
Το καλοκαίρι 1954 o αστυνόμος Teddy Daniels κι ο νέος συνεργάτης του Chuck, φτάνουν σ’ ένα νησί κάπου στα ανοιχτά της Αμερικής, όπου βρίσκεται ένα ψυχιατρικό νοσοκομείο για ψυχασθενείς εγκληματίες, για να διεξάγουν έρευνα για μια ασθενή που φαίνεται να δραπέτευσε μυστηριωδώς.
Όταν ξαφνικά ξεσπάει μια καταιγίδα, ο Daniels βρίσκεται αποκλεισμένος εκεί και η διακριτική γραμμή μεταξύ πραγματικότητας και παράνοιας αρχίζει να γίνεται επικίνδυνα δυσδιάκριτη.
Στο νοσοκομείο αυτό, τίποτα δεν είναι τελικά όπως φαίνεται κι ο Daniels βρίσκεται έρμαιο σε απάνθρωπες, ριζοσπαστικές θεραπείες που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων πειράματα με φάρμακα, βάρβαρες χειρουργικές επεμβάσεις και πλύσεις εγκεφάλου.
Όσο περισσότερο πλησιάζει στην αλήθεια, τόσο πιο θολή γίνεται αυτή και τόσο περισσότερο αρχίζει να πιστεύει ότι μπορεί να μη φύγει ποτέ από εκεί. Τουλάχιστον, όχι σώος, γιατί κάποιος εκεί μοιάζει να προσπαθεί να τον τρελάνει.
Προσωπική άποψη:
Σίγουρα οι ταινίες του Martin Scorsese τα τελευταία χρόνια, δεν έχουν την δυναμική, την ένταση αλλά και την αίγλη των παλαιότερων δημιουργιών του. Όπως και να ‘χει όμως, είναι σίγουρα ταινίες που δεν περνάνε απαρατήρητες, δεν μένουν ασχολίαστες και δεν στερούνται προσοχής, τόσο κατά την παραγωγή τους από τον μεγάλο αυτό δημιουργό, όσο και από τους θεατές που τρέχουν σύσσωμοι στις κινηματογραφικές αίθουσες να τις παρακολουθήσουν. “Το Νησί Των Καταραμένων”, δεν θα μπορούσε φυσικά να αποτελεί εξαίρεση ιδιαίτερα αφού, ο Martin αποφασίζει να θυμηθεί τις θριλερικές του σκηνοθετικές ικανότητες.
Για να είμαστε απόλυτα ειλικρινείς, το σενάριο δεν έχει να προσφέρει απολύτως τίποτα το καινούργιο. Είναι πολυχρησιμοποιημένο, χιλιοαναπτυγμένο και όποιος παρακολουθεί τακτικά κινηματογράφο, ή έστω έχει μελετήσει τα ψυχολογικά θρίλερ της τελευταίας δεκαετίας, θα μπορέσει πολύ εύκολα και άμεσα, να υποψιαστεί τι ακριβώς σε συμβαίνει σε αυτό το μυστηριώδες νησί. Κατ’ επέκταση, μπορεί να ξέρει από τα μισά της ταινίας, επιβεβαιωμένα μάλιστα, προς ποιο φινάλε οδηγείται. Μπορεί να μην είναι κακό όμως, είναι προβλέψιμο και όπως και να ‘χει, αυτό είναι ένα αρνητικό στοιχείο.
Ακολουθώντας την τακτική των μεγάλων θρίλερ στην ιστορία του κινηματογράφου, ο Scorsese καταπιάνεται με μια ταινία η οποία, κάτω από τον επιφανειακό της τρόμο, επιθυμεί να παρουσιάσει κάτι περισσότερο. Την σύγχυση ενός συστήματος που από την δημιουργία του, καταπατά κανόνες, ανθρώπινες ζωές και αξίες, προκειμένου να πετύχει τον στόχο του, στο όνομα της ανθρωποκοινωνικής εξέλιξης. Παράλληλα, θέλει να φανερώσει το πρόσωπο μιας αλλιώτικης ψυχιατρικής αλλά, και της ίδιας της ανθρώπινης ψυχοσύνθεσης και τον τρόπο που το μυαλό αντιδρά στα ερεθίσματα και τις πληγές που δέχεται.
