Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:

Μια νεαρή νοσοκόμα, η Κέρι Γκοντέ, ταξιδεύει στην Πόλη των Αγγέλων και αναζητάει απεγνωσμένα τον αδελφό της που αγνοείται.
Ένας κατά συρροή δολοφόνος τρομοκρατεί την πόλη επιλέγοντας τυχαία τα θύματά του, και τα στοιχεία που έχει στα χέρια της η Κέρι είναι λιγοστά μα πολύτιμα.
Η Άιντα Γιανγκ, ιδιωτική ερευνήτρια, αναγκάζεται άθελά της να συνδράμει τις έρευνες της αστυνομίας όταν μια νεαρή γυναίκα βρίσκεται δολοφονημένη στο δωμάτιο ενός μοτέλ.
Παρόλο που η Άιντα δεν έχει συναντήσει ποτέ το θύμα, το όνομά της εντοπίζεται στη σκηνή του εγκλήματος.
Στο μεταξύ, ο διαμεσολαβητής της Μαφίας, Ντάντε Σανφελίπε, έχει αγοράσει με τις οικονομίες μιας ζωής έναν αμπελώνα στη Νάπα Βάλεϊ.
Ωστόσο, προτού εγκαταλείψει την πόλη, πρέπει να βρει έναν άντρα που αποφυλακίστηκε πρόσφατα κι έκτοτε έχουν χαθεί τα ίχνη του.
Ο Λούις Άρμστρονγκ, στενός φίλος της Άιντα, καταφθάνει στην πόλη ακριβώς τη στιγμή που οι έρευνες φέρνουν στην επιφάνεια μυστηριώδη στοιχεία που αφορούν την ταυτότητα του δολοφόνου.
Και ο Ντάντε πρέπει να διασχίσει ένα επικίνδυνο μονοπάτι για να κάνει το καθήκον του, που θα τον φέρει αντιμέτωπο με ένα μυστικό που οι συνωμότες θα κάνουν τα πάντα για να το προστατεύσουν…
Η αστυνομική τετραλογία του Ray Celestin ολοκληρώνεται με το Φονικό σουίνγκ, ένα εκπληκτικό μυθιστόρημα που μιλάει για συνωμοσίες, δολοφονίες και παράνοια, σκιαγραφώντας το μοναδικό πορτρέτο μιας πόλης όπου η ζωή βιώνεται στα άκρα.

Προσωπική άποψη:
Η στιγμή της ολοκλήρωσης της τετραλογίας "City Blues Quartet" έφτασε! Δεδομένου ότι πρόκειται για μια σειρά που έχω αγαπήσει εξαιρετικά πολύ, νιώθω ενθουσιασμένη με τον τρόπο που ο συγγραφέας επέλεξε να την κλείσει, αλλά από την άλλη μεριά νιώθω και κάπως στεναχωρημένη, γιατί το αναγνωστικό αυτό ταξίδι ήταν πραγματικά ιδιαίτερο και θα μου μείνει αλησμόνητο. Ένα ταξίδι που ξεκίνησε από τη Νέα Ορλεάνη του 1919, μας μετέφερε στο Σικάγο του 1928, στη συνέχεια στη Νέα Υόρκη του 1947, για να τερματίσει στο Λος Άντζελες του 1967. Ένα ταξίδι συναρπαστικό, γεμάτο εικόνες, πρόσωπα -κάποια απ' αυτά πραγματικά-, Ιστορία. Ένα ταξίδι στον χώρο και στον χρόνο, που μπορεί ν' αποτελείται από αυτοτελείς αφηγήσεις, αλλά που στο τέλος αποδεικνύει περίτρανα πως πρόκειται για ένα σύνολο πολύ σφικτά δεμένο, με έναν δικό του, πολύ ξεχωριστό τρόπο, όπως ξεχωριστή ήταν και η ταυτότητά του από το πρώτο κιόλας βιβλίο του.

