"Τρεις ερωτήσεις" της Κλαίρης Θεοδώρου

«ΣΟΥ ΑΡΕΣΕΙ Η ΒΡΟΧΗ;» «ΤΙ ΓΝΩΜΗ ΕΧΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΡΜΕΛΑΔΑ ΒΕΡΙΚΟΚΟ;» «ΤΡΑΓΟΥΔΑΣ ΚΡΥΦΑ ΣΤΟ ΜΠΑΝΙΟ;»
Τρεις ερωτήσεις, μία πτήση στο παρελθόν και ένα δαχτυλίδι με ένα σκοτεινό μυστικό που χτίζεται μέσα στο Τείχος του Βερολίνου.
Ο Μάρκους Κέλερ, επιθεωρητής του Τμήματος Ανθρωποκτονιών στο Βερολίνο, αναλαμβάνει μαζί με την καινούργια συνάδελφό του, Βανέσα Σουλτς, την εξιχνίαση μιας σειράς άγριων δολοφονιών. Όλες συνδέονται με το ζοφερό παρελθόν του Ανατολικού Βερολίνου και του Τείχους που χώρισε την πόλη και τους ανθρώπους της στα δύο. Τα θύματα θυμίζουν σπασμένες κούκλες, καθώς ο δράστης τα συνθλίβει με σφυρί, αφήνοντας όμως ανέγγιχτα τα πρόσωπά τους. Με τον ίδιο τρόπο έχουν δολοφονηθεί λίγους μήνες πριν η σύζυγος και η κόρη του Κέλερ, ενώ για το έγκλημα έχει συλληφθεί ο πεθερός του, πρώην επικεφαλής του Τμήματος Ανθρωποκτονιών. Ένα παιχνίδι με τον χρόνο ξεκινά, όπου κανείς και τίποτα δεν είναι αυτά που φαίνονται. Διπλοί πράκτορες της Στάζι, παράνομοι έρωτες, αμαρτίες γονέων που παιδεύουν τα τέκνα, θάνατος, προδοσία και οδύνη δημιουργούν ένα ασφυκτικό σκηνικό στο παρελθόν που στοιχειώνει πλέον το παρόν. Οι ένοχοι πρέπει να πληρώσουν. Και οι τρεις ερωτήσεις είναι μονάχα η αρχή. Ή το τέλος!

"Οι τρεις κόρες της Εύας" της Elif Shafak

Η Πέρι, μια πλούσια Τουρκάλα, νοικοκυρά και μητέρα, πηγαίνει σ’ ένα δείπνο, σε μια παραθαλάσσια έπαυλη της Ιστανμπούλ, όταν ένας ζητιάνος τής αρπάζει την τσάντα. Καθώς πασχίζει να την πάρει πίσω, μια φωτογραφία πέφτει καταγής – μια παλιά Πολαρόιντ από το πανεπιστήμιο, που εικονίζει τρεις κοπέλες με τον καθηγητή τους. Απομεινάρι ενός παρελθόντος –και ενός έρωτα– που η Πέρι πάσχιζε απεγνωσμένα να ξεχάσει.
Η φωτογραφία γυρίζει την Πέρι πίσω, στα δεκαεννιά της. Στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, και στον υπέροχο, επαναστάτη καθηγητή της, ο οποίος με το σεμινάριό του περί Θεού τής άλλαξε τη ζωή. Στο σπίτι που μοιράστηκε με τις δύο καλύτερές της φίλες, τη Σιρίν και τη Μόνα, και στις ζωηρές διαμάχες τους σχετικά με την ταυτότητα, το Ισλάμ και τον φεμινισμό. Και τελικά, στο σκάνδαλο που συντάραξε και τις τρεις.
Η Σιρίν, η Μόνα και η Πέρι: η Αμαρτωλή, η Πιστή και η Μπερδεμένη. Δεμένες με μια φιλία αταίριαστη, δύσκολη, ταραγμένη.
Από την Ιστανμπούλ ως την Οξφόρδη, από τη δεκαετία του ’80 ίσαμε σήμερα, Οι τρεις κόρες της Εύας είναι μια συγκλονιστική ιστορία για την πίστη και τη φιλία, τον έρωτα και την απρόσμενη προδοσία, αλλά και για τη συντριπτική αντιπαράθεση ανάμεσα στην παράδοση και τη σύγχρονη σκέψη.