Δεν ξέρω αν ο Scorsese ήθελε με αυτή την ταινία να παρουσιάσει ένα νέο “Cape Fear” ωστόσο, δεν το πιστεύω. Όχι μόνο γιατί δεν το πέτυχε αλλά, γιατί τίποτα δεν μαρτυρά ότι είχε αυτή την πρόθεση. Σκηνοθετικά η ταινία είναι άρτια, σφιχτοδεμένη, με ένταση και μυστήριο. Δεν θα μπορούσαμε άλλωστε να περιμένουμε κάτι λιγότερο από έναν τόσο μεγάλο δημιουργό. Η εικόνα και η μουσική που την συνοδεύει είναι επιβλητικές όμως, υπάρχουν εκείνα τα εκμοντερνισμένα στοιχεία του σύγχρονου κινηματογράφου που, θα ξενίσουν όσους δεν περίμεναν να τα δουν.
Ένας από τους μεγάλους άσσους της ταινίας είναι οι πρωταγωνιστές της. Ο Leonardo DiCaprio, αρέσει δεν αρέσει σε μερικούς, έχει αποδείξει ότι είναι ένα από τα μεγαλύτερα ταλέντα της γενιάς του, βουλώνοντας έτσι τα στόματα όσων κάποτε βιάστηκαν να τον κατηγορήσουν. Αυτό κάνει για μια ακόμη φορά και σε αυτή την ταινία, παραθέτοντας μια έντονη και φορτισμένη συναισθηματικά ερμηνεία, σε ένα είδος, που δεν έχουμε συνηθίσει αλλά χαιρόμαστε να τον βλέπουμε. Όμως εξαιρετικά δυνατή είναι στο πλάι του, τόσο η παρουσία του Ben Kingsley όσο και του Mark Ruffalo, εκπλήσσοντάς με ευχάριστα όσον αφορά τον δεύτερο.
Βασισμένο στο μυθιστόρημα του Dennis Lehane και σε σενάριο της ελληνοαμερικανίδας Laeta Kalogridis, το “Shutter Island” είναι τεχνικά μια πολλή καλή ταινία, με εξαιρετικές ερμηνείες και επιβλητική ατμόσφαιρα η οποία όμως, στερείται πρωτοτυπίας. Μπορεί το παιχνίδι μεταξύ πραγματικού και φανταστικού να διαχειρίζεται αρκετά σωστά ωστόσο, τα μηνύματα που θέλει να περάσει και οι φιλοσοφίες στις οποίες βασίζεται, δεν είναι ικανοποιητικά αποδοτικές. Σίγουρα είναι μια ταινία που βλέπεις ευχάριστα ωστόσο, περίμενες το κάτι περισσότερο.
Βαθμολογία 8/10
Ταυτότητα ταινίας:
Ελλ. τίτλος: Το Νησί Των Καταραμένων
Είδος: Θρίλερ
Σκηνοθέτης: Martin Scorsese
Πρωταγωνιστές: Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo, Ben Kingsley, Emily Mortimer, Michelle Williams, Max von Sydow, Jackie Earle Haley, Elias Koteas
Παραγωγή: 2010
Διάρκεια: 138’
Επίσημο site:
http://www.shutterisland.com/
27 Σχόλια:
Χμ...
Έχω τις ενστάσεις μου...
Χιλιοειπωμένο το σενάριο;
Αν και σε αυτή την ταινία δε νομίζω έχει κανένα νόημα να σταθείς στην πλοκή,
τη στιγμή που η Καφκική μνήμη, το παρελθόν αναγεννιέται σε χρόνο σύγχρονο ως ψυχοθεραπεία.
Ασφαλώς και θα ήταν χιλιοειπωένο το twist.
Αλλά αν προσέξουμε ο Ldc δεν είναι ο θετικός ήρωας. Που του πάνε κόντρα. Αλλά ο αντιήρωας που υποβάλλεται σ' ένα role playing για να θεραπευτεί...
