Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:
Εμπιστέψου με αλλιώς θα πεθάνεις!
Φαντάσου πως είσαι μόνη στο σπίτι. Ξάφνου, βλέπεις να στέκει μπροστά σου ένας άντρας. Ισχυρίζεται πως είναι ο σύντροφός σου, αλλά εσύ δεν έχεις ιδέα ποιος είναι. Στο σπίτι σου δεν υπάρχει τίποτε που να μαρτυρά ότι συζείς με κάποιον. Εκείνος προσπαθεί να σε πείσει να έρθεις στα λογικά σου, αλλά νιώθεις επιτακτική την ανάγκη να αμυνθείς… να αρπάξεις ένα μαχαίρι. Έχεις άραγε τρελαθεί;
Φαντάσου πως γυρίζεις σπίτι και η γυναίκα σου δεν σε αναγνωρίζει. Σε περνάει για διαρρήκτη. Ακόμα χειρότερα, για βιαστή. Ενώ το μόνο που θέλεις είναι να την προστατέψεις. Μα εκείνη αντιστέκεται, κλειδαμπαρώνεται στην κρεβατοκάμαρα, λέει ότι δεν σε έχει ξαναδεί ποτέ στη ζωή της. Είναι φανερό ότι σε θεωρεί ψυχοπαθή. Μήπως είσαι στ’ αλήθεια τρελός;
Μια γυναίκα κι ένας άντρας… Όσο περισσότερο προσπαθούν να κατανοήσουν την κατάσταση, τόσο μπερδεύονται τα πράγματα. Σύντομα ανακαλύπτουν ότι διατρέχουν θανάσιμο κίνδυνο. Και δεν υπάρχει παρά μόνο μία σωτηρία: Να εμπιστευτούν ο ένας τον άλλο...
Ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα με μυστήριο, κινηματογραφική δράση και επίκαιρο όσο ποτέ…

Προσωπική άποψη:
Την πρώτη φορά που διαβάσατε την περίληψη του βιβλίου "Ξένοι" των Ursula Poznanski & Arno Strobel, είμαι σχεδόν βέβαιη πως στο μυαλό σας ήρθε ένα άλλο μυθιστόρημα, που είχε πρωτοκυκλοφορήσει στη χώρα μας λίγα χρόνια νωρίτερα, ενώ πέρσι το είδαμε και στις κινηματογραφικές αίθουσες. Ο λόγος για το "Αμνησία" του S.J. Watson το οποίο είναι όχι μόνο ένα πολύ καλό βιβλίο στο σύνολό του, αλλά κι ένα από τα καλύτερα του συγγραφέα. Για να επανέλθω, όμως, σ' αυτό που έλεγα αρχικά, πράγματι, μπορεί κανείς να εντοπίσει αρκετές ομοιότητες στον κεντρικό άξονα των δύο ιστοριών, πράγμα που δεν αποτελεί σπάνιο φαινόμενο αφού στην Τέχνη δεν υπάρχει παρθενογένεση. Ποιο είναι το σημαντικό, λοιπόν, όταν διακρίνει κανείς ομοιότητες ανάμεσα σε δύο πράγματα; Να διακρίνει τις διαφορές ανάμεσα στα δύο, οι οποίες και πρέπει να είναι πιο έντονες και στην προκειμένη, σε μία σύγκριση ανάμεσα στα δύο βιβλία, οι "Ξένοι" κερδίζουν στα σημεία.

Το σημαντικότερο στοιχείο που πρέπει να διαθέτει ένα θρίλερ προκειμένου να καθηλώσει τον αναγνώστη του, είναι να τον βάλει κατευθείαν στο θέμα, χωρίς περιττές φλυαρίες ή ανάλυση καταστάσεων. Αυτό θα γίνει όταν έρθει η κατάλληλη ώρα! Σε πρώτη φάση, αυτό που πρέπει να επιτύχει ο συγγραφέας, είναι να σε παρασύρει από τις πρώτες κιόλας στιγμές, σε μια τρομακτική δίνη συναισθημάτων αγωνίας, τρόμου, υποσυνείδητης τροφοδότησης του ένστικτου αυτοσυντήρησης κι επιβίωσης που όλοι έχουμε βαθιά μέσα μας, έστω κι αν στα στενά όρια της καθημερινότητάς μας το θάβουμε. Όταν, όμως, θα δοθεί εκείνο το έναυσμα που θα το ενεργοποιήσει, πρέπει να μπορούμε ν' ανταποκριθούμε και να λάβουμε δράση. Ακριβώς αυτό συμβαίνει με το "Ξένοι". Από τα πρώτα κιόλας λεπτά, οι συγγραφείς έχουν δημιουργήσει το κατάλληλο κλίμα, καλλιεργώντας τις ιδανικές συνθήκες που θα κορυφώνουν την αγωνία μας σε κάθε πράξη του δράματος.

