"Χαμένοι. Αναζητώντας έξι από έξι εκατομμύρια" του Daniel Mendelsohn

Ο Ντάνιελ μεγαλώνει ακούγοντας διαρκώς από τους συγγενείς του –Εβραίους μετανάστες από το μακρινό Μπόλεχοφ της Ουκρανίας– πόσο μοιάζει στον μακαρίτη θείο Σμιλ. Μεγαλώνει ακούγοντας επίσης τις οικογενειακές ιστορίες του πληθωρικού παππού του, από τις οποίες όμως ο θείος Σμιλ απουσιάζει παντελώς. Το μόνο που γνωρίζει για τον αμνημόνευτο θείο, τη γυναίκα και τις τέσσερις όμορφες κόρες του είναι ότι «τους σκότωσαν οι ναζί».
Ενήλικος πια, παρακινούμενος από το ένστικτο του «ιστορικού της οικογένειας» και από τη φρικτή υποψία ότι η σιωπή του παππού του υποκρύπτει μια ιστορία αδελφικής προδοσίας, θα ξεκινήσει τη δική του οδύσσεια ανά τον κόσμο για να τρυγήσει από τους λιγοστούς πια γέροντες, πρώην κατοίκους του Μπόλεχοφ –όσους επέζησαν του Ολοκαυτώματος– τις τελευταίες τους αναμνήσεις για τον Σμιλ και τη μοίρα του, για τον θάνατο αλλά και τη ζωή των Εβραίων της Ευρώπης.

"Κεφάλαιο και ιδεολογία" του Thomas Piketty

Κάθε ανθρώπινη κοινωνία έχει την ανάγκη να δικαιολογεί τις οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές ανισότητές της. Πρέπει να βρίσκει τις αιτίες τους, διαφορετικά το πολιτικό και κοινωνικό οικοδόμημα κινδυνεύει να καταρρεύσει. Αυτές οι δικαιολογίες εμπεριέχουν κάποια αλήθεια, αλλά και υπερβολή, φαντασία και μικροπρέπεια, ιδεαλισμό και εγωισμό. Μέσα από τον πολιτικό λόγο και τις αντιφατικές ιδεολογίες που παράγονται, αναδύονται συνήθως μία ή περισσότερες κυρίαρχες αφηγήσεις στις οποίες στηρίζονται τα καθεστώτα ανισοτήτων. Αντικείμενο του μνημειώδους αυτού βιβλίου αποτελεί η ιστορία και το μέλλον των καθεστώτων ανισοτήτων.
Συγκεντρώνοντας ιστορικό υλικό για κοινωνίες πολύ απομακρυσμένες μεταξύ τους, και χρονικά και τοπικά, ο σπουδαίος στοχαστής και κοινωνικός επιστήμονας Thomas Piketty επιδιώκει να συμβάλει σε μια καλύτερη κατανόηση των εν εξελίξει μετασχηματισμών και, κυρίως, να καταδείξει πόσο εύθραυστη είναι η αφήγηση που κυριαρχεί τους τελευταίους δύο αιώνες για τη νομιμοποίηση των ανισοτήτων.
Σύμφωνα με την αφήγηση αυτή, οι σύγχρονες ανισότητες είναι δίκαιες, αφού εκδηλώνονται στο πλαίσιο μιας ελεύθερα επιλεγμένης διαδικασίας όπου ο καθένας έχει ίσες ευκαιρίες πρόσβασης στην αγορά και στην ιδιοκτησία, κι έτσι επωφελείται αυτομάτως από τις συσσωρεύσεις των πλουσιοτέρων, που είναι οι πιο δραστήριοι από επιχειρηματική άποψη, οι πιο άξιοι και χρήσιμοι. Η αφήγηση αυτή έχει οδηγήσει σήμερα σε αντιφάσεις, οι μορφές των οποίων είναι πολύ διαφορετικές μεταξύ Ευρώπης και Ηνωμένων Πολιτειών, Ινδίας και Βραζιλίας, Κίνας και Νότιας Αφρικής, Βενεζουέλας και Μέσης Ανατολής. Οι διαφορετικές διαδρομές που προκύπτουν από τις κατά τόπους ιστορίες και που εν μέρει διασταυρώνονται είναι σήμερα, στις αρχές του 21ου αιώνα, όλο και στενότερα συνδεδεμένες μεταξύ τους. Μόνο μέσω μιας υπερεθνικής προσέγγισης, όπως αυτή που υιοθετεί ο Piketty, μπορούμε να ανατρέψουμε την κυρίαρχη αφήγηση και να συγκροτήσουμε μια νέα, εναλλακτική αφήγηση για τις μελλοντικές κοινωνίες.

"Μύθος" του Stephen Fry

Μια νέα αφήγηση των αρχαίων ελληνικών μύθων. Οι θεοί και οι θεές των Ελλήνων ερωτεύονται και καβγαδίζουν, ποθούν κι εξαπατούν με απαράμιλλη τόλμη και ευφυΐα. Ο Στίβεν Φράι αναδιηγείται τους ελληνικούς μύθους με τρόπο μοναδικό. Παρακολουθούμε με δέος τη γέννηση της σοφής Αθηνάς από το σχισμένο στα δύο κεφάλι του μεγάλου Δία και κατεβαίνουμε, μαζί με την καταδικασμένη Περσεφόνη, στο ερεβώδες και μοναχικό βασίλειο του Κάτω Κόσμου. Ένα ρίγος τρόμου μάς διαπερνά καθώς η Πανδώρα ανοίγει το πιθάρι των μοχθηρών δεινών και απολαμβάνουμε το ξετύλιγμα της θρυλικής ερωτικής ιστορίας του Έρωτα και της Ψυχής.
Ο Μύθος καθιστά αυτές τις εκπληκτικές ιστορίες, τις βαθιά κι εκθαμβωτικά ανθρώπινες, εξαιρετικά οικείες στον σύγχρονο αναγνώστη.

"Ο άγγελος του Μονάχου" του Fabriano Massimi

Μόναχο, Σεπτέμβριος 1931. Ο αστυνόμος Ζίγκφριντ Ζάουερ καλείται επειγόντως σε ένα αριστοκρατικό διαμέρισμα, όπου βρέθηκε νεκρή η εικοσιδυάχρονη Άνγκελα Ράουμπαλ, η επονομαζόμενη Γκέλι. Δίπλα της υπάρχει ένα πιστόλι: όλα δείχνουν ότι πρόκειται για αυτοκτονία. Η Γκέλι όμως δεν ήταν μια τυχαία κοπέλα και το διαμέρισμα όπου ζούσε και πέθανε, όπως και το πιστόλι το οποίο έριξε τη μοιραία σφαίρα, δεν ανήκουν σε έναν τυχαίο άντρα: νόμιμος κηδεμόνας της ήταν ο «θείος Αλφ», γνωστός στην υπόλοιπη Γερμανία ως Αδόλφος Χίτλερ.
Ο Ζάουερ αρχίζει αμέσως τις έρευνες, στριμωγμένος ανάμεσα σε αυτούς που θέλουν να κλείσει την έρευνα μέσα σε λίγες ώρες και σε εκείνους που του ζητούν να εξετάσει την υπόθεση σε βάθος και να ανακαλύψει την αλήθεια, όποια κι αν είναι αυτή. Ο Χίτλερ, μόλις μαθαίνει τα νέα, επιστρέφει βιαστικά από τη Νυρεμβέργη και επιβεβαιώνει ότι έχει αδιάσειστο άλλοθι. Κι όμως, ο Ζάουερ αμφιβάλλει και δε σταματά να ερευνά. Οι αλήθειες που θα ανακαλύψει είναι τόσο σκοτεινές, που κλονίζουν κάθε επαγγελματική και προσωπική του βεβαιότητα, και θα τον ωθήσουν σε αποφάσεις από το αποτέλεσμα των οποίων θα μπορούσε να κριθεί ακόμη και το μέλλον της δημοκρατίας στη Γερμανία...
Με φόντο την ετοιμοθάνατη Δημοκρατία της Βαϊμάρης, στην οποία γίνονται αισθητά όλα τα προμηνύματα της ναζιστικής τραγωδίας, ο Άγγελος του Μονάχου είναι ένα θρίλερ που ισορροπεί θαυμαστά ανάμεσα στην αδιάσειστη ιστορική πραγματικότητα και στη συναρπαστική μυθοπλασία, ένα ταξίδι αναζήτησης ενός μικρού μέρους της αλήθειας που θα μπορέσει, ίσως, να αποκαταστήσει την αξιοπρέπεια του πρώτου, αληθινού θύματος της ναζιστικής προπαγάνδας: της νεαρής και αθώας Γκέλι Ράουμπαλ.

