Συνοπτική περίληψη του έργου:
Η Clarice Starling είναι μια νεαρή εκπαιδευόμενη που FBI που φιλοδοξεί να κάνει κάποια στιγμή μεγάλη καριέρα στο σώμα και να αναγνωριστεί. Η ευκαιρία της δίνεται όταν αναλαμβάνει την υπόθεση ενός serial killer.
Στα πλαίσια της έρευνάς της, ο ανώτερός της την στέλνει ν’ αποσπάσει πληροφορίες από τον ψυχίατρο Hannibal Lecter, ο οποίος βρίσκεται έγκλειστος στη φυλακή για μια σειρά φόνων λόγω κανιβαλισμού.
Η Clarice,με τη βοήθεια του Lecter, έπειτα από παιχνίδια του μυαλού που της στήνει, συλλέγει στοιχεία τα οποία προσπαθεί να επεξεργαστεί έτσι ώστε να οδηγηθεί ο μανιακός δολοφόνος στη σύλληψη.
Προσωπική άποψη:
Το 1992 ήταν η χρονιά που ήρθε να φέρει τα πάνω στην απονομή των Oscar. Για πρώτη φορά μετά το 1941 και το “Ρεβέκκα” ένα ψυχολογικό θρίλερ κατάφερε να κερδίσει τη μεγαλύτερη διάκριση, αυτή της Καλύτερης Ταινίας. Επιπλέον ήταν η τρίτη ταινία στα χρονικά που κατάφερε να διακριθεί και σ’ όλες τις υπόλοιπες κορυφαίες κατηγορίες, αυτές του Καλύτερου Σεναρίου, Καλύτερων Πρώτων Ρόλων και Σκηνοθεσίας. Δικαίως “Η Σιωπή Των Αμνών” θεωρήθηκε μία απ’ τις κορυφαίες ταινίες όλων των εποχών, μία απ’ τις κορυφαίες του είδους της, αποδεικνύοντας πως ακόμα κι ένα χρόνο μετά την κυκλοφορία της στις αίθουσες άξιζε την διάκριση.
Βασισμένη στο δεύτερο βιβλίο του Thomas Harris, “Η Σιωπή Των Αμνών” ήρθε για να προσφέρει στον θεατή αυτό που είχε ξεχάσει. Τον πηγαίο φόβο! Μας θύμισε πως μπορεί μια ταινία να σε κάνει να τρομάξεις χωρίς ν’ αγγίξει τα όρια της σιχαμάρας, χωρίς να έρθουμε αντιμέτωποι με αναρίθμητα πρόσωπα και λίτρα αδικοχαμένου αίματος. Ένα και μόνο βλέμμα του Hannibal ήταν αρκετό να μας καταστήσει ανίκανους ν’ αντιδράσουμε ότι κι αν βλέπαμε στις οθόνες μας.
Η ιστορία από μόνη της έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον. Το παιχνίδι των βλεμμάτων κι ο ψυχολογικός πόλεμος που ασκεί ο δόκτωρ Hannibal στη νεαρή κι άβγαλτη Clarice είναι όλο το ζουμί. Πάνω σ’ αυτή την ψυχολογική εξέλιξη ποντάρει ο δημιουργός και κατά συνέπεια εκεί καλούμαστε να ποντάρουμε κι εμείς ως παρατηρητές τις ιστορίας. Ο Hannibal δεν είναι απλά ψυχοπαθής, πίσω απ’ τα εγκλήματά του κρύβεται μια διάθεση εξυγίανσης των θυμάτων του, μια λύτρωση απ’ τις προσωπικές τους εμμονές. Και το θύμα δεν είναι απαραίτητο να πέσει ως λεία στα δόντια του με την πλήρη σημασία της λέξης. Όσο για τον δολοφόνο που κυνηγάει η Clarice… ίσως πρώτη φορά μετά τις ταινίες του Hitchcock να κατόρθωσε κάποιος να δώσει σάρκα και οστά σ’ ένα serial killer που δεν σκότωνε για ευχαρίστηση, αλλά από ένα πολύ βαθύτερο αρρωστημένο βίτσιο.
