Συνοπτική περίληψη του έργου:
Στην καρδιά της Μαροκινής ερήμου, ένα μικρό βοσκόπουλο σημαδεύει παίζοντας με μια κυνηγετική καραμπίνα ένα τουριστικό πούλμαν, πετυχαίνοντας την Suzan, μια αμερικανίδα εκδρομέα, προκαλώντας της ακατάσχετη αιμορραγία.
Για τον άντρα της, τον μπερδεμένο με τα όσα συμβαίνουν Richard, είναι η αρχή μιας Οδύσσειας προκειμένου να βρει μες στην ερημιά γιατρό που θα την βοηθήσει.
Την ίδια στιγμή πίσω στο σπίτι του ζευγαριού στο San Diego, η γκουβερνάντα Amelia, δίχως να έχει άλλη λύση, αναλαμβάνει το ρίσκο να πάρει μαζί της στο Μεξικό τα δύο τους ανήλικα παιδιά, ώστε να μπορέσει να παραστεί στον γάμο του γιου της, παρακούοντας τις εντολές των εργοδοτών της.
Όπως εντολές, κοινωνικού χαρακτήρα αρνείται να ακολουθήσει, η επαναστατημένη Chieko, μια κωφάλαλη κοπέλα, που μεγαλώνει μέσα στην παράνοια μιας μεγαλούπολης όπως το Τόκιο, γνωρίζοντας πως ο πατέρας της για άγνωστους προς εκείνη λόγους, καταζητείται από την αστυνομία.
Προσωπική άποψη:
Και ποιος δεν ξέρει την μυθική Βαβέλ... μέσα στον πύργο της άλλωστε ήταν που εμπλέχτηκαν όλες οι φυλές, όλες οι γλώσσες και όλες οι κοινωνικές συνήθειες, τα στοιχεία εκείνα που οδήγησαν στο ξεκίνημα της κοινωνικής διαφοροποίησης, του διαχωρισμού του ανθρώπινου γένους σε ομάδες και υποκατηγορίες μα πάνω απ’ όλα, οδήγησαν στο φαινόμενο της μετέπειτα σύγχρονης παγκοσμιοποίησης.
Ξεκινάς να παρακολουθείς μια ταινία στην οποία εμπλέκονται τρεις διαφορετικές ιστορίες, με πρωταγωνιστές πολύ διαφορετικούς ανθρώπους, σε τρία διαφορετικά μέρη του πλανήτη. Και αρχικά σκέφτεσαι πως οι ιστορίες αυτές δεν έχουν κανένα κοινό σημείο, στηρίζονται σε διαφορετική βάση, κατ’ επέκτασην και σε διαφορετική λογική. Εν μέρη σωστό, τα προαναφερόμενα στοιχεία είναι πραγματικά, όμως η ουσία δεν βρίσκεται στην διαφορετικότητα πολλές φορές, αλλά στον τρόπο που μπορούν να συνδεθούν μεταξύ τους τα δεδομένα ώστε να βγάζουν κάποιο νόημα.
Η ταινία, σε κάθε μία από τις τρεις παράλληλα εξελισσόμενες ιστορίες που παρακολουθούμε, περιστρέφεται γύρω από έναν κεντρικό άξονα που δεν είναι άλλος από την ανθρώπινη μοναξιά που οδηγεί τους κεντρικούς χαρακτήρες σε μια απελπισμένη προσπάθεια για επικοινωνία, όπου όμως, το κοινωνικό υπόβαθρό τους ή οι συνθήκες της ζωής τους, δεν τους αφήνουν να το εκφράσουν σωστά, κατά συνέπεια, δεν τους αφήνουν να το διεκδικήσουν και πολύ περισσότερο να το κατακτήσουν.
Όταν βέβαια μιλάμε για μια πολυπλοκότητα ιστοριών όπως αυτή εδώ, είναι δύσκολο να βρεθεί ένα σημείο σύνδεσης και να ισορροπήσει εκεί επάνω. Και όμως... το σενάριο του Arriaga Guillermo είναι σφιχτά δεμένο, εμπλουτισμένο με έντονη συναισθηματική φόρτιση, ενώ το μοντάζ είναι από τα πιο προσεγμένα και καλομελετημένα των τελευταίων ετών καθώς, κάθε σκηνή μοιάζει να έχει κοπεί και ραφτεί με την επόμενη, σαν κομψοβελονιά, σαν αναπόσπαστο κομμάτι μιας ενιαίας στην πραγματικότητα ιστορίας.