"Καταβροχθίζοντας τον ουρανό" του Paolo Giordano

Ν’ αρπάζεις τα πάντα. Να ορµάς ακάθεκτος στα όνειρα. Να καταβροχθίζεις τον ουρανό.
Ένα µυθιστόρηµα δυνατό και γενναιόδωρο, που προσφέρει στον αναγνώστη το πανάρχαιο θαύµα µιας µεγάλης ιστορίας, καλώντας τον να χαθεί µέσα της.
Για τη δεκατετράχρονη Τερέζα τα καλοκαίρια στο Σπετσιάλε δε λένε να περάσουν. Ατέλειωτες µέρες µε τη γιαγιά να διαβάζει αστυνοµικά και τον πατέρα της, µακριά από το γραφείο και τη γυναίκα του, να γίνεται και πάλι µυστηριώδης, και ζωντανός, σαν την Απουλία, τον τόπο όπου γεννήθηκε. Και ξάφνου, ένα ζεστό βράδυ, τα βλέπει κρυφά να βουτούν στην πισίνα, ολόγυµνα, κι αυτά τα τρία αγόρια µπαίνουν στη ζωή της σαν ορµητικός άνεµος. Ο Νίκολα, ο Τοµµάζο και ο Μπερν. Θα τη δεχτούν στην παρέα τους και τα επόµενα είκοσι χρόνια θα τους ξαναβρίσκει στη γειτονική φάρµα, να σπέρνουν, να µαζεύουν, να καταστρέφουν, αναζητώντας µανιωδώς µια φωτιά που θα τους κρατήσει αναµµένους. Στο επίκεντρο βρίσκεται πάντα ο Μπερν, σαν µαγνήτης που τους τραβάει και τους σπρώχνει πέρα από τα όρια...
 
"Σχολή Νυφών" του Γιάννη Γιαννέλλη-Θεοδοσιάδη

Στην Αθήνα, την περίοδο της γερμανικής κατοχής, η Ροζάνα, φοιτήτρια της Σχολής Καλών Τεχνών, που υποχρεώθηκε να εγκαταλείψει τις σπουδές της, είναι μνηστευμένη με τον Λεωνίδα, αξιωματικό του ναυτικού και μέλος της Αντίστασης, αυτοεξόριστο στο Κάιρο. Την ερωτεύεται όμως ο Γιόχαν Κλάους, Γερμανός αξιωματικός των Ες Ες. Όσο και αν η Ροζάνα προσπαθεί να τον αποκρούσει, εκείνος την εξαναγκάζει να γίνει μέλος της οργάνωσης φίλων του Χίτλερ «ΜΠΟΥΝΤ» και πιεστικά προσπαθεί να την πείσει να τον ακολουθήσει στο Βερολίνο για να φοιτήσει στην περίφημη Σχολή Νυφών· έπειτα, σκοπεύει να την παντρευτεί, παρέχοντάς της ασυλία. Η Ροζάνα δεν ενδίδει, αλλά ούτε και αρνείται. Σε συνεννόηση με τον μνηστήρα της και τον Χριστόδουλο Τσιγάντε, αρχηγό του Ιερού Λόχου, λειτουργεί ως κατάσκοπος και παραδίδει στους συμμάχους απόρρητα μυστικά των ναζί. Ωστόσο, στη δίνη της Ιστορίας, οι ανατροπές στη ζωή της Ροζάνας θα αρχίσουν να διαδέχονται η μία την άλλη…
Μια καταιγιστική ιστορία συγκλονιστικών γεγονότων της κατοχικής περιόδου, με τη ναζιστική θηριωδία στο απόγειό της. Έρωτας, δολοπλοκίες, κατασκοπεία, κουκουλοφόροι και μαυραγορίτες, που με την ανοχή της κυβέρνησης των δωσιλόγων, σφίγγουν τη θηλιά στον λαιμό της αθηναϊκής κοινωνίας και στέλνουν αθώους στην κρεμάλα και στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, ενώ οι επιτήδειοι αβγατίζουν το κομπόδεμά τους.