Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:
Η Αυστραλία βιώνει τη χειρότερη ξηρασία εδώ κι έναν αιώνα, και στη μικρή πόλη της Κιβάρα έχει να βρέξει δύο ολόκληρα χρόνια. Οι εντάσεις που υποβόσκουν στην κοινότητα γίνονται αφόρητες όταν τρία μέλη της οικογένειας Χάντλερ βρίσκονται νεκρά. Όλοι θεωρούν ότι ο αρχηγός της οικογένειας Χάντλερ, ο Λιουκ, αυτοκτόνησε αφού σκότωσε τη σύζυγο και τον εξάχρονο γιο του.
Ο αστυνομικός Άρον Φαλκ επιστρέφει στη γενέτειρά του για την κηδεία του καλύτερου φίλου των παιδικών του χρόνων και, παρά τη θέλησή του, αναγκάζεται να συμμετάσχει στην έρευνα. Καθώς τα ερωτήματα πολλαπλασιάζονται και η καχυποψία απλώνεται στην πόλη, ο Φαλκ υποχρεώνεται να έρθει αντιμέτωπος με μυστικά από το δικό του παρελθόν που αναδύονται στην επιφάνεια όταν αμφισβητεί την αλήθεια για το έγκλημα του φίλου του. 

Προσωπική άποψη:
Πόσο εύκολο είναι να γίνει ένα βιβλίο παγκόσμιο best seller, στις μέρες μας; Ίσως περισσότερο απ' όσο ακούγεται. Πόσο εύκολο είναι, το ίδιο βιβλίο, να αναγνωριστεί από την πλειοψηφία των κριτικών και να κατακτήσει δεκάδες υποψηφιότητες και βραβεία; Λιγότερο εύκολο, σίγουρα, από το να γίνει απλά μια ακόμα εμπορική επιτυχία καθώς, εκτός από καλό marketing απαιτείται και το ίδιο το έργο να διαθέτει μια κάποια ποιότητα που θα του αναγνωριστεί. Πόσο εύκολο είναι όλα αυτά να τα πετύχει ένας πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας; Να επιτύχει, δηλαδή, και εμπορικά και ηθικά; Ακόμα λιγότερο εύκολο σε σχέση με όλα τα προηγούμενα, γιατί ο πρωτάρης είναι πάντα πρωτάρης και τα βήματά του όχι και τόσο σταθερά. Ή τουλάχιστον, αυτός είναι ο κανόνας, αφού σε αυτόν υπάρχουν κι εξαιρέσεις. Πόσο συχνό είναι, όμως, ο πρωτάρης αυτός να είναι γένους θηλυκού; Όσον αφορά την αστυνομική λογοτεχνία, τουλάχιστον, εξαιρετικά σπάνιο, αφού λίγες είναι οι γυναίκες συγγραφείς που καταφέρνουν να ξεχωρίσουν. Μία απ' αυτές είναι και η Jane Harper.

Όταν η Harper έκανε το λογοτεχνικό της ντεμπούτο το 2017, είμαι σχεδόν βέβαιη πως δεν περίμενε όλο αυτό που ακολούθησε μετά την κυκλοφορία του πρωτόλειο έργου της. Κριτικοί, σε παγκόσμιο επίπεδο, αναγνώρισαν και συνέβαλαν στην καταξίωση του έργου της, το οποίο είναι βραβευμένο πολλάκις, ενώ το αναγνωστικό κοινό το έμαθε, το αναζήτησε και το αγκάλιασε με θέρμη και το υποστήριξε με πάθος. Και κάπως έτσι, εν έτη 2019, το βιβλίο αυτό που έμελλε να είναι το πρώτο μίας αστυνομικής σειράς με γενικό τίτλο "Aaron Falk, έφτασε και στη χώρα μας -ενώ ήδη έχει ανακοινωθεί και η κυκλοφορία του δεύτερου το προσεχές φθινόπωρο. Ένα βιβλίο που ανήκει, θα λέγαμε, σε μια ιδιαίτερη υποκατηγορία του αστυνομικού θρίλερ, που τα τελευταία χρόνια κατακτά όλο και μεγαλύτερο έδαφος, σε αυτήν του "εγχώριου" θρίλερ -ή του θρίλερ με τοπικιστική ταυτότητα. Το συγκεκριμένο τοποθετεί τη δράση του στη μακρινή και αχανή Αυστραλία, μια χώρα που συνδυάζει όλες τις αντιθέσεις του κόσμου και που αποτελεί έναν από τους πιο μυστηριώδεις, επικίνδυνος και γοητευτικούς συνάμα προορισμούς που θα μπορούσε κανείς να βρεθεί ποτέ του.