Όλα τα παραπάνω βέβαια, πολύ πιθανόν να μην μπορούσαν να αποδωθούν σωστά αν δεν υπήρχε πίσω από την κάμερα ένας σκηνοθέτης όπως ο Alejandro Gonzalez Inarritu. Ακόμα κι εκεί όπου οι πρωταγωνιστές δεν έχουν πολλά να πούνε, το κάνει εκείνος γι’ αυτούς, χρησιμοποιώντας περίτεχνα την κάμερα κι εστιάζοντας σε λεπτομέρειες, που αν και μικρές, κορυφώνουν την δραματουργία του έργου στιγμές-στιγμές. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως αποφεύγει να χρησιμοποιήσει ορισμένα στερεότυπα προς χάριν εύκολης συνιασθηματικής προσέγγισης.
Ουσιαστικά, τα τραγικά θύματα της ιστορίας είναι οι πρωταγωνιστές της όπου αν και για διαφορετικούς λόγους ο καθένας, οδηγήθηκε στο προσωπικό του δράμα, βουλιάζοντας εκεί μέσα και λαχταρώντας κάποιος να τον βγάλει. Αδυναμία δικιά τους να το δώσουν στους άλλους να το καταλάβουν ή αδυναμία των άλλων να ακούσουν το κάλεσμά τους; Η αλήθεια μάλλον βρίσκεται κάπου στη μέση. Ωστόσο ερμηνευτικά, αν κι έχουμε καλές παρουσίες, δεν υπάρχει εκείνη που να μπορεί να λάμψει με έναν ιδιαίτερο τρόπο ανάμεσα στις υπόλοιπες. Βέβαια ως προς το εκφραστικό κομμάτι, καθώς τα λόγια απουσιάζουν αισθητά, το αποτέλεσμα δεν περνάει απαρατήρητο.
Μια ιστορία από τρία τμήματα που παρά την φαινομενική διαφορετικότητά τους, καταφέρνουν να συνδέσουν διαφορετικές οικογένειες σε όλα τα μήκη και πλάτυ του πλανήτη. Και όλοι τους έχουν μια κοινή ανάγκη και μια κοινή αδυναμία. Την μοναξιά τους στην οποία ηθελημένα ή μη οδηγήθηκαν και την απελπισμένη ανάγκη τους να επικοινωνήσουν με τον διπλανό τους, παρά που δεν βρίσκουν τον τρόπο να το κάνουν. Μια δυνατή ταινία, με έντονες στιγμές και πολύ αλήθεια, την αλήθεια μιας θλιβερής πραγματικότητας καλά κρυμμένης κάτω από την κουκούλα της παγκοσμιοποίησης.
Βαθμολογία 7/10Στην καρδιά της Μαροκινής ερήμου, ένα μικρό βοσκόπουλο σημαδεύει παίζοντας με μια κυνηγετική καραμπίνα ένα τουριστικό πούλμαν, πετυχαίνοντας την Suzan, μια αμερικανίδα εκδρομέα, προκαλώντας της ακατάσχετη αιμορραγία.
Για τον άντρα της, τον μπερδεμένο με τα όσα συμβαίνουν Richard, είναι η αρχή μιας Οδύσσειας προκειμένου να βρει μες στην ερημιά γιατρό που θα την βοηθήσει.
Την ίδια στιγμή πίσω στο σπίτι του ζευγαριού στο San Diego, η γκουβερνάντα Amelia, δίχως να έχει άλλη λύση, αναλαμβάνει το ρίσκο να πάρει μαζί της στο Μεξικό τα δύο τους ανήλικα παιδιά, ώστε να μπορέσει να παραστεί στον γάμο του γιου της, παρακούοντας τις εντολές των εργοδοτών της.
Όπως εντολές, κοινωνικού χαρακτήρα αρνείται να ακολουθήσει, η επαναστατημένη Chieko, μια κωφάλαλη κοπέλα, που μεγαλώνει μέσα στην παράνοια μιας μεγαλούπολης όπως το Τόκιο, γνωρίζοντας πως ο πατέρας της για άγνωστους προς εκείνη λόγους, καταζητείται από την αστυνομία.