Ο σκηνοθετικός ρυθμός της ταινίας είναι κάτι παραπάνω από άψογος. Η εξέλιξη είναι διαρκής και δυναμική και ο Demme έχει ποντάρει και κερδίσει από το δυνατό σημείο τις ταινίας. Έχει ποντάρει στους ήρωές του χαρίζοντάς μας την τέλεια ψυχολογική διαγραφή τους. Ο καθένας μόνος του αποτελεί μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα πάνω στην οποία προσπαθούν να πατήσουν και να παίξουν οι υπόλοιποι ώστε ηθικά και συναισθηματικά ν’ αναδειχτούν σε νικητές.
Ο Βρετανός Anthony Hopkins προσφέρει ίσως την πιο ολοκληρωμένη και δοτική ερμηνεία της καριέρας του. Ο ψυχοπαθής Lecter έχει μπει μοναδικά στο πετσί του και τον ερμηνεύει με τόσο πάθος που κάλλιστα θα μπορούσε κανείς να πιστέψει πως κι ο ίδιος δεν στέκει απόλυτα στα καλά του. Κατάφερε να σκιαγραφήσει έναν απ’ τους μεγαλύτερους και πιο αιμοβόρους κακούς του κινηματογράφου που παρά την ανώμαλη φύση του δεν γίνεται αντιπαθής. Αντίθετα, τον θαυμάζουμε και τον σεβόμαστε για την ευφυΐα του κι ως ένα βαθμό θα μπορούσαμε να πούμε πως ηρωοποιείται στα μάτια μας.
Στο ίδιο ύψος όμως στέκεται και η συμπρωταγωνίστριά του Jodie Foster. Αν μη τι άλλο είναι μια αξιόλογη ηθοποιός με πολύ καλές ερμηνείες στο βιογραφικό της. Δεν είναι μάλιστα λίγες οι φορές που ταινίες έχουν σωθεί από το να βυθιστούνε στον πάτο μόνο και μόνο λόγω της παρουσίας της. Το ευτύχημα είναι πως για το ρόλο της Clarice δεν επέλεξαν καμιά δίμετρη κουκλάρα, αλλά ένα πρόσωπο φρέσκο που αν και όχι όμορφο εξέπεμπε μια εσωτερική γοητεία κι αυτό έκανε το ρόλο της ακόμα πιο ενδιαφέρον. Στο βλέμμα της μπορούσε κανείς να διακρίνει όλον εκείνο το φόβο και την ανασφάλεια της άπειρης κοπέλας που όμως μέσα της βράζει και διψάει ν’ αναγνωριστεί.
Τι άλλο να πει κανείς για μια ταινία σαν αυτή; Ό,τι και να πει κανείς, πιθανόν να την φτηνύνει στα μάτια μας. Απλά ένα απ’ τα αριστούργημα των ταινιών τρόμου που μας προσέφερε πηγαίο και γνήσιο φόβο. Γιατί τι πιο τρομακτικό απ’ το να παίζει κάποιος με το μυαλό, την ψυχή, το υποσυνείδητο; Τίποτα! Εξαιρετικές ερμηνείες, αριστουργηματικό σενάριο και άψογη σκηνοθεσία. Ότι ζητάει κανείς δηλαδή από μια δυναμική κι έξυπνη ταινία.
Βαθμολογία 10/10
Η Clarice Starling είναι μια νεαρή εκπαιδευόμενη που FBI που φιλοδοξεί να κάνει κάποια στιγμή μεγάλη καριέρα στο σώμα και να αναγνωριστεί. Η ευκαιρία της δίνεται όταν αναλαμβάνει την υπόθεση ενός serial killer.
Στα πλαίσια της έρευνάς της, ο ανώτερός της την στέλνει ν’ αποσπάσει πληροφορίες από τον ψυχίατρο Hannibal Lecter, ο οποίος βρίσκεται έγκλειστος στη φυλακή για μια σειρά φόνων λόγω κανιβαλισμού.
