Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:
Ο επιθεωρητής Τζακ Κάφερι –νέος, φιλόδοξος, σκληρόπετσος– καλείται σε έναν από τους πιο φρικαλέους τόπους εγκλήματος που έχει αντικρίσει ποτέ. Πέντε νεαρές γυναίκες έχουν δολοφονηθεί κατά τρόπο τελετουργικό, προτού καταλήξουν σε ένα σκουπιδότοπο κοντά στον λονδρέζικο Θόλο της Χιλιετίας. Οι νεκροψίες αποκαλύπτουν την πρωτοφανή φρικιαστική υπογραφή του δράστη, που συνδέει τα θύματα μεταξύ τους. Σύντομα, ο Κάφερι συνειδητοποιεί ότι βρίσκεται στα ίχνη του πιο επικίνδυνου κατά συρροή δολοφόνου, που μάλιστα κρύβει ένα τερατώδες, φρικτό μυστικό.
Παλεύοντας με αντιπαλότητες μέσα στους κόλπους της αστυνομίας, και κυνηγημένος από την ανάμνηση μιας προσωπικής απώλειας στο μακρινό παρελθόν, ο Κάφερι χρησιμοποιεί κάθε διαθέσιμο εργαλείο της εγκληματολογίας και της ιατροδικαστικής για να βρει το δολοφόνο.
Ο Τζακ ξέρει ότι είναι ζήτημα χρόνου μέχρι το επόμενο χτύπημα του μανιακού – ενός πλάσματος που δεν παύει να ασχολείται με τα θύματά του ακόμη και όταν αυτά ξεψυχήσουν…

Προσωπική άποψη:
Οι ιστορίες των κατά συρροή δολοφόνων έκρυβαν ανέκαθεν κάτι αρρωστημένα γοητευτικό, όχι τόσο όσον αφορά την αφήγησή τους, όσο ως προς την ανάλυση των κινήτρων πίσω από την φρικτή εγκληματική τους δράση. Η δεκαετία του '80 ήταν από εκείνες που είχαν δυναμική παρουσία στο χώρο της αστυνομικής λογοτεχνίας, αλλά και που σύστησαν του serial killers, με προσωπικότητα και χαρακτήρα, στο αναγνωστικό κοινό. Ξέρω πολύ καλά πως το προηγούμενο σχόλιό μου μπορεί ν' ακούγεται κάπως παράξενο, όμως θυμηθείτε τι σκεφτήκατε όταν διαβάσατε -ή είδατε στη μεγάλη οθόνη- για πρώτη φορά την ιστορία του Hannibal Lecter. Μπορεί η ιδέα ενός μανιακού κατά συρροή δολοφόνου με κανιβαλικές τάσεις να σας ήταν απωθητική, την ίδια στιγμή, όμως, ο ίδιος ως προσωπικότητα ήταν τόσο γοητευτικός που νιώθατε την ανάγκη να τον αναλύσετε και τον τον κατανοήσετε σ' ένα βαθύτερο επίπεδο. Κάτι τέτοιο συμβαίνει και στην περίπτωση του δολοφόνου στο "Φονικό κελάηδισμα".

Στο Λονδίνο, μια σειρά από γυναικεία πτώματα, τα οποία έχουν υποστεί κακοποίηση, ανακαλύπτονται σε μια χωματερή. Η ιατροδικαστική εξέταση επιβεβαιώνει αυτό που φαίνεται από την πρώτη κιόλας ματιά. Πως ο δράστης και των πέντε εγκλημάτων που η αστυνομία έχει γνώση, είναι το ίδιο πρόσωπο και μάλιστα, πως πρόκειται για έναν άνθρωπο άκρως αρρωστημένο. Ο Τζακ Κάφερι, ένας εξαιρετικά ευφυής αλλά και ιδιότροπος επιθεωρητής, καλείται να εξυχνιάσει τις υπόθέσεις, με τον ρολόι να μετράει αντίστροφα, αφού είναι σίγουρα θέμα χρόνο πριν ο δράστης "χτυπήσει" ξανά. Παράλληλα με τις έρευνές του, που τον οδηγούν σε όλο και πιο τρομακτικά στοιχεία, ο Τζακ καλείται να αντιμετωπίσει τους προσωπικούς του δαίμονες, μα και στις τρικλοποδιές που δέχεται από άτομα του Σώματός του.