(Αντίστροφα το 'χουμε όντως δει χιλιάδες φορές, δλδ τον ήρωα που θέλουν να "τρελάνουν")
Αλλά επιμένω, πως η πλοκή ενέχει ίσως και προσχηματικό ρόλο σε αυτό το προσωπικό καθαρτήριο που κάνει ο Scorsese! Κατά τη γνώμη μου η καλύτερη ταινία που 'χουμε παρακολουθήσει από αυτόν την τελευταία 10ετία!
Καλό σου βράδυ Γιώτα μου!
Συμφωνώ ότι η πλοκή του έργου δεν έχει τόση σημασία. Είναι μια απλή αναπαράσταση των ρόλων που καλούμαστε να παίξουμε στην ανθρώπινη κοινωνία μας. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι στο δίλημμα "άνθρωπος" ή ζώο, δεν φαίνεται να υπερέχει το πρώτο.... Και δεν φαίνεται επίσης να έχει περιθώρια ύπαρξης ο άνθρωπος-ηθικό ον στην σύγχρονη κοινωνία. (Ποιο το νόημα της ηθικής μέσα στον πόλεμο;)
@ Kioy μου καλησπέρα!
Ναι, έχω την αίσθηση ότι το έχω δει πολλές φορές! Μάλιστα μου έρχονται άμεσα 2-3 τίτλοι στο μυαλό.
Δεν διαφωνώ σε όσα λες όμως, δεν μπορώ να μην σταθώ καθόλου στην πλοκή αφού πάνω εκεί προσπαθεί το κάθε έργο να στηριχτεί.
Ωστόσο θεωρώ κι εγώ με την σειρά μου ότι είναι η καλύτερη δουλειά του Martin τα τελευταία 10 χρόνια και ίσως να του έβαζα 8 βγαίνοντας από την αίθουσα. Χμ... μπορεί και να το ανεβάσω λίγο! :)
@ Φίλε Ανώνυμε, δυστυχώς καλούμαι να συμφωνήσω απόλυτα με την παρατήρησή σου. Η σύγχρονη ζωή έχει γίνει ένας καθημερινός πόλεμος άλλωστε και εμείς, πρέπει να χρησιμοποιήσουμε αναγκαστικά κάθε ζωώδες ένστικτό μας.
Ο Ldc δεν θεωρώ ότι είναι ο αντιήρωας όπως αναφέρεται παραπάνω..
δύσκολο να κατανοηθεί η ταινία από τι έκρινα και από άλλους στο σινεμά που πήγαν και το είδαν...
το story είναι ότι λίγο πολύ η κυβέρνηση των Η.Π.Α. χρησιμοποιούσε ένα τρελοκομείο made in nazi που υπηρετούσε στο όνονα της ψυχοϊατρικής-ψυχολογίας και γενικότερα ότι αντίστοιχης ανάπτυξης τέτοιων επιστημών που φυσικά αθετούσε κάθε είδος σεβασμό για ανθρώπινα δικαιώματα...
Ο Ldc θεωρώ ότι ήταν μια προσπάθεια σύγκρουσης της λογικής ("των ανθρώπινων ηθών") με την παράνοια (εν ονόματι των ψυχολογικής πλύσης)...
αλλά μήνυμα όχι και τόσο αισιόδοξο - μάλλον προς ρεαλιστικό θα έλεγα αφού έτσι γίνεται πάντα όταν πολεμάται η μαύρη πλευρά του κατεστημένου με αυτό τον τρόπο...
Θα συμφωνήσω στο ότι πραγματικά δεν προσεγγίζεται τόσο η ταινία στην απόδοση μηνυμάτων (αν και πολύ σωστών κατά τη γνώμη μου) παρά περισσότερο στην πλοκή.
@ Jomis sd νομίζω ότι την ταινία δεν την κατάλαβαν όσοι δεν προσπάθησαν να την καταλάβουν. Δεν μπορεί τα πάντα να είναι εύκολα ούτε να σερβίρονται στο πιάτο. :)
Σίγουρα την έχουν δει την ταινεια κάποιοι που γράφουν παραπάνω. Γιατί η υπόθεση που γράφετε δεν έχει σχέση με το τι συμβαίνει πραγματικά αλλά με όσα λεγωνται από τον ήρωα στην ταινεια αλλά ανατρεπωνται θεαματικά αν και λίγο προβλεπωμενα στο τέλος της ταινειας.