Το 1967 βρίσκεται στη δύση του κι ένας κατά συρροή δολοφόνος κυκλοφορεί ελεύθερος στο Λος Άντζελες. Η Κέρι, μια νεαρή νοσοκόμα, φτάνει στην πόλη θέλοντας να ανακαλύψει που βρίσκεται ο αδερφός της, ο οποίος έχει εξαφανιστεί χωρίς ν' αφήσει ίχνος ζωής πίσω του. Την ίδια ώρα, η Άιντα, έχοντας φτάσει πλέον την έκτη δεκαετία της ζωής της, έχει αποφασίσει να βγει στη σύνταξη και να πουλήσει το επιτυχημένο πρακτορείο ερευνών της, όμως η ζωή τής τα φέρνει αλλιώς, αφού το όνομά της εντοπίζεται στη σκηνή ενός εγκλήματος, το θύμα του οποίου, μια νεαρή γυναίκα, η Άιντα δεν γνωρίζει ούτε έχει ακούσει ποτέ κάτι για εκείνη. Όπως είναι λογικό, αυτή δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για ν' αποσυρθεί από την ενεργό δράση, αλλά για να βοηθήσει την αστυνομία ν' ανακαλύψει τι πραγματικά συμβαίνει. Ο διαμεσολαβητής της Μαφίας, Ντάντε Σανφελίπε, έχει αγοράσει έναν αμπελώνα στη Νάπα Βάλεϊ και βρίσκεται κι αυτός μόλις μια βδομάδα πριν από τη συνταξιοδότησή του, όταν δέχεται κλήση από τον νεοδιορισμένο επικεφαλής της τοπικής μαφίας. Προτού, λοιπόν, εγκαταλείψει την πόλη, πρέπει να βρει έναν άντρα που αποφυλακίστηκε πρόσφατα κι έκτοτε έχουν χαθεί τα ίχνη του, μια έρευνα που θα τον φέρει αντιμέτωπο με μυστικά που θα κάνουν ό,τι μπορούν προκειμένου να παραμείνουν κρυμμένα.

Όπως όλα τα βιβλία της σειράς, έτσι και το "Φονικό σουίνγκ", διαθέτει μια πολυεπίπεδη πλοκή και μια πολυδιάστατη απεικόνιση της πραγματικότητας και των ανθρώπων που ενεργούν σε αυτή. Μια πλοκή συναρπαστική, όπου όλες οι εξελίξεις "τρέχουν" παράλληλα, με τους ήρωές μας να λαμβάνουν μέρος σε έναν αγώνα δρόμου, ο καθένας χωριστά αλλά όλοι τους με μια γραμμή τερματισμού, έστω κι αν δεν το γνωρίζουν. Και μπορεί αυτή να είναι περίπλοκη, ίσως και δαιδαλώδης σε ορισμένα σημεία, όμως ο Celestin έχει αποδείξει πολλάκις πως ξέρει πολύ καλά πως να διατηρεί τις ισορροπίες, χτίζοντας τη δομή της κάθε ιστορίας του με τέτοιον τρόπο, ώστε ακόμα κι αυτά που νομίζουμε πως δεν έχουν θέση σε αυτή, τελικά να μπαίνουν και να ταιριάζουν ακριβώς εκεί που πρέπει, με την εικόνα του παζλ να ολοκληρώνεται μπροστά στα μάτια μας με τρόπο μαγικό, και τότε όλα μοιάζουν λογικά, όλα εξηγούνται και κανένα ερώτημα δεν μένει αναπάντητο.

Ένα ακόμα στοιχείο που κάνει τόσο τον συγγραφέα όσο τις ιστορίες του να ξεχωρίζουν, είναι η μοναδική του ικανότητα ν' αξιοποιεί στον απόλυτο βαθμό τον χώρο όπου επιλέγει να τοποθετήσει τη δράση της κάθε ιστορίας του, που στην προκειμένη περίπτωση είναι και μια διαφορετική πόλη κάθε φορά, που δεν αποτελεί απλά ένα σκηνικό, αλλά έναν ζωντανό οργανισμό, έναν άτυπο συμπρωταγωνιστή, που ζει, αναπνέει, έχει καρδιά που πάλλεται. Αυτή τη φορά, συμπρωταγωνιστής είναι το Λος Άντζελες, που φαινομενικά είναι λαμπερό, γεμάτο προοπτικές, μια πόλη που ο καθένας επισκέπτεται γιατί έχει έναν πολύ προσωπικό σκοπό, είναι η Πόλη των Αγγέλων, όμως την ίδια στιγμή είναι μια πόλη γεμάτη αντιθέσεις, που βαθιά στον πυρήνα της βρίσκεται σε αποσύνθεση, κρύβει βίαιες κι αιματηρές πτυχές της, στις οποίες είναι πολύ πιο εύκολο να μπλεχτείς απ' όσο νομίζεις, κι αν αυτό συμβεί, ακόμα πιο δύσκολο να καταφέρεις να ξεφύγεις. Γιατί το σκοτάδι έχει μια μαγικό ικανότητα να σε μαγνητίζει, ακόμα και τις στιγμές εκείνες που σε τρομοκρατεί και σου παγώνει το αίμα, μα και μια μοναδική ευκαιρία να σε καταπίνει χωρίς καν να το καταλαβαίνεις.

