"Κωνσταντινούπολη. Στις άγνωστες γειτονιές του Κερατίου" του Αλέξανδρου Μασσαβέτα

Γιατί λέγεται πως η Πόλη δεν αλώθηκε, αλλά παραδόθηκε; Γιατί δεν συμμετείχαν όλοι οι πολιορκημένοι στην άμυνά της; Γιατί αναθεμάτισε ο μετέπειτα πατριάρχης Γεννάδιος τον αγωνιζόμενο Κωνσταντίνο Παλαιολόγο; Γιατί δήλωσε ο Πορθητής πως κατακτώντας την Πόλη πήρε την «εκδίκηση των Τρώων»; Έχουν οι Ρωμιοί της Πόλης καταγωγή «βυζαντινή»; Τι φορούσαν οι αυτοκράτορες της Ρωμανίας; Γιατί θεωρήθηκε η Ρουμανία «Βυζάντιο μετά το Βυζάντιο»; Γιατί μιλούσαν οι Εβραίοι της Πόλης ισπανικά; Γιατί έχουν οι Φαναριώτες κακή φήμη; Γιατί αναθεμάτισε ο Γρηγόριος Ε΄ την Ελληνική Επανάσταση; Γιατί έχουν οι περισσότεροι Ελληνορθόδοξοι της Πόλης πρώτη γλώσσα την τουρκική; Γιατί έχουν κηρύξει πόλεμο στο Οικουμενικό Πατριαρχείο οι ρωσικές μυστικές υπηρεσίες; Γιατί πίνουν οι σημερινοί Τούρκοι πολύ περισσότερο τσάι απ’ ό,τι καφέ; Γιατί ήταν η οθωμανική Πόλη γεμάτη ξύλινα κτίσματα και πότε και πώς εξαφανίστηκαν;
Σε αυτές και πολλές άλλες ερωτήσεις ψάχνει απάντηση το παρόν οδοιπορικό, τόσο στις σελίδες της ιστορίας όσο και στους δρόμους της ίδιας της Πόλης. Προσκαλεί τον αναγνώστη να γνωρίσει μία ιστορική περιοχή της Κωνσταντινούπολης κατά μήκος του Κερατίου κόλπου. Οι δρόμοι, τα κτίρια και τα ερείπιά τους αποτυπώνουν την διαδρομή μιας πόλης σε αέναη μετάλλαξη: την μετάβαση από την βυζαντινή στην οθωμανική Πόλη και από εκείνη στην μεγαλούπολη του σήμερα. Παράλληλα σκιαγραφεί όψεις της γεμάτης εντάσεις και αντιφάσεις τουρκικής κοινωνίας των ημερών μας.

"Λίντα: Όπως στη δολοφονία της Λίντα" του Leif G. W. Persson

Mια νεαρή εκπαιδευόμενη αστυνομικός δολοφονείται με άγριο τρόπο σε μια επαρχιακή σουηδική πόλη. Επειδή όλοι οι άλλοι λείπουν σε διακοπές, η υπόθεση ανατίθεται στον αστυνόμο Έβερτ Μπέκστρεμ από τη Στοκχόλμη. Εγωκεντρικός, σεξιστής, προκατειλημμένος απέναντι στους πάντες και τα πάντα, ο Μπέκστρεμ δε νοιάζεται παρά για το πορτοφόλι του, το ποτό και, δευτερευόντως, για το χρυσόψαρό του. Το μαύρο χιούμορ, ο σαρκαστικός σχολιασμός της κατάστασης της σουηδικής δικαιοσύνης, η εξαιρετική «ανατομία» της διαδικασίας των αστυνομικών ερευνών κάνουν το μυθιστόρημα αυτό να ξεχωρίζει, καθώς μας συστήνει με ιδιοφυή τρόπο έναν από τους πιο αξιομνημόνευτα δύσκολους μυθιστορηματικούς χαρακτήρες.



"Μικρή πατρίδα" του Gael Faye

Ο Γκαμπριέλ, από πατέρα Γάλλο και μητέρα απ’ τη Ρουάντα, μεγαλώνει τη δεκαετία του ’90 σε μια γειτονιά της Μπουζουμπούρα, πρωτεύουσας του Μπουρούντι, σε συνθήκες προνομιακές σε σχέση με τους ντόπιους, εφόσον θεωρείται Γάλλος υπήκοος. Τα παιδικά του χρόνια κυλούν ανέμελα, με τη συντροφιά των φίλων του, τις σκανταλιές, τις πλάκες, τις εκδρομές, τις όμορφες στιγμές… Μέχρι που ξεσπά ο πόλεμος και σ’ αυτή τη γωνιά του «παραδείσου»: πόλεμος οικογενειακός, με τον χωρισμό των γονιών του, και πόλεμος εμφύλιος, ανάμεσα στις φυλές των Χούτου και των Τούτσι. Μόνο που ο Γκαμπριέλ, σε αντίθεση με όλους τους άλλους, δε θέλει να διαλέξει «στρατόπεδο»…





"Μαρξ" των Corinne Maier & Simon Anne

Mε λένε Καρλ Μαρξ. Κάποτε με ονόμασαν... διάβολο! Επειδή θέλησα τον θάνατο του καπιταλισμού. Η ανθρωπότητα πρέπει να απελευθερωθεί. Από την εξαθλίωση. Από τις ανισότητες. Από την εκμετάλλευση. Από την ανεργία. Τίποτα δεν έχει αλλάξει. Η κρίση σας μοιάζει με τις κρίσεις που έζησα εγώ στην εποχή μου. Μια είναι η λύση: η επανάσταση!
Με τη σκέψη και τη δράση του ο Καρλ Μαρξ άλλαξε τον κόσμο. Αυτή είναι η ιστορία της πολυκύμαντης ζωής του...







"Φρόυντ" των Corinne Maier & Simon Anne

Ονομάζομαι Σίγκμουντ Φρόυντ. Γεννήθηκα σε μια μικρή πόλη της Αυστροουγγαρίας, έζησα στη Βιέννη και πέθανα το 1939 στο Λονδίνο. Αλλά δεν είμαι πραγματικά νεκρός...
Ποιος ήταν ο Σίγκμουντ Φρόυντ; Εφηύρε την ψυχανάλυση, θέλησε να απελευθερώσει την ανθρωπότητα. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τους πιο σημαντικούς ανθρώπους του εικοστού αιώνα.










"Η αξία του Βυζαντίου" της Averil Cameron

Για πολλούς το Βυζάντιο παραµένει στρυφνό, περιθωριακό, βαρύ. Παρά τις προσπάθειες ορισµένων νεότερων ιστορικών, προκαταλήψεις εξακολουθούν να παραµορφώνουν την άποψη που έχει τόσο το ευρύ κοινό όσο και οι ειδικοί µελετητές για τον βυζαντινό πολιτισµό, τον οποίο συχνά υποβιβάζουν, αντιµετωπίζοντάς τον ως φτωχό συγγενή του κλασικού κόσµου. Στο βιβλίο αυτό η διεθνούς κύρους ιστορικός Έιβεριλ Κάµερον παρουσιάζει µια πρωτότυπη και προσωπική θεώρηση των προκλήσεων και των ζητηµάτων που έχουν να αντιµετωπίσουν οι ιστορικοί του Βυζαντίου σήµερα.
Γιατί το Βυζάντιο συχνά αγνοείται ή εξορίζεται σε µια δική του ιστορική σφαίρα; Ποια είναι η θέση του Βυζαντίου στη σύγχρονη συζήτηση γύρω από την αυτοκρατορία και ποια η φύση του πολιτειακού του συστήµατος; Πόσο «ελληνικό» ήταν το Βυζάντιο; Ποια είναι η σχέση του Βυζαντίου µε τον ορθόδοξο χριστιανισµό; Τι πρόσφερε η βυζαντινή εικαστική τέχνη;
Η Κάµερον αντικρούει παρανοήσεις γύρω από το Βυζάντιο, αναλύει γιατί είναι τόσο σηµαντική η ενσωµάτωση του πολιτισµού του σε ευρύτερα ιστορικά σύνολα και εκθέτει τους λόγους για τους οποίους το Βυζάντιο θα έπρεπε να κατέχει κεντρική θέση στη διαρκώς εµπλουτιζόµενη συζήτηση για τις σχέσεις ανάµεσα στη Δύση και στην Ανατολή, στον χριστιανισµό και στο ισλάµ, στον καθολικισµό και στην ορθοδοξία, και στην αρχαία και στη µεσαιωνική περίοδο.

"Παραφροσύνη" του Θανάση Χειμωνά

Ο Ανδρέας είναι ένας ελπιδοφόρος δοκιμιογράφος που πιστεύει ότι η ενεργός συμμετοχή του στην πολιτική θα μπορέσει να ξαναδώσει στο κόμμα της Πράσινης Θύελλας τη χαμένη του ιδεολογία και δυναμική.
Η Μυρτώ –αν και ενταγμένη στον αντιεξουσιαστικό χώρο– γοητεύεται απ’ αυτόν και επιδιώκει να τον προσεγγίσει, την ίδια περίοδο που η εκθαμβωτική και διάσημη ηθοποιός Βανέσσα βιώνει μια σχέση πάθους μαζί του που υπονομεύεται από την εύθραυστη ψυχική της κατάσταση.
Ο Βλάσης, ένας αστυνομικός με σκοτεινό οικογενειακό παρελθόν, ζει με τους δικούς του εφιάλτες. Ανθρώπινες ζωές που διασταυρώνονται απρόσμενα με φόντο μια χώρα που μαστίζεται από οικονομική, πολιτική, μα κυρίως ηθική κρίση.
Και που η παραφροσύνη καραδοκεί στη γωνία με απρόβλεπτα αποτελέσματα...

"Θάνατος στα ανοιχτά" του Andrea Camilleri

Ο Μονταλμπάνο, εδώ, είναι πολύ νέος. Βιαστικός, δύστροπος καμιά φορά, αλλά υπομονετικός και συνεργάσιμος. Προσεκτικός και πανούργος συγχρόνως, χρησιμοποιεί στρατηγική και καμιά φορά εισβάλλει χωρίς την άδεια του εισαγγελέα, ενέργειες που νομιμοποιούνται εκ τωνυστέρων. Η ανήθικη βιομηχανία του εγκλήματος, τα απάνθρωπα γεγονότα, οι άθλιες ιστορίες,η νομική συγκάλυψη, οι εγκληματικές συμφωνίες ανάμεσα στις οικογένειες της Μαφίας τον αναστατώνουν αλλά δεν τον αποθαρρύνουν ποτέ.
Ο Μονταλμπάνο δείχνει μεγάλη ανοχή και λεπτό αίσθημα δικαιοσύνης, σωστότερο από την απρόσωπη, αυστηρή γραφειοκρατία.
Κάποιος έβαλε φωτιά σ’ ένα ξενοδοχείο. Χωρίς θύματα. Πρέπει να είναι αλύγιστος μπροστά σε μια ερωτική τρέλα;
Συναντά τυχαία έναν επαγγελματία κλέφτη, έναν ευγενικό διαρρήκτη «με αξίες» που με την τέχνη του βοηθά τη δικαιοσύνη, δε θα του απλώσει το χέρι να τον βοηθήσει να ξεφύγει από την ανάγκη που τον ωθεί στην κλεψιά;
Να εξοστρακιστεί η ανθρώπινη «συμπόνια», που δε συγχωρεί αλλά και δεν καταδικάζει;