@ Ανώνυμε η ουσία του έργου δεν βρίσκεται μόνο στο τέλος του, γι' αυτό και το συζητάμε πιο γενικά.
Αυτή η ταινία με ανατρίχιασε και με καταράκωσε. Είχε κάποια βαρετά σημεία, λόγω του μπερδεμένου σεναρίου, αλλά στο τέλος λύνονται όλα. Από τις λίγες φετεινές ταινίες που σε βάζουν να σκεφτείς και σε ανατριχιάζουν με τη σκοτεινή τους ατμόσφαιρα.
@ Σωκράτη γενικά πιστεύω ότι φέτος, θα έχουμε μια καλή κινηματογραφική χρονιά η οποία άλλωστε, ήδη έχει ξεκινήσει.
γεια σας παιδια,και μενα μου αρεσε η ταινια,δεν θελω να σταθω μονο στο τελοσ βεβαια,αλλα οσο και να θελω νακαταλαβω μπορει κανεις να μου πει, τελικα στο τελος ποια ειναι η αληθεια???Οντων ηταν αυτος που σκοτωσε την γυναικα του???<η τελικα των επεισαν για αυτο????
@ Ανώνυμε εκείνος την σκότωσε αφού πρώτα εκείνη έπνιξε τα παιδιά τους. Δεν τον έπεισαν απλά, πλέον το δέχτηκε και αποφάσισε ότι δεν μπορούσε να ζήσει με αυτό το βάρος.
Παιδια επειδη δεν βλεπω συχνα τετοια εργα, δεν καταλαβα και πολλα.
ασε που εχασα και ενα μερος της ταινιας στην αρχη και λιγο πιο μετα,
οποτε δεν μπορεσα να το καταλαβω ολο.
Τελικα τι εγινε ? Ποιος ητανε ο τρελος και ποιος οχι?
Η αληθεια που "φενεται" στο τελος που λεει οτι ειναι 2 χρονια εκει μεσα και ειναι τρελος και οτι ποτε δεν ειχε συνεργατη και οτι ποτε δεν ητανε αστυνομικος κτλ, αυτη ειναι η αληθεια?
Δηλαδη η DiCaprio σκοτωσε την γυναικα του και ητανε 2 χρονια εκει μεσα?
Σας παρακαλω δωστε μια απαντηση να μου λυθει η απορια XD!
Μολις ειδα την απαντηση τις Γιωτας στον αλλον "Ανωνυμο" και με βοηθησε αρκετα.
Αν εχετε ομως περισσοτερες πληροφοριες πειτε :Ρ...
"Ο Ανωνυμος απο πανω" :Ρ
Συνεργάτη δεν είχε. Αυτός που τον παρίστανε ήταν ένας από τους γιατρούς του. Μάλιστα είχε υποδυθεί ξανά τον συνεργάτη του αφού στο παρελθόν είχαν ζήσει ξανά την ίδια ιστορία φαντασιώσεων. Κάθε φορά συνειδητοποιούσε την αλήθεια όμως στιγμιαία και ξαναβυθιζόταν στην τρέλα. Όταν πλέον δεν μπόρεσε να ξεφύγει και ήταν καταδικασμένος να ζήσει με βαριά συνείδηση, 'έπαιξε' ξανά τον ρόλο του αφού, αν ξανατρελαινόταν ουσιαστικά θα τον σκότωναν με τα ηλεκτροσόκ. Προτίμησε τον θάνατο παρά το να ζήσει γνωρίζοντας ότι η οικογένειά του είχε τέτοιο φρικτό τέλος. Ελπίζω να σε βοήθησα! :)
ποιος όμως θα μου εξηγήσει γιατί ο Τζακ αποκαλεί στη τελευταία σκηνή τον ldc <> και όχι το πραγματικό του όνομα, σύμφωνα με την ερμηνεία σας...
@ Το κάνει για να νομίζουν οι άλλοι ότι λάλησε ξανά. Αν αποτύγχανε ξανά η προσπάθεια αποθεραπείας του, τότε και μόνο τότε θα τον έστελναν για ηλεκτροσόκ. Κι εκείνος ήθελε πλέον να πεθάνει αφού ήξερε την αλήθεια και δεν μπορούσε να ζήσει μαζί της.