Η Clarice,με τη βοήθεια του Lecter, έπειτα από παιχνίδια του μυαλού που της στήνει, συλλέγει στοιχεία τα οποία προσπαθεί να επεξεργαστεί έτσι ώστε να οδηγηθεί ο μανιακός δολοφόνος στη σύλληψη.
Προσωπική άποψη:
Το 1992 ήταν η χρονιά που ήρθε να φέρει τα πάνω στην απονομή των Oscar. Για πρώτη φορά μετά το 1941 και το “Ρεβέκκα” ένα ψυχολογικό θρίλερ κατάφερε να κερδίσει τη μεγαλύτερη διάκριση, αυτή της Καλύτερης Ταινίας. Επιπλέον ήταν η τρίτη ταινία στα χρονικά που κατάφερε να διακριθεί και σ’ όλες τις υπόλοιπες κορυφαίες κατηγορίες, αυτές του Καλύτερου Σεναρίου, Καλύτερων Πρώτων Ρόλων και Σκηνοθεσίας. Δικαίως “Η Σιωπή Των Αμνών” θεωρήθηκε μία απ’ τις κορυφαίες ταινίες όλων των εποχών, μία απ’ τις κορυφαίες του είδους της, αποδεικνύοντας πως ακόμα κι ένα χρόνο μετά την κυκλοφορία της στις αίθουσες άξιζε την διάκριση.
Βασισμένη στο δεύτερο βιβλίο του Thomas Harris, “Η Σιωπή Των Αμνών” ήρθε για να προσφέρει στον θεατή αυτό που είχε ξεχάσει. Τον πηγαίο φόβο! Μας θύμισε πως μπορεί μια ταινία να σε κάνει να τρομάξεις χωρίς ν’ αγγίξει τα όρια της σιχαμάρας, χωρίς να έρθουμε αντιμέτωποι με αναρίθμητα πρόσωπα και λίτρα αδικοχαμένου αίματος. Ένα και μόνο βλέμμα του Hannibal ήταν αρκετό να μας καταστήσει ανίκανους ν’ αντιδράσουμε ότι κι αν βλέπαμε στις οθόνες μας.
Η ιστορία από μόνη της έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον. Το παιχνίδι των βλεμμάτων κι ο ψυχολογικός πόλεμος που ασκεί ο δόκτωρ Hannibal στη νεαρή κι άβγαλτη Clarice είναι όλο το ζουμί. Πάνω σ’ αυτή την ψυχολογική εξέλιξη ποντάρει ο δημιουργός και κατά συνέπεια εκεί καλούμαστε να ποντάρουμε κι εμείς ως παρατηρητές τις ιστορίας. Ο Hannibal δεν είναι απλά ψυχοπαθής, πίσω απ’ τα εγκλήματά του κρύβεται μια διάθεση εξυγίανσης των θυμάτων του, μια λύτρωση απ’ τις προσωπικές τους εμμονές. Και το θύμα δεν είναι απαραίτητο να πέσει ως λεία στα δόντια του με την πλήρη σημασία της λέξης. Όσο για τον δολοφόνο που κυνηγάει η Clarice… ίσως πρώτη φορά μετά τις ταινίες του Hitchcock να κατόρθωσε κάποιος να δώσει σάρκα και οστά σ’ ένα serial killer που δεν σκότωνε για ευχαρίστηση, αλλά από ένα πολύ βαθύτερο αρρωστημένο βίτσιο.
Ο σκηνοθετικός ρυθμός της ταινίας είναι κάτι παραπάνω από άψογος. Η εξέλιξη είναι διαρκής και δυναμική και ο Demme έχει ποντάρει και κερδίσει από το δυνατό σημείο τις ταινίας. Έχει ποντάρει στους ήρωές του χαρίζοντάς μας την τέλεια ψυχολογική διαγραφή τους. Ο καθένας μόνος του αποτελεί μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα πάνω στην οποία προσπαθούν να πατήσουν και να παίξουν οι υπόλοιποι ώστε ηθικά και συναισθηματικά ν’ αναδειχτούν σε νικητές.