"Παράδεισος" του Abdulrazak Gurnah

Ένα δωδεκάχρονο παιδί πουλιέται από τον πατέρα του έναντι χρέους σε έναν πλούσιο έμπορο και από την απλή ζωή της αφρικανικής αγροτικής ενδοχώρας εκτοξεύεται στην πολυπλοκότητα του συναρπαστικού κόσμου των παραλίων, λίγο πριν η Ανατολική Αφρική γίνει θέατρο των λυσσαλέων ανταγωνισμών Γερμανών και Βρετανών αποικιοκρατών για την κατοχή του φυσικού πλούτου της χώρας. Σ’ αυτόν τον κόσμο, όπου συνυπάρχουν, σε μια ευαίσθητη κοινωνική ισορροπία, μουσουλμάνοι και ανιμιστές μαύροι Αφρικανοί, χριστιανοί ιεραπόστολοι, Ινδοί μέτοικοι και οι πρώτοι άπληστοι Ευρωπαίοι άποικοι, ο νεαρός πρωταγωνιστής, ο Γιουσούφ, θα γνωρίσει τη σκληρότητα και την καλοσύνη, τη βία και τον θάνατο, τη φιλία και τα πρώτα σκιρτήματα του έρωτα, την τυφλή δίψα για κέρδος και την τυχοδιωκτική τόλμη των πλανόδιων εμπόρων της εποχής. Ακολουθώντας τον αφέντη και το καραβάνι του στις πιο απάτητες ορεινές περιοχές, στους οικισμούς των «αγρίων» και στα πολύβουα λιμάνια της Ανατολικής Αφρικής, ο Γιουσούφ θα περιηγηθεί μια χώρα που μαστίζεται από το δουλεμπόριο, τους φυλετικούς πολέμους, τις δεισιδαιμονίες και τις ασθένειες, με φόντο την εδεμική ομορφιά της φύσης. Μια ιστορία ενηλικίωσης και συνάμα μια επική αφήγηση σπάνιου λυρισμού.

"Καλντερίμι" του Γιάννη Καλπούζου

Δύο άγνωστοι απειλούν με μαχαίρι και πιστόλι τον Παράσχο. Έχουν απαγάγει την κόρη του και απαιτούν ο γιος του να ελευθερώσει τον κομιτατζή Ασάν Τάνο. Σε παράλληλο χρόνο ο παππούς Αντίπας ζει με την ανάμνηση της αινιγματικής Ρωξάνης.
Το κυνήγι της ευτυχίας, το λίγο που γεμίζει μια ζωή, η μεταμόρφωση μιας πόλης, τα όνειρα και οι ψευδαισθήσεις τριών γενιών, που πορεύονται όπως καθορίζουν τα βήματά τους οι γυναίκες – σύζυγοι, ερωμένες, μητέρες, κόρες, αδελφές… Κι όλα έχουν ως φόντο τη βαβυλωνία φυλών και γλωσσών κι εν γένει τη συνταρακτική ιστορία της Θεσσαλονίκης από τα τέλη του 19ου αιώνα έως τις δύο πρώτες δεκαετίες του 20ου, με τις μνήμες να συμπληρώνουν κύκλο ενενήντα εννέα χρόνων.
Οι ήρωες σμίγουν με νταήδες, τυχοδιώκτες και αδελφικούς φίλους, ενώ στο προσκήνιο εναλλάσσονται συμμορίες, χοροεσπερίδες, καφέ σαντάν, χαμαιτυπεία, πόρνες, κατάσκοποι, βομβιστικές επιθέσεις, πυρκαγιές…
Πότε βλέπουν τ’ αστέρια να σπιθίζουν, πότε τραντάζονται στο καλντερίμι της ζωής και πότε φλέγονται στο καμίνι της εκδίκησης, της προδοσίας, των ηθών, της απώλειας, του μίσους, του εθνικισμού, του χρήματος, μα και στον ξέφρενο χορό του έρωτα.

