Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:

Μια διάσημη συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων που, αποφασίζοντας να σκοτώσει τον βασικό ήρωα των βιβλίων της, πέφτει ξαφνικά σε δυσμένεια. Ένας σύζυγος-τρόπαιο που ετοιμάζεται να την εγκαταλείψει για τη νεότερη ερωμένη του. Ο πανταχού παρών Βασιλιάς και ο Γελωτοποιός του, που στοιχειώνουν κάθε κίνησή της. Κι ένας ανώτατος επιθεωρητής –σε μια γκρίζα και παγωμένη πόλη– κόντρα σε όλα τα μυθιστορηματικά κλισέ.
Μόναχο, 2018. Η Λούνα Μάρκος, πασίγνωστη συγγραφέας, σκηνοθετεί με τη συγκατάθεση του σύντομα πρώην συζύγου της τη δολοφονία του, προκειμένου να προκαλέσει εκ νέου φρενίτιδα στα μίντια με το όνομά της. Δε φαντάζεται όμως πως η πραγματικότητα ξεπερνά πολλές φορές κάθε φαντασία, καθώς μονάχα η αλήθεια μπορεί να μετατραπεί τελικά στον απόλυτο εφιάλτη. Ένας ειδεχθής φόνος οδηγεί τους πάντες στην παράνοια. Τίποτα δεν είναι αυτό που φαίνεται και κανένας δεν είναι αθώος, ενώ τα γεγονότα μοιάζουν να διαστρεβλώνονται σαν σε παραμορφωτικό καθρέφτη. Γιατί τελικά είναι οι οικογενειακές ιστορίες –αυτές που «γράφονται» μέσα σε τέσσερις τοίχους– που μπορεί να αποδειχθούν οι πιο τρομακτικές απ’ όλες.
Ένα θρίλερ για την ανατροπή που έρχεται μετά την κίνηση ματ. Γιατί, ως γνωστόν, ο Βασιλιάς πεθαίνει πάντα τελευταίος. Κάποιες φορές, όμως, δεν πεθαίνει και καθόλου.

Προσωπική άποψη:
Υπάρχουν συγγραφείς που ασχολούνται με ένα λογοτεχνικό είδος, χαίρουν μεγάλης ανταπόκρισης από το κοινό, και παίρνουν την απόφαση να μην πειραματιστούν ποτέ και να μην κινηθούν σε διαφορετικά λογοτεχνικά μονοπάτια απ' αυτά που περπάτησαν στα πρώτα τους βήματα, εξασφαλίζοντας -θεωρητικά- την αποδοχή των αναγνωστών τους σε κάθε νέο τους έργο. Βέβαια, υπάρχουν κι ορισμένοι συγγραφείς που, για να το πω λαϊκά, έχουν γραμμένες στα παλαιότερα των υποδημάτων τους τέτοιες απόψεις και θεωρίες, και δεν καταπιέζουν τις επιθυμίες τους, αλλά παραδίδονται σε αυτές, γιατί διαφορετικά η δημιουργία δεν έχει ούτε νόημα ούτε γούστο. Προσωπικά, τάσσομαι υπέρ των δεύτερων, τους οποίους τείνω να εκτιμώ και ν' αγαπώ λίγο περισσότερο από εκείνους που επαναπαύονται στις δάφνες τους.

Μια χαρακτηριστική περίπτωση συγγραφέα που ανήκει στη δεύτερη κατηγορία, απ' αυτές που αναφέρθηκαν παραπάνω, είναι δίχως καμία αμφιβολία η Κλαίρη Θεοδώρου, την οποία, εκτός από συγγραφέα, την αγαπώ και την εκτιμώ πολύ και ως άνθρωπο. Κάθε της βιβλίο αποδεικνύεται μια νέα αναγνωστική εμπειρία για μένα και κάθε φορά καταφέρνει να με παρασύρει στον κόσμο της, να με "ταξιδέψει" και να μοιραστεί μαζί μου ιστορίες που θα μείνουν χαραγμένες στην καρδιά και στο μυαλό μου και θ' αναπολώ για αρκετό καιρό μετά το πέρας της ανάγνωσής τους. Κι αν στο παρελθόν κατάφερε να τα πετύχει όλα αυτά με τα πιο κοινωνικά μυθιστορήματά της, έφτασε η στιγμή να το κάνει και με ένα τελείως διαφορετικό βιβλίο, ένα καθαρόαιμο αστυνομικό μυθιστόρημα με εξαιρετική δομή στην πλοκή του, με μια βαθιά κριτική ματιά στους χαρακτήρες του, μα και με μια ιστορία που εξετάζει εις βάθος τα ανθρώπινα όρια μέσα από πολλαπλά πρίσματα.

Η Λούνα Μάρκος είναι μια εξαιρετικά πετυχημένη συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων της οποίας, όμως, η φήμη έχει δεχθεί σοβαρό πλήγμα μετά την απόφασή της να "σκοτώσει" τον πρωταγωνιστή των βιβλίων της, ενώ την ίδια στιγμή ο γάμος της καταρρέει, με τον άντρα της να είναι έτοιμος να την εγκαταλείψει για μια άλλη γυναίκα. Με τη συγγραφική της καριέρα να έχει πάρει την κάτω βόλτα και με την ανάγκη της να συντηρήσει τη δόξα του ονόματός της, η Λούνα αποφασίζει να λάβει ακραία μέτρα, προτείνοντας στον σύντομα πρώην σύζυγό της να σκηνοθετήσουν τη δολοφονία του, έτσι ώστε να προσελκύσει την προσοχή των μέσων μαζικής ενημέρωσης και κατ' επέκτασιν των αναγνωστών της. Όμως, αυτό που φάνταζε ως λύση σε ένα μέρος των προβλημάτων της, έρχεται να της προκαλέσει ακόμα μεγαλύτερα, αφού τα πράγματα δεν εξελίσσονται έτσι όπως θα περίμενε, κι ένας βίαιος φόνος κάνει τους πάντες να παρανοούν, ενώ κανείς δεν φαίνεται να είναι αθώος, σε ένα "παιχνίδι" που κανείς δεν είναι βέβαιος για το ποιος θα αναδειχθεί νικητής.