Ο Βρετανός Anthony Hopkins προσφέρει ίσως την πιο ολοκληρωμένη και δοτική ερμηνεία της καριέρας του. Ο ψυχοπαθής Lecter έχει μπει μοναδικά στο πετσί του και τον ερμηνεύει με τόσο πάθος που κάλλιστα θα μπορούσε κανείς να πιστέψει πως κι ο ίδιος δεν στέκει απόλυτα στα καλά του. Κατάφερε να σκιαγραφήσει έναν απ’ τους μεγαλύτερους και πιο αιμοβόρους κακούς του κινηματογράφου που παρά την ανώμαλη φύση του δεν γίνεται αντιπαθής. Αντίθετα, τον θαυμάζουμε και τον σεβόμαστε για την ευφυΐα του κι ως ένα βαθμό θα μπορούσαμε να πούμε πως ηρωοποιείται στα μάτια μας.
Στο ίδιο ύψος όμως στέκεται και η συμπρωταγωνίστριά του Jodie Foster. Αν μη τι άλλο είναι μια αξιόλογη ηθοποιός με πολύ καλές ερμηνείες στο βιογραφικό της. Δεν είναι μάλιστα λίγες οι φορές που ταινίες έχουν σωθεί από το να βυθιστούνε στον πάτο μόνο και μόνο λόγω της παρουσίας της. Το ευτύχημα είναι πως για το ρόλο της Clarice δεν επέλεξαν καμιά δίμετρη κουκλάρα, αλλά ένα πρόσωπο φρέσκο που αν και όχι όμορφο εξέπεμπε μια εσωτερική γοητεία κι αυτό έκανε το ρόλο της ακόμα πιο ενδιαφέρον. Στο βλέμμα της μπορούσε κανείς να διακρίνει όλον εκείνο το φόβο και την ανασφάλεια της άπειρης κοπέλας που όμως μέσα της βράζει και διψάει ν’ αναγνωριστεί.
Τι άλλο να πει κανείς για μια ταινία σαν αυτή; Ό,τι και να πει κανείς, πιθανόν να την φτηνύνει στα μάτια μας. Απλά ένα απ’ τα αριστούργημα των ταινιών τρόμου που μας προσέφερε πηγαίο και γνήσιο φόβο. Γιατί τι πιο τρομακτικό απ’ το να παίζει κάποιος με το μυαλό, την ψυχή, το υποσυνείδητο; Τίποτα! Εξαιρετικές ερμηνείες, αριστουργηματικό σενάριο και άψογη σκηνοθεσία. Ότι ζητάει κανείς δηλαδή από μια δυναμική κι έξυπνη ταινία.
Βαθμολογία 10/10
Ταυτότητα ταινίας:
Ελλ. τίτλος: Η Σιωπή Των Αμνών
Είδος: Θρίλερ
Σκηνοθέτης: Jonathan Demme
Πρωταγωνιστές: Anthony Hopkins, Jodie Foster, Scott Glenn, Kasi Lemmons, Lawrence A. Bonney
Παραγωγή: 1991
Διάρκεια: 118’
Σχετικά sites που αξίζουν τον κόπο:
http://www.imdb.com/title/tt0102926/
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Silence_of_the_Lamps_(film)
http://books.google.com/books?hl=el&lr=&id=oDwTPU812RQC&oi=fnd&pg=PA142&dq=The+Silence+of+the+Lamps&ots=fWcey35QEO&sig=QB2PNErjmGKwmvHsHllKBi_IVRw
Ελλ. τίτλος: Η Σιωπή Των Αμνών
Είδος: Θρίλερ
Σκηνοθέτης: Jonathan Demme
Πρωταγωνιστές: Anthony Hopkins, Jodie Foster, Scott Glenn, Kasi Lemmons, Lawrence A. Bonney
Παραγωγή: 1991
Διάρκεια: 118’
Σχετικά sites που αξίζουν τον κόπο:
http://www.imdb.com/title/tt0102926/
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Silence_of_the_Lamps_(film)
http://books.google.com/books?hl=el&lr=&id=oDwTPU812RQC&oi=fnd&pg=PA142&dq=The+Silence+of+the+Lamps&ots=fWcey35QEO&sig=QB2PNErjmGKwmvHsHllKBi_IVRw



12 Σχόλια:
MERES EIXA NA PERASW KAI GIA KALH MOY TYXH EPESA PANW SE MIA POLY AGAPHMENH TAINIA.EINAI AYTO POY LEME OTI OSES FORES KAI NA TO DEIS DEN VARIESAI POTE.ANEPANALIPTOS HOPKINS,THEA FOSTER KAI ISWS H KALYTERH YPOTHESI EVER SE THRILER THS KATHGORIAS.EYGE GIWTOYLA GIA THN WRAIA KRITIKI.