Όσον αφορά το θέμα αφήγησης, αυτή μοιράζεται ανάμεσα στους δύο πρωταγωνιστές μας, τη Τζοάνα και τον Erik, με την Ursula Poznanski να έχει γράψει τα αφηγηματικά κεφάλαια της πρώτης, ενώ αντίστοιχα, ο Arno Strobel, του δεύτερου. Ως μοιρασιά θα λέγαμε πως είναι κάπως προβλέψιμη, καθώς ο κάθε συγγραφέας έχει αναλάβει ν' αναλύσει έναν χαρακτήρα με το φύλο του οποίου μπορεί να ταυτιστεί, πράγμα που δεν αποτελεί μεγάλη πρόκληση, αλλά αν το δούμε από μια διαφορετική σκοπιά, η πραγματική πρόκληση στην προκειμένη περίπτωση, είναι να διατηρηθεί η ομαλότητα της παρουσίασης, της ανάπτυξης και της εξέλιξης αμφότερων των χαρακτήρων, όχι μέσα από την πένα τους, αλλά και από την πένα κάποιου άλλου, έτσι όπως αυτός μετουσιώνεται μέσα από τα μάτια ενός άλλου ήρωα. Επί της ουσίας, έχουμε να κάνουμε με μια ιστορία η οποία δεν βασίζεται απόλυτα στην πλοκή, αλλά ρίχνει μεγαλύτερο βάρος στους ήρωές τους και στον κλυδωνισμένο ψυχισμό τους που καλείται ν' αντέξει το βάρος μιας διεστραμμένης κατάστασης στην οποία δεν ξέρεις ποιος είναι ο κακός.

Παράλληλα, υπάρχει ο κίνδυνος της σύγκρουσης -και κατ' επέκτασιν, λανθάνουσας σύγκρισης από το αναγνωστικό κοινό- του λογοτεχνικού επιπέδου ανάμεσα σε δύο συγγραφείς, τόσο στο ύφος όσο και στην ικανότητα χειρισμού της γλώσσας, όταν δύο ομότεχνοι καλούνται να συνεργαστούν για να παράγουν κοινό έργο. Ευτυχώς, οι "Ξένοι" είναι μία από τις περιπτώσεις εκείνες όπου τίποτα από τα παραπάνω δεν συμβαίνει. Το ύφος, ο χαρακτήρας και η λογοτεχνική ταυτότητα των δύο συγγραφέων έχει πάρα πολλά στοιχεία, γεγονός που τους επιτρέπει να δημιουργήσουν ο καθένας μόνος του το κομμάτι που του αναλογεί -συγγραφικά-, παντρεύοντάς το στην πορεία άκρως αρμονικά με το κομμάτι εκείνο που ουσιαστικά αποτελεί το alter ego του. Επιπλέον, το επίπεδό τους είναι πάρα πολύ υψηλό γεγονός που δεν τους προκαλεί ανασφάλεια σε προσωπικό επίπεδο, κάτι που φαίνεται από το ότι ο ένας δεν προσπαθεί να καπακώσει τον άλλον, ούτε μέσω της αφήγησής του αλλά ούτε και μέσα από τον ήρωά του για τον οποίο θα ήταν άκρως φυσικό να έχει πιο δυνατά αισθήματα, προσπαθώντας να τον εξιδανικεύσει στα μάτια μας.

Εν κατακλείδι, οι "Ξένοι" είναι ένα εξαιρετικό θρίλερ χαρακτήρων που όπως κάθε ιστορία αγωνίας που σέβεται τον εαυτό της, μπαίνει στο θέμα από το πρώτο κιόλας λεπτό. Δεν χρονοτριβεί, χτίζει ατμόσφαιρα από την αρχή και την τροφοδοτεί με ρίγη τρόμου και μυστηρίου καθ' όλη την διάρκεια των εξελίξεων της ιστορίας. Έχει δύο πρωταγωνιστές που δένουν μ' έναν μαγικό τρόπο και που παρουσιάζουν και ξετυλίγουν ένα ψυχογράφημα με τρόπο αριστοτεχνικό και δεξιοτεχνικό, πράγμα που θέλει μαεστρία για να το πετύχεις και κυρίως, συνείδηση του τι ιστορία δίνεις στο κοινό σου που στην προκειμένη, περισσότερο απ' οτιδήποτε άλλο, είναι μια ιστορία ανθρωποκεντρική, μια ιστορία χαρακτήρων. Το μοναδικό ψεγάδι, για μένα, είναι το ότι θα ήθελα το τελευταίο σκέλος του βιβλίο λίγο μεγαλύτερο, μια ελαφρώς πιο εκτενή ανάλυση ορισμένων δεδομένων, καθώς ένιωσα ότι η δράση περιορίστηκε λίγο βίαια. Παρ' όλα ταύτα, πρόκειται για ένα βιβλίο που με έντονο, γρήγορο ρυθμό, που σε καθηλώνει και που, γιατί όχι, σε κάνει να προβληματιστείς γύρω από σύγχρονες πραγματιστικές αλήθειες των ανθρωπίνων σχέσεων.
Βαθμολογία 9,5/10

Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφείς: Ursula Poznanski & Arno Strobel
Μεταφραστής: Καλιφατίδης Γιάννης
Εκδόσεις: Κλειδάριθμος
Κατηγορία: Ξένη Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2016
Αρ. σελίδων: 464
ISBN: 978-960-461-734-0