Προσωπική άποψη:
Και ποιος δεν ξέρει την μυθική Βαβέλ... μέσα στον πύργο της άλλωστε ήταν που εμπλέχτηκαν όλες οι φυλές, όλες οι γλώσσες και όλες οι κοινωνικές συνήθειες, τα στοιχεία εκείνα που οδήγησαν στο ξεκίνημα της κοινωνικής διαφοροποίησης, του διαχωρισμού του ανθρώπινου γένους σε ομάδες και υποκατηγορίες μα πάνω απ’ όλα, οδήγησαν στο φαινόμενο της μετέπειτα σύγχρονης παγκοσμιοποίησης.
Ξεκινάς να παρακολουθείς μια ταινία στην οποία εμπλέκονται τρεις διαφορετικές ιστορίες, με πρωταγωνιστές πολύ διαφορετικούς ανθρώπους, σε τρία διαφορετικά μέρη του πλανήτη. Και αρχικά σκέφτεσαι πως οι ιστορίες αυτές δεν έχουν κανένα κοινό σημείο, στηρίζονται σε διαφορετική βάση, κατ’ επέκτασην και σε διαφορετική λογική. Εν μέρη σωστό, τα προαναφερόμενα στοιχεία είναι πραγματικά, όμως η ουσία δεν βρίσκεται στην διαφορετικότητα πολλές φορές, αλλά στον τρόπο που μπορούν να συνδεθούν μεταξύ τους τα δεδομένα ώστε να βγάζουν κάποιο νόημα.
Η ταινία, σε κάθε μία από τις τρεις παράλληλα εξελισσόμενες ιστορίες που παρακολουθούμε, περιστρέφεται γύρω από έναν κεντρικό άξονα που δεν είναι άλλος από την ανθρώπινη μοναξιά που οδηγεί τους κεντρικούς χαρακτήρες σε μια απελπισμένη προσπάθεια για επικοινωνία, όπου όμως, το κοινωνικό υπόβαθρό τους ή οι συνθήκες της ζωής τους, δεν τους αφήνουν να το εκφράσουν σωστά, κατά συνέπεια, δεν τους αφήνουν να το διεκδικήσουν και πολύ περισσότερο να το κατακτήσουν.
Όταν βέβαια μιλάμε για μια πολυπλοκότητα ιστοριών όπως αυτή εδώ, είναι δύσκολο να βρεθεί ένα σημείο σύνδεσης και να ισορροπήσει εκεί επάνω. Και όμως... το σενάριο του Arriaga Guillermo είναι σφιχτά δεμένο, εμπλουτισμένο με έντονη συναισθηματική φόρτιση, ενώ το μοντάζ είναι από τα πιο προσεγμένα και καλομελετημένα των τελευταίων ετών καθώς, κάθε σκηνή μοιάζει να έχει κοπεί και ραφτεί με την επόμενη, σαν κομψοβελονιά, σαν αναπόσπαστο κομμάτι μιας ενιαίας στην πραγματικότητα ιστορίας.
Όλα τα παραπάνω βέβαια, πολύ πιθανόν να μην μπορούσαν να αποδωθούν σωστά αν δεν υπήρχε πίσω από την κάμερα ένας σκηνοθέτης όπως ο Alejandro Gonzalez Inarritu. Ακόμα κι εκεί όπου οι πρωταγωνιστές δεν έχουν πολλά να πούνε, το κάνει εκείνος γι’ αυτούς, χρησιμοποιώντας περίτεχνα την κάμερα κι εστιάζοντας σε λεπτομέρειες, που αν και μικρές, κορυφώνουν την δραματουργία του έργου στιγμές-στιγμές. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως αποφεύγει να χρησιμοποιήσει ορισμένα στερεότυπα προς χάριν εύκολης συνιασθηματικής προσέγγισης.
