Συνοπτική περίληψη του έργου:
Ο Oscar είναι ένα φοβισμένο αγόρι που ονειρεύεται εκδίκηση.
Όταν γνωρίσει την Eli ένα όμορφο αλλά ιδιόρρυθμο κορίτσι, που θα του χαρίσει ζωή και δύναμη, θα την ερωτευτεί, ενώ όταν συνειδητοποιήσει ότι η Eli τρέφεται με αίμα, του μένει μόνο μία επιλογή.

Προσωπική άποψη:
Το σκανδιναβικό σινεμά, και ιδιαίτετα το σουηδικό τα τελευταία τρία χρόνια περίπου, έχει τόσο άξιους πρεσβευτές οι οποίοι και κατάφεραν να το ανεβάσουν, όχι μόνο ως προς το επίπεδό του αλλά και ως προς την απήχησή του, όχι αποκλειστικά από τους κριτικούς αλλά και από το ευρύτερο κοινό. Έχοντας μπει στο πνεύμα δεν καταπιάνονται αποκλειστικά και μόνο με έργα σουηδικής καταβολής λόγω πατριωτισμού αλλά, εξαιτίας της θεματολογίας του η οποία είναι τελικά αυτή που ζητάει το κοινό. Ιστορίες μυστηρίου, με σασπένς και δράση και φυσικά, με στοιχεία θρίλερ τα οποία δεν συσχετίζουν τον προαναφερόμενο ορισμό με τον τρόμο και την άσκοπη βία. Το "Άσε Το Κακό Να Μπει" λοιπόν δεν είναι απλά μια ακόμα σουηδική ταινία αλλά, ένας ακόμα άξιος εκπρόσωπος του καλού, απαιτητικού σινεμά.

Η ταινία βασίζεται εξ' ολοκήρου στο ομότιτλο μυθιστόρημα του σουηδού συγγραφέα John Ajvide Lindqvist ο οποίος και ανέλαβε και την μεταφορά της υπόθεσης στην μεγάλη οθόνη, υπογράφοντας το σενάριο. Όταν κάτι τέτοιο συμβαίνει, η λογική λέει ότι το αποτέλεσμα θα πρέπει να είναι άρτιο, ως προς την υπόθεση τουλάχιστον καθώς ο δημιουργός, περισσότερο ίσως από κάθε άλλον, γνωρίζει ακόμα και τις μικρότερες πτυχές της ιστορίας ενώ παράλληλα μπορεί να κρίνει και να καθορίσει τι είναι απόλυτα σημαντικό και τι όχι. Το σενάριο λοιπόν του Lindqvist δεν είναι κακό. Αντίθετα, στα μάτια όσων δεν έχουν διαβάσει το βιβλίο μπορεί να φανεί εξαιρετικά καλό. Από την άλλη, όσοι ανήκουν στην κατηγορία των αναγνωστών του, θα νιώσουν μια συγκρατημένη απογοήτευση καθώς το σενάριο σε σύγκριση με την αφήγηση του βιβλίου στερείται δυναμικής κάτι που με οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η παραγωγός εταιρεία έθεσε όρια και μέτρα προκειμένου να περιορίσει τα στοιχεία εκείνα που θεώρησε προκλητικά για το πανί.

Ο σκηνοθέτης της ταινίας ακούει στο όνομα Tomas Alfredson το οποίο εκτός της χώρας του, δεν νομίζω να λέει και πολλά. Ωστόσο ο εν λόγω κύριος διαχειρίζεται αρκούντως ικανοποιητικά το υλικό και την ιστορία που έχει στη διάθεσή του καθώς και την εποχή την οποία αυτή διαδραματίζεται, χρονικά αλλά κι αισθητικά. Η ταινία στο σύνολό της είναι κάτι περισσότερο από ατμοσφαιρική. Ο σκηνοθέτης αξιοποιεί τόσο τα διαστήματα δράσης όσο και εκείνα που είναι πιο υποτονικά αλλά, μέσα από την ηρεμία, ακόμα και την ίδια τους την σιωπή, έχουν περισσότερα να πουν απ' όσο ίσως να φανταζόμασταν. Κοντινά πλάνα στους μικρούς πρωταγωνιστές τα οποία δεν προσπαθούν να αποσπάσουν την προσοχή αλλά να την στρέψουν στον πραγματικό σκοπό του έργου, στο να καταλάβουμε και να βιώσουμε τα συναισθήματά τους μέσα από εικόνες και βλέμματα και όχι μέσα από υπερβολές.