Μαζί με την Άιντα και τον Ντάντε επιστρέφει και ο αγαπημένος Λούις Άρμστρονγκ, με την ανάπτυξη όλων των χαρακτήρων να βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, έτσι ο καθένας χωριστά και όλοι μαζί συλλογικά, να ολοκληρώσουν τον κύκλο του, όχι μόνο σε επαγγελματικό επίπεδο, αλλά κυρίως σε προσωπικό, σε όλες τις προεκτάσεις και τις διαστάσεις αυτού. Οι τρεις κεντρικοί χαρακτήρες φέρουν ολοφάνερα τα σημάδια της ηλικίας τους, με αυτά να είναι λίγο πιο έντονα στον Λούις, κυρίως λόγω του τρόπου ζωής του, με τα πορτρέτα της προσωπικότητας, των επιλογών και της ζωής τους ν' αποτυπώνεται με ρεαλισμό και αλήθεια, όπως πάντα. Κι ενώ αυτή η ολοκλήρωση έχει μια γλυκόπικρη γεύση, για πολλούς και διαφορετικούς λόγους, στο τέλος αυτό που μας μένει δεν είναι το συναίσθημα της θλίψης, μα κάτι πιο θετικό, πιο φωτεινό, πιο αισιόδοξο, γιατί ακόμα και μέσα απ' τα βαθύτερα σκοτάδια, μπορεί ν' αναδειχθεί εκείνο το ένα θετικό στοιχείο, που θα σε κάνει να εστιάσεις τελικά εκεί που πραγματικά πρέπει και σε αυτό που πραγματικά αξίζει.

Νέα δεκαετία, νέα πόλη, νέο τραγούδι και νέος κατά συρροή δολοφόνος -ή μήπως, όχι; Ωστόσο, και παρά τις αλλαγές των οποίων γινόμαστε μάρτυρες, υπάρχουν ορισμένα πράγματα που δεν αλλάζουν, με βασικότερο όλων την αποτύπωση της λαογραφίας και της κουλτούρα του σκηνικού του μυθιστορήματος, τόσο σε ό,τι αφορά την πόλη, όπου κάθε λεπτομέρειά της αποτυπώνεται με ρεαλισμό και παραστατικότητα, όσο και σε ό,τι σχετίζεται με τους ανθρώπους της. Οι σκελετοί συνεχίζουν να υπάρχουν, και όχι μόνο στη ντουλάπα μας, και τα φολκλορικά νήματα κινούν την αφήγηση, τους χαρακτήρες μας, που ωριμάζουν και αλλάζουν με το πέρασμα των χρόνων φτάνοντας στην ολοκλήρωσή τους, αλλά και τη δράση αυτών. Ο Celestin ρίχνει με εξαιρετικό τρόπο την αυλαία της τετραλογίας του, καταφέρνοντας να συνδέσει όλες του τις αφηγήσεις με πολύ οργανικό τρόπο, έτσι όπως ακριβώς καταφέρνει σε κάθε του βιβλίο να συνδυάζει τόσες πολλές διαφορετικές πτυχές αυτής, οδηγώντας τες σε μια τερματική γραμμή που σε αφήνει με το στόμα ανοιχτό. Αν μη τι άλλο, αυτό το σύμπαν θα μου λείψει και σίγουρα αναμένω τα επόμενα βήματα του συγγραφέα.
Βαθμολογία 10/10

Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: Ray Celestin
Μεταφραστής: Τραϊκόγλου Μαρία-Ρόζα
Εκδόσεις: Διόπτρα
Κατηγορία: Ξένη Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2022
Αρ. σελίδων: 680
ISBN: 978-960-653-820-9