"Επιχείρηση Μπαρμπαρόσα" του Jonathan Dimbleby

Η Επιχείρηση Μπαρμπαρόσα, η εισβολή του Χίτλερ στη Ρωσία τον Ιούνιο του 1941, είχε ως στόχο τον αφανισμό του σοβιετικού κομμουνισμού, του Εβραϊσμού και την επακόλουθη δημιουργία ζωτικού χώρου (Lebensraum) για τη γερμανική άρια φυλή. Ωστόσο, η Επιχείρηση οδήγησε στην καταστροφή του Τρίτου Ράιχ και είχε ολέθριες συνέπειες για τη Γερμανία, καθώς εκατομμύρια άνδρες σκοτώθηκαν, τραυματίστηκαν ή χάθηκαν στα πεδία των μαχών. Ήταν ένα κολοσσιαίο λάθος –μεγαλύτερο ίσως από οποιοδήποτε άλλο σε αυτό το επίπεδο στη δυτική Ευρώπη–, το οποίο κόστισε στον Χίτλερ τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Αντλώντας στοιχεία από άγνωστο έως σήμερα αρχειακό υλικό, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται αμετάφραστες μέχρι πρόσφατα ρωσικές πηγές, ο Τζόναθαν Ντίμπλεμπι τοποθετεί την Επιχείρηση Μπαρμπαρόσα στις αληθινές ιστορικές της διαστάσεις. Από τις απαρχές των γεγονότων στις στάχτες του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου ως τον αντίκτυπό τους στη μεταπολεμική Ευρώπη, ο Ντίμπλεμπι καλύπτει τη στρατιωτική, πολιτική και διπλωματική ιστορία από όλες τις πλευρές, συνθέτοντας μια ολοκληρωμένη και ζωντανή εικόνα μιας μνημειώδους επιχείρησης της οποίας το πλήρες μέγεθος και αποτύπωμα παραμένει ανεξερεύνητο.
Στην καρδιά της καθηλωτικής αυτής αφήγησης βρίσκονται οι γλαφυρές περιγραφές των ηγετών που έλαβαν κρίσιμες αποφάσεις, των ανδρών και των γυναικών που πολέμησαν στην πρώτη γραμμή, των στρατιωτών που διέπραξαν αποτρόπαια εγκλήματα σε ασύλληπτη κλίμακα και των θυμάτων του Ολοκαυτώματος. Το μοιραίο στοίχημα του Χίτλερ είχε τις πλέον τρομακτικές επιπτώσεις.
ΕΓΚΥΡΟ ΑΛΛ Α ΚΑΙ ΒΑΘΙΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ, ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΥΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΣΤΑΘΜΟ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΜΑΣ ΤΟΣΟ ΤΟΥ Β’ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΟΣΟ ΚΑΙ ΤΟΥ 20ού ΑΙΩΝΑ.

"Σε πρώτο πρόσωπο" του Haruki Murakami

Πιστεύω ότι η αγάπη είναι το απαραίτητο καύσιμο που μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να ζούμε. Κάποτε αυτή η αγάπη μπορεί να τελειώσει. Ή μπορεί να μην οδηγήσει πουθενά. Αλλά, ακόμα κι αν ξεθωριάσει, ακόμα κι αν μείνει χωρίς ανταπόκριση, και πάλι μπορείς να κρατηθείς από την ανάμνηση ότι αγάπησες κάποιον, ότι ερωτεύτηκες κάποιον. Και αυτή είναι μια πολύτιμη πηγή θερμότητας.
Στην πέμπτη συλλογή διηγημάτων του, ο μάγος της παράξενης, αινιγματικής μυθοπλασίας Χαρούκι Μουρακάμι επιστρέφει με μια σειρά από σπαρακτικά οικείες ιστορίες για την αγάπη, τη μοναξιά, την παιδική ηλικία και τη μνήμη, γραμμένες σε πρώτο ενικό, που ισορροπούν δεξιοτεχνικά μεταξύ πραγματικότητας και μη πραγματικότητας, σ’ ένα μείγμα μαγικού ρεαλισμού και νοσταλγικής αυτοβιογραφίας.
Ονειρικές καταστάσεις, επινοημένα άλμπουμ της τζαζ, μαϊμούδες που μιλάνε και κλέβουν τα ονόματα των γυναικών που αγαπούν, το πάθος για τη μουσική και το μπέιζμπολ, η χαμένη νεότητα και οι εφηβικοί έρωτες: οκτώ μυστηριώδη όσο και φιλοσοφημένα αριστοτεχνικά διηγήματα από τον αδιαμφισβήτητο χρονικογράφο της σύγχρονης αποξένωσης.
Έτσι, η ανάμνηση έγινε ένα από τα πιο πολύτιμα συναισθηματικά εργαλεία μου, ένα μέσο επιβίωσης σχεδόν. Σαν ένα απαλό γατάκι κουλουριασμένο ζεστά μες στην πελώρια τσέπη ενός παλτού, όπου βυθίζεται αμέσως στον ύπνο.