Πριν αποφασίσει κάποιος να διαβάσει το συγκεκριμένο βιβλίο, πρέπει να ξέρει πως αυτό προορίζεται για γερά στομάχια. Αν είστε σχετικά αδύναμοι ή ευάλωτοι, τότε καλύτερα να το αποφύγετε. Αν πάλι αναζητάτε τη μοναδική αίσθηση που προσφέρει η ρεαλιστική απεικόνιση καταστάσεων και πορτρέτων, εικαστικών ή μη, τότε το βιβλίο αυτό γράφτηκε εσάς. Η Mo Hayder πηγαίνει κόντρα στο κατεστημένο, που θέλει τις γυναίκες συγγραφείς αστυνομικών μυθιστορημάτων πιο ευαίσθητες άρα λιγότερο ριψοκίνδυνες στις περιγραφές τους, και μας προσφέρει αγνό, καθαρό, ατόφια τρόμο, ο οποίος αποτυπώνεται σε άγρια κακοποιοημένα πτώματα, η ιεροτελεστία της κακοποίησης αυτής κρύβει πίσω της πολύ περισσότερα απ' όσα μπορούμε να φανταστούμε. Και παρά που αυτή είναι σκληρή και άγρια, δεν είναι βάναυση, και αυτό ακριβώς το στοιχείο είναι που κάνει την πραγματική διαφορά, μα και το όλο συγγραφικό εγχείρημα ένα πετυχημένο επίτευγμα. Η συγγραφέας δεν αποτυπώνει ένα σαδιστή δολοφόνο, αλλά ένα αρρωστημένο μυαλό που παίρνει ικανοποίηση από την βεβήλωση των πτωμάτων των θυμάτων του.

Πολλοί ψυχολόγοι και ψυχαναλυτές ισχυρίζονται πως οι κατά συρροή δολοφόνοι αντλούν μεγαλύτερη ικανοποίηση και ηδονή όταν βασανίζουν τα θύματά τους, όσο αυτά είναι ακόμα εν ζωή. Και αυτό είναι το λογικό μέσα στην παράνοιά του. Σκεφτείτε, όμως, μία αντίστροφη περίπτωση! Δεν είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ως σκέψη; Να αντλείς ευχαρίστηση από κάτι που, θεωρητικά, θα έπρεπε ν' αποτελεί αγγαρεία. Κατά συνέπεια, μέσα στο μυαλό του δολοφόνου της Hayder, υπάρχει ένα συγκεκριμένο πλάνο, μία ολότελα δικιά του λογική, κίνητρα που καθοδηγούν τις αποφάσεις του, και που ίσως να μην σχετίζονται αποκλειστικά και μόνο με τα ένστικτά του. Ποια θα μπορούσαν να είναι αυτά, λοιπόν; Είμαι σίγουρη πως οι φανατικοί της πιο gore αστυνομικής λογοτεχνίας θα έχετε ήδη ιντριγκαριστεί και δεν σας αδικώ. Αν πάλι έχετε ήδη διαβάσει το βιβλίο, τότε καταλαβαίνετε για ποιο πράγμα μιλάω, αλλά και με πόσο ώριμο τρόπο, η συγγραφέας, έχει ψυχαναλύσει και χτίσει τους χαρακτήρες της, οι οποίοι συνεχώς εξελίσσονται μέσα στην αφήγηση, δε μένουν στάσιμοι, έχουν πράγματα να προσφέρουν και άλλα τόσα να κατανοήσουν.

Συνοψίζοντας, "Το φονικό κελάηδισμα" είναι ένα βιβλίο που το χαρακτηρίζουν πολλά στοιχεία μα και πολλές έννοιες. Το σίγουρο είναι πως είτε είναι του γούστου σου είτε όχι, δεν μπορείς σε καμία περίπτωση να το χαρακτηρίσεις βαρετό, πόσο μάλλον αδιάφορο. Και μπορεί να μην έχει την εξαιρετική γραφή του Harris, μιας και ανέφερα τον Hannibal στην πρώτη παράγραφο αυτού του κειμένου, είναι όμως κάτι παραπάνω από αξιοπρεπής και κυρίως, πολλά υποσχόμενη. Διατηρώντας μια άριστη ισορροπία στην αφήγησή της, η Hayder ακροβατεί ανάμεσα στο αστυνομικό στοιχείο, στο δράμα, στο θρίλερ μυστηρίου και στο μυθιστόρημα τρόμου, όμως δεν παραπαίει ούτε για μια στιγμή. Σφιχτοδεμένη και καλοδουλεμένη πλοκή, εξαιρετικά έξυπνη, που ξετυλίγεται και εξελίσσεται με μοναδικό τρόπο, μα και ένας πρωταγωνιστής που ενώ θα μπορούσε να είναι κοινότυπος, μοιάζει να απέχει πολύ από τα στερεοτυπικά πρότυπα του είδους. Και ναι, το βιβλίο αυτό το λάτρεψα, για την ωμότητά του, την ευφυΐα του, το ρυθμό του, τα τέλεια ψυχογραφήματά του, που με έντεχνο τρόπο απέφυγαν την παγίδα των κοινωνιολογικών αναλύσεων, και έγιναν περισσότερο εσωτερικά.
Βαθμολογία 9/10

Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: Mo Hayder
Μεταφραστής: Αθανασιάδης Κυριάκος
Εκδόσεις: Διόπτρα
Κατηγορία: Ξένη Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2015
Αρ. σελίδων: 440
ISBN: 978-960-364-911-3