@ Max το ξέρω ότι είναι από τις ταινίες που σου αρέσουν! :))
Ίσως η καλύτερη ερμηνεία του Hopkins.Απλά αξεπέραστη ταινία!
Η ταινία είναι αριστούργημα και υποδειγματική στο είδος της. Την είδα κι εγώ πρόσφατα.
Πήγαινα σχολείο όταν πρωτοπαίχτηκε στο σινεμά και θυμάμαι έντονα τις εντυπώσεις που μας είχε προκαλέσει. Ήταν το μοναδικό θέμα συζήτησης για πολλούς-πολλούς μήνες. Ο Χόπκινς καταφέρνει να ενσαρκώσει το Απόλυτο Κακό με τρόπο τόσο διαυγή που προκαλεί ανατριχίλα. Αν έχει δει κανείς πολλές φορές το φιλμ, μπορεί να διακρίνει και ένα υπόγειο χιούμορ, που δεν υποσκάπτει την ερμηνεία του, αλλά την υπογραμμίζει.
Για να είμαι ειλικρινής, η Τζ. Φόστερ ποτέ δεν με ενθουσίασε, αλλά εδώ είναι καλή. Το ίδιο και ο Ντέμι σαν σκηνοθέτης.
@ George νομίζω πως θα συμφωνήσω μαζί σου...
@ Φώτη αυτό το post ειδικά για 'σένα που ήξερα ότι σου αρέσει.
Η Foster για 'μένα είναι μια ήρεμη δύναμη. Μπορεί να μην σου γεμίζει το μάτι εκ πρώτης όψεως, έχει προσφέρει όμως κατά την άποψή μου αξιόλογες ερμηνείες.
Για τον Hopkins τι άλλο να πω... Νομίζω ότι λίγο-πολύ το καλύψαμε το θέμα.
Το χιούμορ το οποίο κι αναφέρεις είναι το μυστικό κι αυτό που κάνει τον χαρακτήρα του Hannibal να ξεχωρίζει.
h tainia den paizetai kai h ermhneia twn h9opoiwn den uparxei thn latreuw
@ Geoscrm δεν νομίζω να υπάρχει λάτρης των θρίλερ που να μην αγαπάει την ταινία αυτή, για πολλούς λόγους.
poso sumfwnw mazi sou einai mia ap tis kaluteres apla ta pragmata.
@ Geoscrm :) :) :)
Τι εργάρα ήταν και αυτή όμως...αυτό το βλέμα του Χοπκινς σε κάνει και ανατριχιάζεις ίσως η καλύτερη ερμηνεία του νομίζω κανείς δεν μπορεί να φανταστεί τον ρόλο του Χάνιμπαλ να τον υποδύεται άλλος ηθοποιός!!!
@ Geoscrm νομίζω ότι σε αυτό δεν μπορεί να διαφωνήσει κανείς!
Καταπληκτική ταινία
Δημοσίευση σχολίου