Την περίοδο 1997-2005, η Αυστραλία βίωσε την ξηρασία της χιλιετίας, όπως αυτή η χαρακτηρίστηκε, η οποία αποδείχθηκε εξαιρετικά καταστροφική για τη χώρα, με την ίδια να δίνει μεγάλο αγώνα να επανέλθει μετά από ένα τέτοιο φυσικό πλήγμα που επηρέασε τη φύση και τους ανθρώπους σε πολλαπλά επίπεδα. Μπορεί σήμερα να μην βρίσκεται στο ίδιο σημείο με τότε, όμως, σήμερα, η χώρα βιώνει μία ακόμα παρατεταμένη ξηρασία που έχει αρχίσει να προκαλεί σταδιακά τα ίδια προβλήματα με τότε, έστω κι όχι τόσο οξυμένα -ακόμα. Οι καλλιέργειες αποτελούν άθλο, οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι πληρώνουν αστρονομικά ποσά για να μπορέσουν να σώσουν τις περιουσίες τους, ενώ Παγκόσμιοι Φορείς Προστασίας του Παιδιού -και όχι μόνο- κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου καθώς, τέτοιες συνθήκες διαβίωσης, μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά την σωματική, ψυχολογική, νοητική, συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών με απρόβλεπτες συνέπειες για τα ίδια και το μέλλον τους. Σε αυτήν ακριβώς τη συνθήκη, λοιπόν, βασίζεται "Η ξηρασία", καθιστώντας το βιβλίο αυτό, πριν καν το διαβάσουμε, εξαιρετικά και τρομακτικά επίκαιρο.

Στη μικρή πόλη της Κιβάρα, η οποία εδώ και δύο χρόνια έχει πληγεί από την καταστροφική ξηρασία που εκτός από τη φύση, τις περιουσίες των ανθρώπων, καταστρέφει ακόμα και το ίδιο τους το είναι, βυθίζοντάς τους στην απελπισία, στην αυτολύπηση, διαβρώνοντας τις σκέψεις, τη λογική, το συναίσθημα, μέχρι και την κρίση και την ηθική τους συνείδηση. Ίσως αυτός να είναι ο λόγος, η μαζική παραίτηση μιας ολόκληρης κοινωνίας, που κανείς δεν εκπλήσσεται όταν η οικογένεια του Λιούκ Χάντλερ βρίσκεται νεκρή, με όλα τα στοιχεία να δείχνουν πως εκείνος δολοφόνησε τη γυναίκα και τον εξάχρονο γιο του δίνοντας εν συνεχεία τέλος και στη δική του ζωή. Μάλιστα, νιώθουν οίκτο, ακόμα και συμπάθεια για τον δράστη του τριπλού φονικού, επειδή αποδέχονται και κατανοούν την απελπισία του -ένα συναίσθημα που κι εκείνοι μοιράζονται μαζί του και που δεν ξέρουν μέχρι πότε θα μπορούν πραγματικά να το διαχειρίζονται. Και όλο αυτό αντί να μας ανακουφίζει μάς ανησυχεί ακόμα περισσότερο γιατί η αποδοχή αυτή δεν προέρχεται από την ενσυναίσθηση που κάθε άνθρωπος οφείλει να έχει, αλλά από την κατάρρευση ενός κοινωνικού συνόλου που λυγίζει κάτω από το βάρος ενός προβλήματος αντί να προσπαθήσει να σταθεί απέναντί του κάνοντας ό,τι καλύτερο μπορεί.

Την ίδια στιγμή, ο αστυνομικός Άρον Φαλκ επιστρέφει στη γενέτειρά του για να παρεβρεθεί στην κηδεία του Λιουκ που υπήρξε ο καλύτερός του ο φίλος, εκείνος με τον οποίο μεγάλωσε μαζί του κάνοντας όνειρα, κρατώντας μυστικά και δίνοντας υποσχέσεις που δεν ξεχάστηκαν με το πέρασμα του χρόνου -έστω κι αν ο Λιουκ τήρησε τις δικές του παίρνοντας τες, μαζί με τα μυστικά τους, στον τάφο του. Κι ενώ δεν είχε καμία τέτοια πρόθεση, ο Λιουκ αναγκάζεται να συμμετάσχει στις έρευνες γύρω από τον θάνατο του φίλου και της οικογένειάς του, αφού οι γονείς του είναι πεπεισμένοι πως κάτι άλλο συμβαίνει και πως το παιδί τους δεν έκανε κάτι τόσο φριχτό. Και όσο περισσότερο εμβαθύνει ο Λιουκ στην υπόθεση, τόσο περισσότερο αρχίζει να πιστεύει πως η αλήθεια είναι πράγματι διαφορετική απ' αυτή που φαίνεται -και όχι μόνο γιατί, μαζί με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας, ο φίλος του δεν σκότωσε και την μόλις δεκατριών μηνών κόρη του που επίσης βρισκόταν στο σπίτι-, ενώ φαντάσματα από το παρελθόν του και μυστικά που πίστευε πως δεν θα ερχόντουσαν ποτέ στην επιφάνεια, κάνουν σιγά σιγά την εμφάνισή τους στοιχειώνοντάς τον και φέρνοντάς τον όλο και πιο κοντά στην αλήθεια.