"Αδρεναλίνη" του Zlatan Ibrahimović

ΕΝΤΑΞΕΙ, ΠΑΡΑΔΙΝΟΜΑΙ. ΕΙΜΑΙ ΘΕΟΣ, ΑΛΛΑ ΕΝΑΣ ΘΕΟΣ ΠΟΥ ΓΕΡΝΑΕΙ. ΕΙΜΑΙ ΣΑΡΑΝΤΑ ΧΡΟΝΩΝ ΚΑΙ ΕΧΩ ΔΥΟ ΓΙΟΥΣ. Σ’ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΗΛΙΚΙΑ ΣΥΝΗΘΩΣ ΤΡΑΒΑΣ ΜΙΑ ΓΡΑΜΜΗ ΚΑΙ ΚΑΝΕΙΣ ΤΟ ΑΘΡΟΙΣΜΑ. ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ.
Ο πιο αμφιλεγόμενος σκόρερ του ποδοσφαίρου δεν έχει ανάγκη πλέον να αποδείξει τίποτα ούτε να θυμηθεί τις μεγάλες επιτυχίες που τον έκαναν μοναδικό. Στο βιβλίο αυτό, για πρώτη φορά τον ακούμε να αποκαλύπτει τι πραγματικά σκέφτεται για τα χρόνια του στην Πρέμιερ Λιγκ και τι ένιωσε όταν «εκτέλεσε» την Αγγλία με ένα ανεπανάληπτο ανάποδο ψαλίδι. Μαθαίνουμε για την ομάδα που παραλίγο να τον αποκτήσει, για τους ξεκαρδιστικούς διαπληκτισμούς του με τα γαλλικά μίντια –και τους Γάλλους γενικά– και πολλά άλλα.
Δύναμη, αποφασιστικότητα, τόλμη· αλλά και τρυφερότητα και ευαισθησία – το αγόρι από το Ρόζενγκαρντ είχε ό,τι χρειαζόταν για να φτάσει στην κορυφή του κόσμου και να αφήσει το δικό του αποτύπωμα στην ιστορία του ποδοσφαίρου.

"Η επανάσταση της γλυκόζης" της Jessie Inchauspé

ΚΑΝΕ ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΒΗΜΑ ΣΤΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΣΟΥ, ΠΑΡΕ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΣΟΥ ΚΑΙ ΖΗΣΕ ΚΑΛΥΤΕΡΑ.
Ας κάνουμε μια νέα αρχή σε ό,τι αφορά τη διατροφή μας. Επί δεκαετίες έχουμε εσφαλμένα εστιάσει την προσοχή μας στο να μειώσουμε το λίπος και τις θερμίδες, ενώ το πραγματικό πρόβλημα το προκαλούν τα τρόφιμα που απορρυθμίζουν τα επίπεδα του ζαχάρου στο αίμα μας.
Με τρόπο προσιτό και άμεσο, μα και βαθιά ανθρώπινη προσέγγιση, η βιοχημικός Τζέσι Ινσοσπέ μάς εξηγεί γιατί οι αιχμές της γλυκόζης στο αίμα μας είναι τόσο βλαβερές, αλλά και πώς να τις οριζοντιώσουμε προκειμένου να βελτιώσουμε την υγεία μας.
Αναλύοντας δεκαετίες ερευνών και κάνοντας χιλιάδες πειράματα στον ίδιο της τον εαυτό με τη χρήση ενός ΣΕΓ (Συνεχής Ελεγκτής Γλυκόζης), έχει συμπυκνώσει τα ευρήματά της σε 10 απλές και ανατρεπτικές συμβουλές που μπορούν εύκολα να εφαρμοστούν στην καθημερινότητά μας.
Ολοκληρώνοντας αυτό το βιβλίο, θα συνειδητοποιήσεις πώς το φαγητό επηρεάζει τον οργανισμό σου. Θα μάθεις:
τι να φας στο πρωινό σου για να μην έχεις λιγούρες στη διάρκεια της μέρας·
με ποια σειρά να τρως ό,τι είναι στο πιάτο σου για να χάσεις βάρος·
τι να μη φας όταν το στομάχι σου είναι άδειο·
ποιες τροφές προκαλούν μεταπτώσεις στη διάθεσή σου·
πώς να αποφύγεις τη μεσημεριανή υπνηλία.