Ουσιαστικά, τα τραγικά θύματα της ιστορίας είναι οι πρωταγωνιστές της όπου αν και για διαφορετικούς λόγους ο καθένας, οδηγήθηκε στο προσωπικό του δράμα, βουλιάζοντας εκεί μέσα και λαχταρώντας κάποιος να τον βγάλει. Αδυναμία δικιά τους να το δώσουν στους άλλους να το καταλάβουν ή αδυναμία των άλλων να ακούσουν το κάλεσμά τους; Η αλήθεια μάλλον βρίσκεται κάπου στη μέση. Ωστόσο ερμηνευτικά, αν κι έχουμε καλές παρουσίες, δεν υπάρχει εκείνη που να μπορεί να λάμψει με έναν ιδιαίτερο τρόπο ανάμεσα στις υπόλοιπες. Βέβαια ως προς το εκφραστικό κομμάτι, καθώς τα λόγια απουσιάζουν αισθητά, το αποτέλεσμα δεν περνάει απαρατήρητο.
Μια ιστορία από τρία τμήματα που παρά την φαινομενική διαφορετικότητά τους, καταφέρνουν να συνδέσουν διαφορετικές οικογένειες σε όλα τα μήκη και πλάτυ του πλανήτη. Και όλοι τους έχουν μια κοινή ανάγκη και μια κοινή αδυναμία. Την μοναξιά τους στην οποία ηθελημένα ή μη οδηγήθηκαν και την απελπισμένη ανάγκη τους να επικοινωνήσουν με τον διπλανό τους, παρά που δεν βρίσκουν τον τρόπο να το κάνουν. Μια δυνατή ταινία, με έντονες στιγμές και πολύ αλήθεια, την αλήθεια μιας θλιβερής πραγματικότητας καλά κρυμμένης κάτω από την κουκούλα της παγκοσμιοποίησης.
Ταυτότητα ταινίας:
Ελλ. τίτλος: Βαβέλ
Είδος: Κοινωνική
Σκηνοθέτης: Alejandro Gonzalez Inarritu
Πρωταγωνιστές: Brad Pitt, Cate Blanchett, Gael García Bernal, Elle Fanning, Koji Yakusho, Adriana Barraza, Rinko Kikuchi, Said Tarchani, Boubker Ait El Caid, Nathan Gamble, Mohamed Akhzam, Peter Wight, Abdelkader Bara
Παραγωγή: 2006
Διάρκεια: 142’
Επίσημο site:
http://www.paramount.com/
14 Σχόλια:
Συμφωνώ με τις αδυναμίες της ταινίες: την έλλειψη ισορροπίας, τις απλά καλές ερμηνείες, κτλ.
Δεν ξέρω αν το έχεις παρατηρήσει, αλλά συνήθως σπονδυλωτές ταινίες θεωρούνται αυτομάτως από το κοινό ως καλές, απλά και μόνο επειδή ξεδιπλώνονται διαφορετικά. Ουσιαστικά όμως πρόκειται για έναν πρόχειρο, συχνά, και εύκολο τρόπο να πεις πολλά πράγματα που δεν μπορείς να δείξει μέσα από μόνο μία ιστορία.
Εμένα πάντως η ταινία μου πέρασε απαρατήρητη, και βρήκα και την τελευταία ιστορία στην Ιαπωνία άσχετη και λίγο επιτηδευμένα στυλιζαρισμένη.
@ Καλημέρα Dynx!
Έτσι είναι, συνήθως αυτό γίνεται και αυτό γιατί σκηνοθετικά, θεωρητικά τουλάχιστον, μια σπονδυλωτή ταινία ξεφεύγει από τα τετριμένα.
Εμένα το κοριτσάκι άρχισε να μου την δίνει στα νεύρα από ένα σήμείο και μετά! :p Νταλκά που τον είχε...
Ναι όντως, ως ιστορία ήταν λίγο τραβηγμένη και θεωρητικά ξεκάρφωτη με τα προηγούμενα.
Η προσωπική μου άποψη είναι ότι καλλιτεχνικά είναι από τις πολύ καλές ταινίες αν και η ιστορία στο Τόκιο και εμένα κάπου με χάλασε.
@ George αν ιστορία στο Τόκιο δεν ήταν τόσο στυλιζαρισμένη μπορεί και να μην ξένιζε.
Αγαπημένος Inaritu!
Συμφωνώ με το κειμενό σου!
Δεν ξέρω αν μπορούμε να μιλήσουμε για ασύνδετη ιστορία(στυλιζαρισμλένη σίγουρα μπορούμε) απ' τη στιγμή που όλες οι ιστορίες είναι φαινομενικά ασύνδετες. όμως τελικά σφιχτααγκαλιάζονται κάτω απ' την ενιαιά απροσωπεία της παγκοσμιοποίησης!
Οι ερμηνείες για μένα είναι καλές! Και εννοώ πως σκοπός σε μια τέτοια ταινία δεν είναι ένας ηθοποιός να λάμψει. Αλλά να "χαθεί" στον πυρήνα της ιστορίας, όπως ακριβώς χανόμαστε όλοι μέσα στο κίβδυλο Βαβελικό σήμερα!
Την καλησπέρα μου!
@ Καλημέρα Kioy! :)
Οι ιστορίες ξεκινάνε τουλάχιστον ως ασύνδετες, φαινομενικά όπως λέω και στο κείμενο, για να συνδεθούν στο τέλος κάτω από μια κοινή έννοια.
Οι ερμηνείες δεν είναι κακές, ούτε απαραίτητα θα έπρεπε κάποιος συγκεκριμένα να λάμψει, αλλά ως σύνολο να δημιουργήσουν ένα πιο έντονο αποτέλεσμα ή τουλάχιστον, πιο σταθερό!
Γιώτα σε χαιρετώ.
Το blog σου μου αρέσει πολύ και ήδη το έχω βάλει στους συνδέσμους μου. Κάνεις πολύ καλή δουλειά.
Όμως γιατί δεν βάζεις εκείνο το προγραμματάκι που γράφει τους αναγνώστες για να μπορούμε να ενημερωνόμαστε άμεσα για κάθε καινούργια σου ανάρτηση;
Ή μία λίστα με όλες τις ταινίες που έχεις παρουσιάσει.
Γιατί αλλιώς πας ψάχνοντας, μπας και βρεις την ταινία που σε ενδιαφέρει.
Τα λέμε. Καλή δύναμη.
@ SkyWatcher σε χαιρετώ κι εγώ και σ' ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια και για το add.
Αυτό το προγραμματάκι δεν μου λέει κάτι... :/ Θα το ψάξω όμως! :)
Απλά λόγω εγκυμοσύνης, ενώ θέλω να βάλω πραγματάκια, δεν έχω βρει χρόνο να το ψάξω, αλλά θα το κάνω!
Λέω να βάλω αναζήτηση με τίτλο!
Σ' ευχαριστώ πολύ για τις συμβουλές!
Το ειδα πριν μερικες μερες στην τηλεοραση αλλα το βρηκα κομματακι βαρετο.Για να ειμαι ειλικρινης ομως δεν το παρακολουθησα συγκεντρωμενη,επαιζε ζαπινγκ εκεινη την ωρα.Γενικα οι σπονδυλωτες ιστοριες δεν με συγκινουν ιδιαιτερα.
Αν πας στο μπλογκ μου θα δεις λίγο πιο κάτω από εκεί που λέει "Για μένα" ένα παράθυρο που λέει "Παρακολούθηση" και αναφέρει τους αναγνώστες δηλ. μπορείς αν το βάλεις να σε προσθέσω στα μπλογκς που παρακολουθώ (όπως μπορείς να δεις στο προφίλ μου) και να ενημερώνομαι κάθε φορά που θα βάζεις νέα ανάρτηση.
Τέλος πάντων η ουσία είναι άλλη.
Με το καλό το μωράκι σου!!!
@ SkyWather το έβαλα! :)
Το είχα στο άλλο το Blog αλλά δεν κατάλαβα τι έλεγες! :p
Να 'σαι καλά για τις ευχές σου!
@ Zenia, δεν είναι κανένα αριστούργημα αλλά ταινία με ζάπινγκ δεν μπορείς να δεις και να έχεις ολοκληρωμένη άποψη οπότε καλό θα ήταν να την δεις κάποια άλλη στιγμή ήρεμα κι ωραία! :)
Πάνω κάτω συμφωνούμε. Τα 21 ΓΡΑΜΜΑΡΙΑ είναι πάντως πολύ καλύτερα.
@ Costello, δυστυχώς δεν τα έχω δει και ντροπή μου! :(
Τα έχω μάλιστα σπίτι μου σε dvd.
Δημοσίευση σχολίου