Θα μπορούσε να πει κανείς πως η ιστορία εξελίσσεται πολύ αργά. Και όμως, στην πραγματικότητα, αν την αναλύσουμε μέσα από το σωστό πρίσμα, διαπιστώνουμε πως συμβαίνει κάτι άλλο, κάτι εξαιρετικά ιδιαίτερο και πρωτότυπο. Κάτι που, αναμφίβολα, χαρακτηρίζει την γραφή της Harper και την καθιστά μοναδική, στοιχείο που ίσως να είναι και το βασικό που τη βοήθησε να ξεχωρίσει και ν' αποκτήσει, από το πρώτο της κιόλας βιβλίο, μια καθαρά προσωπική ταυτότητα. Τι είναι αυτό το κάτι; Ότι παρά που μας δίνεται η αίσθηση πως τα πάντα εξελίσσονται ιδιαίτερα αργά, στην πραγματικότητα η ιστορία τρέχει και έχει έναν σταθερό ρυθμό και μια ένταση που όλο και κλιμακώνεται, κάτι που οφείλεται στο ότι η εισροή νέων πληροφοριών και δεδομένων που οδηγούν σταδιακά, και βήμα βήμα, στις απαντήσεις που χρειαζόμαστε προκειμένου να φτάσουμε στην αποκάλυψη της πραγματικής αλήθειας και όχι αυτής που εικονοπλαστικά χτίστηκε για να εξυπηρετήσει απώτερους σκοπούς, είναι συνεχής, αδιάκοπη, ενισχύοντας έτσι την πολυδιάστατη φύση του ίδιου του μυθιστορήματος.

Όμως, εκτός από την ιστορία, πολλαπλά επίπεδα διακρίνουμε και στα ψυχογραφήματα των χαρακτήρων που εμπλέκονται σε αυτήν και κυρίως σε εκείνο του Άρον. Του άντρα που έχει παλέψει να αφήσει πίσω του το παρελθόν του και όλα όσα τον στιγμάτισαν απ' όταν ήταν παιδί ακόμα. Του παιδιού που μεγάλωσε χωρίς την μητρική στοργή και τρυφερότητα που κάθε πλάσμα αναζητά και έχει ανάγκη, και που επιχείρησε ν' απορρίψει στην ενήλικη ζωή του την ίδια κοινωνία που τον απέρριψε όταν εκείνος δεν μπορούσε να αντιδράσει και να προστατευτεί από τη βία της. Του ανθρώπου που μεγάλωσε νιώθοντας ν' αδειάζει κάθε μέρα όλο και περισσότερο, προσπαθώντας να κρατηθεί από τους μικρούς εκείνους λίθους της βαθιά θαμμένης μέσα του επιθυμίας για ζωή. Του άντρα που νοσταλγεί τις ανέμελες στιγμές με τους φίλους του όταν ήταν παιδί και που ήταν ο μοναδικός φάρος μέσα στη μαύρη του ζωή, που πονάει για τον χαμό του φίλου του και που προσπαθεί να καταλάβει γιατί εκείνος πέταξε στα σκουπίδια όλα όσα είχε και που ήταν όλα όσα ο ίδιος πραγματικά λαχταρούσε να έχει και δεν το είχε πετύχει. Και κάθε πτυχή και διάσταση του χαρακτήρα του είναι μοναδική σε επίπεδο ανάλυσης, μα και βαθιά συγκινητική ως προς τον ανθρώπινο παράγοντα που τις καθορίζει.

Αν νομίζετε, όμως, πως μονάχα ο Άρον πρωταγωνιστεί στη λύση αυτού του μυστηρίου, κάνετε λάθος. Κάθε χαρακτήρας, λιγότερο ή περισσότερο σημαντικός, δεν έχει σημασία, έρχεται να προσθέσει το δικό του λιθαράκι σε αυτό το παζλ που πρέπει να λυθεί για ν' αποκαλυφθεί η αλήθεια. Άνθρωποι που αντιμετωπίζουν τη ζωή, τις δυσκολίες, τον θάνατο, τη φιλία, τον έρωτα, την ελπίδα, τις ανθρώπινες σχέσεις με τρόπο τόσο διαφορετικό ο ένας με τον άλλον, που μέσα από τον καθρέπτη των δικών τους συναισθημάτων μπορούμε να αναλύσουμε την υπόσταση του όλου δράματος σε κάθε διάσταση αυτού. Γιατί "Η ξηρασία" δεν είναι μόνο ένα γεμάτο ένταση, εκπλήξεις, ανατροπές θρίλερ, μα και ένα ανθρώπινο ψυχογράφημα. Είναι ένα κοινωνικό δράμα που αναλύει ανθρώπινες συμπεριφορές, βάζει στο μικροσκόπιο χαρακτήρες και τη λογική, το συναίσθημα και το ήθος αυτών, φέρνοντάς τα σε σύγκρουση με τα όριά τους. Το που μπορούν να φτάσουν αυτά και τι μπορεί να προκαλέσει το να τα ξεπεράσει κανείς... αυτό είναι κάτι που πρέπει να το ανακαλύψετε μόνοι σας.
Βαθμολογία 9,5/10

Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: Jane Harper
Μεταφραστής: Παπαδημητρίου Χίλντα
Εκδόσεις: Μεταίχμιο
Κατηγορία: Ξένη Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2019
Αρ. σελίδων: 424
ISBN: 978-618-03-1685-8