Η ταινία ακολουθεί μια πολύ συγκεκριμένη γραμμή και αυτό είναι κάτι που αντιλαμβανόμαστε από τα πρώτα λεπτά. Σκοπός της είναι ναι μεν να πλασσαριστεί ως ένα βαμπιρικό θρίλερ αλλά να μην χαρακτηριστεί κοινότυπο. Η αλήθεια είναι ότι μόνο κοινότυπο δεν θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε καθώς η εικόνα ενός ανήλικου βαμπίρ και όλη η συναισθηματική φόρτιση αλλά και η μη χαμένη αθωότητα στον βωμό του ενστίκτου, είναι από μόνα τους στοιχεία επαναστατικά, ίσως και προκλητικά για κάποιους πιο συντηρητικούς. Μπορεί λοιπόν να θέλαμε λίγο περισσότερη αναγκαστική βία στα πλαίσια της επιβίωσης ωστόσο, οι σκηνές θρίλερ είναι αισθητικά τόσο γοητευτικές που τελικά παρασύρεσαι. Άλλωστε σκοπός είναι η ανάδειξη της φιλίας και της δύναμης που αυτή έχει, τόσο όταν την στερείσαι καταδικασμένος σε μια δυσβάσταχτη μοναξιά όσο και όταν την μοιράζεσαι με κάθε ανάσα και κάθε ίντσα του κορμιού και του μυαλού σου.

Οι δύο μικροί πρωταγωνιστές καταφέρνουν να μας καθηλώσουν και να μας γοητεύσουν, τόσο με την αθωότητά τους όσο και με τον τρόπο τον οποίο δείχνουν να αντιλαμβάνονται ακριβώς πως πρέπει να διαχειριστούν τα ανάμεικτα συναισθήματα των χαρακτήρων που υποδύονται. Ειδικά η Lina Leandersson κόβει την ανάσα μας στον αμφιλεγόμενο ρόλο της Eli και ειλικρινά θα ήθελα το σενάριο να είναι πιο τολμηρό έτσι ώστε να μπορέσουμε να θαυμάσουμε ακόμα περισσότερο της ικανότητές της με το να μην έχει κοπεί η αναδρομή στο παρελθόν της Eli η οποία κι εξηγεί ποια είναι, από που έρχεται και πως έγινε αυτό που είναι σήμερα. Δεν πειράζει όμως καθότι είμαι σίγουρη ότι το όνομά της στο μέλλον θα μας απασχολήσει πολύ περισσότερο από μερικές γραμμές σε ένα ίσως και μίζερο κείμενο.

Ένα νέο είδος βαμπιρκιού κύκλου αίματος που μας βάζει σε μια διαδικασία προβλήματισμού και σκέψης ωθόντας μας στο να κατανοήσουμε τους λόγους που οδηγούν το κάθε ον σε ορισμένες πράξεις και όχι να κρίνουμε χωρίς έλεος το αποτέλεσμά τους. Η μοναχικότητα και η συντροφικότητα μέσα από τα μάτια ενός παράξενου και φαινομενικά αταίριστου ζευγαριού το οποίο ίσως τελικά να έχει περισσότερα κοινά καθώς και κατανόηση από πολλά φυσιολογικά ζευγάρια. Μπορεί η ταινία του Alfredson να μην είναι αριστούργημα δεν παύει όμως να είναι μια αξιόλογη προσπάθεια εκπροσώπισης ενός εκ των παλαιότερων μύθων και ενός εκπλήκτικού μυθιστορήματος. Ατμοσφαιρικό και αγωνιώδες, πλαισιωμένο από ένα συνεχές σκοτάδι που δεν μοιάζει πρόθυμο να υποχωρήσει, το "Άσε Το Κακό Να Μπει" είναι ένα αστυνομικό θρίλερ μυστηρίου με μεταφυσικά στοιχεία και κοινωνικές προεκτάσεις που καταφέρνουν να μας ταρακουνήσουν.
Βαθμολογία 7,5/10

Ταυτότητα ταινίας:
Ελλ. τίτλος: Άσε Το Κακό Να Μπει
Είδος: Θρίλερ
Σκηνοθέτης: Tomas Alfredson
Πρωταγωνιστές: Kare Hedebrant, Lina Leandersson, Per Ragnar, Henrik Dahl, Karin Bergquist, Peter Carlberg, Ika Nord
Παραγωγή: 2008
Διάρκεια: 115'

Επίσημο site: