"Ο διάβολος και τα σκοτεινά νερά" του Stuart Turton
Ανατολικές Ινδίες, 1634. Ο Σάμιουελ Πιπς, ο σπουδαιότερος κλεφτοκυνηγός του κόσμου, μεταφέρεται από την Μπατάβια στο Άμστερνταμ, όπου κινδυνεύει να εκτελεστεί για ένα έγκλημα που ίσως διέπραξε, ίσως όχι. Μαζί του ταξιδεύει ο πιστός σωματοφύλακάς του, ο Άρεντ Χέις, που είναι αποφασισμένος να αποδείξει την αθωότητα του φίλου του, ενώ στο ίδιο πλοίο βρίσκεται και η Σάρα Βίσελ, μια γυναίκα ευγενούς καταγωγής με ένα μυστικό, και ο σύζυγός της, o γενικός κυβερνήτης της Μπατάβιας.
Πριν καλά καλά όμως σαλπάρει το πλοίο, αρχίζει ένας καταιγισμός παράδοξων και πολύ δυσοίωνων γεγονότων. Ένας νεκρός λεπρός παραμονεύει στα καταστρώματα. Παράξενα σύμβολα εμφανίζονται στα πανιά. Ζώα σφαγιάζονται. Και μια απόκοσμη φωνή υπόσχεται τρία ανίερα θαύματα: ένα απίθανο κυνήγι, μια απίθανη κλοπή και έναν απίθανο φόνο. Είναι δυνατόν για όλα αυτά να ευθύνεται ένας δαίμονας με το όνομα γερο-Τομ;
Με τον Σάμιουελ σιδηροδέσμιο στο μπουντρούμι, μονάχα ο Άρεντ και η Σάρα μπορούν να δώσουν λύση σ’ ένα μυστήριο που έχει τις ρίζες του βαθιά στο παρελθόν και τώρα απειλεί να βουλιάξει το πλοίο – και μαζί όλους τους επιβάτες του.
"Μια ιστορία μόνο: Το σπίτι στα βράχια" της Καλής Δοξιάδη
Η Ανθή Βελισσάρη, πετυχημένη δημοσιογράφος στον αγγλόφωνο κόσμο, αφού έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της στο εξωτερικό, επιστρέφει στον τόπο καταγωγής της, την Κέρκυρα, την οποία εγκατέλειψε υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες σε ηλικία δεκατεσσάρων ετών. Τι συνέβη τον Αύγουστο του 1949; Τι κράτησε την Ανθή τόσα χρόνια μακριά από τον τόπο της; Και ποιος ήταν ο μυστηριώδης άντρας που συναντούσε τότε σε μια σπηλιά στα απόκρημνα βράχια κάτω από το σπίτι της, τη Βίλα Άνθιμη, και σημάδεψε τόσο βαθιά τη ζωή της; Το σπίτι στα βράχια αφηγείται την ιστορία μιας οικογένειας, από την Κέρκυρα, την Κωνσταντινούπολη, τη Χίο και την Αλεξάνδρεια. Και μαζί με την ιστορία της Ανθής από τις σελίδες του βιβλίου περνά η ιστορία της χώρας τους δύο τελευταίους αιώνες, μέσα από πολέμους και πολιτικές ανατροπές.
Η ιστορία μιας οικογένειας και η Ιστορία μιας χώρας. Ένα βιβλίο για τις μικρές και μεγάλες ιστορίες που καθορίζουν τις ζωές μας. Θα σας συναρπάσει.
Ανατολικές Ινδίες, 1634. Ο Σάμιουελ Πιπς, ο σπουδαιότερος κλεφτοκυνηγός του κόσμου, μεταφέρεται από την Μπατάβια στο Άμστερνταμ, όπου κινδυνεύει να εκτελεστεί για ένα έγκλημα που ίσως διέπραξε, ίσως όχι. Μαζί του ταξιδεύει ο πιστός σωματοφύλακάς του, ο Άρεντ Χέις, που είναι αποφασισμένος να αποδείξει την αθωότητα του φίλου του, ενώ στο ίδιο πλοίο βρίσκεται και η Σάρα Βίσελ, μια γυναίκα ευγενούς καταγωγής με ένα μυστικό, και ο σύζυγός της, o γενικός κυβερνήτης της Μπατάβιας.
Πριν καλά καλά όμως σαλπάρει το πλοίο, αρχίζει ένας καταιγισμός παράδοξων και πολύ δυσοίωνων γεγονότων. Ένας νεκρός λεπρός παραμονεύει στα καταστρώματα. Παράξενα σύμβολα εμφανίζονται στα πανιά. Ζώα σφαγιάζονται. Και μια απόκοσμη φωνή υπόσχεται τρία ανίερα θαύματα: ένα απίθανο κυνήγι, μια απίθανη κλοπή και έναν απίθανο φόνο. Είναι δυνατόν για όλα αυτά να ευθύνεται ένας δαίμονας με το όνομα γερο-Τομ;
Με τον Σάμιουελ σιδηροδέσμιο στο μπουντρούμι, μονάχα ο Άρεντ και η Σάρα μπορούν να δώσουν λύση σ’ ένα μυστήριο που έχει τις ρίζες του βαθιά στο παρελθόν και τώρα απειλεί να βουλιάξει το πλοίο – και μαζί όλους τους επιβάτες του.
"Μια ιστορία μόνο: Το σπίτι στα βράχια" της Καλής Δοξιάδη
Η Ανθή Βελισσάρη, πετυχημένη δημοσιογράφος στον αγγλόφωνο κόσμο, αφού έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της στο εξωτερικό, επιστρέφει στον τόπο καταγωγής της, την Κέρκυρα, την οποία εγκατέλειψε υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες σε ηλικία δεκατεσσάρων ετών. Τι συνέβη τον Αύγουστο του 1949; Τι κράτησε την Ανθή τόσα χρόνια μακριά από τον τόπο της; Και ποιος ήταν ο μυστηριώδης άντρας που συναντούσε τότε σε μια σπηλιά στα απόκρημνα βράχια κάτω από το σπίτι της, τη Βίλα Άνθιμη, και σημάδεψε τόσο βαθιά τη ζωή της; Το σπίτι στα βράχια αφηγείται την ιστορία μιας οικογένειας, από την Κέρκυρα, την Κωνσταντινούπολη, τη Χίο και την Αλεξάνδρεια. Και μαζί με την ιστορία της Ανθής από τις σελίδες του βιβλίου περνά η ιστορία της χώρας τους δύο τελευταίους αιώνες, μέσα από πολέμους και πολιτικές ανατροπές.
Η ιστορία μιας οικογένειας και η Ιστορία μιας χώρας. Ένα βιβλίο για τις μικρές και μεγάλες ιστορίες που καθορίζουν τις ζωές μας. Θα σας συναρπάσει.
"Ανθρώπινη δουλεία" του Somerset Maugham
Στην Ανθρώπινη δουλεία, που εκτυλίσσεται από το 1885 έως το 1906, παρακολουθούμε την ιστορία του Φίλιπ Κάρεϊ, ενός ορφανού που διψά για ζωή, αγάπη και περιπέτεια. Ο μικρός Φίλιπ, με μερική αναπηρία στο αριστερό του πόδι, και με μια έμφυτη ευαισθησία που έρχεται σε σύγκρουση με το περιβάλλον του, παλεύει να βρει τη θέση του στον κόσμο. Εγκαταλείπει το ασφυκτικό περιβάλλον της αγγλικής επαρχίας και τις ψυχρές σχέσεις με τον θείο που ανέλαβε ως κηδεμόνας του, και πηγαίνει στο Παρίσι για να σπουδάσει ζωγραφική. Καθώς ανακαλύπτει πως δεν έχει το ταλέντο, επιχειρεί να συμβιβαστεί με μια συμβατική ζωή. Τότε γνωρίζει τη Μίλντρεντ, που τον οδηγεί σε μια καταστροφική, εμμονική σχέση, με ατέλειωτες συναισθηματικές και οικονομικές δυσκολίες. Ο Φίλιπ πληγώνεται και πληγώνει. Θα μπορέσει να βγει από την προσωπική άβυσσο ή θα παραμείνει δέσμιος των παθών του; Η Ανθρώπινη δουλεία είναι το πιο αυτοβιογραφικό από τα έργα του Somerset Maugham.
Στην Ανθρώπινη δουλεία, που εκτυλίσσεται από το 1885 έως το 1906, παρακολουθούμε την ιστορία του Φίλιπ Κάρεϊ, ενός ορφανού που διψά για ζωή, αγάπη και περιπέτεια. Ο μικρός Φίλιπ, με μερική αναπηρία στο αριστερό του πόδι, και με μια έμφυτη ευαισθησία που έρχεται σε σύγκρουση με το περιβάλλον του, παλεύει να βρει τη θέση του στον κόσμο. Εγκαταλείπει το ασφυκτικό περιβάλλον της αγγλικής επαρχίας και τις ψυχρές σχέσεις με τον θείο που ανέλαβε ως κηδεμόνας του, και πηγαίνει στο Παρίσι για να σπουδάσει ζωγραφική. Καθώς ανακαλύπτει πως δεν έχει το ταλέντο, επιχειρεί να συμβιβαστεί με μια συμβατική ζωή. Τότε γνωρίζει τη Μίλντρεντ, που τον οδηγεί σε μια καταστροφική, εμμονική σχέση, με ατέλειωτες συναισθηματικές και οικονομικές δυσκολίες. Ο Φίλιπ πληγώνεται και πληγώνει. Θα μπορέσει να βγει από την προσωπική άβυσσο ή θα παραμείνει δέσμιος των παθών του; Η Ανθρώπινη δουλεία είναι το πιο αυτοβιογραφικό από τα έργα του Somerset Maugham.
"Εργασία - Η ιστορία του πώς περνάμε τον χρόνο μας" του James Suzman
Μια ανατρεπτική καταγραφή της ιστορίας του ανθρώπινου είδους µε άξονα την εργασία, από τις απαρχές της ζωής στη Γη µέχρι και το όλο και πιο αυτοµατοποιηµένο παρόν.
Η εργασία καθορίζει την ταυτότητά µας, το κοινωνικό µας στάτους, το πώς, πού και µε ποιον περνάµε τον περισσότερο χρόνο µας. Είναι όµως η τόσο εντατική εργασία απότοκο της γενετικής µας κληρονοµιάς; Αν εµείς ζούµε για να δουλεύουµε και δουλεύουµε για να ζούµε, συνέβαινε το ίδιο µε τους προγόνους µας της Εποχής του Λίθου; Πώς έφτασε η εργασία να γίνει η κεντρική οργανωτική αρχή των κοινωνιών µας; Πώς µεταµόρφωσε το σώµα, το περιβάλλον, τις αξίες µας;
Ο διακεκριµένος ανθρωπολόγος James Suzman απαντάει στα παραπάνω ερωτήµατα, καταγράφοντας διαχρονικά την εξέλιξη της εργασίας. Αξιοποιεί γνώσεις από την ανθρωπολογία, την αρχαιολογία, την εξελικτική βιολογία, τη ζωολογία, τη φυσική και τα οικονοµικά, για να καταδείξει ότι κατά το 95% της ιστορίας τους οι άνθρωποι εργάζονταν πολύ λιγότερο και είχαν πολύ διαφορετικές αντιλήψεις για την εργασία απ’ ό,τι εµείς σήµερα. Αυτό άλλαξε ριζικά µε τη µετάβαση από την τροφοσυλλογή στην παραγωγή τροφίµων και αργότερα µε τη µετοίκηση στις πόλεις. Επανεξετάζοντας, έτσι, την ιστορία του ανθρώπινου είδους, ο συγγραφέας προτείνει τρόπους µε τους οποίους θα µπορούσε σήµερα η αυτοµατοποίηση να µεταβάλει τη σχέση µας µε την εργασία και να εγκαινιάσει ένα πιο βιώσιµο µέλλον, µε µεγαλύτερη ισότητα µεταξύ των ανθρώπων.
"Αφαίας και Τελαμώνος" του Κώστα Β. Κατσουλάρη
Τι κάνει ένα οπισθόφυλλο όταν το βιβλίο λείπει; Μήπως το ποδόσφαιρο θα ήταν δικαιότερο αν η μπάλα δεν ήταν στρογγυλή; Τι είδους άνθρωπος κλείνει ερωτικό ραντεβού σε μια πλατεία που δεν υπάρχει και τι γύρευε μια μαύρη γάτα γωνία Αφαίας & Τελαμώνος μεσάνυχτα νταν; Απαντήσεις σε τέτοια και άλλα παράδοξα ερωτήματα αναζητά ένας ήρωας αυτής της συλλογής σε τούνελ κάτω από την Εθνική Άμυνα, ενώ άλλος σώζει έναν άγγελο από τον συρμό στον Άγιο Αντώνιο. Κάποιοι οργανώνουν σιωπηρές διαδηλώσεις στο Σύνταγμα αναλαμβάνοντας την ευθύνη για λάθη που δεν έχουν διαπράξει, μια γυναίκα εξαφανίζεται στα ανοιχτά της Τήνου, ενώ στα νερά μιας ξέρας στην άγονη γραμμή ο αφηγητής έρχεται μούρη με μούρη με ένα σοφό ψάρι.
Το Αφαίας & Τελαμώνος δεν είναι μια τυπική συλλογή διηγημάτων: είναι μια σύνθεση από εκτενείς, ευσύνοπτες ή και αστραπιαίες ιστορίες που συνομιλούν μεταξύ τους και φλερτάρουν με τα κάθε λογής όρια: τα όρια των ανθρώπινων αντοχών, τα όρια της κανονικότητας, τα όρια της φαντασίας, τα όρια ανάμεσα στο δυνατόν και το απίθανο, το ηθικό και το άηθες, το ντοκουμέντο και τη χάλκευσή του. Ένα βιβλίο που κινείται στους αντίποδες του μελοδράματος: ανατρεπτικό και ανάλαφρο, αστείο και σπαραξικάρδιο, βαθύ και επιφανειακό την ίδια στιγμή, βγάζει γλώσσα στην επιτήδευση και τη σοβαροφάνεια.
"Η υπόσχεση του νυχτεράργυρου" της Annaliese Avery
«ΠΕΪΣΛΙ ΦΙΤΖΓΟΥΪΛΙΑΜ, ΤΑ ΑΣΤΡΑ ΣΟΥ ΛΕΝΕ ΟΤΙ ΠΡΙΝ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕΙΣ ΤΟΝ ΔΕΚΑΤΟ ΤΕΤΑΡΤΟ ΚΥΚΛΟ ΣΟΥ, Η ΠΟΡΕΙΑ ΣΟΥ ΘΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ ΚΑΙ ΘΑ ΠΕΘΑΝΕΙΣ».
Η δεκατριάχρονη Πέισλι ανέκαθεν πίστευε ότι θα γινόταν εξερευνήτρια, ακολουθώντας τα βήματα του πατέρα της. Όμως, όταν μαθαίνει επιτέλους το πεπρωμένο της και φαίνεται πως η ζωή της σύντομα θα τελειώσει, ο κόσμος της εκτροχιάζεται. Όταν η μητέρα της εξαφανίζεται και θεωρείται νεκρή, η Πέισλι είναι η μόνη που απομένει για να φροντίζει τον μικρότερο αδερφό της, τον Νταξ, και το σκοτεινό μυστικό του.
Η Πέισλι και ο Νταξ αναγκάζονται να περιπλανηθούν στις αιωρούμενες συνοικίες και στους σκοτεινούς υπονόμους του Λονδίνου, όπου μία πανάρχαια δύναμη παραμονεύει στις σκιές. Και αν καταφέρουν να ξεκλειδώσουν το μυστικό του πολύτιμου μετάλλου, του νυχτεράργυρου, η πορεία του μέλλοντός τους –και του υπόλοιπου πλανήτη– ίσως αλλάξει για πάντα.
Μια ανατρεπτική καταγραφή της ιστορίας του ανθρώπινου είδους µε άξονα την εργασία, από τις απαρχές της ζωής στη Γη µέχρι και το όλο και πιο αυτοµατοποιηµένο παρόν.
Η εργασία καθορίζει την ταυτότητά µας, το κοινωνικό µας στάτους, το πώς, πού και µε ποιον περνάµε τον περισσότερο χρόνο µας. Είναι όµως η τόσο εντατική εργασία απότοκο της γενετικής µας κληρονοµιάς; Αν εµείς ζούµε για να δουλεύουµε και δουλεύουµε για να ζούµε, συνέβαινε το ίδιο µε τους προγόνους µας της Εποχής του Λίθου; Πώς έφτασε η εργασία να γίνει η κεντρική οργανωτική αρχή των κοινωνιών µας; Πώς µεταµόρφωσε το σώµα, το περιβάλλον, τις αξίες µας;
Ο διακεκριµένος ανθρωπολόγος James Suzman απαντάει στα παραπάνω ερωτήµατα, καταγράφοντας διαχρονικά την εξέλιξη της εργασίας. Αξιοποιεί γνώσεις από την ανθρωπολογία, την αρχαιολογία, την εξελικτική βιολογία, τη ζωολογία, τη φυσική και τα οικονοµικά, για να καταδείξει ότι κατά το 95% της ιστορίας τους οι άνθρωποι εργάζονταν πολύ λιγότερο και είχαν πολύ διαφορετικές αντιλήψεις για την εργασία απ’ ό,τι εµείς σήµερα. Αυτό άλλαξε ριζικά µε τη µετάβαση από την τροφοσυλλογή στην παραγωγή τροφίµων και αργότερα µε τη µετοίκηση στις πόλεις. Επανεξετάζοντας, έτσι, την ιστορία του ανθρώπινου είδους, ο συγγραφέας προτείνει τρόπους µε τους οποίους θα µπορούσε σήµερα η αυτοµατοποίηση να µεταβάλει τη σχέση µας µε την εργασία και να εγκαινιάσει ένα πιο βιώσιµο µέλλον, µε µεγαλύτερη ισότητα µεταξύ των ανθρώπων.
"Αφαίας και Τελαμώνος" του Κώστα Β. Κατσουλάρη
Τι κάνει ένα οπισθόφυλλο όταν το βιβλίο λείπει; Μήπως το ποδόσφαιρο θα ήταν δικαιότερο αν η μπάλα δεν ήταν στρογγυλή; Τι είδους άνθρωπος κλείνει ερωτικό ραντεβού σε μια πλατεία που δεν υπάρχει και τι γύρευε μια μαύρη γάτα γωνία Αφαίας & Τελαμώνος μεσάνυχτα νταν; Απαντήσεις σε τέτοια και άλλα παράδοξα ερωτήματα αναζητά ένας ήρωας αυτής της συλλογής σε τούνελ κάτω από την Εθνική Άμυνα, ενώ άλλος σώζει έναν άγγελο από τον συρμό στον Άγιο Αντώνιο. Κάποιοι οργανώνουν σιωπηρές διαδηλώσεις στο Σύνταγμα αναλαμβάνοντας την ευθύνη για λάθη που δεν έχουν διαπράξει, μια γυναίκα εξαφανίζεται στα ανοιχτά της Τήνου, ενώ στα νερά μιας ξέρας στην άγονη γραμμή ο αφηγητής έρχεται μούρη με μούρη με ένα σοφό ψάρι.
Το Αφαίας & Τελαμώνος δεν είναι μια τυπική συλλογή διηγημάτων: είναι μια σύνθεση από εκτενείς, ευσύνοπτες ή και αστραπιαίες ιστορίες που συνομιλούν μεταξύ τους και φλερτάρουν με τα κάθε λογής όρια: τα όρια των ανθρώπινων αντοχών, τα όρια της κανονικότητας, τα όρια της φαντασίας, τα όρια ανάμεσα στο δυνατόν και το απίθανο, το ηθικό και το άηθες, το ντοκουμέντο και τη χάλκευσή του. Ένα βιβλίο που κινείται στους αντίποδες του μελοδράματος: ανατρεπτικό και ανάλαφρο, αστείο και σπαραξικάρδιο, βαθύ και επιφανειακό την ίδια στιγμή, βγάζει γλώσσα στην επιτήδευση και τη σοβαροφάνεια.
"Η υπόσχεση του νυχτεράργυρου" της Annaliese Avery
«ΠΕΪΣΛΙ ΦΙΤΖΓΟΥΪΛΙΑΜ, ΤΑ ΑΣΤΡΑ ΣΟΥ ΛΕΝΕ ΟΤΙ ΠΡΙΝ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕΙΣ ΤΟΝ ΔΕΚΑΤΟ ΤΕΤΑΡΤΟ ΚΥΚΛΟ ΣΟΥ, Η ΠΟΡΕΙΑ ΣΟΥ ΘΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ ΚΑΙ ΘΑ ΠΕΘΑΝΕΙΣ».
Η δεκατριάχρονη Πέισλι ανέκαθεν πίστευε ότι θα γινόταν εξερευνήτρια, ακολουθώντας τα βήματα του πατέρα της. Όμως, όταν μαθαίνει επιτέλους το πεπρωμένο της και φαίνεται πως η ζωή της σύντομα θα τελειώσει, ο κόσμος της εκτροχιάζεται. Όταν η μητέρα της εξαφανίζεται και θεωρείται νεκρή, η Πέισλι είναι η μόνη που απομένει για να φροντίζει τον μικρότερο αδερφό της, τον Νταξ, και το σκοτεινό μυστικό του.
Η Πέισλι και ο Νταξ αναγκάζονται να περιπλανηθούν στις αιωρούμενες συνοικίες και στους σκοτεινούς υπονόμους του Λονδίνου, όπου μία πανάρχαια δύναμη παραμονεύει στις σκιές. Και αν καταφέρουν να ξεκλειδώσουν το μυστικό του πολύτιμου μετάλλου, του νυχτεράργυρου, η πορεία του μέλλοντός τους –και του υπόλοιπου πλανήτη– ίσως αλλάξει για πάντα.
0 Σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου