Συνοπτική περίληψη του έργου:
Στη δεκαετία του ’50, ένας αξιολύπητος ντετέκτιβ, ο Harry Angel, αναλαμβάνει να βρει τον εξαφανισμένο τραγουδιστή Johnny Favorite για λογαριασμό ενός μυστηριώδους ανθρώπου με το όνομα Louis Cyphre.
Οι έρευνες θα τον οδηγήσουν στη Νέα Ορλεάνη, όπου θα μπλεχτεί σε μια σειρά από φόνους, ενώ εφιαλτικές εικόνες από το παρελθόν τον προειδοποιούν για το ότι η ανακάλυψη της αλήθειας σχετίζεται με την ανακάλυψη της πραγματικής του ταυτότητας.
Προσωπική άποψη:
Βλέποντας ταινίες σαν κι αυτή συνειδητοποιώ ότι το Hollywood τη δεκαετία του ’80 προσέφερε εξαιρετικές παραγωγές κι αξιοθαύμαστα μεταφυσικά θρίλερ. Ο μύθος του Faust συνδυάζεται άψογα με την ατμοσφαιρική νουάρ διάθεση και το αποτέλεσμα καταφέρνει να σε συνεπάρει.
Πρόκειται για μια ταινία όπου η θρησκεία αποτελεί τον κεντρικό πυρήνα γύρω απ’ τον οποίο εξελίσσεται η ιστορία. Αρχικά αυτό γίνεται εμφανές με τη χρήση διάφορων λογοπαίγνιων με μεγαλύτερο απ’ όλα τα ονόματα των πρωταγωνιστών. Το επίθετο Angel που παραπέμπει στους αγγέλους, στην πραγματικότητα έχει μάλλον ειρωνική διάθεση. Ιδιαίτερη σημασία αξίζει να δοθεί στην φράση του De Niro ότι “υπάρχει επαρκής θρησκεία στον κόσμο ώστε να προκαλέσει μίσος, αλλά όχι τόση ώστε να δημιουργηθεί αγάπη”. Μήπως αυτό είναι μια αλήθεια που θα έπρεπε να μας προβληματίζει;
Θα πρέπει βέβαια να τονίσω ότι παρά τη μεταφυσική διάθεση της ταινίας δεν είναι λίγες οι σκηνές όπου η χρήση ωμής βίας σοκάρει. Αλλά όταν έχουμε να κάνουμε με την παρουσίαση λαών που πιστεύουν στη θρησκεία των βουντού και κατά συνέπεια έχουμε την προβολή όλης της τελετουργίας της, αυτό είναι μάλλον αναμενόμενο. Ο Alan Parker αποτέλεσε έναν απ’ τους πιο αξιόλογους σκηνοθέτες της γενιάς του έχοντας πασίγνωστες κι αγαπημένες ταινίες στο ενεργητικό του όπως τα “Midnight Express”, “Fame” και “Mississippi Burning”. Η σκηνοθεσία του είναι ιδιαίτερα ατμοσφαιρική, με πλάνα που παίζουν απ’ το πρώτο λεπτό μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας, δημιουργώντας ένα κλίμα σκοτεινό και μυστηριώδες που βάζει τον θεατή άμεσα στο κλίμα της ταινίας.
Πέραν όμως της πολύ καλής σκηνοθεσίας, αρκετούς πόντους στην σκοτεινή ατμόσφαιρα της ταινίας προσθέτει η φωτογραφία του Michael Seresin, όπου χωρίς υπερβολές θα μπορούσε να χαρακτηριστεί εξαιρετική. Πέραν τις τρομακτικής ατμόσφαιρας, καταφέρνει την θαυμάσια ανασύσταση της εποχής εκείνης. Κι όπως σ’ όλες τις ταινίες τρόμου, έτσι κι εδώ καταλυτικό ρόλο παίζει η μουσική. Πιστή στο κλίμα και την κουλτούρα της εποχής όπου εξελίσσεται το έργο, υποβλητική και καθηλωτική συνδυάζοντας τη rhythm ‘n’ blues με τη jazz. Χαρακτηριστικός ο χτύπος της καρδιάς, όπου όσοι τα έχουν δει να θυμούνται κι απ’ το “Εξπρές Του Μεσονυκτίου”.
Ο Mickey Rourke, ίσως στον καλύτερο και τελευταίο αξιόλογο ρόλο της καριέρας του. Υποδύεται το ρόλο του μεστά και με πάθος και φυσιογνωμικά φαίνεται να ταιριάζει με τα αντισυμβατικά χαρακτηριστικά του αντιήρωα που ενσαρκώνει. Με έναν άνθρωπο που εκεί που προσπαθεί να ξανασταθεί στα πόδια του, καταλήγει να βυθίζεται στην κόλαση όλο και περισσότερο. Για τον Robert De Niro τι θα μπορούσε να πει κανείς. Είναι ένας απ’ τους καλύτερους ηθοποιούς όλων των εποχών και μέσα απ’ αυτή την εξαιρετική του ερμηνεία το αποδεικνύει για άλλη μια φορά. Δαιμονικός... Ένα του και μόνο βλέμμα είναι αρκετό για να εκφοβίσει τον θεατή και να τον καθηλώσει στη θέση του. Κι αν όλοι οι θαυμαστές του θυμούνται την χαρακτηριστική του ατάκα “Are you talking to me?”, ποιος μπορεί να ξεχαστεί μια απ’ τις πιο χαρακτηριστικές σκηνές της καριέρας του. Ποιος μπορεί να ξεχάσει τη σκηνή με τον αυγό και τον παραλυρισμό του με την ανθρώπινη ψυχή που τόσο λογικά και τρομακτικά αναπαράστησε;
Ανακεφαλαιώνοντας, μιλάμε για μια ταινία όπου υπάρχουν πολλοί λόγοι να τη δει κανείς. Γιατί πρόκειται για μια ταινία όπου δεσπόζει μια απειλητική, ονειρική και πραγματικά τρομακτική ατμόσφαιρα. Για την υποβλητική του μουσική. Για την εξαιρετική και καλοστημένη σκηνοθεσία και φωτογραφία. Για το εξαιρετικό καστ που δίνει τον καλύτερό του εαυτό. Για το εμφάνταστο και καλοδουλεμένο σενάριο. Μα πάνω απ’ όλα γιατί έχουμε νοσταλγήσει τον παλιό, καλό κινηματογράφο. Εκείνον τον κινηματογράφο που δεν στηριζόταν σε φτηνούς εντυπωσιασμούς, αλλά στην ποιοτική δουλειά και που ο τρόμος σε τέτοιες ταινίες έβγαινε αβίαστα και σε κυρίευε το δέος.
Στη δεκαετία του ’50, ένας αξιολύπητος ντετέκτιβ, ο Harry Angel, αναλαμβάνει να βρει τον εξαφανισμένο τραγουδιστή Johnny Favorite για λογαριασμό ενός μυστηριώδους ανθρώπου με το όνομα Louis Cyphre.
Οι έρευνες θα τον οδηγήσουν στη Νέα Ορλεάνη, όπου θα μπλεχτεί σε μια σειρά από φόνους, ενώ εφιαλτικές εικόνες από το παρελθόν τον προειδοποιούν για το ότι η ανακάλυψη της αλήθειας σχετίζεται με την ανακάλυψη της πραγματικής του ταυτότητας.
Προσωπική άποψη:
Βλέποντας ταινίες σαν κι αυτή συνειδητοποιώ ότι το Hollywood τη δεκαετία του ’80 προσέφερε εξαιρετικές παραγωγές κι αξιοθαύμαστα μεταφυσικά θρίλερ. Ο μύθος του Faust συνδυάζεται άψογα με την ατμοσφαιρική νουάρ διάθεση και το αποτέλεσμα καταφέρνει να σε συνεπάρει.
Πρόκειται για μια ταινία όπου η θρησκεία αποτελεί τον κεντρικό πυρήνα γύρω απ’ τον οποίο εξελίσσεται η ιστορία. Αρχικά αυτό γίνεται εμφανές με τη χρήση διάφορων λογοπαίγνιων με μεγαλύτερο απ’ όλα τα ονόματα των πρωταγωνιστών. Το επίθετο Angel που παραπέμπει στους αγγέλους, στην πραγματικότητα έχει μάλλον ειρωνική διάθεση. Ιδιαίτερη σημασία αξίζει να δοθεί στην φράση του De Niro ότι “υπάρχει επαρκής θρησκεία στον κόσμο ώστε να προκαλέσει μίσος, αλλά όχι τόση ώστε να δημιουργηθεί αγάπη”. Μήπως αυτό είναι μια αλήθεια που θα έπρεπε να μας προβληματίζει;
Θα πρέπει βέβαια να τονίσω ότι παρά τη μεταφυσική διάθεση της ταινίας δεν είναι λίγες οι σκηνές όπου η χρήση ωμής βίας σοκάρει. Αλλά όταν έχουμε να κάνουμε με την παρουσίαση λαών που πιστεύουν στη θρησκεία των βουντού και κατά συνέπεια έχουμε την προβολή όλης της τελετουργίας της, αυτό είναι μάλλον αναμενόμενο. Ο Alan Parker αποτέλεσε έναν απ’ τους πιο αξιόλογους σκηνοθέτες της γενιάς του έχοντας πασίγνωστες κι αγαπημένες ταινίες στο ενεργητικό του όπως τα “Midnight Express”, “Fame” και “Mississippi Burning”. Η σκηνοθεσία του είναι ιδιαίτερα ατμοσφαιρική, με πλάνα που παίζουν απ’ το πρώτο λεπτό μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας, δημιουργώντας ένα κλίμα σκοτεινό και μυστηριώδες που βάζει τον θεατή άμεσα στο κλίμα της ταινίας.
Πέραν όμως της πολύ καλής σκηνοθεσίας, αρκετούς πόντους στην σκοτεινή ατμόσφαιρα της ταινίας προσθέτει η φωτογραφία του Michael Seresin, όπου χωρίς υπερβολές θα μπορούσε να χαρακτηριστεί εξαιρετική. Πέραν τις τρομακτικής ατμόσφαιρας, καταφέρνει την θαυμάσια ανασύσταση της εποχής εκείνης. Κι όπως σ’ όλες τις ταινίες τρόμου, έτσι κι εδώ καταλυτικό ρόλο παίζει η μουσική. Πιστή στο κλίμα και την κουλτούρα της εποχής όπου εξελίσσεται το έργο, υποβλητική και καθηλωτική συνδυάζοντας τη rhythm ‘n’ blues με τη jazz. Χαρακτηριστικός ο χτύπος της καρδιάς, όπου όσοι τα έχουν δει να θυμούνται κι απ’ το “Εξπρές Του Μεσονυκτίου”.
Ο Mickey Rourke, ίσως στον καλύτερο και τελευταίο αξιόλογο ρόλο της καριέρας του. Υποδύεται το ρόλο του μεστά και με πάθος και φυσιογνωμικά φαίνεται να ταιριάζει με τα αντισυμβατικά χαρακτηριστικά του αντιήρωα που ενσαρκώνει. Με έναν άνθρωπο που εκεί που προσπαθεί να ξανασταθεί στα πόδια του, καταλήγει να βυθίζεται στην κόλαση όλο και περισσότερο. Για τον Robert De Niro τι θα μπορούσε να πει κανείς. Είναι ένας απ’ τους καλύτερους ηθοποιούς όλων των εποχών και μέσα απ’ αυτή την εξαιρετική του ερμηνεία το αποδεικνύει για άλλη μια φορά. Δαιμονικός... Ένα του και μόνο βλέμμα είναι αρκετό για να εκφοβίσει τον θεατή και να τον καθηλώσει στη θέση του. Κι αν όλοι οι θαυμαστές του θυμούνται την χαρακτηριστική του ατάκα “Are you talking to me?”, ποιος μπορεί να ξεχαστεί μια απ’ τις πιο χαρακτηριστικές σκηνές της καριέρας του. Ποιος μπορεί να ξεχάσει τη σκηνή με τον αυγό και τον παραλυρισμό του με την ανθρώπινη ψυχή που τόσο λογικά και τρομακτικά αναπαράστησε;
Ανακεφαλαιώνοντας, μιλάμε για μια ταινία όπου υπάρχουν πολλοί λόγοι να τη δει κανείς. Γιατί πρόκειται για μια ταινία όπου δεσπόζει μια απειλητική, ονειρική και πραγματικά τρομακτική ατμόσφαιρα. Για την υποβλητική του μουσική. Για την εξαιρετική και καλοστημένη σκηνοθεσία και φωτογραφία. Για το εξαιρετικό καστ που δίνει τον καλύτερό του εαυτό. Για το εμφάνταστο και καλοδουλεμένο σενάριο. Μα πάνω απ’ όλα γιατί έχουμε νοσταλγήσει τον παλιό, καλό κινηματογράφο. Εκείνον τον κινηματογράφο που δεν στηριζόταν σε φτηνούς εντυπωσιασμούς, αλλά στην ποιοτική δουλειά και που ο τρόμος σε τέτοιες ταινίες έβγαινε αβίαστα και σε κυρίευε το δέος.
Βαθμολογία 8,5/10
Ταυτότητα ταινίας:
Ελλ. τίτλος: Δαιμονισμένος Άγγελος
Είδος: Θρίλερ
Σκηνοθέτης: Alan Parker
Πρωταγωνιστές: Mickey Rourke, Robert De Niro, Lisa Bonet, Charlotte Rampling, Stocker Fontelieu, Brownie McGhee
Παραγωγή: 1987
Διάρκεια: 113’
Σχετικά sites που αξίζουν τον κόπο:
http://www.imdb.com/title/tt0092563/
http://en.wikipedia.org/wiki/Angel_Heart



Ταυτότητα ταινίας:
Ελλ. τίτλος: Δαιμονισμένος Άγγελος
Είδος: Θρίλερ
Σκηνοθέτης: Alan Parker
Πρωταγωνιστές: Mickey Rourke, Robert De Niro, Lisa Bonet, Charlotte Rampling, Stocker Fontelieu, Brownie McGhee
Παραγωγή: 1987
Διάρκεια: 113’
Σχετικά sites που αξίζουν τον κόπο:
http://www.imdb.com/title/tt0092563/
http://en.wikipedia.org/wiki/Angel_Heart








12 Σχόλια:
MA KALA............EINAI H ERGARA TOSES MERES MESA KAI KANENA SXOLIO?AISXOS!!!!!!TWRA PERA APO THN PLAKA KAI GIA NA SOVAREYTOYME LIGO MILAME GIA ENA APO TA MEGALYTERA ARISTOYRGHMATA STO XWRO TON THRILER MOVIES. FOVERI SKINOTHESIA,FOVERI FWTOGRAFIA KAI TO KYRIOTERO.......FOVERA MYNHMATA KAI SYNTARAKTIKES ERMHNEIES!MIA TAINIA POY OPOIOS DEN THN EXEI DEI EINAI AXIOS THS MOIRAS TOY.MIA TAINIA POY APOTELEI KINHMATOGRAFIKI KLHRONOMIA KAI PARADEIGMA PROS MIMISI.XAIROMAI POLY POY EGRAPSES GIA ERGO TETOIAS EPOXHS KI ELPIZW NA ERTHOYN KI ALLA.ANTE....GIATI MAS EXOYN PIKSEI ME TIS SYGXRONES PAPAROLOGIES,GIATI METAKSI MAS TA PERISSOTERA ERGA EINAI KATW TOY METRIOY.
Γεια και χαρά σου φίλε Max!
Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια κι ετοιμάσου γιατί το επόμενο διάστημα ετοιμάζω αρκετό υλικό από παλιό καλό κινηματογράφο.
Just wait...
ΤΑΙΝΙΑΡΑ!!!!Δεν το πιστεύω!Υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που βλέπουν κι εκτιμούν αυτό το είδος σινεμά;Μπράβο!Με έκανες να θυμηθώ κάτι απ' τις παλιές καλές εποχές του σινεμα.Κι ο De Niro...θεός όπως πάντα!
Pragmatika omws milame gia tainiara!!!!Tainiara me to T kefalaio.Opoios den thn kserei apla einai ektos topou.Apo tis kalyteres sto eidos ths.
Γεια σας παιδια,ειδα τη σελιδα σας και επειδη τον τελευταιο καιρο εχω προβληματιστει με τη συγκεκριμενη ταινια ειπα να παραθεσω το σχολιο μου.Τελικα,στο τελος αποδεικνυεται οτι ο Μικι Ρουρκ,ηταν στην πραγματικοτητα ο Τζονι Φειβορτ?Και δεν θυμοταν τον εαυτο του λογω της αμνησιας απο τον πολεμο αλλα το μονο που του ειχε απομεινει ηταν η ψυχη του Χαρι Ειντζελ την οποια ειχε παρει απο την τελετη προκειμενου να ξεγελασει τον διαβολο?Και ολα αυτα αποκαλυφθηκαν στο τελος οταν ειδε το περιδεραιο με το ονομα του στο σπιτι της μαγισσας και οταν μιλησε με τον Σαιφερ,σωστα?Οι σκηνες με το ασανσερ θελουν να δειξουν οτι ο Ρουρκ ολο και κατεβαινε στον Διαβολο περισσοτερο?Επισης,δεν καταλαβα γιατι ο Ντε Νιρο εκανε ολες αυτες τις δολοφονιες.Ηθελε να φορτωσει τα εγκληματα στον Ρουρκ,ωστε να τον στειλει σε θανατο κι ετσι να του παρει την ψυχη?Απαντηστε μου διοτι μου εχει κολλησει τελευταια αυτη η ταινια.
@ Πέτρο καλησπέρα!
Καλά τα έχεις καταλάβει τα πράγματα! :)
Η ταινία είναι γεμάτη από συμβολισμούς αρκεί να θες να τους δεις και να τους κατανοήσεις! ;)
Τις δολοφονίες τις είχε κάνει ο Rourke... :/ Ο De Niro απλά τον προσέλαβε για να τον κάνει μέσα από την έρευνα να το ανακαλύψει!
ΜΙΑ ΑΠ ΤΙΣ ΑΓΑΠΗΜΕΝΕΣ ΜΟΥ ΤΑΙΝΙΕΣ.ΠΑΝΤΩΣ ΣΙΓΟΥΡΑ ΑΥΤΗ ΠΟΥ ΜΕ ΕΧΕΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΕΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΠ ΟΛΕΣ ΔΙΟΤΙ ΕΧΕΙ ΠΟΛΛΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΠΟΥ ΔΕ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΤΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙΣ ΕΥΚΟΛΑ.ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΛΙΓΕΣ ΠΟΥ ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ ΠΟΥ ΤΗ ΒΛΕΠΩ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΩ ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ.ΑΥΤΟΣ Ο ALAN PARKER ΕΧΕΙ ΚΑΝΕΙ ΤΡΟΜΕΡΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΕΙΔΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΑΝ ΠΡΩΤΟΠΟΡΕΙΑ.ΕΝΤΑΞΕΙ Ο DE NIRO ΠΟΛΥ ΜΠΡΟΣΤΑ ΟΠΩΣ ΠΑΝΤΑ ΑΛΛΑ ΑΥΤΗ Η ΤΑΙΝΙΑ ΓΙΑ ΜΕΝΑ ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΟΝ MICKEY ROURKE,ΤΕΤΟΙΟ ΠΑΘΟΣ ΠΟΥ ΒΑΖΕΙ ΔΙΝΕΙ ΡΕΣΙΤΑΛ.ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΓΙΑΤΙ ΣΤΟ ΜΩΡΟ ΚΙΤΡΙΝΙΖΟΥΝ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΟΥ ΤΙ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΠΕΙ.ΟΛΟΙ ΜΟΥ ΛΕΝΕ ΠΩΣ ΤΟ ΜΩΡΟ ΕΙΝΑΙ Ο ΔΙΑΒΟΛΟΣ ΑΛΛΑ ΔΕ ΜΕ ΠΕΙΘΟΥΝ ΜΟΥ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΓΕΛΟΙΟ ΑΥΤΟ.ΚΑΤΙ ΕΧΩ ΒΓΑΛΕΙ ΓΙΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΣΙΓΟΥΡΟΣ. ΑΝ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΑΣ ΜΟΥ ΠΕΙ.PLZ.
@ Γεια σου pun!
Καλώς μας πέρασες κι από δω!
Όντως, μια πολλή καλή ταινία!
Για πες μας εσύ καλύτερα το δικό σου συμπέρασμα! :)
Καλησπέρα σας.Βασικά το δικό μου συμπέρασμα είναι αρκετά πολύπλοκο για να'ναι αληθινό.Πιστεύω οτί το μωρό όντως είναι ο διάβολος αλλά εξηγώ γιατί.Σε ένα σημείο της ταινίας η liza bonet λέει στον mickey rourke οτι το μωρό το έκανε όταν ήρθε σε επαφή με τα πνεύματα.Αλλα γιατί να γεννηθεί ο διάβολος ως μωρό;Μήπως για να πάρει σάρκα και οστά, για να έρθει στη διάστασή μας; Επίσης όταν το μωρό βλέπει για πρώτη φορά τον harry angel βάζει τα κλάματα. Αυτή η λεπτομέρεια ίσως να δηλώνει ειρωνία ως πρός τον angel(δλδ μόλις τον είδε ο διάβολος, έβαλε τα κλάματα). Δεν ξέρω πείτε μου κι εσείς αν έχετε στο νού κάτι παρόμοιο. Ελπίζω να έγινα κατανοητός.
@ Pun όπως αποδεικνύεται, ο Angel μόνο άγγελος δεν είναι. Μέσα του υποβόσκει ο σατανάς και αυτός τον οδήγησε στις σκληρές πράξεις και δολοφονίες. Αυτό θέλει να τον κάνει και ο De Niro να ανακαλύψει, βγάζοντας από το υποσυδείτητό του την αλήθεια.
Ναι το ξέρω εννοείται αυτό όμως το μωρό τι ρόλο παίζει δεν έχω καταλάβει.Δηλαδή το μωρό που κιτρινίζουν τα μάτια του είναι ένα ακόμα όραμα που βλέπει σα σπόντα του σατανά; Τέλος πάντων σας ευχαριστώ πολύ που ασχοληθήκατε. Νά'στε καλά και ελπίζω κάποια στιγμή να δώ και το videdrome του cronrnberg σε κανα άρθρο σας.
@ Pun το μωρό ήταν δικό του, εξού και το δαιμονικό στοιχείο και η φρίκη των άλλων όταν τον είδαν εκεί! ;)
Δημοσίευση σχολίου