μιας μπουτίκ με πανάκριβα σπορ ρούχα, ενός μπαρ που μοσχομυρίζει vin brule, της σχολής του σκι και ενός εστιατορίου με θεϊκές γεύσεις...

"Ιδανικοί αυτόχειρες" του Antonio Hill

Νύχτα Θεοφανίων 2011. Ο αστυνόμος Έκτορ Σαλγάδο, σε διαρκή αγωνία εξαιτίας της εξαφάνισης της πρώην γυναίκας του, δεν καταφέρνει να κοιμηθεί και καπνίζει το ένα τσιγάρο μετά το άλλο. Τα ξημερώματα, του τηλεφωνεί ο καινούριςο αστυνομικός που βρίσκεται στις διαταγές του: η γραμματέας του γενικού διευθυντή μιας γνωστής εταιρείας καλλυντικών έπεσε στις ράγες του μετρό. Η υπόθεση μοιάζει συνηθισμένη, αλλά με το πέρασμα των ημερών ο Σαλγάδο αρχίζει να ανακαλύπτει πως πίσω από την υποτιθέμενη αυτοκτονία κρύβεται ένα πολύπλοκο και επικίνδυνο πλέγμα ψεμάτων.
Στο μεταξύ, η αστυνομικός Λέιρε Κάστρο, αναγκασμένη να μένει σπίτι με άδεια εγκυμοσύνης, ενάμιση μήνα πριν από τον τοκετό, σκέφτεται κι εκείνη την ανοιχτή υπόθεση της εξαφάνισης της Ρουθ. Είναι ένα μυστήριο στο οποίο δεν μπορεί να αντισταθεί. Και παρότι στην κατάστασή της δε θα έπρεπε να αρχίσει έρευνα, ο χαρακτήρας της την προστάζει να μη σταματήσει, να επιμείνει, να ψάξει πίσω από τα προσωπεία που κρύβουν τα μεγαλύτερα κακά...