Η ιστορία που έχει πλάσει η συγγραφέας, προσέχοντας ακόμα και την παραμικρή λεπτομέρεια σε αυτή, είναι σχεδόν αριστοτεχνική, μα πάνω απ' όλα ιδιαίτερα ευφυής. Η δομή της είναι τέτοια που πράγματι παραπέμπει σε μια σκακιστική παρτίδα, με τα πιόνια να έχουν τοποθετηθεί τόσο στρατηγικά, όπου το να κερδίσεις την παρτίδα μοιάζει αδύνατον, εκτός κι αν παίξεις όχι μόνο καλά, αλλά σκεπτόμενος έξω απ' το κουτί, κάνοντας την κίνηση εκείνη που θα οδηγήσει τον αντίπαλό σου στο να κάνει το λάθος εκείνο απ' το οποίο θα μπορέσεις να πιαστείς ώστε ν' ασκήσεις την πίεση που απαιτείται προκειμένου να βρεις μια έξοδο διαφυγής και γιατί όχι, εκείνη που θα σε οδηγήσει σε μια ανέλπιστη νίκη. Η ένταση που χτίζεται από την αρχή κιόλας της αφήγησης, ολοένα και κλιμακώνεται όσο περισσότερο πλησιάζουμε στην κορύφωση της δραματουργίας αυτής, που έρχεται με τρόπο ανατρεπτικό, φέρνοντας τα πάνω κάτω σε ό,τι μπορεί να σκεφτόμασταν και να υποθέταμε μέχρι εκείνη τη στιγμή.

Οι χαρακτήρες της ιστορίας μας δεν είναι ηθικοί, δεν "παίζουν" μέσα σε κανονιστικά πλαίσια, αντίθετα, θα λέγαμε πως διακρίνουμε σε αυτούς κάθε ψήγμα ύπαρξης ηθικών φραγμών κι αναστολών, κάτι που δεν μας επιτρέπει μεν να δεθούμε μαζί τους, αλλά την ίδια στιγμή μας προκαλεί την ανάγκη να μπούμε στη θέση τους και να σκεφτούμε τι θα κάναμε εμείς σε ανάλογες περιστάσεις με αυτές που καλούνται ν' αντιμετωπίσουν, αλλά και πόσο πρόθυμοι θα ήμασταν να φτάσουμε στα άκρα, θυσιάζοντας ίσως ακόμα κι ένα κομμάτι της ψυχής μας προκειμένου να φτάσουμε στη νίκη. Εξαιρετικά ψυχογραφήματα, άρτια κι εκ βαθέων σκιαγράφηση χαρακτήρων, που δεν μας βοηθάει απλά να τους κατανοήσουμε ως ατομικές οντότητες, αλλά και ως προς το πως αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, με τις σχέσεις τους να είναι άκρως δυσλειτουργικές μεν, πολύ ενδιαφέρουσες δε, ακριβώς γιατί δεν γνωρίζεις ποιο θα είναι το dead end αυτών.

Η πραγματικότητα μάς δίνεται μέσα από τις διαφορετικές οπτικές παραμορφωτικών πρισμάτων, επηρεάζοντας την αντίληψη που έχουμε γι' αυτήν σε διαφορετικές στιγμές της αφήγησης, μέσα από μικρά, ευέλικτα κεφάλαια, που μας μεταφέρουν πότε στο παρελθόν, επιτρέποντάς μας να ρίχνουμε κλεφτές ματιές σε σημεία του χρόνου που έχουν παρέλθει, αλλά που μέσα τους κρύβονται σημαντικά στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να συμπληρώσουμε το παζλ του μυστηρίου που έχουμε μπροστά μας, και πότε στο παρόν, με τη δράση ν' ακολουθεί έναν σχεδόν κινηματογραφικό ρυθμό, ακολουθώντας ένα τέμπο που δεν σε αφήνει στιγμή να χαλαρώσεις ή να επαναπαυτείς. Ένα ευφυές, ευρηματικό θρίλερ που στηρίζεται κυρίως στους χαρακτήρες του και στα όρια που αυτοί καλούνται να ξεπεράσουν, που σε καθηλώνει καθ' όλη τη διάρκεια της ανάγνωσής του, προσφέροντάς σου απολαυστικές στιγμές, σε όλα τα επίπεδα, που σε βάζει σε διαδικασία σκέψης και που συνεχώς ανατρέπει τα δεδομένα, για να σε οδηγήσει μέχρι το ανατρεπτική του κορύφωση που σίγουρα θα θυμάσαι για καιρό.
Βαθμολογία 10/10

Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: Θεοδώρου Κλαίρη
Εκδόσεις: Ψυχογιός
Κατηγορία: Ελληνική Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2022
Αρ. σελίδων: 400
ISBN: 978-618-01-3652-4