Άλλη ταινιάρα εδώ, λίγο της έβαλες ρε Γιώτα πολύ καλή αν και δεν το περίμενα!!!!!
@ Ε, όχι και λίγο βρε Geoscrm! 8 έβαλα! Πόσο έπρεπε να έχει δηλαδή; :S
Θα μπορούσες να του βάλεις και ένα 9 βρε Γιώτα!!!
@ Εντάξει βρε Geoscrm, είπαμε καλό αλλά με μέτρο! :P
Έχω αντίθετη άποψη. Ο ΝτιΚάπριο δεν ήταν αυτός που σκότωσε την γυναίκα του αλλά επίσης δεν είχαν και παιδιά. Τα παιδιά τα δημιούργησαν οι γιατροί στο μυαλό του δειχνόντας του συνεχώς φώτο. Επίσης από την αρχή της ταινίας ο υποτιθέμενος συνέταιρος του του δίνει τσιγάρα γιατί εντελώς ξαφνικά τα δικά του είχαν εξαφανιστεί..από τότε άρχισαν να του καίνε τον εγκέφαλο..! Αυτό που έκαναν οι γιατροί ήταν να πατήσουν σε κάποια ψυχικά νοσήματα που είχε ο ΝτιΚαπριο και να του διογκώσουν με οποίον τρόπο ήθελαν αυτοί αφού τα τσιγάρα και τα χάπια που πήρε ήταν "μολυσμένα"..Στο τέλος ο συνεταιρος του πριν τον φωνάξει με το αηθινό του όνομα είχε ήδη κάνει νόημα στους γιατρούς να τον πάρουν για λοβοτομή, οπότε δεν παίζει να το πε για να του εξηγήσει ότι δεν έχει συνέλθει.Και στο τέλος λέει δεν ξέρω τι είναι καλύτερο να ζεις σαν τέρας ή να πεθάνεις σαν ένας καλός άνθρωπος??? Το νόημα της ταινίας κρύβεται σε πολλές λεπτομέρειες που πρέπει να ΠΡΟΣΕΞΕΙΣ!
@ Ανώνυμε διαφωνώ κάθετα και νομίζω ότι αν ψάξεις στα ξένα site την ανάλυση κι επεξήγηση της ταινίας με βάσει τα λόγια του ίδιου του δημιουργού θα δεις ότι ναι μεν έχει μια λογική αυτό που λες αλλά δεν είναι τελικά αυτή που ισχύει.
ΗΤΑΝ Η ΠΡΩΤΗ ΤΑΙΝΙΑ ΣΚΟΡΤΣΕΖΕ ΠΟΥ ΕΙΔΑ.ΜΟΥ ΑΡΕΣΕ ΠΟΛΥ ΑΝ ΚΑΙ ΣΥΝΙΣΤΩ ΜΕΓΑΛΗ ΠΡΟΣΟΧΗ ΚΑΙ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΣΕ ΟΠΟΙΟΝ ΤΗ ΔΕΙ ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΛΙΓΟ ΔΥΣΝΟΗΤΗ....
ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΝ ΕΧΩ ΞΑΝΑΔΕΙ ΚΑΤΙ ΠΑΡΟΜΟΙΟ..ΚΑΙ ΕΓΩ 8 ΘΑ ΕΒΑΖΑ!
@ Προσωπικά θεωρώ ότι είναι από τις αδικημένες του ταινίες και όσον αφορά εμένα, την αγαπώ! :)
Εγώ έχω διαβασει το βιβλίο, και δεν μπόρεσα να καταλάβω τι γίνεται στο τέλος. Ο Τέντι-Αντριου συνέχισε να θυμάται ή όχι; Δεν έχω διαβάσει άλλο βιβλίο τέτοιου είδους, οπότε ίσως αυτό να εξηγεί γιατί μόνο προβλέψιμες δε βρήκα τις τελικές αποκαλύψεις. Σοκαριστικό, σκοτεινό, υπέροχο.
Ελευθερία
@ Ελευθερία, στην πραγματικότητα το αφήνει λίγο "φλου".
Δημοσίευση σχολίου